Hallo Kevin,
Bedankt voor je email. Ik zal trachten een en ander te verduidelijken.
In het meerjarenplan is inderdaad een ambitie opgenomen om de airsoftsport voor minderjarigen toegankelijk te maken. Details zijn daarin niet vastgelegd omdat deze nog bepaald moeten gaan worden.
Het bestuur en de ledenraad stellen alleen de kaders van de ambities vast en daarna wordt gekeken op welke wijze hieraan invulling kan worden gegeven.
Veiligheid staat bij de NABV voorop en dit zal dus ook heel zwaar worden meegewogen als het gaat om de sport voor minderjarigen toegankelijk te maken. Ik kan op dit moment nog niet op zaken vooruit lopen, maar het gaat niet de bedoeling zijn dat er onverantwoorde toestanden zullen ontstaan door bijvoorbeeld 12-jarigen te mengen met volwassen. Voor events waarbij op elkaar wordt geschoten zou dus gekozen kunnen worden voor aparte evenementen voor minderjarigen, met bijvoorbeeld beperkte mondingsenergie of inderdaad een 16+ leeftijd. Dit alles moet nog bepaald gaan worden.
De minimale leeftijd zal dus, onder anderen, afhankelijk zijn van de condities waaronder airsoftapparaten worden gebruikt. Voor kaart- of dynamisch schieten kunnen lagere leeftijden worden vastgesteld dan voor team tegen teams of skirms.
Ik persoonlijk ken de ”Amerikaanse toestanden” niet, maar zoals reeds aangegeven staat veiligheid en verantwoordelijkheid voorop en zullen we de airsoftsport ook niet in gevaar gaan brengen. Daar hoef je op geen enkele wijze bang voor te zijn.
Helaas kan ik op dit moment niet concreter zijn, maar ik hoop dat ik de onrust heb kunnen wegnemen. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik die graag.
Met vriendelijke groeten,
Gerard Timmers
Directeur Verenigingsbureau
Voorzitter Wedstrijdcommissie