Zoals Foodie al had aangegeven, is dit ongeveer een richtlijn voor de prijzen van Geforce zijn laatste GPU's:
1080 = 600-800 euro
1070 = 400-500 euro
1060 = circa 300 euro
AMD blijft de laatste tijd wel achter op de RX480 na, als je een bepaald segment qua prijs of kaart serie (1060 of 1070, etc.) hebt gekozen kan je het beste naar mijn mening om echt de beste price per performance te hebben diep te duiken in de benchmarks en dan kijken hoe bepaalde kaarten in deze tests naar boven komen. Omdat je had aangegeven rond de 300 euro te willen uitgeven dan komt je toch op een 1060 uit of een RX480, welke met bepaalde kaarten on par is met de GTX1060's.
AMD is echt bang for buck, maar geen rekening houdend met TDP of hitte, je krijgt het maximale maar daarmee ook een lekkere warme kachel in je game room. Geforce is de laatste jaren naast het verbeteren van de performance ook heel erg aan het pushen op een zo laag mogelijke TDP en daarmee de warmte die er vanaf komt. Dit zie je ook bijvoorbeeld al in de 900 serie waarin de hogere segment kaarten hun fans pas aangingen als ze boven de 55 (of iets hoger not sure exactly) graden Celsius kwamen en dit gebeurde in normaal browsen niet en soms zelfs in simpele games niet, dus dan snap je hoe koel deze runnen. Daarnaast krijg je dan ook een grote bron van geluid die eigenlijk alleen nog draait als je aan het gamen bent of andere programma's die veel van de GPU vragen.
AMD is meestal wat minder snel met driver updates, heeft ze niet altijd af op de release day van de game en doet ze dacht ik ook in grotere batches, maar is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik een AMD kaart had. Geforce drivers voor grote games zijn meestal de dag voor de release of op de dag zelf te installeren en is heel makkelijk geworden met geforce experience, niet dat het daarvoor moeilijk was maar dit maakt het makkelijker voor de mensen die geen moeite willen doen
en het geeft aan wanneer er een update is voor de drivers.
maar om terug te komen op de vraag voor het budget dat je aangaf zou ik een GTX1060 halen, 2 schermen op 1080 zou je daar wel op moeten kunnen runnen, but don't quote me on that, 3 wordt iets anders. VR weet ik te weinig vanaf om daar een goed gevormde opinie over te hebben, maar om future proof te blijven kijk je dan toch wel meestal richting de 80 serie kaarten.