Bij RC mishandel je die dingen ook een stuk meer dan bij airsoft, ik heb vaak genoeg gezien bij RC channels voor vliegtuigen dat ze die dingen doordrukken als ze al te laag ontladen zijn en ze vaak genoeg idd batterijen zien weg gooien omdat ze te lang wilden door vliegen. Zolang je ze niet te ver ontlaadt wat makkelijk te herkennen is want het moment dat het stopt met consistent de cycle maken dan is de batterij leeg en er niet in prikt zodat de buitenste plastic en aluminium laag intact blijft of kortsluiting maakt dan is er niks aan de hand. Het opzwellen komt doordat je electrolyte ontleedt, electrolyte is wat zorgt dat lithium charge carriers en elektronen kunnen bewegen tussen de anode en cathode, maar is ook een charge carrier als in het bevat ook lithium en zorgt dus voor meer lading. Het opzwellen gebeurd ook bij gewoon gebruik, maar kan je verminderen door hem niet te lang in een volledig geladen stand op te slaan, niet te ver te ontladen of te ver te opladen.
Daarbij de meeste lipo's die ontbranden of ontploffen komen toch vaak doordat de gebruiker zelf niet goed omgaat met zijn batterijen. Wederom mensen doen een hoop bang makerij dat lipo's super gevaarlijk zijn en dat het is alsof je met een tijdbom rond loopt, maar met minimaal verstand gebeurd dit praktisch nooit. Het is niet alsof je met een potje nitroglycerine rond loopt.
NiMH's zullen vast niet slecht zijn maar ze zijn relatief een stuk minder sterk als een Li-ion/Lipo/LiFePo4 batterij en daarbij kan ik een lipo kopen voor 7 euro, terwijl de gemiddelde NiMH toch snel al een euro of 30 kost. Stel dat ik 2/3 jaar doe met een Lipo, wat afhankelijk is van hoe vaak men skirmt, (wederom bij RC gebruik je lipo's veel vaker) dan kan ik over en periode van 8-12 jaar 4 keer een nieuwe lipo kopen en ondertussen zal na een x jaar die NiMH ook op zijn waardoor je die ook moet vervangen.