Hoe accuraat pang jij?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jan
  • Startdatum Startdatum
Kreeg vorig maand een discusie bij bunker hill met een speler die vond dat ik niet mocht pangen met een sniper. Terwijl er duidelijk bij de briefing en op de site staat aangegeven. De minimale schiet afstanden voor aeg's en snipers en alles wat daarin valt dat je moet pangen. 2sec na mijn pang kreeg ik ook nog 5-6schoten in me gezicht van zo'n 4 meter gelukkig bril en masker op dus voelde er niks van. Anders had ik ook wel anders gereageert ma hij wist dat ie fout zat denk ik dus uit eindelijk nam hij zn hit. 2e speler die achter hem aan kwam rennen die ik had gepangt nam gelijk zijn hit en hield zich stil.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Ik pang altijd tenminste 7 cm naast iemand.
Puur uit veiligeids overwegingen..
Probeer daarbij ook te letten op de gezichts uitdrukking..
Als iemand bijvoorbeeld schrikt dan pang ik meestal 12 tot 12,9 cm naast iemand.
En bij twijfel meet ik het eventueel nog na.

#mierenneukenisflauw

Ik ben een groot voorstander van pangen om schade te voorkomen. Heb fotos gezien van iemand die op een indoor CQB setting full auto van een meter of 4 was geraakt. Had ook een granaat kunnen zijn, zoveel wondjes op de armen en benen.

Het nadeel vind ik wel dat, wanneer ik een hele mooie positie heb gevonden en mijn mijn mk 23 klaar lig ik mensen moet pangen, en zo het hele stealth verhaal ongedaan zou maken. Nu speel ik vaak met / tegen dezelfde personen en aangezien mijn sidearm .7 joules is vinden ze het niet erg als ik maar niet op het hoofd schiet, dus dat maakt het wel weer een stuk prettiger spelen.

CQB met semi only zonder pangen zou ik ook heel goed vinden.

Snipers die pangen, zeker meerdere mensen na elkaar alsof ze automatisch kunnen vuren vind ik om te kotsen. Snipers gewoon lekker met sidearm of back up laten slepen.

Al met al een lastige discussie.

Het argument voor pangen in cqb vanwege
"Ik heb beelden van iemand gezien die op ... Meter full auto in zn gezicht is geraakt" is ongeldig

Er is geen enkel cqb veld in Nederland/Belgie (en denk dat het zowat werldwijd geld) wat full auto toestaat.

• Leuk
Iemand full auto in z'n gezicht sproeien op 4 meter afstand is heel wat anders dan één enkel schot op de borst. Daar is niks mis mee! Iemand die het eerste doet, meteen eraf.

• Leuk
Wat ik heb gehoord van mensen die er zijn geweest is dat het bij HEL wel is toegestaan. En ik had het niet over gezicht. De fotos zagen er erg nasty uit.

Maar een shotgun op 50 cm in de nek doet ook best wat pijn, dus dan kan ik pangen zeker begrijpen.

Maar zoals anderen al zeiden is het bij room clearing e.d. ook lastig. Dat maakt de discussie ook lastig.

De meest onzinnige discussie die ik hier over heb gehad was dat mn tegenstander zei dat zijn pang over de mijne ging want hij riep het harder... en derhalve zou ik mn hit moeten nemen en hij niet

• Leuk
Waarderingen: Jorst en Jan
Leuk om te lezen dat de meeste toch in een lijn liggen met elkaar. Wat @Jorst zegt herken ik ook. Volgens mij zelfs op ons forum iemand die bij HEL idd op full auto heeft gespeeld.

Ook eens met @Oddball dat ik hem het liefst ook zou laten vallen. Als ik zelf een pang moet maken, laat ik de persoon vaker buiten de pang afstand komen zodat ik kan schieten dan dat ik de pang wil maken, dat is veiliger ;)

Ben erg benieuwd naar Office Two, klinkt als een mooie combi. Pangen binnen aanraak afstand en anders gewoon schieten.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Ik had het dan gingen we met zijn alle het bos in. En als er dan aanval was riepen we pang,pang,pang. Of pinda,pinda,pinda.
Maarja dit was omdat de oefenmunitie schaars was door bezuinigingen :p

Ik citeer uit de NABV nieuwsbrief die zojuist binnenkwam:

Op verzoek: uitleg Pangregel
Omdat er wat vragen binnen kwamen over de Pang-regel, herhalen we de belangrijkste punten van deze spelregel nog eens.
De Pang-regel heeft te maken met de minimale schietafstanden tijdens re-enactment. De minimale schietafstanden zijn als volgt:
  1. Alle apparaten met full auto mogelijkheden: 5 meter.
  2. Alle apparaten met enkel single shot mogelijkheden: 15 meter.
  3. Alle apparaten met “Bolt-Action” of S-AEG met minimaal 2 seconden ingebouwde vertraging: 15 meter.
Als je binnen deze afstanden van je tegenstander bent, mag er NIET geschoten worden.

Spelers met de volgende airsoft apparaten mogen tussen de 15 meter en de 5 meter niet schieten of “PANG” roepen:
  • alle apparaten met enkel single shot mogelijkheden;
  • alle apparaten met “Bolt-Action” of S-AEG met minimaal 2 seconden ingebouwde vertraging.
Zij moeten hier overschakelen op een ander apparaat of de afstand tot de tegenstander tot binnen 5 meter brengen (de zogenaamde “PANG afstand”).

Binnen de 5 meter kun je de tegenstander uitschakelen door;
  • de tegenstander aan te wijzen met een airsoft apparaat en “PANG” te roepen, of
  • de tegenstander aan te raken en “KNIFE KILL” op zachte toon te spreken.
Organisator
Onder strikte omstandigheden en voorwaarden kan er door de organisator afgeweken worden van de in het Veiligheidsreglement genoemde airsoft apparaten, waarbij de minimale schiet afstand 3 meter wordt. Dit geldt alleen:
a) als het gaat om een (indoor) locatie waarbij enkel semi is toegestaan, of
b) als het re-enactment evenement een “pistol-only” onderdeel bevat, of
c) als de organisator na overleg met de NABV tot overeenstemming komt dat de veiligheid van de spelers hierdoor geen gevaar kan lopen (bijvoorbeeld verplichte gezichtsbescherming).

Een aantal punten vallen me op.
  1. Snipers/DMR users moeten onder de 15m switchen naar een sidearm (= andere replica met max 360 fps), ze mogen dus niet pangen met hun sniper/DMR replica
  2. Indoor locaties hebben de mogelijkheid om hun MED aan te passen van 5 naar 3 m
Bij Bunker Hill pangen met de sniper is dus onzin. Hoewel ik niet verwacht dat er snipers zijn die dit ook daadwerkelijk doen, staat hier dus nogmaals bevestigd dat dit niet mag.

Het meest interessante (en discutabele) punt vind ik het laatste. Hetgene dat Office Two doet, de MED verlagen naar 'aanraakafstand' m.a.w. minder dan 3 meter, mag dus blijkbaar niet. Voor mij heeft een verlaging van 5 naar 3 meter geen zin, dan zal er nog steeds discussie ontstaan. 'Aanraakafstand' is veel gemakkelijker te visualiseren. Je moet hoeft maar een arm uit te strekken.

Deze verlaging naar 3 meter heb ik echter nog nooit ergens anders gelezen. Ook ben ik het tot nu toe nog niet op een event tegengekomen. Ik vind het wel weer getuigen van een slecht geïnformeerde NABV omdat deze extra regeling die blijkbaar bestaat, helemaal geen oplossing is voor de problematiek rondom de pang-regel. De problematiek zijn de discussies zoals "was het nu wel of niet 5 m" et cetera. Afstand schatten blijft, vooral in het 'heetst van de strijd', lastig.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Heel interessant ja!

Goed om te zien dat de pang snipers worden aangepakt. Nooit meegemaakt (gelukkig!) maar vond dit wel een vage loophole/regel.

Ook erg interessant dat de NABV dit verkoopt als de officiele regels. Net als dat je een NABV pas moet hebben. Wat RTT doet (geen pang regel) mag dus volgens de NABV ook niet! Hoe gaan ze hiermee om? Gaan ze controleren en sancties opleggen?

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Het is wel business as usual hè; een nieuwsbrief van de NABV en je blijft met meer vragen zitten dan dat er beantwoord worden.. :D

EDIT: Ik heb de tekst nog eens nagelezen maar ik realiseer me dat het dus wel toegestaan is om met een sniper of DMR te pangen, zolang je maar binnen de 5 meter staat. Het is dus niet noodzakelijk om te wisselen naar een andere replica om te moeten pangen zolang je maar niet tussen de 5 en 15 meter ermee pangt.

Dus als ik mijn HK416 op single only heb staan, via een mosfet ingesteld, netjes binnen de 360 FPS heb (want ik heb geen DMR-rol, dus heb ik geen delay), dan moet ik binnen 15 meter pangen, terwijl degene met full auto replica's binnen 5 meter mogen pangen? Dat staat er letterlijk... Feitelijk geldt dat dan ook voor de sidearms (waarvan 95% semi schiet).

Bijzonder.

Het gaat om Aeg's die automatisch kunnen schieten. Als je je replica op semi only zet val je niet ineens onder de categorie die alleen maar single schiet.
En wie gaat er nou z'n replica op semi only programmeren via een mosfet? Dat heeft geen enkele zin tenzij je een DMR hebt.

...of wanneer je in Duitsland speelt, door Duitsland reist voor andere Europese events en je aan de F-markeringseisen moet voldoen.

En ja, mijn airsoftapparaat schiet ook in Nederland enkel semi. Ik hoef niet te sproeien om te raken wat ik wil.

Overigens staat dat er niet bij, dat het gaat om AEG's (geldt het dan niet voor GBBR's)? De aanname is dus dat men bij de NABV ervan uitgaat dat we wel snappen wat ze bedoelen, maar vooralsnog kun je het anders interpreteren. Daar gaat het mij om, en niet te worden be(voor)oordeeld over hoe ik mijn replica gebruik.

Laatst bewerkt:
Daar gaat het mij om, en niet te worden be(voor)oordeeld over hoe ik mijn replica gebruik.

Ik denk dat dit eerder een conclusie is die je zelf uit het voorgaande persoon zijn stukje trekt en waarschijnlijk het nooit was bedoeld om iets of iemand te beoordelen. Het gaat niet om een oordeel heffen maar dat het onlogisch lijkt om een full auto functie uit te zetten omdat er reeds op de meeste replica's vaak al een semi optie zit. Ik zelf maak ook zelden gebruik van de full auto functie omdat ik toch niet het gevoel heb dat ik dan opeens magisch hele groepen om kan sprayen of beter schiet en omdat 2 semi schoten vaak genoeg horen te zijn om iets te raken, maar dat houdt niet in dat ik dan mijn replica op semi - semi zou zetten, omdat een semi optie genoeg is :).

Ik deel je mening hoor, Rebel! Maar zoals ik in de eerste alinea aangeef, zijn er valide argumenten waarom men enkel (elektronisch of mechanisch) tot semi-beperkte replica's kan hebben. Het argument 'wat moet je überhaupt met zo'n ding zonder dat het een DMR is' raakt in dat opzicht kant noch wal.

Als iemand mij pangt binnen 5 meter maakt niet zoveel uit hoe of preciese welk richting richting dan neem ik hem gewoon. want je kan zeggen ja had mij geraakt of niet, maar vergeet niet als hij mocht schieten binnen 5 meter dan had hij echt wel meer shoten gelost en die zouden wel raak zijn geweest.
gaat meer om het wie eerste is met de pang binnen 5 meter toch. Als iemand mij pangt buiten 5 meter en naartuurlijk doe ik niet miereneukerig over 5 meter dan neem ik hem niet.
want als je sniper( 400 pfs replica's toch) bent moet je of naar side arm ( max 360fps) om te shieten van 15 t/m 5 meter en binnen 5 meter pangen toch?

• Leuk