Negatieve Joule Creep?

evilnullptr

Member
10 jul 2025
7
0
Hallo daar!

Na een tijdje met een assualt-rifle te hebben gespeeld, merk ik dat ik toch wat moeite heb dicht(er)bij de vijanden te komen.
Zodoende wil ik eens de DMR-klasse proberen. Het plan was simpel, mijn (toch al geüpgrade) CM16 (Raider 2.0) ombouwen tot een DMR.

Mijn huidige build bevat;
300mm 6.03 Prometheus inner barrel
Maxx M4A Pro Hop-Up chamber
4uad quantum friction pro bucking + nub
Maxx Model Stainless Steel Cylinder Type A (Non Ported)
Maxx Model Piston Head
Maxx Model Cylinder Head
Maxx Model nozzle
M130 veer.

Het enige wat écht is veranderd ten opzichte van de ar-build, is de veer en de cylinder (hiervoor een type C).

Opzich netjes, en met 0.28g zit ie strak op de 1.7J - maar als ik met een 0.4g chrono (hop-up afgesteld voor 0.4g), kom ik amper boven de 1.5 uit.
Met de hop helemaal uit, zitten beide gewichten zo rond de 1.75J).

Voordat ik weer onderdelen ga aanschaffen die nauwelijks tot geen effect hebben - wat is jullie kijk op de zaak?

Alvast bedankt!

- Marcel

Heb hier iets soortgelijks. Heb een DMR, nu een keer of vijf mee naar skirm geweest. Wisselende metingen bij fps, snapte er niets van. Laatste keer wilde hij 0,40 niet meer hoppen. Met lichtere bb's geprobeerd, dat werkte wel. Blijkbaar moet de hopup zoveel druk geven dat het de snelheid echt beïnvloed. Zat zelf te denken om even een andere bucking te proberen. Heb nu 60° geloof ik, zou dan een zachtere versie willen testen in de hoop dat dat materiaal iets meer grip geeft. Ga die denk ik meteen even bestellen.

Heb hier iets soortgelijks. Heb een DMR, nu een keer of vijf mee naar skirm geweest. Wisselende metingen bij fps, snapte er niets van. Laatste keer wilde hij 0,40 niet meer hoppen. Met lichtere bb's geprobeerd, dat werkte wel. Blijkbaar moet de hopup zoveel druk geven dat het de snelheid echt beïnvloed. Zat zelf te denken om even een andere bucking te proberen. Heb nu 60° geloof ik, zou dan een zachtere versie willen testen in de hoop dat dat materiaal iets meer grip geeft. Ga die denk ik meteen even bestellen.
Hi Arnold,
De bucking die ik gebruik (4uad quantum friction pro) zou een .46 moeten (kunnen) hoppen.. In mijn geval hopt ie de .40 ook aardig, alleen is er toch een merkbaar kracht-verschil tussen met/zonder hop.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat mijn inner-barrel (300mm) gewoon te kort (of juist te lang)is voor zware bb's 😅
Er zal vast een reden zijn waarom veel DMRs een lange inner barrel hebben haha.

Bij Arnold denk ik dat het een combinatie is van de hop-up en de bucking. Ik zou aanraden een zachtere bucking te proberen, omdat die meer grip op de BB's zal geven. Hier hadden we het toen ook al over bij Bunkerhill.

Voor @evilnullptr: ik zie in je lijstje een inner barrel van 30 cm staan. Daarmee voldoet je huidige replica waarschijnlijk niet aan de DMR-regels. Veel velden — en het worden er steeds meer — hanteren specifieke eisen voor DMR's. Denk aan een minimumlengte van rond de 85 cm, een scope met minimaal 4x zoom, en in sommige gevallen worden de aanbevelingen van de NABV gevolgd, die nóg strengere regels bevatten.

Belangrijk om te onthouden: een DMR is een rol die je kiest, geen ‘upgrade’ om verder te kunnen schieten en vervolgens alsnog als assault te spelen. Ik ben het dan ook volledig eens met deze nieuwe kijk op het gebruik van DMR’s.

2.jpg

Bij Arnold denk ik dat het een combinatie is van de hop-up en de bucking. Ik zou aanraden een zachtere bucking te proberen, omdat die meer grip op de BB's zal geven. Hier hadden we het toen ook al over bij Bunkerhill.

Voor @evilnullptr: ik zie in je lijstje een inner barrel van 30 cm staan. Daarmee voldoet je huidige replica waarschijnlijk niet aan de DMR-regels. Veel velden — en het worden er steeds meer — hanteren specifieke eisen voor DMR's. Denk aan een minimumlengte van rond de 85 cm, een scope met minimaal 4x zoom, en in sommige gevallen worden de aanbevelingen van de NABV gevolgd, die nóg strengere regels bevatten.

Belangrijk om te onthouden: een DMR is een rol die je kiest, geen ‘upgrade’ om verder te kunnen schieten en vervolgens alsnog als assault te spelen. Ik ben het dan ook volledig eens met deze nieuwe kijk op het gebruik van DMR’s.

Bekijk bijlage 4531
Hi gambit,

Hoewel ik het eens ben met dat niet alles zomaar een dmr kan (mag/moet) zijn, is dit ergens ook wel een grijs gebied.
Ik heb het voor de zekerheid even gemeten, vanaf de stock (juist ingesteld) tot aan het einde van de suppressor, is 89cm.
Er zit een 4x ACOG op, en is gelocked op single-shot via de mosfet (Jefftron Scylla).

Het is dan ook niet de bedoeling om als assaulter met een dmr te gaan knallen, want ik merk elke keer toch weer dat ik achterin fijner vind dan vooraan ;)
Bovendien zit er een camo-wrap overheen en zit ik zelf in een halve ghillie.

Nu je het hierboven genoemde weet, zou je het nog steeds als AR klassificeren (oprechte vraag, niet om bijdehand te doen ;))?

meeting is met ingeschoven stock en demper telt niet mee in de meeting. Een hoop vrienden van mijn lopen hier tegen op en zijn genoodzaakt hun replica te upgrade of een nieuwe te kopen

dit is mijn DMR 88cm met ingeschoven stock tot start demper
zenitco fab defence 74-Photoroom.png

Klopt, daar toen ook staan testen met de lichtere bb's omdat de bb's niet werden gehopt. Heb straks meteen ff een andere bucking besteld, "Hop Up Bucking Maple Leaf Super Macaron 50° voor AEG", heb er nu de 60° versie van in zitten. Komt als het goed is morgen binnen dus hoop 'm morgen nog even erin te kunnen prutsen voor we zaterdag naar Lelystad gaan.
Wat dat betreft blij dat @evilnullptr dit bericht heeft gepost, was voor mij meteen een reminder dat ik nog even wat moest bestellen :cool:. De vraag of ik zaterdag AR of DMR ga is hiermee meteen beantwoord ;).

meeting is met ingeschoven stock en demper telt niet mee in de meeting. Een hoop vrienden van mijn lopen hier tegen op en zijn genoodzaakt hun replica te upgrade of een nieuwe te kopen

dit is mijn DMR 88cm met ingeschoven stock tot start demper
Bekijk bijlage 4532
Ahh ja, dan schiet die van mij wel wat te kort (zo'n 20cm) 😅 Dat wordt externals aanpassen, of gewoon een andere replica :)

Ahh ja, dan schiet die van mij wel wat te kort (zo'n 20cm) 😅 Dat wordt externals aanpassen, of gewoon een andere replica :)
Ik zat met hetzelfde dilemma, heb er zelf voor gekozen om de AR lekker een AR te laten en voor een "echte" DMR te gaan. Ben d'r best blij mee als ik zeggen mag, en heb lekker nog een AR waarmee ik full auto kan klooien als het bos toch te dicht is of een keer ergens binnen.

WhatsApp Image 2025-07-10 at 19.00.25.jpeg

Ik zat met hetzelfde dilemma, heb er zelf voor gekozen om de AR lekker een AR te laten en voor een "echte" DMR te gaan. Ben d'r best blij mee als ik zeggen mag, en heb lekker nog een AR waarmee ik full auto kan klooien als het bos toch te dicht is of een keer ergens binnen.

Bekijk bijlage 4535
Ahh nice! Ik kan altijd nog de oude veer meenemen naar een veld en 'm terplekke terugbouwen mocht dat nodig zijn (geen QCS systeem helaas).
We gaan het zien - ik wil de sniper rol ook nog wel eens proberen, dus het zou ook best kunnen dat een sniper mijn 2e replica wordt :p

Goed om te weten mochten we naar Bunkerhill komen.

Tot de tijd dat het op alle velden een verplichting is (op de velden waar ik normaal speel is dit nog niet aan de hand geloof ik), is deze nep-DMR toch een mooie kans om te kijken of dit uberhaupt iets is waar ik verder mee wil gaan.

Ik heb nou niet bepaald zin om €500+ uit te geven voor een test ;)

ja gewoon beetje zoeken wat je ding is zo ging het bij mij ook speelde ook altijd met een HK416 D en nato setje toen kwam ik er achter dat ik AK's eigenlijk veel mooier vindt en ook russisch gear dus speel nu al een tijd rusfor en overstap naar hpa gemaakt

ja gewoon beetje zoeken wat je ding is zo ging het bij mij ook speelde ook altijd met een HK416 D en nato setje toen kwam ik er achter dat ik AK's eigenlijk veel mooier vindt en ook russisch gear dus speel nu al een tijd rusfor en overstap naar hpa gemaakt
Yep, das waar!
Ik wil ooit nog wel over naar hpa, misschien volgend jaar ;)

Deze is misschien wel interessant - een barrel-extension of twee (zoals deze), icm een langere inner barrel, zou 't in principe lang genoeg moeten maken, of is dat te simpel gedacht 😂?