Hoe accuraat pang jij?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jan
  • Startdatum Startdatum

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
Gisteren op Wild Mountain een "interessante" discussie met een speler gehad over het wel of niet accuraat pangen. Zonder teveel in de details te treden, kwam het er op neer dat ik langs hem heen richtte toen ik pangde en hij hem daarom niet hoefde te nemen.

Mijn GoPro draaide op dat moment mee dus kon ik het nog eens terug kijken. Ik schat in dat ik de lijnen goed heb ingetekend.

Ik wil via deze topic niet mijn gelijk halen, maar ik vond het interessant om te kijken hoe jullie hierover dachten.

Zelf pak ik zonder gedoe mijn pang. Het gaat mij dan eerder om afstand (op 8 meter pangen pak ik niet, dan schiet ik op single terug) dan dat je echt 100% mij zou raken binnen de 5m. Zolang je in mijn richting wijst en pang roept, pak ik hem.

Ik zie dat als een bedankje voor de speler dat hij pangde en niet uit schrik schoot. Een pang wordt er wel "makkelijk" door omdat je een hoek om stapt, in de richting wijst en pang roept. Het voorkomt dan ook weer discussies en de rest van het spel kan gewoon door gaan.

Dit is ook hoe het op de velden in Nederland ervaar. Bij 1 op 1 pang situaties gaat het eigenlijk altijd "makkelijk". Er wordt niet moeilijk gedaan of je wel of niet precies de persoon zou raken wanneer er een BB afgevuurd zou worden.

Wat ik hier zou willen horen: Hoe pangen jullie en ervaren jullie het pangen? Verwachten jullie wel een 100% accurate pang, wat zijn de voor- en nadelen hiervan volgens jullie?

Sidenote: Het interessante uit bovenstaand voorbeeld is dat de speler in kwestie mij ook niet lijkt te raken als ik de beelden juist interpreteer.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Als ik om een hoekje kom en ik hoor een pang dan pak ik hem wel, aangezien de panger dan altijd ergens dichtbij zit.
Ik heb ook eens een pang gehad op meer dan 8 meter en toen heb ik diegene wel even uitgelegd over het inschatten van afstanden enzo.
Maar de regels zijn over het algemeen: replica op je target richten en pang roepen. Dus als je er een graad naast zit zou ik niet moeilijk doen.
Zelf schiet ik liever een single shot als ik twijfel, en als het te dichtbij is dan is er weinig pijn aangezien ik niet op gezichten mik.
Anderen hebben daar dan weer lak aan een schieten je gewoon full auto op je kop van 3m.

Zelf schiet ik liever een single shot als ik twijfel, en als het te dichtbij is dan is er weinig pijn aangezien ik niet op gezichten mik.
Anderen hebben daar dan weer lak aan een schieten je gewoon full auto op je kop van 3m.
Dat heb ik gisteren in een andere situatie gedaan inderdaad. Als je ergens verstopt zit dan heeft pangen soms geen effect omdat ze niet realiseren dat je hun pangt ja :P

Hey @Jan, je weet hoe ik erover denk ;) Gisteren ook met deze speler dezelfde problematiek tegenkomen. Ik pangde hem op 5 meter en hij vond het te ver.

Zoals gezegd werken ze bij OfficeTwo met de 'alleen pang binnen aanraakafstand' regel. Meteen van 90% van alle discussies af en geen twijfel meer mogelijk over wie nu wel of niet af was. Goed, het doet een beetje meer pijn maar zo gauw je iemand op korte afstand niet vol voor z'n kneiter schiet maar gewoon op zijn borst/vest is er niets aan de hand.

Pangen gaat niet om het 'exact' simuleren van een schot, vind ik. Het gaat om wie de beste reactiesnelheid en de beste methode van om de hoek komen heeft. Uiteraard moet je 'in de buurt' van je doel richten en kun je niet 3 man inééns pangen als je om de hoek komt. Dan is alleen de persoon die het dichtste bij je richtpunt staat af. Roep je tegelijkertijd pang met je tegenstander? Dan neem je 'm allebei.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Wanneer je gelijk pangt en zolang je replica in een redelijke lijn gericht op de tegenstander is, dan moet je hem naar mijn mening allebei pakken. Niet moeilijk doen dat de lijn niet 100% op je was, slaat ook nergens op want hij had jou al dik op tijd door de deur kunnen zien stappen en gewoon een schot kunnen lossen of eerder pang kunnen roepen, dan was de hele pang regel gezeur niet van toepassing (niet dat ik zeg dat je nou moet schieten maar soms werkt het beter als de pang regel). Kort gezegd, die vent is gewoon een zuur pruim die zijn hit had moeten nemen.

• Leuk
Waarderingen: [F]airsofter
:(ik had keer begin van spel. Pangde iemand. Wou de volgende schieten......vergeten magazijn in te doen. Gelijk die gast verteld dat hij nog in gabe was omdat ik magazijn was vergeten en zelf mijn hit gepakt omdat hij mij dan wel geraakt zou hebben.

Ik merk ook dat sommige airsoftteams moeilijk doen met de pangregel en dan vooral de meer 'ervaren' of 'professionele' teams. Die zouden imo daar beter op moeten letten. Elkaar verrot schieten doen ze maar in een privé skirm, maar op een open skirm hebben ze zich gewoon te houden aan de regels van de organisatie.

• Leuk
Waarderingen: manderspaul
90% van de tijd dat iemand "PANG" roept mag je blij zijn dat de pijn je bespaart wordt.
5% van de tijd dat iemand "PANG" roept wordt de afstand verkeerd ingeschat en had zelfs een sniper nog mogen schieten (> 20m).
5% van de tijd dat iemand "PANGPANGPANGPANG" roept is altijd maar de vraag; richtte je? Zou je daadwerkelijk zo snel zijn met schieten?

Wat doen we in het geval van die 10%? :rolleyes::D

• Leuk
Waarderingen: Jan
Vorige week nog iemand gepangd door een hand op zn schouder te leggen.. ik vond het bijna jammer dat ik geen dummyknife bij me had. Zn reactie was wel goed.. hij sprong een eindje de lucht in

• Leuk
Waarderingen: Sadiek en Jan
@Stey ik denk dat die 10% genoeg aanleiding geven om wel even te zeggen: 'ehh, seriously?' :D
Maar dat zijn dan ook extreme gevallen. Als iemand je een keer pangt en het is misschien 6/7 meter ipv. 5 dan vind ik het niet nodig om daarover een discussie te hebben. Muggenziften is denk ik nooit nodig.

Wat mij betreft mag de pangregel gewoon afgeschaft worden. Een MED voor snipers/DMRs blijft natuurlijk in stand, want 450/500 FPS is voor iedereen teveel van het goede. Binnen de MED een transitie naar je sidearm/back-up moet natuurlijk mogelijk zijn. Overigens vind ik de MED discussie in dezelfde vraag thuishoren, want was het nu 19 meter of toch 21 meter afstand waarop die sniper op me schoot? Moet ik de hit alsnog nemen omdat het op 19 meter was, maar niet met een sidearm geschoten werd? Wist ik uberhaupt dat het schot van een sniper kwam? Et cetera.

Maar serieus, juist om de reden die Jan aangeeft, heb ik liever een of twee BB's op mijn rug, benen of borst dan steeds maar weer dit soort nodeloze discussies. Dat heeft niets met pro-uber-leet-milsim gedrag te maken, maar puur met duidelijkheid om discussie te voorkomen. Die horen gewoonweg niet thuis op een veld.

Eerst sta je te ver weg om te pangen, dan richt je weer niet genoeg, om nog maar niet te spreken over de full-auto pangpangpangers die lukraak in elke ruimte die ze betreden maar wat in het wilde weg zwaaien met hun replica, in de hoop dat iemand maar zijn pang-hit neemt. Voor de keren dat het too close to handle is (zeg maar binnen reikafstand) kun je alsnog pangen of een knifekill maken.

Anyhow, accuraat pangen? Onzin en onmeetbaar. Als ik je eerder had kunnen raken met een BB dan jij mij had kunnen raken of uberhaupt had kunnen zien heb je de pang-hit maar te nemen. Of ik mijn replica nu op je borst mik of het raam 2 meter naast je. En misschien is voor de panglovers die laatste optie nog de beste, want daarmee voorkom je zelfs alsnog dat je per abuis een BB op iemand schiet in de spanning en stress van de game.

Laatst bewerkt:
:(ik had keer begin van spel. Pangde iemand. Wou de volgende schieten......vergeten magazijn in te doen. Gelijk die gast verteld dat hij nog in gabe was omdat ik magazijn was vergeten en zelf mijn hit gepakt omdat hij mij dan wel geraakt zou hebben.
Ook een goed punt inderdaad! :p Dat is mij ook wel een keer overkomen ja X'D

@Stey Bij te ver weg (sniper afstand ;) ) niet nemen en eventueel op af lopen en zeggen dat het wel heel erg ver weg is. Bij de multipang pak ik hem en leg ik het daarna uit. Het blijft ook wel een interessant punt. Iedere orga briefed hier op, maar toch gebeurt het iedere keer weer. Met als toppunt dat ik het bij 3Division een keer heb gezien terwijl er een team van marshalls buiten het gebouw stond.

@Fl4m3s87 Zonder pang regel speelt idd veel lekkerder. Helemaal als je ergens verdekt opgesteld staat of een giga voordeel hebt. Dan werkt een pang eigenlijk ook nooit omdat men niet weet dat je hun pangt...

Een pang regel voor snipers vind ik overigens het meest absurde ooit!

"Overigens vind ik de MED discussie in dezelfde vraag thuishoren, want was het nu 19 meter of toch 21 meter afstand waarop die sniper op me schoot? Moet ik de hit alsnog nemen omdat het op 19 meter was, maar niet met een sidearm geschoten werd? "

Ik snap niet dat niemand bij Bunker Hill dit nog misbruikt heeft. Neem een sniper mee naar de S-Bunkers en pang iedereen van de bovenkant af X'D Tegenstanders die je lastig weg krijgt tegenover je? Breng de sniper mee en pang er een paar weg op 19 meter afstand.

Wat dat betreft is het veel logischer om terug te vallen op side-arm of niet meer te schieten als je geen side-arm hebt.

Laatst bewerkt:
MED staat voor minimal engagment distance oftewel vanaf waar een sniper of dmr hun pistool moeten trekken, dat betekent niet dat snipers binnen 20 meter mogen pangen met hun sniper.
Luister maar eens goed bij de briefing van Bunker Hill ;) Heb dit zelfs nog een keer nagevraagd aan Ed toen dit punt voorbij kwam. De bevestiging was "Ja, er mag gewoon gepangd worden".

Tot nu toe volgens mij het enige veld die dit zo doet.

Haha, @Jan, wat een joke. Ga ik als ik daar kom lekker lemmingrushen met mijn sniper in de hand en iedereen pangen XD

• Leuk
Waarderingen: Toothpick
Luister maar eens goed bij de briefing van Bunker Hill ;) Heb dit zelfs nog een keer nagevraagd aan Ed toen dit punt voorbij kwam. De bevestiging was "Ja, er mag gewoon gepangd worden".

Tot nu toe volgens mij het enige veld die dit zo doet.

Ik dacht eerst even die haalt twee dingen door elkaar, maar ben nog maar een keer daar geweest (2 uur reizen), dus zal dat net gemist hebben. Wel echt heel gaar dat ze dit zo doen, niet heel logisch en denk dat de situatie ook nooit zal voorkomen dat een sniper over een 15 meter afstand pang gaat roepen.

Ik dacht eerst even die haalt twee dingen door elkaar, maar ben nog maar een keer daar geweest (2 uur reizen), dus zal dat net gemist hebben. Wel echt heel gaar dat ze dit zo doen, niet heel logisch en denk dat de situatie ook nooit zal voorkomen dat een sniper over een 15 meter afstand pang gaat roepen.
Nee inderdaad, nog nooit gemerkt. Ben er een tijdje geleden geweest, rond de zomer, en toen was het nog steeds. Kan zijn dat het inmiddels is aangepast.

Ik ga me niet inhouden:
Pangregel is de meest nutteloze regel ooit. Het haalt (zeker in cqb) positievoordeel weg, lijdt tot eindeloze discussies (zowel op als buiten het veld) en is domweg een spelbederver.

Zit je op een mooie positie, goed beschut en lastig te raken. PANG, je bent af want tja, pang is altijd raak.

Dat was 4 meter. Nee dat was 5,5 meter etc etc etc. Verder heb ik ooit meegemaakt dat iemand me pangde van een meter of 10 en vervolgens boos werd dat ik hem niet nam en hem overhoop schoot, hij vond dat pangen op 10 meter ook telde als hij alleen mn hoofd zag.

Schaf die hele regel gewoon af en vervang deze voor binnen 5 meter = single shot only, eventueel uit te breiden met "in de buurt van een hoek = single shot only"
Veel cqb velden zijn gewoon niet leuk met de pangregel.
Als men dit doet zal men vanzelf zien dat het een veel leuker spelletje wordt.

• Leuk
Waarderingen: Jan en Fl4m3s87
Heb niets tegen de pang regel(vooral met snipers).
Neem liever een pang hit dan van dicht bij voor mijn flikker te worden beschoten.
Kijk is de afstand van de panger aanzienlijk ver >15 meter
dan neem ik hem niet tenzij redelijkerwijs is aan te nemen dat ik in real life het nooit gehaald zou hebben
(voorbeeld: open veld pang waarbij de panger in een fatsoenlijke richthouding staat.
Tevens neem ik ook snel een pang hit als de tegenstander alleen mijn hoofd kan zien(dan moet de afstand wel ergens tussen de 8 en 15 mete liggen. Nogmaals neem liever mijn hit dan me tanden uit me bek gerost te krijgen.