Project: Draadloze Airsoft Communicatie

Kroeskoppie

Well-Known Member
Trophies
14
Project: Draadloze Airsoft Communicatie
VbvfbUE.png

Disclaimer: In deze projectpost wordt gebruik gemaakt van beeldmateriaal wat oorspronkelijk van anderen is. Het beeldmateriaal is van een ondersteunde rol voor mijn projectpost, maar blijft eigendom van de desbetreffende eigenaar. Het is dan ook mogelijk dat de mening van deze persoon anders is.

Vooraf:
‘Communication is key’ is een uitspraak die wel eens voorbij komt. Ik kan mij herinneren dat ik er vroeger mee werd doodgegooid. Werkgevers, scholen, curussen en degelijke: hoevaak kom je wel niet tegen dat er niet onderling wordt gecommuniceerd in een team?

In airsoft kan een team wat goed communiceert met een elkaar vaak veel meer bereiken dan een team met allemaal spelers welke ‘ieder voor zich’ spelen. Sterker nog: een kleine groep binnen een team kan door goede communicatie al heel veel voor elkaar krijgen.

Nu kun je natuurlijk met simpel schreeuwwerk al wel wat meters maken, maar dat wordt op lange afstand op een gegeven moment ronduit lastig. Of je moet geen stem meer over willen hebben aan het einde van een skirm. Beetje zonde.

Met deze lap tekst (ik bereid mij alvast maar voor op TLDR reacties) wil ik jullie graag bekend maken met andere, betere opties als het bekende schreeuwwerk. Ondertussen heb ik er al weer flink wat skirmjaartjes opzitten en er zijn hier dan ook verschillende systemen tijdens skirms gepasseerd voor communicatie. Recent echter heb ik het idee dat ik, met mijn teamgenoten, een systeem heb ‘gemaakt’ wat voor ons heel goed werkt en wat nog niet veel mensen gebruiken. Ik neem jullie eigenlijk mee in de ontwikkeling van ons eigen airsoftcommunicatiesysteem. (Mooi woord voor galgje, trouwens)

Situatieschets:
Ondertussen ben ik alweer 6 jaar NABV lid en heb ik al heel wat open skirms mogen doen op een hoop verschillende locaties. Ik deed dit eerst met 1 andere mede-airsofter en op een gegeven moment groeide onze groep naar 3 man totaal. We hebben het altijd prettiger gevonden om een klein gezelschap te zijn en blijven, omdat dit makkelijker is qua skirms te plannen. Het is trouwens ook heel overzichtelijk.

Bij iedereen is het airsoften een beetje aangezet door het spelen van videogames en er achterkomen dat dit dus ook in het ‘echie’ kan. Vanuit het gamen zijn de meeste van ons gewend dat we tijdens het gamen met een (draadloze) headset op zitten. Zo is er eigenlijk altijd een optie tot communicatie als we met elkaar of met anderen aan het gamen zijn. Hoeveel je daar gebruik van maakt is natuurlijk altijd een ander punt, maar de optie is er en het is simpel en snel.

Na een of twee jaar geairsoft te hebben, merkte ik in ieder geval bij mijzelf dat ik best veel ‘op mijzelf’ speelde. Dit kwam vooral door de grote van buitenvelden en dat ik dan dus mijn mede-airsofters kwijtraakte. De momenten dat we bij elkaar waren als groepje herinner ik mij simpelweg altijd het beste, omdat dit vaak de beste momenten waren. Stukjes teamplay die bijvoorbeeld heel goed gingen, mooie acties en dergelijke.

Probleem was alleen dat we elkaar steeds kwijt waren op grotere velden en je vindt elkaar niet altijd even makkelijk terug. Zonde.

Er werd daarom overwogen om een porto-systeem in te zetten voor communicatie en om elkaar soms weer snel terug te kunnen vinden.

Communicatiesyteem 1: Portofoons.
Ik kan mij niet helemaal meer herinneren welk merk of systeem porto’s we nu precies hadden, maar ik kan hierover vrij kort zijn. Dit systeem werkte voor zowel mijn teammaatjes als voor mij niet heel denderend.

Het was in ieder geval een systeem in combinatie met (beveiligings)oortjes, een soort set. Wat als eerste heel erg opviel was het tegenvallende bereik. We hadden meer verwacht, we kwamen vaak niet verder als 30 a 35 meter? Dat was wel wat weinig.

Verder was het zo dat op het moment dat ik de zend-knop indrukte, mijn teamgenoten niets konden zeeggen. Het gebeurde nog wel eens dat de zend-knop per ongeluk werdt ingedrukt, waardoor het kanaal dus eigenlijk ‘op slot’ zat en je dus eigenlijk niet kon communiceren. Verder vond ik al de kabeltjes eigenlijk maar niets.

Ikzelf had ook nog eens moeite met de combinatie ‘zenden-en-schieten’: misschien komt het omdat ik niet heel goed ben in meerdere dingen tegelijk (ja, kom maar op vrouwen, ik geef het gewoon toe) maar het spotten van een tegenstander, knop indrukken, locatie doorgeven, knop loslaten en bb’s afvuren: het was mij schijnbaar iets te veel van het goede.

Nu klink ik heel negatief over porto’s, maar ik vond het bijvoorbeeld wel heel prettig dat je heel gemakkelijk met iedereen op 1 kanaal kon zitten door dezelfde frequentie te pakken, ook al waren de merken van de porto’s verschillend. Verder werkte de systemen in principe overal, mits je maar binnen bereik bleef. Dus zie dit vooral niet als een compleet afkraken van portofoons, maar voor ons werkte het in ieder geval niet.

Er werdt dan ook besloten om niet meer te gaan werken met de portofoons. Teveel nadelen voor ons.

Alleen, er was niet echt iets ter vervanging hiervan. Tenminste, niet dat bij ons bekend was. Er werd nog wel nagedacht hoe we eigenlijk ons ‘game-ervaringen’ konden omzetten naar airsoft, maar dat strandde eigenlijk vrij gauw. Een paar jaar ging voorbij, zonder porto’s of een ander extra communicatiesysteem. Dat ging trouwens prima, veel plezier gehad aan skirms en dergelijke. Maar dat communicatie-dingetje, het zat nog wel in ons achterhoofd, ergens...

Commucatiesysteem 2: Battle-Link.
Ruim een jaar geleden werdt dat communicatie-dingetje in mijn achterhoofd eens flink aangewakkerd door een video welke ik tegenkwam op Youtube. Met wat zoekwerk kwam ik er ook achter dat Battle-Link een Nederlands product was en dat er dus video’s beschikbaar waren waarin je de communcatie tussen spelers via Battle-Link kon horen.

Laten we stellen dat ik hier ontzettend enthousaist van werd. De indruk die ik hier van kreeg, was fantastisch. Dit product voelde voor mij als ideaal en het leek er ook nog eens op dat ontzettend veel van mijn negatieve punten over portofoons direct werden opgepakt en verbeterd. Het ‘open-channel’ gedeelte sprak mij ook heel erg aan en communicatie was direct, zonder push-to-talk.

Toch werd Battle-Link niet aangeschaft. Waarom? De prijs. We waren in onze groep het er over eens dat €259,- per persoon wel een beetje heel erg gortig was voor een stukje communicatie. Dat had niet iedereen er voor over. We skirmen immers maar 1 keer per maand. Niet elk weekend.

Ik wil hier vooral niet overkomen dat ik het Battle-Link systeem niets vind. Het is een ontzettend sterke innovatie, denk ik zelfs. Alleen, aan die innovatie zit momenteel een nogal hoog prijskaartje. Wat best logisch is, gezien er vast veel ontwikkeling is gedaan en er veel vooraf getest moest worden of dit systeem voor airsoft kon werken. Ik snap de 'hoge prijs-logica' volledig.

Voor ons was het prijskaartje dan ook gewoon simpelweg de deal-breaker, wat jammer is. Misschien dat in de toekomst met verdere innovatie, de prijs gedrukt kan worden. Je ziet dit immers wel vaker als een product langer op de markt is.

Wij zagen dit in ieder geval als een soort van bevestiging dat er dus ook echt wel meer communicatie-mogelijkheden zijn binnen airsoft. Het gaf ook een beetje aan dat onze frustraties rondom portofoons nog helemaal niet zo gek was, eigenlijk.

Het duurde dan ook niet heel lang voordat bij ons ideeën werden gevormd voor een vergelijkbare setup als Battle-Link.
 
Laatst bewerkt:
Communcatiesysteem 3: De BT-12 Bluetooth Headset.
Het eerder genoemde Battle-Link systeem maakt gebruik o.a. van Bluetooth om verbinding te maken tussen spelers. Dit zette ons weer aan het denken en een paar weken nadat ik de filmpjes van Battle-Link had gezien, viel mij wat bijzonders op in de comments onder de Battle-Link filmpjes.

Ik kwam onderstaande reactie namelijk tegen:
”Looks like it uses the same tech as motorcycle communication headsets, definitely cool to see the tech being repurposed for airsoft.”
Voor de duidelijkheid: ik rijd zelf geen motor, maar ik was wel benieuwd hoe dit dan zou moeten werken. En inderdaad, ik kwam headsets tegen die qua opbouw aardig leken op het Battle-Link systeem. Een losse unit, met oortjes en microfoon er aan vast. Er waren ook heel veel merken en heel veel verschillende prijsklasses bij Nederlandse webshops.

Wat opviel is dat meestal deze systemen werkte via een intercomfunctie en/of bluetooth connectie aan je (smart)phone, zodat je dus handsfree kon bellen. Op het moment dat ik mij dat realiseerde, schoot er hier een idee te binnen:
’Wat als een ik zo’n bluetooth motorheadset zou inbouwen in mijn mesh masker?’
Ik gooide dit idee in de groep, waar het idee geboren werdt om dan de headset te koppelen aan onze smartphones met de Discord app, welke we ook al gebruikte om tijdens het gamen met elkaar te babbelen.

Voor de mensen die Discord niet kennen: dit is een los programma of app waarmee je o.a. Voice-Chat servers kan maken. Ondertussen is het uitgegroeid tot een programma/app met veel meer mogelijkheden en online gemeenschappen. Grootste voordeel: iedereen kan een gratis server opzetten welke zowel gebruikt kunnen worden via je PC als via de Discord app.

Maar ja, dan moet je wel een headset hebben. Plus, weten hoe dat handig is om dit in te bouwen in je mesh-masker. Nu moet ik hier toch Battle-Link bedanken voor hun duidelijke video met hun eigen systeem hoe je dit kunt doen. Ik heb dit vrij letterlijk opgevolgd met de BT-12 Bluetooth Motorhelmet Headset, welke je o.a. kunt kopen via Aliexpress.

De BT-12 headset is een goedkope, bluetooth motorheadset welke een lange batterij heeft en dus normaal gesproken ingebouwd wordt in motorhelmen. Ik kwam hierop terwijl ik aan het zoeken was naar informatie over motorhelm-headsets. Onze enige zorg was alleen: kan zo’n goedkoop ding wel goed werken voor dat geld? En kan hij wel een regenbui hebben?

We kwamen er, via dit vrij duidelijke filmpje, achter dat dit prima zou moeten gaan werken en dat de communcatie vrij duidelijk zou moeten zijn. Oh, en ook goed waterbestendig. Ik kocht via Aliexpress een nieuw mesh masker met mesh oorbescherming en de BT-12 Headset. Een paar weken later kon ik hier dan ook mee aan de slag.

Knutseltijd.
Toen alles binnen was gekomen ben ik een kort avondje aan het knutselen geweest aan de hand van de Battle-Link video. Het is vooral veel cablemanagement, trouwens. Met wat elektrotape kom je zeker een heel eind. Verder viel mij op dat het zelfklevend klittenband wat bij de headset zit niet heel goed hecht op het metaal/mesh van de oorstukken: ik heb hier secondelijm voor gebruikt voor betere aanhechting. Ik had een mesh-masker met mesh-oorstukken gekozen zodat ik zeker wist dat ik omgevingsgeluid kan blijven horen, terwijl ik de BT-12 Headset gebruik. Het klittenband zit nu dankzij de secondenlijm muurvast; de headset blijft qua oortjes nu goed zitten en kan eventueel ook verwijderd worden als dat nodig zou zijn.

Verder is het handig om er voor te zorgen dat alles eerst goed zit afgesteld op je eigen hoofd en dan pas de cablemanagement te doen. Zorg dat de kabels wat ruimte over hebben, aangezien de bandjes van een mesh masker elastisch zijn. Verder kun je de complete bedieningunit vastzetten op de grote flap van het mesh masker wat normaal op je achterhoofd zit.

De microfoon heb ik verder voorzien van een tyrap om deze goed te fixeren voor mijn mond. Ik heb de mic afgesteld ongeveer ten hoogte van mijn bovenlip. Zo zit ie altijd op een goede plaats en ben ik altijd goed verstaanbaar. Ook zit de mic niet in de weg met aanleggen/richten.

Een klein avondje knutselen gaf vervolgens dit resultaat:
D3XrL1e.jpg

69ZTA0D.jpg

SA96TxA.jpg

7PfPnMl.jpg

qcCmQw3.jpg
Een eerste test thuis, via Discord op m’n mobiel werd dezelfde avond nog gepland.

Ik kan er kort over zijn: dit was wat we aan het zoeken waren. De headset was dus via Bluetooth gekoppeld aan m’n smartphone en via de Discord app werd er contact gelegd met mijn mede-airsofters: we zaten zo’n 70 km bij elkaar vandaan. Wat zeiden we ook al weer over 50 meter bereik met portofoons?

We konden elkaar duidelijk verstaan en zaten dus in een specifieke Discord server in een open voice-chat kanaal. We hoefde niet extreem hard te praten, trouwens. Gewoon een normaal stemvolume is voldoende. Het volume van elk idividu is trouwens via de app te regelen/in te stellen, waardoor je altijd iemand op een fijn niveau kan horen. De oortjes zitten fijn en comfortabel, er was geen ruis of geluid wat bij mij thuis vanaf zolder werdt opgepakt. Omgevingsgeluid wordt door de Discord app goed uitgefilterd: ik hoorde vooral mijn teamgenoten, niet de wasmachine die ook nog aanstond.

Alles werkte bij deze test al zo goed als perfect. De eerste indruk was geweldig en iedereen had door dat dit wel eens heel goed kon gaan werken. Plus, geen knopjes voor mij en een zo goed als draadloos systeem. Wel zaten we nu allemaal thuis met wi-fi, dus we waren nog wel benieuwd hoe goed dit werkt over 4G/5G netwerken.

Dus tja, uitproberen op een skirm maar, he?

Een eerste testskrim was op een binnen CQB-locatie. Zo’n open kanaal is wel even wennen: alles wat je zegt wordt namelijk altijd opgepakt en doorgestuurd. Het was voor ons dan ook vooral vinden: wat werkt er prettig? Maar het Headset/Discord-systeem werkte verder prima, ook via het 4G/5G-netwerk. Het dataverbruik op een hele dag skirmen is verder verwaarloosbaar en zagen wij nauwelijks terug op onze abbonementen. Wel moet je smartphone mee het veld in: we hebben daar alle 3 ondertussen een fijne plek voor ingericht op onze airsoftgear.

We kwamen er verder achter dat het niet heel handig is om met mensen te gaan praten in een spawn als je nog verbonden bent: dat stoort de rest. Je moet je dan, via je telefoon, muten in de Discord app. Dit kan helaas niet vanaf de headset zelf. Punt van aandacht, gaat ook nu nog soms fout. Je mede-spelers wijzen je er vaak snel genoeg op.

Een volgende skirm op een grote buitenlocatie was verder ook een succes, ookal waren we toen maar met 2 man. We vonden elkaar telkens weer snel terug en communiceren is gewoon makkelijk. Ook voor flauwekul, zoals dat Born to be Alive van Patrick Hernadez is, niet de Village People.

Wel hadden we het idee dat zo’n headset meer nut heeft op een groot buitenveld dan op een binnenlocatie; binnenlocaties zijn meestal kleiner en dan ben je meestal toch al dichtbij. Maar ook bij binnenlocaties is er voordeel uit te halen, dus we gebruiken ze nu standaard bij elke skirm.

We zijn nu ruim een driekwart jaar verder en gebruiken deze setup nog steeds met plezier. We kunnen op dit moment 1 grote zwakte vinden: je moet een degelijke 4G-verbinding hebben om deze setup goed te gebruiken, want anders werkt de Discord app qua verbinding gewoon niet goed. Tot nu toe zijn we echter bij weinig locaties hier tegen aangelopen.

Hier onder een lijst met locaties waar we ondertussen geweest zijn met de resultaten van onze 4G/5G-verbinding:
- Delta Airsoft Waalwijk: Geen problemen op alle verdiepingen, verbinding is goed. Was echter wel in het Manor-gedeelte, op het nieuwe gedeelte nog niet gespeeld. (was er toen nog niet)
- Balls & Arrows Lelystad: Geen problemen, goede verbinding over het gehele veld.
- Blackout Airsoft Didam: Geen problemen, zowel in de CQB, Indoor Jungle als buitenveld. Wel de headset iets harder zetten om de geluidseffecten in de jungle en CQB uit te filteren. Verder kun je ook verbinden met een gasten Wifi-netwerk voor een stabiele verbinding binnen bij slecht bereik.
- Balls & Arrows Emmeloord: Dit is niet te doen. Het 4G bereik op deze locatie is zo slecht dat dit systeem niet werkt over het gehele veld. Geen aanrader.
- The Greenery Apeldoorn: Geen problemen in de gehele locatie.
- Copperhead Airsoft Assen: Geen problemen, wel maar het halve veld gezien op een zaterdagskirm. Verwachting is dat alles op het gehele veld vlekkeloos werkt.
Conclusie:
Het had een lange aanloop, maar we hebben als airsoftgroep(je) een mooi communcatiesysteem gevonden wat bij ons het past. Het is echt niet de perfecte oplossing, maar we zijn er wel erg blij mee en gebruiken het vooral graag. Met iedere skirm worden we hier beter en efficienter in.

De BT-12 Headset, ingebouwd in een mesh masker werkt echt prima i.c.m. Discord. Wel dient er rekening mee gehouden te worden dat een stabiele 4G-connectie noodzakelijk is en dat het daardoor vanzelfsprekend is om je smartphone mee te nemen in het veld. Dat is een afweging die je zelf moeten maken of je dit wel prettig vindt. Wij hebben hier allemaal persoonlijk een fijne plek op onze gear voor ingericht.

Ik vraag mij verder af of voor grotere groepen dit comunicatiesysteem ook zo prettig zou werken. Ik denk wel dat hierbij een soort van proto-discipline noodzakelijk is. Ook moet je, of je nu met een kleine of grote groep bent, leren hoe je efficient met een open kanaal omgaat. Voor kleinere groepjes is het in ieder geval erg goed te doen, blijkt uit persoonlijke ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie voor de aandacht!

Ik zal de komende tijd nog wat sleutelen aan deze lap tekst, maar mochten er dingen zijn die niet goed of duidelijk zijn: laat het vooral weten. Ik kan altijd dingen aanpassen, verduidelijken en reageren op vragen. :)
- 26-08-2023: Eerste versie van project geplaatst op het forum.
- 27-08-2023: Tekstwijzigingen gedaan voor makkelijker lezen en wat spelfouten eruit gehaald, enkele hyperlinks toegevoegd welke waren vergeten.
- 03-09-2023: Nieuwe testlocatie toegevoegd.
- 25-10-2023: Tekst opnieuw doorgelezen. Meer tekstwijzigingen en spelfouten verwijdert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan