Voorstellen

Akkersam

New Member
3 jul 2026
1
0
Beste airsofters,

Samen met twee maten gaan we beginnen met airsoft. We hebben inmiddels onze eerste AEG’s en gear besteld en kunnen niet wachten om de eerste skirms te spelen. Als de hobby bevalt willen we in de toekomst misschien overstappen op een GBB of HPA setup.

Zijn er tips die jullie achteraf graag hadden geweten toen jullie begonnen? Bijv. onderhoud, handige accessoires of dingen waar beginners vaak de mist mee ingaan.

Daarnaast zijn we op zoek naar leuke speelvelden in het oosten van het land, omgeving Twente of iets verder rijden is ook prima. Welke locaties raden jullie aan en waarom?

Alvast bedankt, hopelijk zien we sommigen van jullie binnenkort op het veld!

Welkom in de airsoftsport!

Je hebt een geweldige hobby gekozen waar je veel plezier uit kunt halen. Helaas verdwijnen de laatste jaren steeds meer mooie airsoftvelden, dus geniet vooral van de velden die er nog zijn en steun ze waar mogelijk.

Mijn belangrijkste tip voor beginners is: ga niet te snel met het kopen van gear en replica's. Het is verleidelijk om meteen alles te willen hebben, maar dat is vaak niet nodig. Begin gewoon met een goede AEG. Deze zijn betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en vragen weinig onderhoud. In de meeste gevallen hoef je alleen af en toe de binnenloop (barrel) schoon te maken om de prestaties goed te houden.

Daarnaast is de kwaliteit van je BB's ontzettend belangrijk. Bespaar hier niet op door goedkope BB's te kopen. Slechte BB's kunnen onregelmatig van formaat zijn of zelfs kleine beschadigingen hebben. Op de lange termijn kan dit storingen veroorzaken of zelfs schade aan je replica opleveren. Kies daarom altijd voor kwalitatieve BB's van een betrouwbaar merk.

Hetzelfde geldt voor je uitrusting. Goedkope gear lijkt misschien aantrekkelijk omdat het minder kost, maar vaak slijt het snel of gaat het kapot tijdens een speeldag. Investeer liever iets meer in degelijke spullen. Een goede plate carrier, schoenen, oogbescherming en andere uitrusting gaan vaak jarenlang mee en zorgen ervoor dat je comfortabeler en veiliger kunt spelen.

Tot slot: speel vooral veel voordat je grote aankopen doet. Na een paar speeldagen ontdek je vanzelf welke speelstijl bij je past en welke uitrusting je écht nodig hebt. Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan spullen die uiteindelijk in de kast blijven liggen.

Veel plezier op het veld en speel altijd veilig!

griepjpv60.jpg

• Leuk
Waarderingen: Akkersam
Welkom en succes met het opstarten.

Ik denk dat @gambit hier een hele mooie opsomming geeft met een aantal goede punten.

Als ik hier op mag aanvullen:
- Duurdere gear is niet automatisch beter. Je gear moet bij je speelstijl passen, dat bereik je niet altijd door maar steeds duurdere gear aan te schaffen.
- Bepaalde replica's en gear zijn vaak zwaarder. Kijk bij aanschaf vooral ook eens naar iets wat lichter is. Je houdt een speeldag dan langer vol, plus alles meenemen is dan ook een stuk lichter.
- Zorg, voordat je gaat skirmen met nieuwe replica's, dat je weet hoe ze werken/hoe hard ze schieten. Zorg ook dat je gear lekker op je is afgesteld.
- Twijfel je daar over: bezoek dan eens het NABV-centrum in Geldermalsen. Je kunt daar binnen openingstijd lekker stellen en uitproberen zonder verdere kosten. Het zou zonde zijn om op een locatie aan te komen en dat niets werkt of te hard schiet. Is al gauw weer €35,- toegang door het putje.

In Twente zijn helaas weinig velden. Dichtbijzijnde is Blackout Airsoft in Didam en Teamgamez in Wehl, gok ik.

Mocht je verder een keer wil meedoen aan parcourschieten/IAPS, kun je mogelijk bij.de SDVV in Almelo meedoen.

• Leuk
Welkom en succes met het opstarten.

Ik denk dat @gambit hier een hele mooie opsomming geeft met een aantal goede punten.

Als ik hier op mag aanvullen:
- Duurdere gear is niet automatisch beter. Je gear moet bij je speelstijl passen, dat bereik je niet altijd door maar steeds duurdere gear aan te schaffen.
- Bepaalde replica's en gear zijn vaak zwaarder. Kijk bij aanschaf vooral ook eens naar iets wat lichter is. Je houdt een speeldag dan langer vol, plus alles meenemen is dan ook een stuk lichter.
- Zorg, voordat je gaat skirmen met nieuwe replica's, dat je weet hoe ze werken/hoe hard ze schieten. Zorg ook dat je gear lekker op je is afgesteld.
- Twijfel je daar over: bezoek dan eens het NABV-centrum in Geldermalsen. Je kunt daar binnen openingstijd lekker stellen en uitproberen zonder verdere kosten. Het zou zonde zijn om op een locatie aan te komen en dat niets werkt of te hard schiet. Is al gauw weer €35,- toegang door het putje.

In Twente zijn helaas weinig velden. Dichtbijzijnde is Blackout Airsoft in Didam en Teamgamez in Wehl, gok ik.

Mocht je verder een keer wil meedoen aan parcourschieten/IAPS, kun je mogelijk bij.de SDVV in Almelo meedoen.
Helaas is Teamgamez Wehl permanent gesloten.

• Leuk
Welkom op het forum Akkersam !

Ga lekker het veld in, dan merk je vanzelf wel of de replica's en gear voldoen aan je verwachting.
Er komen vanzelf spullen bij.
Goed schoeisel is wel een must vind ik, aangezien je toch vaker op ongelijke ondergronden loopt/rent.

• Leuk