Ah side arms advies, my favorite subject
Allereerst even over het eisenpaket van de TS:
Een replica die aan dat eisenpaket voldoet is zeldzaam, enkel de RWA nighthawk custom covert ops komt bij mij in gedachte op, maar daarvoor moet je dan wel een npas instaleren. Persoonlijk erger ik me aan het advies wat ik geregeld voorbij zie komen; "eerst een paar keer schieten om de fps te doen dalen". Dat is fout, te hard met een verse capsule is gewoon een aa die te hard schiet, punt.
Met een geinstaleerde npas ($10 bij redwolf) is er niks aan de hand.
Verder heb je, zeker in cqb, helemaal niet zo een sterke replica nodig.
Ook het co2 is beter dan green gas verhaal is, sinds de introductie van green gas in verschillende sterktes (en dan heb ik niet aleen over nuprol) enkele jaren geleden, redelijk achterhaald. Persoonlijk adviseer ik en speel ik ook het liefste met green gas magazijnen in mn pistolen, waarom? Voornamelijk omdat het herladen makkelijker en efficienter is. Gas kun je altijd bijvullen, ongeacht hoeveel of hoe weinig je ook geschoten hebt. Heb ik 10 bb's verschoten en wil ik bijvullen? Geen enkel probleem, bij co2 zul je toch meer je schoten moeten tellen om het juiste moment te weten om je capsule te vervangen en niks is vervelender als met een toffe actie bezig te zijn en er dan achter te komen dat je capsule bijna leeg is. Verder heb ik ook de indruk dat, schot voor schot, gas wat goedkoper is dan co2.
Dan nu naar het eigenlijke replica advies:
Het is lastig een advies te geven zonder dat er een budget is, maar gezien de TS gekeken heeft naar replicas tot 300 euro vallen ga ik uit van het gemiddelde en dus van een max van 180 a 200 exclusief extra accesoires en magazijnen.
Ik ken de smaak van de TS niet dus ik neem aan dat alles kan.
- 1911 en consorten: tokyo marui high capa is de eerste keus, double stack magazijnen en bewezen het beste out of the box pistool wat er te krijgen is (en na upgraden ook). Goed verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Mocht het budget een probleem zijn dan maken KJW en WE ook hun versies die 90% compatibel zijn met het marui systeem, echter presteren ze out of the box niet zo goed als eenTM. Voor een eerste side arm zou ik de single stack modellen (eender welk merk) vermijden. De dunne magazijnen bevatten weinig gas en hebben zeer snel last van cooldown.
- Glocks: wederom marui op 1 qua prestaties, doet niet veel onder voor een high capa behalve dat het magazijn 4 a 5 bbs minder bevat. Indien een (pot)metal slide meteen gewenst is kan men voor een versie van KWA gaan, winnen het niet van een marui in termen van prestaties, maar waren voordat marui met zijn glocks kwam het to go to merk voor degelijke glocks. KJW en WE maken ook glocks volgens het marui systeem en zijn budgetvriendelijke keuzes. Voordeel van KWA, KJW en WE zijn dat zij een G19 produceren, een glock die om onbegrijpelijke redenen bij marui ontbreekt.
- P226 en andere sig sauers, P226 een marui, voor andere modellen moet je bij andere merken zijn. Hebt de keus uit de e2 of rail versie, maakt alleen cosmetisch gezien een verschil. Presteren goed en hebben zichzelf bewezen (grootste gedeelte van de milsim community gebruikt deze) vaak ook wat goedkoper als de andere bovenstaand beschreven pistolen.
Voor alles geld dat je de threaded barrel er los voor zult moeten kopen, helaas blijft het een zeldzaamheid dat pistolen standaard daarmee geleverd worden.