Veel vragen van een toekomstige beginner!

Legendary

Well-Known Member
13 jun 2017
154
83
Trophies
7
Hallo iedereen!

Zoals ik al aangaf toen ik me voorstelde, heb ik een hoop vragen. En dit is allemaal puur voorbereiding voor zodra me budget die ik in gedachte heb, bereikt heb.
Ik bied bij voorbaat me excuses al aan, me Nederlands is niet heel geweldig en heel geweldig ben ik niet meer met een forum :p

Ik heb de website van het NABV en de 39 pagina's van Algemeen op dit forum al door gespit, Google afgespreurd en nog zit ik met een hoop vragen.

Bijv. op de website van de NABV staan bijv. dingen als camouflage niet is toegestaan. Toch zie ik zat foto's en filmpjes voorbij komen die in Nederland zijn gemaakt. Ik weet dat je niet in camouflage kleding mag aankomen op locatie. Dus hoe zit dat nou precies?

Zelfde geldt voor Side Arm replica holsters. Een hoop zouden weer niet zijn toegestaan, maar toch zie ik ze weer voorbij komen.

Behalve een lidmaatschap bij de NABV, ben je verplicht om bij een vereniging en/of team in te schrijven?

Onder het kopje "Rifle" staat dat replica's een maximum van 500 FPS hebben, gemeten met een 0.20 BB.
Nou ga ik er vanuit dat ze Snipers replica's bedoelen, maar een rifle kan ook een Assault Rifle zijn, lijkt me?
Vervolgens kijk ik verder op een andere pagina en staat er als maximum weer 360 FPS voor full auto replica's
Merendeel zie ik overal op het forum 360 FPS als maximum staan.
Hopelijk snappen jullie mijn verwarring hierin.

Ook zie ik weer het e.e.a. over insignes, logo's en dergelijke, dat die niet zijn toegestaan. En toch zie ik het e.e.a. van voorbij komen.

Dit is trouwens niet bedoeld om een discussie of iets dergelijks uit te lokken.
Ik hoop dat iemand hier mij meer duidelijkheid over kan geven. Zodat ik hiermee ooit niet de mist mee inga.

Qua opslag van replica's had ik gelezen dat het aangepast is naar stationair.

Ook heb ik begrepen dat je aan een minimaal aantal events / skirms etc. moet deelnemen, alleen kan ik hier nergens iets van terug vinden op het NABV.

Qua accu zou ik graag voor een Lypo of een Life gaan. Klopt het dat ik dan beter andere stekkers kan gebruiken dan de Tamiya's die standaard inbegrepen zijn? Zelf kan ik helaas "nog" niet solderen, maar heb wel familie die dit kan.

Heb begrepen dat er opties zijn om je accu's minder te "mishandelen" door iets tussen de bekabeling te zetten, wat is het en hoe werkt dit precies?

Ik ben zelf naar replica's aan het kijken van het merk ICS, alleen zie ik veel EBB's op bijv. Unit13.eu . Heb op het forum gelezen dat EBB's veel meer vragen van de gearbox. Iemand met ervaring met bijv. dit model en evt. onklaar maken van de EBB? Of zou dit niet nodig zijn?

https://www.unit13shop.eu/index.php...n=article&group_id=20000035&aid=15992&lang=nl

Iemand ervaring met de winkel van Unit 13 in Sittard? Aangezien dit waarschijnlijk de dichtsbijzijnde winkel voor mij is en ik ben meer het type dat zulk apparatuur met me eigen ogen wil zien, voelen, testen (zo ver mogelijk)etc.

Hoe zit het precies met BB's? En dan bedoel ik nog niet zo zeer de 100den merken, maar meer qua gewicht? Alle replica's worden FPS getest met 0.20, maar hebben zwaardere BB's, behalve dat ze mogelijk beter gevoeld worden uberhaupt voordelen? Aangezien ik begrepen heb dat als je meer range, ROF of FPS wilt hebben, je je replica hoogst waarschijnlijk zult moeten upgraden i.p.v. zwaardere BB's te gebruiken?

Hoe zit het qua opslag? Ik neem aan munitie en replica gescheiden moet liggen, niet geladen uiteraard. Heb gelezen dat het tegenwoordig stationair moet zijn? Dus niet meer simpel als een koffer met slot etc. ?
Iemand die hier misschien een tip voor me heeft?

Ik had nog meer vragen, maar ben ze even kwijt. Dus ik laat het even hierbij :D

Alvast bedankt voor alle antwoorden!
 
Welkom! Leuke vragen. Ik beantwoord er snel ff enkele voor je.


Bijv. op de website van de NABV staan bijv. dingen als camouflage niet is toegestaan. Toch zie ik zat foto's en filmpjes voorbij komen die in Nederland zijn gemaakt. Ik weet dat je niet in camouflage kleding mag aankomen op locatie. Dus hoe zit dat nou precies?

Bij aankomst en vertrek mag je in enkel 1 deel aankomen in camouflage kleding. Denk hierbij aan een camouflage jas of broek. Meer als dat is niet toegestaan. (Op een airsoftterrein en tijdens de skirm mag je dragen wat je wil. Volledige uniformen met rangen zijn hier gewoon toegestaan, op nazi en haatdragende symbolen na)

Zelfde geldt voor Side Arm replica holsters. Een hoop zouden weer niet zijn toegestaan, maar toch zie ik ze weer voorbij komen.

Holsters en ander gerij is gewoon toegestaan om te bezitten. Ook deze transporteer je onzichtbaar op openbare weg. Op het airsoftterrein is het gewoon toegestaan om je helemaal vol te hangen met holsters,slings,vesten helmen, noem maar op.

Behalve een lidmaatschap bij de NABV, ben je verplicht om bij een vereniging en/of team in te schrijven?

Nee, je bent helemaal vrij om te doen wat je wil. Je mag gewoon aansluiten bij open skirms, door je er in te schrijven. Zo ontmoet je veel anderen en kan het zijn dat je een clubje start, maar niks is verplicht.


Ook zie ik weer het e.e.a. over insignes, logo's en dergelijke, dat die niet zijn toegestaan. En toch zie ik het e.e.a. van voorbij komen.

Zie mijn eerdere reactie over kleding. Ik snap het als er mensen die in dienst hebben gezeten over kunnen struikelen als iemand een badge draagt waar hij of zij onderdeel van is geweest, maar iedereen heeft hier weer een andere mening over, wat logisch is. Airsoft is voor een groot gedeelte ook fashion. Als iemand met rangen rond wil lopen op een airsoft skirm is het wettelijk toegestaan, maar ik zou zeggen, met een beetje verstand komt men het verst.

Hoe zit het qua opslag? Ik neem aan munitie en replica gescheiden moet liggen, niet geladen uiteraard. Heb gelezen dat het tegenwoordig stationair moet zijn? Dus niet meer simpel als een koffer met slot etc. ?
Iemand die hier misschien een tip voor me heeft?

Als je het goed wil doen, koop dan gewoon een goede koffer voor je replica, zorg dat je deze kan afsluiten, en plaats deze in een afsluitbare locker/kast in een ruimte thuis waar je de deur ook van af kan sluiten. Dan voldoe je prima aan de regelgeving.

Je krijgt vast nog wel een hoop antwoorden, dit zijn leuke vragen allemaal :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan, Stey en Camilo
Bedankt voor de snelle reactie!

Als ik naar NABV.nl ga en je klikt op downloads, dan staat onder NABV Rulebook Rifle paragraaf 3.3 dat camouflage niet toegestaan is en onder 3.2.8 van NABV Rulebook Handgun staat het van de holsters.

Heeft dat dan met specifieke stages te maken?
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Als ik naar NABV.nl ga en je klikt op downloads, dan staat onder NABV Rulebook Rifle paragraaf 3.3 dat camouflage niet toegestaan is en onder 3.2.8 van NABV Rulebook Handgun staat het van de holsters.

Heeft dat dan met specifieke stages te maken?

Dat gaat inderdaad over IAPS(International Airsoft Practical Shooting), en niet over Open skirms binnen de Airsoftsport :) Hier gelden andere regels.
 
Aaah, kijk. En de regels voor Open Skirms, staan die ergens anders vermeldt of is dat per event / locatie weer anders?
 
Aaah, kijk. En de regels voor Open Skirms, staan die ergens anders vermeldt of is dat per event / locatie weer anders?

Over het algemeen gelden bij elke locatie dezelfde ''event regels'', maar elk veld is anders en zo ook de briefings. De veiligheids regels zijn aan de NABV gebonden, dus die zijn overal altijd hetzelfde, maar sommige velden hebben verschillende regels als het aankomt op FPS maar dit gaat enkel om de DMR's, verder is alles qua regelgeving hetzelfde.

Je kan bijv. de veldregels van Balls & Arrows eens bekijken :

http://www.ballsandarrows.nl/Balls-and-Arrows-Airsoft-veld-regels-versie-1.0.pdf
 
Thanks! Dan ga ik die is even doorlezen.

Ik heb inderdaad heel wat topics voorbij zien komen qua DMR's. Ik had voor 3 jaar terug heel veel interesse in de HK417D. Maar goed dat ik het toen maar niet door heb gezet, als ik nu zie hoe en wat.
 
Hoi legendary,

welkom hiero
ik zeg maar zo afhankelijk van de batterij is het nodig alleen in 9/10 gevallen is omsolderen naar deans altijd handig.
met betrekking tot je vraag over replica's volgens de nabv is het alsvolgt
full auto 360
dmr hoeft geen delay tot 450
dmr tussen de 450 en 500 moet 2 sec delay hebben
bolt action 500

allemaal op 0.2 gram bbs een rifle is een rifle het gaat erom wat het beestje kan ;)
verder kwa dmr doen of niet is een eigenkeuze.
Het is in elk geval mogelijk om een dmr uit te rusten met een modulaire delay dus dan kan je voldoen aan de veldwensen.
en hier staat expres wensen omdat een veld in mijn ogen niet met termen zoals gaan eisen mag werken. jouw replica jouw verantwoordelijkheid zeg ik maar:) en dan mag een veld wensen wat je wilt maar niet eisen aangezien jij betaald aan de replica en hun niet.

maar dat is een beetje wat je zelf wilt en of je gewoon netjes omgaat met je replica naar anderen.

maar als beginner raad ik je gewoon een leuke full auto replica aan maar dit is wederom in mijn ogen google google google.
verder is de regel van de nabv eigenlijk heel simpel.
sluit het ding af op een vasteplek met een vaste manier dat niemand erbij kan komen zonder dat je het wilt. niks meer en niks minder.

mocht je nog meer vragen hebben let us know

Groetjes,
Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Welkom Legendary op dit mooie forum waar we onze verslaving bespreken.

Het meeste is al beantwoord, maar wat Chris aan gaf: goggles goggles goggles. En tanden beschermen en goede schoenen. Je ogen, tanden en enkels zijn prio 1, de rest komt daar na.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en chris93
Bedankt voor de reacties! Dan weet ik in ieder geval hoe het zit qua FPS.

Ja, ik loop op hoge Magnums. Veel op bouwterreinen etc. gelopen, haha.

Kleding is ook nog geen issue. Broek en pet heb ik al en in Nijmegen zit een Dump store voor evt. andere kleding.
Bescherming ga ik voor kijken zodra ik ook voor me replica ga kijken. Merkte tijdens m'n eerste potje al hoe snel de brillen beslaan. Daar heb ik al wat tips van voorbij zien komen.

Ik ga zowiezo voor een AEG AR, met full auto. Bedoelde meer van: Als ik zie hoe de reacties zij. Op het forum qua DMR, ben ik blij dat ik mijn interesse niet tot kopen heb omgezet : )

Ik heb het advies van iedereen gelezen in alle topics qua eerste replica en ik ben het met jullie eens! AR is veel toffer om mee te beginnen.
3 jaar terug zeiden ze al van: begin met een AR, want een DMR of Sniper kun je altijd nog voor erbij halen.

Ik zit aan de ICS te denken waarvan ik de link had gepost, geloof ik.. moet ik even terug kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Een ics gearbox heb zowel voor als nadelen maar als je net begint is het zeker geen verkeerde stap om mee te beginnen.
maar waar iedereen mee begint is maar net afhankelijk van wat je zelf wilt en hoe je het wilt.
Als je wilt kan ik wel mijn mening hierover geven waar je mee kan beginnnen alleen dan komt er een andere gebruiker en die heb weer andere dingen kwa aanraden met betrekking tot budgetten en dat is allemaal zo breed joh rustig op het dooie gemakkie alles googlen en opzoek gaan naar het geen wat de minste hindernissen heb voor jou is het geen wat het beste bij je past is mijn redenatie dan :)

ik haal ook mijn airsoft consumables bij unit 13 alleen laat ik het opsturen inverband met de afstand maar moet zeggen dat de combi zeer scherpe prijzen met goede service me wel bevalt van hun :)
 
1 van de voordelen zal waarschijnlijk meteen een nadeel zijn: de split gearbox?

Heb er veel over gelezen. Nadeel natuurlijk is, dat je hem niet zomaar voor een ander merk gearbox kunt switchen. En natuurlijk andere opties qua upgraden e.d.

En alle adviezen zijn welkom! Meningen worden gewaardeerd en gerespecteerd!
 
Shell is anders, internals praktisch gelijk aan elke andere V2 met uitzondering van de nozzle die een speciale lengte heeft en een niet standaard M4 hop up unit. Echter gezien de stock hop up unit meer dan prima is en de nozzle gewoon even de juiste lengte zoeken is zou ik je daar niet op verkijken. Enigste is nog dat niet alle triggerboard mosfets erin passen, maar dat zou ik als een latere zorg zien. Ik kan de ICS CXP replica's wel aanraden, heb zelf een ICS UK1R gehad en een van mijn teamleden heeft zelf een Par mk3, mooie dingen, enigste is dat je qua batterij space beetje gelimiteerd bent, maar de 7.4V 1200 mAh 25C sticks passen er gelukkig in.
 
  • Leuk
Waarderingen: chris93
Zelf zat ik te denken om te beginnen op buiten locaties.
En zelf zou ik, persoonlijk, een full metal replica willen. Maar dat is, zoals ik al aan gaf, iets persoonlijks. Ik spaar liever wat langer door voor betere kwaliteit, dan de ervaringen die ik heb mee gemaakt met me toenmalige schoonbroer, 3 jaar terug.

Hebben jullie evt. advies voor een maximum lengte van een replica, misschien een ander merk etc?

Hoe is jullie ervaring met VFC en G&G?

Als ik kijk naar recensies van G&G, dan zie ik gemixte oordelen. De "Proline" zou uitstekend zijn, maar waar kan ik zien of een model nu wel of niet zogenaamd de "Proline" is.

En VFC kan ik eigenlijk qua kwaliteit weinig over vinden. (Ben een beetje een HK fan, qua modellen haha) Heb wel onderzoek gedaan naar VFC / Umarex en hoe Umarex voornamelijk alleen met licenties bezig is etc.

Elk advies is echt daadwerkelijk welkom!
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Zo ben ik ook begonnen met mijn 1e replica. Wat duurder, en na 4 jaar zonder enige upgrades nog steeds heerlijk. Helaas kan ik je weinig aanraden op het NATO vlak replica's, omdat ik zelf alleen maar met Russische replica's speel.
 
  • Leuk
Waarderingen: WillemRT, Camilo en Stey
k kan de ICS CXP replica's wel aanraden, heb zelf een ICS UK1R gehad en een van mijn teamleden heeft zelf een Par mk3, mooie dingen, enigste is dat je qua batterij space beetje gelimiteerd bent, maar de 7.4V 1200 mAh 25C sticks passen er gelukkig in.

Ik heb begrepen dat met Lypo / Life, dat je deze niet te ver mag ontladen. Ik had in eerste instantie in gedachte om een wat grotere accu(s) te halen, om dit te voorkomen. Althans, een grotere dan 1200 mAh haha.
Lifepo kunnen wat beter tegen "mishandeling", toch?

In ieder geval toch bedankt Strelok! Mocht ik in de toekomst iets Russisch op het oog heb, dan stuur ik je meteen een berichtje! Haha, een SVD bijv. :p
 
denk dat het handig is om een lipo alarm fcu te vinden als die er zijn en die extra in te pluggen om over ontlading te voorkomen legendary
volgens mij zijn ze er wel maar ik heb er nog niet specifiek op gezocht
hiero denk dat dit wel leuk/relavant voor je is in dit geval
 
Meeste G&G modellen zijn goed, de Combat machines (budget lijn) wordt praktisch aan elke airsofter aangeraden die niet een gigantisch budget heeft om te starten. Op meeste internationale forums zul je ze dus ook vaak langs zien komen en ook vaak als intro model. Bij elke G&G zitten er solide internals in wat een groot voordeel is en daarbij zijn de externals ook meer dan solide.

VFC is vooral bekend om zijn super goede externals, de internals zijn her en der wat minder, maar dat zijn vooral de oudere modellen (plus ik haat zelf de self shimming gears, maar dat is meer een tech ding). De nieuwe Avalon serie en de nieuwe HK416 V2 (versie 2 niet de gearbox) zijn uitgerust met updated internals, wat inhoud dat de zwakkere punten van de oude replica's zijn verbeterd en daarbij standaard met een mosfet komen.

ICS is dus ook een aanrader, E&L maakt ook een aantal M4's over de mijne heb ik wat gemixte gevoelens, deels persoonlijke voorkeur, maar zijn iig ook hele solide performers out of the box en dan kun je nog naar G&P, Krytac of Tokyo Marui kijken maar dat is natuurlijk ook geheel afhankelijk van je budget.
 
De Lipo alarm is een goede tip, bedankt! Dat zal zowiezo een onderdeel worden van me eerste replica.

Heb even wat onderzoek gedaan naar de self shimming gears.. Merendeel van de mensen zijn niet bepaald positief. Vervangen of aanpassen is dus wel een dingetje, mocht ik iets van VFC kopen.

Heb begrepen dat deze nog steeds aanwezig zijn in de V2 van de HK416. En ondanks dat ze "self shimmering" zijn, blijk je ze alsnog zelf te moeten shimmen.. De aanwezige mosfet is daarentegen weer een mooie aanwinst.

Hoe meer ik rondneus qua research, des te meer ik ontdek dat elk merk zijn voor en nadelen heeft. Met nadruk op de nadelen, haha.
Nu snap ik al helemaal dat sommige mensen er bijna niet uit komen qua eerste replica.
 
Mijn eerste replica was een King Arms. M4 A1.
Geweldig apparaat en never nooit issues mee gehad.
Uiteindelijk na jaren verkocht omdat ik wat anders wilde.
Je moet het wel net een beetje treffen qua replica.
Een merk kan nog zo goed lijken.
Er kan altijd een "lemon" tussen zitten. (maandagmorgen product)