Even Voorstellen.

10 mrt 2020
20
8
Trophies
3
Hallo mede airsofters.

Na enkele jaren met huurkits op veel te kleine velden gespeeld te hebben heb ik vorig jaar de keuze gemaakt om mijn eigen gear te gaan kopen. En tot op heden heb ik daar totaal geen spijt van. Helaas door tijdgebrek niet het aantal skirms kunnen doen wat ik hoopte maar dat gaat de komende jaren vast goedkomen.

Ik ben begonnen met een G&G CM16 Raider L 2.0 en een ASG CZ SP-01 Shadow. Ondertussen ben ik er wel achter dat op bepaalde velden dit niet echt een super gear is. In bosrijke omgeving is dit out of the box goed te doen maar als er grotere open ruimtes zijn dan is het bereik van de raider al snel te weinig.

Via een ander forum en een vriend kon ik een Bar-10 sniper en een 1911 pistool kopen. Helaas gingen de airsoft lokaties op slot voor ik beide echt goed kon uitproberen. IOndertussen heb ik in huis de scope van de Bar-10 gerepareerd en afgesteld (helaas 12 meter was de max dus dadelijk buiten opnieuw beginne) Zodra het weer mogelijk is ga ik zo snel mogelijk met de sniper het veld in om te bepalen of het snipen mij ligt of ik hem gelijk ga upgraden.

Voor de Raider zit ik nog te denken. Aangezien ik een voorkeur begin te krijgen voor de lokatie's met ook open ruimtes wil ik of de Raider upgraden (nog nooit gedaan maar dat komt wel goed) of een nieuwe betere replica aanschaffen. Zo ie zo heb ik een vrienden groep waar wel meer mensen zijn die willen airsoften alleen niet regelmatig genoeg om zelf een gear aan te schaffen. Dus indien ik een nieuwe replica zou aanschaffen kan de raider mooi als uitleen/reserve replica in mijn bezit blijven.

Nu ik toch een heel verhaal aan het schrijven ben kan ik net zo goed jullie advies vragen.

De raider ..... Upgraden of vervangen ??

En indien vervangen door wat dan ? Ik wil een M4 platform blijven spelen ivm de vele upgrades en gebruikers. Het maximale budget voor een nieuwe assault/ upgraden van de raider is ongeveer 450 euro. Bij shogun heb ik een Classic Army Nemesis LS 12 Full Metal gezien maar ik twijfel nog erg. En helaas is het een heel uitzoek werk om de info te vinden over bereik en accuresse ook via reviews en youtube filmpjes.

Dus heb je een advies ...... Graag

Hopelijk tot snel op een van de airsoft lokaties in Nederland of België

Groeten Johan de Visser

Welkom op het forum Johan!

De raider ..... Upgraden
Dus heb je een advies ...... Graag

Ik geef je graag advies. Het advies is: upgraden.

Bij shogun heb ik een Classic Army Nemesis LS 12 Full Metal gezien maar ik twijfel nog erg. En helaas is het een heel uitzoek werk om de info te vinden over bereik en accuresse ook via reviews en youtube filmpjes.

Want een Classic army Nemesis is een sidegrade. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat die uit de doos veel verder of accurater dan je huidige replica zal schieten.

Persoonlijk vind ik range testing in video's een beetje nutteloos, of beter: vaak onbruikbaar. Vaak zetten reviewers niet de afstand bij hun schoten erbij, of van zo dicht bij dat het praktisch nutteloos is (kijk naar jouw, nabv reviews). Ook staat er vaak niet bij met welke bb's er wordt geschoten. Het kan enorm uitmaken of je met 0,2 of 0,3 aan het schieten bent.

Het is mijn ervaring dat 90% van de replica's ongeveer 40-50 meter accuraat kunnen schieten en daarna houdt het zonder upgrades op.

Het goede nieuws is: upgrades zijn een stuk goedkoper dan een nieuwe replica. simpele stalen loop, maple leaf macaron 60 en omega nub zal tussen de 50-70 euro kosten. Daarmee zal je in combinatie met 0,28/0,3 gram bb's een goede 5-10 meter range erbij krijgen.

Koop voor de rest van wat je bespaart een mooie ak, net zoveel upgrades en externe opties voor als m4's ;).

Ik heb vorige maand een Nemesis DT-4 (double barrel m4) aangeschaft. Ben onwijs tevreden met het product. Ik weet het niet zeker, maar vgm is de DT-4 het zelfde als de Classic Army Nemesis LS 12 Full Metal's maar dan 2 barrels etc in 1 unit. Ik heb even getest stiekem en mij lukt het om targets op 70-80m consistent te raken. Dit is dan wel met mijn replica dus neem de bovenstaande comment nog wel in acht. Ik kom eigenlijk even zeggen dat Classic army mooie producten maakt. Of het beter is als je Raider weet ik niet. Dat ga alleen jij ondervinden.

Kijk lekker rond, lees vooral reviews op reddit of youtube. Hieruit heb ik mijn besluit kunnen nemen en mijn echte ervaring sluit aan op de ervaring van anderen.

@Maffo @RicoG

Bedankt voor jullie reactie. Niet dat het er makkelijker op maakt maar wel een duidelijk verhaal.

Ik krijg steeds meer het idee dat ik voor keuze tussen upgraden en vervangen net zo goed een kop/munt spelletje kan doen. De meningen (niet alleen die van jullie maar in het algemeen) liggen zo uit elkaar maar zijn vaak ook goed onderbouwd. En er is voor mijn beschikbare budget zoveel te koop van beide opties. Iemand die graag knutseld zal willen upgraden en iemand die wil skirmen die wil vervangen.

Het nadeel van upgraden is voor mij dat ik daar totaal geen ervaring me heb. Opzich lijkt het me wel leuk om te doen maar zonder begeleiding in het begin kan dat natuurlijk ook aardig mis gaan. Dat is dan ook wel weer op te lossen want er zijn genoeg andere airsofters die in geval van nood kunnen en willen helpen heb ik al gemerkt. Als de velden weer open zijn en ik een aantal keer met de sniper heb geskirmd (en dat bevalt) dan ga ik de Bar-10 zeker upgraden. En dat wil ik ook zelf gaan doen. Op de youtube films ziet dat er minder ingewikkeld uit dan een AEG upgraden.

Ik denk dat je pas echt kan beoordelen of vervangen of upgraden een goede oplossing is als je op een schietbaan (vanwege het ontbreken van externe omstandigheden) beide opties kan proberen. Testen met de Raider -> upgraden en weer testen -> op papier gekozen nieuwe replica's testen en dan vergelijken. Dit is voorzover ik kan beoordelen een onmogelijke oplossing maar de enige manier om echt het verschil te kunnen zien.

Ik denk dat voor de AEG op dit moment de enige keuze is om te wachten tot de velden weer open zijn, veel te praten met andere mensen die replica's hebben die qua prestaties in de buurt komen van wat ik wil en dan in de winter de beslissing nemen. Voor de Bar-10 is de keuze veel gemakkelijker. Dat is gewoon duidelijk. Als het snipen bevalt moet die geupgrade worden en in de verschillende forums staat daar zoveel over geschreven dat ik daar wel uit kan halen wat ik het beste kan upgraden en met welke merken de resultaten sterk verbeteren.

Grt,
Johan

• Leuk
Waarderingen: Slayer
Persoonlijk zou ik voor upgraden gaan. Voor 450 euro kan je weer een leuke replica kopen. Echter, voor 450 euro kan je de raider echt wel leuk upgraden. Voor 450 euro zou je er zelfs voor kunnen kiezen om de raider te laten upgraden in een shop (je kan het ook zelf doen).
De standaard upgrades van ca 80 euro die Maffo aangeeft raad ik sowieso aan om te doen. Deze zijn simpel en kan je zelf doen!
Daarnaast is een mosfet ook altijd een mooie upgrade.

Ik krijg steeds meer het idee dat ik voor keuze tussen upgraden en vervangen net zo goed een kop/munt spelletje kan doen.

De reden waarom de adviezen zover uit elkaar liggen is dat mensen vanuit verschillende perspectieven advies geven. Je hebt zoveel zaken die impact kunnen hebben op wat je doet dat het vooral een zaak is om zelf te bepalen wat je belangrijk vindt. Hoeveel wil ik uitgeven? Wil ik een extra replica? Ben ik bereidt te gaan techen, of geld uit te geven aan een tech? Hoe belangrijk vindt ik de prestaties van mijn replica en zo ja, wat dan precies?

Klinkt misschien complex, maar ik denk dat dit niet zo complex hoeft te zijn als je denkt. Ik denk nog steeds dat upgraden een goede optie voor je is.

Iemand die graag knutseld zal willen upgraden en iemand die wil skirmen die wil vervangen.
Tja, maar die groepen hebben enorme overlap, dus dat is niet een heel effectieve tweedeling.

Het nadeel van upgraden is voor mij dat ik daar totaal geen ervaring me heb.
Op de youtube films ziet dat er minder ingewikkeld uit dan een AEG upgraden.

Als je iets nooit doet, zal je er ook nooit ervaring mee opbouwen, dat is simpelweg een feit. Dat hoeft niet een probleem te zijn, maar je zal dan wel moeten accepteren dat a: er mensen zijn die verder en sneller schieten, of b: je een tech moet betalen om het voor je te doen.

Jij wilt als ik het goed begrijp ervoor zorgen dat je verder accurater schiet dan nu. De upgrades die je daarvoor kunt doen die het meest effectief zijn, degene die ik eerder heb aanbevolen, zijn heel makkelijk. Ik denk dat iedereen dat kan doen bij een m4, geen probleem, geen techervaring nodig. Je hoeft de gearbox niet te openen, je hoeft alleen de bucking, nub en loop te vervangen. Dat gebeurt allemaal op dezelfde plek en kan je in 1 keer afhandelen.

Als je die upgrades doet en je 0,28 gr bb's gaat gebruiken, dan merk je snel genoeg hoeveel verder je accuraat schiet.

• Leuk
Waarderingen: Pascal-XM
@Maffo

Ik heb vanmorgen wat meer lopen zoeken op de diverse forums en youtube en denk dat een upgrade zoals jij adviseerd een goed begin is. Inderdaad deze upgrades lijken niet al te lastig te doen als ik op youtube kijk. En als ik dan later een extra betere replica koop dan zou ik de onderdelen ook daarin kunnen plaatsen zodat die de eerste upgrade al heeft.

Ik ga toevallig woensdag even naar TAG Shop voor wat andere dingen en denk dat ik dan gelijk deze upgrades meeneem. Ik zit wel gelijk te denken aan een percision barrel maar dan ga ik net over mijn budget van deze maand heen.

Wordt vervolgd.....

Ik ga toevallig woensdag even naar TAG Shop voor wat andere dingen en denk dat ik dan gelijk deze upgrades meeneem. Ik zit wel gelijk te denken aan een percision barrel maar dan ga ik net over mijn budget van deze maand heen.

precision barrel zegt niks, het is een pure marketing term. Ik zou als ik naar het aanbod van tagshop kijk gaan voor de volledige maple leaf setup: ml macaron 60 bucking, ml omega nub, ml 370 mm 6.02mm loop. Kost je in totaal ietsje minder dan 50 euro.

https://www.tacticalairsoftgear.nl/nl/maple-leaf-maple-leaf-370mm-602-aeg-precision-barr.html
https://www.tacticalairsoftgear.nl/nl/maple-leaf-maple-leaf-macarone-flathop-hop-up-rubb.html
https://www.tacticalairsoftgear.nl/nl/maple-leaf-maple-leaf-nub-tensioner.html

Laat je niet verleiden tot iets duurders, tenzij je een pdi loop koopt zie ik er niks tussen zitten wat beter is. Het is niet altijd duurder is beter als het om airsoft gaat.

• Leuk
Waarderingen: Crix
Ik zou ook lekker gaan upgraden.
Voor 50,- kun je het bereik van je replica al prima verbeteren. Zie bovenstaande post van Maffo.
Mocht range het uitgangspunt zijn dan ben je met het juiste BB gewicht en loop / hop up eenheid al een flink stuk op weg.
Wil je je rate of fire verhogen of een veel vlottere trigger (een die sneller reageert) dan zou een Mosfet en hoger voltage batterij je kunnen helpen.

FYI: ik ben begonnen met een TAVOR. een replica welke ik voor 100,- over heb kunnen nemen. Schoot een meter of 45 / 50. Was okee maar schoot wat traag en de spread was vrij groot. Dit was mijn eerste replica en ook echt mijn test of de sport eigenlijk wel leuk vond.

Toen een ergens in de 400,- uitgegeven voor een Krytac PDW.
Wat een verschil!
Doet uit de doos al precies wat ik wil dat hij doet, ik als totale upgrade noob had daar destijds niet aan willen beginnen. Met youtube kom je een heel eind maar als je nog geen kennisen of vrienden hebt die je kunnen helpen en allerbelangrijkst: kunnen controleren of het allemaal wel goed is, ben je nog nergens.

Nu ruim 2 jaar verder vind ik upgraden leuk om te doen en ben ik wel in staat aan een replica te oordelen welk type upgrade handig zou zijn.
Dat laatste is ook wel relevant want je kunt wel op internet tips aannemen welke upgrades goed zijn maar je moet dit wel doen om naar jouw doel toe te werken.

Ik ben dus wel van het standpunt dat je eerst je replica wat beter moet leren kennen. Ken zijn goede punten en zwakke punten en ga aan de hand daarvan upgraden. Upgrades uitvoeren omdat je zelf dus hebt ervaren dat dingen niet naar jouw wens zijn.

Dat gezegd hebben kom ik weer terug bij mijn beginalinea: je geeft aan de flaws van je replica al inzichtelijk te hebben.
De tips van Maffo bijvoorbeeld ondersteunen die.
Wel zou ik eens gaan bekijken of die mosfet en nieuwe batterij je zouden kunnen helpen.
Dit zal je replica veel meer leven inblazen en dit voelt dan ook meteen als een nieuwe replica.
Enige nadeel hiervan is dat dit in verhouding wel wat meer knutselwerk is dan een nieuwe loop en hop up. Dat is minuten werk, mosfetjes knutselen is solderen etc. Dat duurt wat langer :)

@Maffo en @MauriceV92

Ik heb jullie advies opgevolgd en heb het lijstje van Maffo gehaald vanavond. De verkoper was het ook helemaal met Maffo eens om als eerste dit te upgraden. En hij gaf inderdaad ook het advies om eventueel daarna de mosfet te vervangen. Maar dat is voor later eerst maar eens deze upgrade doen en mee skirmen.

Heel erg bedankt voor het meedenken.

Johan