Leon

Well-Known Member
8 jan 2018
167
51
Trophies
6
Op de site van de NABV staat het volgende m.b.t. airsoftbrillen en de normen/richtlijnen waaraan deze moeten voldoen:

"De bril dient minimaal te voldoen aan de EN166-F, ANSI z87.1, STANAG 2920 v50 of de 40296 norm."

Bij weinig brillen op internet staan deze normen daadwerkelijk genoemd.. Dus ik vroeg me af hoe ik erachter kan komen of een bril wel veilig is om aan te schaffen.

Deze heb ik bijvoorbeeld gevonden, deze voldoet aan de CE EN166 (B), dus niet de F zoals genoemd op de NABV site. Is dit een probleem?
https://www.greatoakdumpstore.nl/shop/airsoft-2/brillen/airsoftbril-thunder/

Verder kwam ik deze ook tegen, erg goedkoop, dus ik vraag me af of deze wel voldoen qua wetgeving. Iemand hier ervaring mee? Of moet ik deze echt vermijden?
http://www.taiwangun.com/en/glasses...an-dark-earth-fma?from=listing&campaign-id=19
http://www.taiwangun.com/en/glasses...nt-dark-earth-fma?from=listing&campaign-id=20
http://www.taiwangun.com/en/glasses-goggles/protective-goggle-black-fma?from=listing&campaign-id=20


Alvast bedankt voor jullie tips en aanbevelingen!
 
Oakley, Bolle en dat soort merken hebben meestal wel op de fabrikant pagina aangegeven staan of het EN rated is enzo, maar ik zou geen bril kopen van FMA en andere chinese merken die zo goedkoop mogelijk een ander merk probeert na te doen.
 
Oakley, Bolle en dat soort merken hebben meestal wel op de fabrikant pagina aangegeven staan of het EN rated is enzo, maar ik zou geen bril kopen van FMA en andere chinese merken die zo goedkoop mogelijk een ander merk probeert na te doen.

Oke, en wat betreft die van greatoakdumpstore?
 
@Leon, de EN166-B is een strengere norm dan de EN166-F (6.19 joules voor B vs 0.87 joules voor F). Je zit dus goed met de bril van greatoak dumpstore.

zie blz 6 van onderstaand rapportje.

Voor het maken van de keuze voor mijn Bolle X-1000rx goggle, voor over mn eigen bril, heb ik toendertijd dankbaar gebruik gemaakt van een rapportje van de "Association de Normalisation de l’Airsoft [Airsoft Association for Normalization]" uit 2010.

op blz 13 van het rapport:
What should we use?
For airsoft
Games involving energy limits of less than 0.08 joules
For airsoft activities involving minors, or more generally for airsoft activities using replicas with a maximum energy limit of 0.08 joules, European standard EN 166 1F or military standard STANAG 2920 V50 should be respected: 187.3km/h (52.05m/s) at least, or military standard STANAG 4296.

Games involving energy limits of less than 2 joules
For airsoft activities using replicas where the muzzle energy does not exceed 2 joules, European
standard EN 166 1B or military standard STANAG 2920 V50 should be respected: 360.9km/h (100.3m/s) at least, or military standard STANAG 4296.

Games involving energy limits greater than 2 joules
For airsoft activities, it is advisable to impose an energy limit less than that of the mechanical
resistance of the protective eyewear, and also that of the force tolerated by the players. With a view
to activities allowing all players to kit themselves out easily with suitable protective eyewear,
restricting energy limits to 6 joules is recommended, thus allowing protective eyewear covered by
European standard EN 166 1B or even military standard STANAG 2920 V50 to be used: 519.7km/h (144.4m/s) at least , or military standard STANAG 4296.

Bron: http://www.airsoftnews.fr/wp-content/uploads/2010/11/EN-Safety-Standards-and-Protective-Eyewear.pdf

Grappige is dat de NABV wel refereert naar de STANAG 2920 V50 norm, maar niet melding maakt van de daarbij behorende minimale snelheid. Aangezien deze norm geen fixed protectie threshold heeft. Eerder is het een continue schaal waarbij de snelheid word vermeld waarbij het projectiel een 50% kans op perforatie van het mateiraal heeft (zie ter illustratie de tabel op blz 10 van het rapportje).

@Rebelattack Super Ninja Edit
 
@Leon, de EN166-B is een strengere norm dan de EN166-F (6.19 joules voor B vs 0.87 joules voor F). Je zit dus goed met de bril van greatoak dumpstore.

zie blz 6 van onderstaand rapportje.

Voor het maken van de keuze voor mijn Bolle X-1000rx goggle, voor over mn eigen bril, heb ik toendertijd dankbaar gebruik gemaakt van een rapportje van de "Association de Normalisation de l’Airsoft [Airsoft Association for Normalization]" uit 2010.

op blz 13 van het rapport:


Bron: http://www.airsoftnews.fr/wp-content/uploads/2010/11/EN-Safety-Standards-and-Protective-Eyewear.pdf

Grappige is dat de NABV wel refereert naar de STANAG 2920 V50 norm, maar niet melding maakt van de daarbij behorende minimale snelheid. Aangezien deze norm geen fixed protectie threshold heeft. Eerder is het een continue schaal waarbij de snelheid word vermeld waarbij het projectiel een 50% kans op perforatie van het mateiraal heeft (zie ter illustratie de tabel op blz 10 van het rapportje).

@Rebelattack Super Ninja Edit

@victor super bedankt voor je uitgebreide uitleg! Hiermee kan ik een keuze maken.

@Rebelattack Googlen had ook gekund, maar door jullie ben ik nu wel een stuk wijzer ;)
 
De brillen bij Great Oak voldoen allemaal aan de normen en ik heb ze allemaal goed getest (de modellen dan, niet elke individuele bril) en de goggles hebben een vol salvo (geschat 40 BBs) point blank (binnen een halve meter) met 355 fps overleefd op een berg krassen na. Nieuwe lens er in en weer door gegaan.

De goggles van 101inc, taiwangun e.d. hebben niet de benodigde normen (laatste keer dat ik keek een maand of 3 geleden)
 
De brillen bij Great Oak voldoen allemaal aan de normen en ik heb ze allemaal goed getest (de modellen dan, niet elke individuele bril) en de goggles hebben een vol salvo (geschat 40 BBs) point blank (binnen een halve meter) met 355 fps overleefd op een berg krassen na. Nieuwe lens er in en weer door gegaan.

De goggles van 101inc, taiwangun e.d. hebben niet de benodigde normen (laatste keer dat ik keek een maand of 3 geleden)

@Boudewijn Thanks, dan zal ik die laatstgenoemden in ieder geval mijden!
 
Ik ben gek op koopjes, maar als er iets is waar ik niet op zal bezuinigen is dat een goede bril. Je hebt tenslotte maar 1 paar ogen!

Ik zou dus inderdaad de goedkope (replica) brillen van taiwan, ali, wish etc etc lekker mijden.
 
Je bril is de meest belangrijke investering voor airsoft. In my opinion staat die zelfs boven je replica. Je wilt niet bezuinigen op een bril, zodat je die twee tientjes extra aan een replica kan uitgeven. 1 BB op je bril (wat vrij vaak voor komt) en al dat plastic barst in je oog. Veel plezier bij het oogziekenhuis :p

Koop een goede bril en geef hier wat extra centen aan uit. Heb je in de long-run velen malen meer plezier aan ;) Denk aan een Swiss Eye, Bollé, DYE, Smith Optics, etc.
 
Laat het duidelijk zijn dat ik besef hoe belangrijk een veilige bril is, ik ben erg blij met m'n ogen haha! :p:p

Maar wat ik me dan wel afvraag, waarom zou je een bril van €100,- kopen, als je ook een bril van €25,- (Greatoakdumpstore) kan kopen, die zelfs nog sterker is dan voorgeschreven en geadviseerd? Eentje waar dus nooit een BB doorheen zou breken.
Nog een voorbeeld: https://unit13shop.eu/nl/airsoft-ta...-brillen/valken-v-tac-sierra/a-19410-10000034

Over het algemeen zou ik meer gaan voor zo'n grote (ski)bril t.o.v. een normale bril, daar voel ik me persoonlijk wat veiliger bij.
 
Denk dat je dan ook gaat kijken naar aspecten als "comfort, fog, glazen op sterkte, etc" wat het prijsverschil kan bepalen. Vanzelfsprekend is een DYE mask of WarQ helm iets duurder vanwege de grootte en mogelijkheden welke je niet op goggles/brillen hebt.

Zolang de bril minstens zo sterk is als toegelaten, ga je kijken naar hierboven aangegeven aspecten. Persoonlijk vind ik goggles echt niet lekker zitten, anderen wellicht weer wel. Misschien wil je glazen op sterkte, is ook een mogelijkheid. Wil je gewoon standaard goggles, ja dan zou ikzelf ook gewoon de minst dure (maar wel toegelaten) opzoeken :p
 
Denk dat je dan ook gaat kijken naar aspecten als "comfort, fog, glazen op sterkte, etc" wat het prijsverschil kan bepalen. Vanzelfsprekend is een DYE mask of WarQ helm iets duurder vanwege de grootte en mogelijkheden welke je niet op goggles/brillen hebt.

Zolang de bril minstens zo sterk is als toegelaten, ga je kijken naar hierboven aangegeven aspecten. Persoonlijk vind ik goggles echt niet lekker zitten, anderen wellicht weer wel. Misschien wil je glazen op sterkte, is ook een mogelijkheid. Wil je gewoon standaard goggles, ja dan zou ikzelf ook gewoon de minst dure (maar wel toegelaten) opzoeken :p

Bedankt voor de nuance. Aangezien dit m'n eerste bril wordt, ik geen lenzen heb, ik me nog geen zorgen maak over uitbreidmogelijkheden o.i.d., de sterkte voldoet, en het beslaan volgens mij wel goed zit, denk ik dat ik er wel uit ben ;)
 
Wat ik me dan wel afvraag mbt mesh goggles, waar staat beschreven door de nabv dat een mesh goggle niet mag? Neem bijv die van heroshark, point blank op geschoten met een sniper met 0.45 (370 fps en 2.8J) en niet eens een deuk te zien.
 
Mesh goggles zijn überhaupt stom, versplintering van slechte kwaliteit bb kan leiden tot oog schade doordat de kleine stukjes bb het oog op hoge snelheid kunnen raken. Het is bijna alsof je een mini granaat bij je oog laat ontploffen minus de shockwave.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leon en Bonaya
Ik denk dat Rebel daar wel de spijker op z'n kop slaat. Een mesh masker kan nog zó goed zijn en bij wijze van spreken een real steel kogel tegenhouden, zodra je erop schiet met slechte keuze BB en deze versplinterd, ben je alsnog de lul :p
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Ja ik snap inderdaad niet dat die wel toegestaan zijn, dat zou uitgesloten moeten worden door de NABV.
 
@Henny_495 @Leon
Mesh brillen zijn ook uitgesloten door de nabv.
Tenzij er een gewone bril onder zit.
Zie veiligheidsreglement artikel 4 eerste punt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leon