hallo,
meteen even voorstellen, zit op mijn werk even te procrastinaten, maar ik ben dus een van de kandidaat raadsleden...
al van voor de legalisatie actief, en mijn eerste pas kwam dan ook met de eerste lichting pasuitgiftes mee...
altijd betrokken geweest bij het wel en wee van de NABV, en was om te beginnen ook een van die azijnzeikerds, toen het in het begin van de legalisatie zo "vreemd" liep...
ondertussen heel wat bekender met hoe het loopt binnen de nabv en huidge ledenraad (die van voor de laaste verkiezing) en dat heeft me doen besluiten om wat te gaan doen, om de sport, maar met name de NABV te willen "verbeteren"...
in tegenstelling tot wat veel mensen niet zien, gebeurt daar veel om het voor ons beter te maken, wat er vooral aan schort, is dat dat niet kenbaar gemaakt wordt... ik kan het ergens goed begrijpen, elke informatie die naar buiten gaat, met name dingen die nog ter duiscussie staan, levert vaak een hele shitstorm aan geroeptoeter op facebook op, en veel ledenraadsleden raakten "social media moe"...
m.a.w. ik ben kritisch... maar geen anti nabv... er is altijd verbetering mogelijk, en een positieve insteek werkt altijd beter als anoniem zeiken vindt ik....
om antwoord te geven op de vraag hierboven, want dat sluit redelijk aan bij wat er nu vaak geroepen wordt "airsoft moet naar cat4", en "de nabv heeft uit winstbejag Cat I afgedwongen"... dat is in werkelijkheid wat genuanceerder als wat dat selecte groepje roeptoetert op facebook...
Ja, Cat 4 was een optie... maar het ging toen over een wetsvoorstel, welke nog door alle stapjes en keuringen van 1e en 2e kamer moest.... de hoofdmotivatie om het in cat1 onder te brengen was dat destijds dat de meest haalbare optie leek...
zo simpel was het eigenlijk... de zorgen van justitie dat er wilgroei zou plaatsvinden zonder enige vorm van controle was daarmee voldoende gesust. dat die minister destijds als eerste met cat4 op de proppen kwam was leuk, maar niet elke partij aan de tafel destijds zag dat dus zitten...
zou het nu kunnen? ja... als nu airsoft in Cat4 terecht zou komen, zou ik daar helemaal mezelf in kunnen vinden... maar hoe je het ook bekijkt, de wapenwetgeving is en blijft een heel fragiel iets...
Er lopen binnen europa tal van processen die continu gevaar op leveren omdat europeese wetgeving onze huidige regels zou kunnen "overstemmen"... ten nadele of positief...
er is dan ook een europeesche airsoft lobby, die zich daar mee bezig houdt...
cat1 vs cat4 en de absolute noodzaak van de nabv is dus geen zaak voor de ledenraad eigenlijk, maar een hogere politieke discussie... als ledenraadslid kunnen we daar hooguit de NABV opdragen dat eens te onderzoeken of dat tegenwoordig een optie zou gaan zijn....
dat gezegd hebbende, de nabv doet dus vrij veel achter de schermen, zonder de nabv zou het voor de airsofter een stuk lastiger geweest zijn, ondanks de controverse die af en toe onstaat.. ik denk dus dat het goed is dat er een "centraal orgaan" is welke de middelen heeft op hoger niveau een stem te hebben...
laten we wel wezen, een club met bijna 20.000 leden, en een leuk bedrag in kas om eventuele ellende op te vangen voor hun leden mocht er juridisch ellende zijn... is een goed iets..
de discussie hoe onze contributie wordt uitgegegeven, is een discussie die bij elke vereniging actueel is, en is goed, het houdt iedereen scherp... we moeten daar vooral wat van vinden met ons allen...
nou.. redelijke warrige post, hallo allemaal... en het verbaast me eigenlijk dat mijn naam voor velen zo onbekend was...
ik ben niet zon forumtijger... XD dus toegegeven, hier was ik tot nu toe nog niet te vinden...