Nieuw

Vio

Member
24 sep 2024
12
1
Hallo ik ben Vio , 59 jaar.
Lijkt me leuk alles wat met schieten te maken heeft te volgen vandaar dat ik me op dit forum heb aangemeld.
Heb zelf een luchtdruk pistool.
Maar moet nog een heleboel leren!
 
Welkom,

Weet wel dat een luchtdrukpistol en airsoftapparaten 2 heel verschillende dingen zijn. :)
 
Welkom. ik heb een HPA AK74m Zenitco build. HPA is ook op luchtdruk ;)
 
Ja dat weet ik. Maar sommige werken ook op lucht toch?
Je hebt HPA systemen, welke inderdaad werken op persluchtflessen. Ook heb je GBBR, waar de G in dit geval voor GAS, alias green gas staat. Specifiek gas voor airsoft. Overeenkomst tussen allemaal: ze schieten allemaal 6mm BB's als 'munitie'.
Dit is inderdaad een luchtdrukwapen/luchtdruk pistool met een .50 kaliber, zie ik. Dit is daardoor geen airsoftapparaat, want geen 6 mm BB's.

Ander verschil: ik zie dat je luchtdrukwapen ongeveer 13 joule zou schieten. Bij airsoft in Nederland komen we nooit hoger dan 2,3 joule voor sniper rifles. :)
 
Voorlopig doet de Umarex het even niet meer. De lucht loopt direct uit de huls ? Vermoedelijk mis ik een ring?
 
Welkom in de wereld van airsoft. Nou airsoft techniek lijkt best veel op luchtbuksen. Los van de AEG Techniek.
Opa gaat vertellen, mag je ook overslaan!

De techniek van Co2 Airsoft replica bijna het zelfde als Co2 4.5 mm bb Gun. Ze schieten rond de 2 joule. Enkel is het caliber anders. Daarbij is de werking van een knikloop bijna het zelfde als een sniper AA. Enkel de wijze van spannen verschilt.
Je brengt in beide gevallen een zuiger naar achter die een veer indrukt. Alleen de spanning van de veer is bij luchtbuksen veel hoger. En ook hpa lijkt op PCP luchtbuksen. Bij airsoft zit er een regulateur tussen die de druk van 200 bar naar 1.2 joule brengt. Er zijn luchtbuksen die op het moment 2000 joule schieten. Maar de techniek is bijna het zelfde.

Er bestaan ook 8mm en 4.5 mm kunstof airsoft bb's. En je kan 6 mm aluminium bb's gebruiken voor target shooting. Deze komen overeen met 4.5 bb's
Het grote verschil is dat je binnen de airsoft een hop up gebruikt en je bij lucht schieten veelal diabolo's gebruikt
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Dat is een mooie uitleg! Dankjewel! Nu nog iemand zoeken die naar mijn Umarex kan kijken.....
 
Heb je de top van het Co2 patroon al eens omwikkeld met teflon tape? Dit kan zorgen voor een extra seal waardoor hij niet leeg loopt.
 
Beste Vio,

Welkom op het forum.
De HDP is een home Defense Pistol, schiet met rubberen kogels. (.50 of .63).
Ik heb ook vaag iets mee gekregen over stalen kogels, maar of dat goed werkt ?
Het is dus GEEN wind/luchtbuks, want die schieten met lood, staal of koper.
Airsoft munitie is ALTIJD 6mm plastic.
Het voornaamste verschil tussen luchtbuksen en airsoft is dat luchtbuksen NIET op een echt wapen mogen lijken, terwijl airsoftwapens/airsoftapparaten eigenlijk ALTIJD replica's zijn, EN dat een airsoft apparaat maximaal 1,4 joule (jaja, 1.7 voor snipers) mag schieten, terwijl een luchtbuks onbegrensd is.

De vergelijking van een hopup en diabolos snap ik trouwens ff niet aangezien een hopup een onderdeel is van je wapen, en een diabolo munitie is....

Afhankelijk van het model HDP dat je hebt, kunnen ze je in nederland helpen. Het ene model ziet eruit als een starwars ding terwijl de andere wel heel aardig op een vuurwapen lijkt...en daar zal een nederlandse winkel zich de handen niet aan branden waarschijnlijk.
 
Ik wil graag even reageren., Het onderwerp heeft mijn interesse!
De HDP (T4E compact) valt onder de co2 luchtbuksen. En is vrij te koop bij 18+. Stalen kogels met rubber omhulsel werken er prima in. Net als kalk en pepper. ( Het laatste pepper is in NL verboden)
Airsoft bb's zijn op de Nederlandse velden enkel toegestaan 6mm bio.
Voor target shooting/ plinking kan je ook glas of aluminium 0.30 bb's gebruiken. Deze zijn vrij verkrijgbaar. Nooit gebruiken bij een skirm.
Er bestaan ook 8 mm airsoft en 4.5 mm airgun plastic bb's.
Maruzen heeft 8mm airsoft een poos geproduceerd. Beide type mogen nooit gebruikt worden tijdens een skirm.


Een Airsoft replica mag in Nederland max 3.5 joule schieten. Met 3.5 joule mag ze niet gebruiken bij een skirm.
Wel toegestaan te bezitten met NABV of (ACA?) lidmaatschap.
Bij een skirm mogen AA 's ze niet boven 1.2 j schieten. Dwz Pistool of geweer.
DMR mag max 1.7 joule en een sniper bolt action max 2.3 joule.

Airgun replica's Co2 en veer gespannen, 4.5 mm zijn in NL verboden.
Airguns die geen gelijkenis tonen aan wapens zijn wel toegestaan

Dan zijn er nog airgunreplica''s
De Co2 replica's zijn uiterlijk identiek aan airsoft replica's Het enige verschil is het kaliber.
De kracht van een co2 Airguns replica komt meestal niet boven de 3.5 joule.
joule.
De techniek en uiterlijk zijn gelijk ze gelijk aan airsoft.
Een Airsoft replica heeft meestal een hop-up een airgun nooit.
Gewone ( niet replica) co2 luchtpistolen en luchtbuksens schieten max tussen de 9 en 16 joule.
Een airgun replica is NL dus verboden. In de omliggende landen geen probleem om te bezitten.

Een van de belangrijkste verschillen is dat een airsoft replica geen wapen is. Binnen de airsoft is het note done een replica of AA een wapen te noemen Een airgun is wel een wapen.


De joule waarden van Airguns vaak begrenst. In DL is dat 7.5 joule in GB is dat 16 Joule en In België. Spanje geloof ook max 24 joule? Zowel airsoft als Airguns zijn in Europa vrijwel overal te koop indien je 18+ bent. Uitzondering daar gelaten.
Een ander verschil is dat er met Airguns soms bb's en diabolo geschoten kan worden. Soms het een, soms het ander maar er zijn ook Airguns die beide kunnen schieten.

Maar goed er is een hoop grijs gebied binnen de NL wetgeving. Het is goed om de verschillen te kennen. Boven geschreven tekst is dan ook niet om slim over te willen komen. Wel als info waar je je voordeel mee kan doen!
 
De Umarex HDP50 heeft een soort knop aan de onderkant waardoor het niet op een replica wapen lijkt vind ik. Echter is het verboden in Nederland!
ws als ik ermee naar een Nederlands winkel ga willen ze me niet helpen. Stalen kogel kan maar dat heb ik niet geprobeerd, rubber wel.