ICS Spring vervangen

pietvdh1993

Active Member
2 feb 2024
29
5
Trophies
1
Dag forummers!

Een aantal maanden geleden stelde ik hier een vraag over mijn Krytac pdw, die ondanks de minimum hop toch overhopte en ben ik geweldig geholpen door jullie! Nu heb ik weer iets anders en natuurlijk weer de hoop op wat goeie tips.

Ik heb pas via de marktplaats hier een leuke ICS replica gekocht met daarbij ook nog wat extra onderdelen, waaronder 2 springs (een 105 en 110). De eigenaar vertelde me dat het vervangen van die springs niet zo lastig was en toen ik er achter kwam dat hij met de huidige spring (ik denk een 100, hij is iets korter dan de 105) "maar" 0,75 schoot dacht ik: "dat is een mooie kans om zelf eens wat te sleutelen". Let wel: ik ben geen hele handige harry haha..

Met wat YT tutorials is het gelukt, de upper klikt heel makkelijk open en de gearbox schuift er zo uit. 4 korte en 2 wat langere schroefjes verder en dan 1 inbusje en de gearbox was open. So far so good. Eerst de m110 erin met heel veel moeite en dus maar gedacht dat het verstandiger was om de m105 te gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk de replica weer in elkaar en wat testen, maar de balletjes "vallen" er bijna uit. Voor de gein de chrono erbij gepakt, 0,04 joule😂. Dusja, dan de originele veer maar terug, maar helaas eenzelfde resultaat..

Wat me brengt bij het probleem: wat is er, denken jullie, aan de hand? Voor mijn gevoel zit die veer wel goed, maar moet het iets met de piston zijn? Die niet goed z'n kracht opbouwt? Heb daar ook geen verstand van, hoe dat in elkaar moet. Het voelde nu logisch, maar met dit resultaat kan dat natuurlijk niet zo zijn😅..

Alle hulp is welkom!
 
Dit klinkt voor mij allemaal als een airseal probleem in de upper, maar ik kan het verkeerd hebben.

Ik baseer dat hierop:
Ik heb vroegah, was mijn allereerste airsoft replica, een ICS CXP APE R gehad. Deze had ook het split gearbox design. Destijds mede voor gekozen vanwege de split gearbox, aangezien dat, zoals je al ervaren hebt, een stukje makkelijker sleutelen was. Plus, de replica was ook nog vet.

Ik kan mij herinneren dat mijn APE, in combinatie met een barrel met een diameter van 6.03 en een M90 veer precies 1 joule schiet met 0.30 bb's. Ik vermoed dan ook dat al, voordat je ging sleutelen aan je replica, deze eigenlijk al air seal problemen had, aangezien ik 0.75j op een M100 veer weer heel erg laag vindt. Ik weet natuurlijk niet welk model met welke lengte inner barrel je precies gekocht hebt, maar het blijft voor mijn gevoel opvallend laag.

Het zou kunnen zijn dat van o.a. de piston of de piston head de O-ringen heel slecht zijn geworden. Deze zou je kunnen vervangen. Zou ook kunnen zijn dat de cilinder niet meer goed afdicht i.c.m. met die onderdelen. Beetje lastig in te schatten. Je zou, mede doordat je zo makkelijk de upper kan verwijderen, eerst alle onderdelen in de upper goed kunnen schoonmaken/ontvetten, nieuwe O-ringen plaatsen met wat lichte vettigheid eraan voor goede afdichting en vervolgens alles weer in elkaar zetten met de M100 veer waarvan je weet wat je joule eerst was.

Mocht dit herstellen, dan kun je alsnog altijd kijken of je de andere veren nodig hebt. Maar begin vooral met die M100 die er al in zat als referentiepunt, Micht dit niet herstellen, dan kan het nodig zijn om onderdelen te vervangen. Je moet dan wel even kijken of de nieuwe onderdelen werken in een ICS Split Gearbox, aangezien ik weet dat niet per sé alle onderdelen daarin passen.

Ik kan mij verder ergens vaag herinneren dat, tenminste dat was op mijn ICS APE, dat bij het dichtklappen van split gearbox het tandwiel wat met de piston in contact stond in de onderste helft van de split gearbox, in een bepaalde, specifieke houding moest staan. Dit zou anders een beschadiging van de piston kunnen geven. Misschien handig om dit even op te zoeken bij dit specifieke model.

ICS heeft trouwens zelf ook nog een playlist op Youtube met o.a. onderhoud & disassembly van de Split Gear Box. Misschien kun je die ook nog eens nalopen?
 
Thanks Kroes voor je snelle reactie, ik lees herkenbaarheid haha.

Ik ga hem nog eens uit elkaar halen, die o ring checken en een foto maken van die piston en tappet plate, want die zag er idd beschadigd uit..

Ik houd je op de hoogte!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Klink mij als een tappet plate waar de Nozzle mogelijk niet goed op zit.
Thanks voor je reactie! Dat veertje heb ik inderdaad eens bekeken, die zit wel op de, volgens mij, juiste 2 plekken vast.. Hoe bedoel jij 'nozzle niet goed op zit'? Niet lullig bedoelt, maar ik ben hier echt nog teveel leek voor haha..

Kan het ook nog zijn dat die tappet plate bij het inklikken in de gearbox niet op de juiste plek zit? Waardoor het overhalen van de trekker niet overgaat tot het juist afvuren van het kogeltje?
 
Ik heb zelf eens gehad dat ik hem achter de tappet plate had gehaakt, ipv in de v-groef / profiel had gedrukt. Ook wel eens gehad dat de tappet plate zelf aan 1 kant naast de groef zat.
 
Dag heren,

Allereerst fijne kerstdagen! Hopelijk voor jullie een dag met lekker eten en drinken, voor mij een kans om de upper weer een keer uit elkaar te halen😜

Zie de afbeelding. Ziet dit er, behoudens de afwezige veer, oké uit?

Wat dingen die ik constateerde:
- De oranje piston (?) Moet wel echt op deze manier liggen, anders loopt hij inderdaad niet mooi door z'n groef of gaat de gearbox niet dicht.
- De tappet plate is wat beschadigd, is dat kwalijk?
- De piston head komt aan de voorkant uit die behuizing, is dat erg?
- Ik heb mijn vinger eens op die nozzle gehouden, dat rode ding, om te kijken of er een beetje druk op kwam bij het handmatig induwen van de piston, maar er is echt bijna geen druk.. Dit betekent dan dat die o-ringen inderdaad versleten zijn? Enig idee of die maten universeel zijn..?

Alle hulp wordt weer zeer gewaardeerd!!

Groeten!

20241225_144844.jpg
 
zit ook amper silicone olie op de piston. En de tappet plate heeft ook aardig op zijn donder gehad zo te zien
 
- De piston head komt aan de voorkant uit die behuizing, is dat erg?

Ik zie gaten in de head, volgens mij moeten die in de nokjes in de shell vallen... Al is het inmiddels 3 jaar geleden dat ik mijn ics heb open gehad.
 
Goeie tip nog, ga ik eens naar kijken. Nog tips wat betreft de rest?🧐

Die head hoort "strak"? In de cilinder te zitten? Want dat is niet zo namelijk..

Ontvet ik alles en vet ik alles weer in? Wat wel, wat niet..? Vervang ik de O ringen? En die cilinder of tappet plate?

Merrrrrci
 
-"Die head hoort "strak"? In de cilinder te zitten? Want dat is niet zo namelijk.."

Je kunt de cilinder + head + piston (niet de Nozzle) er uit halen. Je kunt dan kijken wat de weerstand is door de cilinder + head vast te houden en dan de piston er in en uit te bewegen.

Je kunt vervolgens ook de cilinder met je vinger af dichten en kijken of je dan wél een goede airseal hebt dan heb je deze onderdelen uitgesloten.

Ontvetten en opnieuw vetten kan nu hij open is, maar zou eerst de oorzaak achterhalen.
Volgens mij kun je alles in de gearbox invetten. Meeste zou ik met wat dikker / snotterig vet in smeren. Echter de binnenkant van de cilinder zou ik met wat dunner spul doen omdat het anders te veel plakt en weerstand geeft. En het rubber van de cilinderhead kan gaan rollen.
 
"En de tappet plate heeft ook aardig op zijn donder gehad zo te zien"

Je moet even kijken of deze wel recht is. Door het split gearbox design heeft hij ruimte om langs de nok van de selector gear te glijden.
Normaal gesproken doet hij dit niet, maar als hij al iets schreef is wel (spreek uit ervaring)

Daarbij nog even de vraag.: hoe moeilijk gaan je upper en lower dicht? Moet je hem hard aandrukken en hoor je tandwielen iets draaien? Want dan staat je sectorgear verkeerd en kan de tappet plate beschadigd raken. Dit kun je oplossen, door de accu aan te sluiten en even de gears te laten spinnen tot ze wel goed staan. Door dat het geheel niet dicht zicht zal hij niks schieten of een klap maken ;)
 
Top man, thanks! Super tips! Piston en cilinder in de muis van m'n hand geeft nog iets druk, pistonhead met cilinder op dezelfde wijze geeft niets, ook niet met de piston als "drukmiddel". Conclusie is dan dus dat de airseal slecht is vanwege de pistonhead, waarschijnlijk de ringen? Overigens zit die nozzle heel los op de piston head, dat hoort zo?

Invetten duidelijk, kan ik meenemen als de rest duidelijk is🤓

Dat die tappet plate een optater heeft gehad zie ik nu ook ja haha.. (zie afbeelding) Ik denk datie precies op die plek die jij bedoelt die klappen krijgt en daar dus deels afgebroken is. Bedoel je dat met "recht"? Want verder is de plaat zelf niet kromgetrokken oid. Upper en Lower gaan idd niet iedere keer prettig dicht, dus dat zal ik zelf gedaan hebben (vorige eigenaar heeft vast niet meegeholpen..) Afbeelding laat de binnenkant zien, wanneer staan die gears "goed"? Als het tandwielvrije gedeelte zichtbaar is? Of nog specifieker?

Super nice man, klust lekker verder zo terwijl het vrouwtje een Harry Potter marathon houdt😜
 

Bijlagen

  • 20241225_220743.jpg
    20241225_220743.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 26
  • 17351614662357734328948294856809.jpg
    17351614662357734328948294856809.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 26
Allereerst fijne kerstdagen! Hopelijk voor jullie een dag met lekker eten en drinken, voor mij een kans om de upper weer een keer uit elkaar te halen😜
Fijne feestdagen terug. Ik hoop toch wel dat je ook iets lekkers gehad hebt? 😅

Ik denk dat verder door de andere heren al best veel gezegd is. Lijkt dat of jij, of de vorige eigenaar in ieder geval niet heel zuinig is omgegaan met de tappet plate: dit ziet er toch wel heel slecht uit. Zou kunnen dat dit gebeurd is met het sluiten van de gearbox.
Top man, thanks! Super tips! Piston en cilinder in de muis van m'n hand geeft nog iets druk, pistonhead met cilinder op dezelfde wijze geeft niets, ook niet met de piston als "drukmiddel". Conclusie is dan dus dat de airseal slecht is vanwege de pistonhead, waarschijnlijk de ringen? Overigens zit die nozzle heel los op de piston head, dat hoort zo?
Wat bedoel je met los? Volgens mij hoort dat gewoon goed strakjes aan te sluiten. Ik ga er verder vanuit dat je met de druktest dit ongeveer bedoeld.
Verder gaf @gambit aan om de O-ring met siliconen in te vetten. Hier ben ik niet zo'n fan van, omdat dit vaak niet goed op de o-ringen blijft zitten, omdat de o-ringen ook van een siliconen materiaal zijn. Heb je toevallig bijvoorbeeld Super Lube al liggen? Repareer daar o.a. lekkende O-ringen mee in GGB magazijnen. Misschien hebben andere daar echter beter ideeën over, aangezien ik geen AEG's meer heb.
Afbeelding laat de binnenkant zien, wanneer staan die gears "goed"? Als het tandwielvrije gedeelte zichtbaar is? Of nog specifieker?
De handleiding van mijn ICS APE van vroegah stond altijd dit in:
1735162131829.png
Kijk anders hier even naar de handleiding specifiek voor jouw replica, mogelijk dat het verschilt.
Super nice man, klust lekker verder zo terwijl het vrouwtje een Harry Potter marathon houdt😜
Stel vooral dit eens voor. :)
 
"Overigens zit die nozzle heel los op de piston head, dat hoort zo?".

De pistonhead heeft geen Nozzle.

Ik verwacht dat je de cilinderhead bedoeld (oranje aluminium ding boven op de cilinder. Waar de Nozzle over heen en weer schuift.


Dat is zo te zien 1 blok aluminium. Dus dan zit er een scheur in. En is hij kapot. (let op, je hebt het over de Nozzle van de cilinderhead he. Niet over de losse Nozzle welke over de Nozzle van de cilinderhead schuift.)


"en daar dus deels afgebroken is"
Nee, is wel beschadigd / vervormd, niet gebroken. En ik bedoelde inderdaad krom. Maar dat is ie dus niet.


"Als het tandwielvrije gedeelte zichtbaar is"
Ja, dat kun je redelijk zeggen. Maar het gaat er vooral om dat je op het tandwiel, welke het dichtstbijzijnde de veer zit. Daarop zie je een Chrome achtig nokje die moet aan de kant van het veertje zitten (loop kant van het geweer) . Want daar komt je tappet plate op.

Je kunt even proberen of je de tandwielen met de hand kunt draaien, als je het palletje welke onder op en haaks op de body naar voren drukt (spring release), maar verwacht dat dat niet lukt, omdat je motor te veel weerstand geeft. Daar bij kun je de gear aan de boven kant van je afbeelding , alleen in jouw richting draaien, aangezien je anders tegen de anti reversal Latch aan loopt te duwen. Dus verwacht dat met accu de makkelijkste manier is om hem te corrigeren.
 
Losse rubbers kun je trouwens oprekken door ze er uit te halen en met je vingers uit elkaar te masseren. Dus niet domweg uitelkaar trekken, maar stukje voor stukje licht trekkend door je vingers te laten glijden, terwijl je vingers wat ingevet zijn. Echter is vervangen natuurlijk de beste optie.
 
Dank allebei!👍👍

Zeker wordt er ondertussen ook zelf e.e.a. naar binnen geschoven! @Kroeskoppie , die video met de geweren zet de HP films wel even in perspectief😂

Met los bedoelde ik dat hij netjes aansluit inderdaad, maar niet vast vast zit (besef me nu dat dat ook niet hoort, met lijm oid).

Druktest idd uitgevoerd zoals aangegeven. Cilinder, piston zijn oké. Cilinderhead (klopt @Eviltwin-NL terminologie moet ik nog even bijschaven..) geeft geen/zeer beperkt tegendruk, al kan ik me niet voorstellen (of op t oog ontdekken) dat die dan een breuk zou hebben. Ringen die niet afdichten is waarschijnlijker toch? Of is die dingen vervangen net zo lastig als er gewoon een nieuwe cilinderhead op zetten?

Moet die tapetplate vervangen worden met deze schade, of kan dat zo? Zo ja, dan eventueel nog tips? (want ik zie alweer 20 verschillende varianten😅)

Even een nieuwe foto van de gears toegevoegd. Zo beter dus? Lukt idd niet met de hand, wel met de batterij eraan. Chrome puntje zit nu boven bij het veertje en gladde kant is zichtbaar. 10-15x trekker overhalen voordat ik 'm zo ver had, maar vrij eenvoudig!👍
 

Bijlagen

  • 20241225_225606.jpg
    20241225_225606.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 26
De tappet plate kun je eventueel glad schuren / vijlen. Maar ga je een bestelling, pak hem dan gewoon mee. (v2 (m4) variant).

Gears staan zo perfect!