Eerste replica voor IAPS & Skirms

FatAndFurious

Well-Known Member
23 aug 2020
45
12
Trophies
4
Zoals de titel aangeeft ben ik op zoek naar een replica die geschikt is voor zowel IAPS en wat indoor skirms. Mijn oog is gevallen op een TM hi capa en waarschijnlijk de gold match al is dat laatste nog niet helemaal zeker omdat een custom built ook nog een optie is.

Een goldmatch out of the box is al best aardig maar ik weet dat het toch gaat prikkelen op den duur dus mogelijk al wat hoger beginnen.

Op de baan lijkt me nauwkeurigheid en snelheid van belang en zo wil ik bijvoorbeeld weten in hoeverre men die tak beoefent zonder enige optics ... zijn optics een uiteindelijke must ? Dit zal zeer zeker niet in het begin worden toegevoegd maar wel fijn om alvast te weten.

Wat denkt men in het algemeen over een langere inner barrel met compensator. Kan een langere IB ook met een tracer gebruikt worden voor het skirm deel?
tracers en compensator vergen een andere outerbarrel om vastgeschroefd te kunnen worden neem ik aan.

gezien we dit laatste jaar nog op de ouderwetse manier vanuit de UK kunnen bestellen dacht ik aan Mike van Elite en daar wat kant en klaars te kunnen bestellen wat net dat beetje meer doet dan de standaard versie.
Bij Elite bijvoorbeeld kost een 5.1 met ‘simpele’ upgrades als een 6.02 barrel, hop rubber, loading spring en nozzle en een alloy slide aanzienlijk minder dan dat ik dat zelf los zou moeten aanschaffen. Zou dit het waard zijn of is juist niet de moeite waard. ?

Laatst bewerkt:
Het de TM high capa kan je niet echt de mist in gaan. Ik ben zelf groot dan van deze replica`s en raad deze ook aan iedereen aan als er gevraagd word welke side arm wij aan zouden raden. Dit omdat de prijs heel netjes is voor een replica die ver boven gemiddeld schiet.

Zelf heb ik 2 nomale TM 5.1 high capa`s. Beide zijn nagenoeg helemaal standaard.
Bij 1 zit alleen een light weight blow back housing in en zijn er fiber optics op gezet.
Speel zelf enkel skirms, geen IAPS....maar vind het geweldig om pistol only rond te rennen met mijn high capa`s.

• Leuk
Waarderingen: FatAndFurious
De gold match was mijn eerste keuze omdat deze dus nog iets meer snappy schijnt te zijn dan de standaard versie en ook al fiber optics op de voorkant heeft zitten. Ik wil dus voor de duidelijkheid de hi capa als primary in skirms gebruiken.

Een pistool als primary op skirms kan op velden waar de schootsafstanden niet al te groot zijn (denk aan tot 30m) daarna wordt het knap lastig.

Eens standaard gold match valt bij IAPS volgens mij in de standaard klasse. Zodra je er dingen op gaat zetten zoals optische richtmiddelen en/of compensators dan ga je naar de zogeheten open klasse.

Een tracer unit werkt enkel als de inner barrel net zo lang of korter is als de outer barrel.

• Leuk
ik heb me oog laten vallen voor me eerste replica is de Umarex - Heckler & Koch UMP sportsline AEG wil eerst uit vinden of ik het echt heel leuk vind :>)

Een tracer unit werkt enkel als de inner barrel net zo lang of korter is als de outer barrel.
Ik meen mensen met een langere innerbarrwl en een tracer gezien te hebben. Zal dan van de tracer afhangen en waar de belichting begint wellicht?

Punt van de klasse verschillen vind ik wel interessant. Daar zal ik naar vragen als ik er ben.

De lengte van de loop heeft bij airsoft eerder niet dan nauwelijks effect op je afstand / precisie. Bij realsteel is dat wel zo, maar airsoft replicas werken heel anders dan realsteel. Dus zie ik de meerwaarde niet om daar zo op te focussen en dingen uit te gaan zoeken en speciale duur te gaan kopen.
Al ben je daar natuurlijk geheel vrij in.

De lengte van de loop heeft bij airsoft eerder niet dan nauwelijks effect op je afstand / precisie. Bij realsteel is dat wel zo, maar airsoft replicas werken heel anders dan realsteel. Dus zie ik de meerwaarde niet om daar zo op te focussen en dingen uit te gaan zoeken en speciale duur te gaan kopen.
Ik lees wat dat betreft nog best uiteenlopende meningen dus vraag me af of je dit verder kan onderbouwen. Ik focus me nergens op maar ben nu nog simpelweg alles aspecten aan het bekijken. In theorie zit er meer druk achter een langere inner barrel. Met heftiger gas en zwaardere bb’s (0.28-0.3) zou je het toch wel moeten merken vermoedde ik. Meningen worden zeker gewaardeerd vandaar dat ik er naar vraag maar een replica in een bankschroef op 30 meter met een normale en langere loop vergelijken maakt zaken ook wel helder

Ik lees wat dat betreft nog best uiteenlopende meningen dus vraag me af of je dit verder kan onderbouwen. Ik focus me nergens op maar ben nu nog simpelweg alles aspecten aan het bekijken. In theorie zit er meer druk achter een langere inner barrel. Met heftiger gas en zwaardere bb’s (0.28-0.3) zou je het toch wel moeten merken vermoedde ik. Meningen worden zeker gewaardeerd vandaar dat ik er naar vraag maar een replica in een bankschroef op 30 meter met een normale en langere loop vergelijken maakt zaken ook wel helder

Twin heeft gelijk als we hier zouden hebben over AEG replica's, daar maakt de looplengte inderdaad niet super veel uit (Al is een kwaliteits inner barrel nog altijd beter als 99% van waar replica's van de fabriek af mee komen)
Echter hebben we het hier over een GBB en daar heeft FAF weer gelijk. Bij GBB resulteert een langere inner barrel in een (soms heel erge) toename van de fps. Ook het vernauwen van de innerbarrel geeft meer fps. Dit is vaak waarom bij IAPS compensators geinstaleerd zijn, om die langere inner barrel te verwerken.

Let op!!!
Ik raad boven de 25c green gas af voor een standaard marui pistool, gebruik dan abbey144a of nuprol 1.0

Let op 2!!!
De fps/J limieten liggen voor IAPS hoger dan wat is toegestaan op het veld bij skirms. Let dus bij upgraden op dat je replica niet te hard gaat schieten voor skirms.

• Leuk
Let op!!!
Ik raad boven de 25c green gas af voor een standaard marui pistool, gebruik dan abbey144a of nuprol 1.0

Let op 2!!!
De fps/J limieten liggen voor IAPS hoger dan wat is toegestaan op het veld bij skirms. Let dus bij upgraden op dat je replica niet te hard gaat schieten voor skirms.
Ik meen dat de Custom hi capas van Elite zelfs zijn afgesteld op high power Guarder gas?! hoe wordt er nu overigens vemeten bij skirms ? Is dat op 0.2 bbs en dan je kijken naar toegestane fps of wordt er gekeken naar welke bb’s die jij gebruikt? Fps met 0.3 zou aanzienlijk lager liggen dan 0.2 als de setup verder niet wijzigt.

Zodra alu sledes gebruikt worden zijn de meeste replica's wel veilig te gebruiken op green.

Op skirms wordt gemeten op Joule en met 0.3g bb's (al kan een orga een lager maximaal te gebruiken gewicht eisen en je bent niet verplicht met 0.3 te spelen) Voor een pistool is de maximale Joule 1.2. Met gas is het wel zo dat hoe warmer het is, des te harder schiet een gbb.
IAPS meet volgens mij wel nog steeds met fps omdat dat de internationale standaard is. De limiet ken ik alleen niet uit m'n hoofd.

Op zich is er niets mis met 320 fps en .25 bb’s uit een hi capa maar is een kwestie van de middenweg kiezen tussen de 2 disciplines en je replica zo bouwen dat je tussen Nuprol 2 en 3 kan switchen wanneer je De extra power mag gebruiken.
Er wordt neem ik aan getest met 0.2 bb’s HPA kent tournament locks, weet dat ik een tie wrap door m’n storm regulator kan halen bij m’n andere hobby maar wat let mensen met GBB pistolen om mags met sterker gas en zwaardere bb’s na de test te geBruiken?

Testen op skirms gebeurt tegenwoordig met 0.3gram bb's (snipers mogen zelfs getest worden met 0.4gram)
Dit zijn de maximale gewichten per klasse op skirms:
Pistool, shotgun, assault en support = 0.3
DMT en bolt action sniper = 0.4

Het is inderdaad mogelijk om sterker gas en zwaardere bb's te gebruiken na de test maar dat is een zware overtreding van de regels en heeft als minimaal gevolg verwijdering van het evenement + melding bij de nabv.

Persoonlijk ben ik (tenzij het koud is) geen fan van het gebruik van sterke gassen en CO2. De replica slijtage wordt er mee versneld en in geval van co2 moet men soms zelfs een beetje cheaten om door de fps test te komen.
Een hoge fps is, op skirms, niet zaligmakend. Een fatsoenlijke inner barrel met een goede hopup unit met idem rubber bereikt veel meer.

• Leuk
Dat is duidelijk...ik zal eerst eens kijken 4 september en informeren naar de klassen en of ik in de standaard wil blijven of voor de open klasse ga.

IAPS fps limiet is 500 meen ik gelezen te hebben en als ik een replica wil die geschikt is voor beide disciplines dan moet ik niet de grens van IAPS op gaan zoeken dus

max fps/joule is lang niet alles.
nee maar het zijn echter wel harde grenzen waar je je aan moet houden.
Begrijpelijk maar maakt toch wel een hoop uit als je een IAPS geschikte replica hebt en je dan tot je stomme verbazing ineens niet bij een skirms aan mag sluiten omdat je er keihard overheen gaat. Is wel fijn te weten waartussen je mag zitten lijkt me ;) Ook wel fijn om aan te geven bij degene die hem gat bouwen voor me

Ik zit liever 10% onder de max om verschillen in chronos op te vangen.

En ik denk dat het veel effectiever is om 2 sets op te bouwen. 1 voor skirmen en 1 voor iaps.