EDIT: Zie ook de reactie van bestuur:
https://www.airsoftclubnederland.nl/community/threads/nieuwe-statuten.5828/#post-82440
Waar komen deze statuten vandaan als ze nog niet zijn vrijgegeven? Dat is wel een beetje raar van een compleet nieuw account...
Ik ga er voor nu vanuit dat het legit is, maar zou het zeker nog wel met een korrel zout nemen. Voor zover ik weet en zie lijkt dit wel legitiem te zijn, dus voor nu behandel ik het ook als legitiem.
Mooi, het was broodnodig dat de statuten werden geupdate voor de huidige situatie. Ik zie veel goeds en ook een hoop dat gewoon is overgekomen vanuit de oude statuten. Enkele punten van aandacht:
“Artikel 6 Toelating leden
3. Niet tot de NABV worden toegelaten die personen ten aanzien waarvan feiten of gedragingen bekend zijn, die de belangen van de NABV -kunnen- schaden.
4. Niet tot de NABV worden toegelaten die organisaties ten aanzien waarvan feiten of gedragingen van bestuurders of leden bekend zijn, die de belangen van de NABV -kunnen- schaden.”
Dit zijn twee redelijk brede subartikelen. Wat word verstaan als ‘kunnen schaden’? Dit is zeer afhankelijk van de grillen van het bestuur. Gelukkig komt er wel nog een beroepsmogelijkheid, maar die is voor zover ik weet compleet nieuw en dus onbeproeft.
“Artikel 8 Introducés en eisen aan de speler(s) ten aanzien van introducé(s)
5. Introducés dienen een vooraf door de NABV voorgeschreven formulier in te vullen en te ondertekenen tezamen met de speler.”
Ja ik vind dit een goede verandering. Nu krijg je gewoon een automatisch formulier toegezonden waar de introducee niks mee te maken heeft praktisch. Hiermee creer je een moment waarop je met je introducee moet praten over de rechten en plichten die bij airsoften komt en dat ze zich moeten gedragen, anders is het lid de lul!
“Artikel 12 Verplichtingen van de leden
Alle verplichtingen, welke de NABV in naam van haar leden aangaat of welke uit het lidmaatschap van de NABV voortvloeien, te aanvaarden en na te komen. Tot deze verplichtingen behoort onder meer het aanvaarden en nakomen van door de NABV, mede namens zijn leden, aangegane verplichtingen jegens één of meer derden, aangaande ongevallenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, sponsoring, alsmede de verkoop en/of exploitatie van televisie- en/of radio-opnamen en/of uitzendrechten via welk communicatiemiddel dan ook (waaronder in elk geval begrepen via internet)”
Meeste van dit subartikel is niet erg spannend. De twee ‘verplichtingen’ die opvallen zijn sponsoring en portretrechten. Als ik het goed begrijp geef je hiermee je portretrecht op voor nabv gemaakte opnames. Dat is wel war zorgelijk. Ik denk echter dat dit een voorzorg is om problemen met privacywetgeving en zendrechten te voorkomen. Ik verwacht dat als je verzoekt biet in beeld te komen dit alsnog wel wordt gehonoreerd. Ik zou hier wel een clausule bij willen waarmee dit expliciet word vermeld. ‘Sponsoring’ vind ik persoonlijk wat raarder. Als in een sponsoringscontract staat ‘de Nabv onthoud zich van negatieve pers over merk X’, betekend dat dat nabv leden hieraan ook zijn verbonden? Dat lijkt mij compleet onhoudbaar.
Lid D lijkt nu trouwens geheelonthouding te verplichten de gehele tijd dat je nabv lid bent haha. Ik snap dat dit voor beperkte duratie is maar dit kan beter worden afgebakend. Lid f verbied liegen op dezelfde manier. Hier maak ik me niet echt zorgen over, maar het is wel tekenend hoe breed veel legale documenten worden opgesteld.
Ik ben een grote fan van de sportabitrage. Ik ben blij dat hier een professioneel en universeel systeem voor komt.