Vraagje over chrono bij skirm

Vector

Member
18 aug 2020
16
2
Trophies
2
Recent heb ik een AEG aangeschaft die al ongeveer 310fps schiet met een m90 veer.
Met .30gr BBs schiet je dan al op 1.34 joule maar ik gebruik zelf .25gr BBs om op de 1.12 joule te zitten.

Betekent dat nu dat ik op een skirm zal worden afgekeurd bij de chrono omdat dit vaak met hun eigen .30gr BBs wordt getest ondanks dat ik zelf .25gr gebruik?

Zo ja, wat kan ik er aan doen om mijn fps te verlagen? om onder de 1.2 joule te blijven met .30gr zou ik ongeveer 290 fps mogen schieten maar ik kan zelf geen veren lager dan m90 vinden.

Je kan eventueel een paar coils van je veer afknippen, dan maak je hem zelf korter. Zijn genoeg instructie filmpjes over te vinden op het internet.

• Leuk
Waarderingen: Vector
Ahh goede Prinzie, had ik zelf nog niet aan gedacht, ga dat dan zeker uitproberen.
En hou zou ik een GBB pistool (Tokyo Marui HiCapa) aan kunnen passen zodat hij niet te hard schiet?

Een Hi Capa schiet uit de doos eigenlijk nooit te hard.
Heb je deze al kunnen chrono'en?
Mocht hij nou wél te hard schieten dan kun je van type gas wisselen.
Green gas omwisselen voor 1.0 gas bijvoorbeeld.
Maar, kan mij niet voorstellen dat je Hi Capa te hard schiet.

Mocht je een AEG met "quick spring change" hebben dan is het verwisselen van je veer een eitje.
Anders moet je gearbox ook open en wordt het al wel een flink klusje voor een beginnende airsofter.

• Leuk
Waarderingen: Vector
Nog niet kunnen chrono-en nee. Huidige dingen baseer ik op wat de makers zeggen. Als het goed is krijg ik morgen mijn AEG binnen en daarbij ook een chrono dus dan kan ik het meteen testen. Gelukkig is hij ook met een quick spring change system.

Oh bovenstaande waardes zijn dus puur indicatie van de website? Dan kan ik je vertellen dat je hoogstwaarschijnlijk gewoon goed zit. Want de waardes die ik op websites tegenkom die staan haaks op de werkelijke waardes van de chrono. Ook worden deze indicaties meestal gegeven a.d.h.v. metingen op .20 bb's.

Maar sowieso zelf even door de chrono heen halen, dan weet je het zeker!

Wat @MauriceV92 al aangeeft lijkt het me behoorlijk apart als je Hi-Capa te hard schiet, anders heb je de mogelijkheden inderdaad die Maurice al heeft aangehaald qua andere soorten gas.

• Leuk
Waarderingen: Vector en MauriceV92
Een TM hi-capa op 134a/144a/1.0 zal tot 35c nooit boven de 0.98J uitkomen (Dat is namelijk de max volgens de Japanse wetgeving).
Dus ook met green zit je bij de huidige temperaturen safe (heb nog nooit gehoord van een TM die uit de doos te hard schiet).

Een TM hi-capa op 134a/144a/1.0 zal tot 35c nooit boven de 0.98J uitkomen (Dat is namelijk de max volgens de Japanse wetgeving).
Dus ook met green zit je bij de huidige temperaturen safe (heb nog nooit gehoord van een TM die uit de doos te hard schiet).
Dat klopt helemaal wat #Oddball# zegt.
Maar over die aeg, ik heb veel gezien maar niet vaak dat een m90 veer te hard schiet.
Eerst met 0.30 uit testen en dan kijken.
Ik zou trouwens voorzichtig zijn met het testen met bv.0.20 bb's en dan gaan zitten omrekenen.
Gewoon met 0.30 testen . Dit kan ook bij de nabv op het Nac in geldermalsen en dat is ook nog eens gratis. ;)

Als je fps met .20g 310 is, is hij dat zeer waarschijnlijk niet met .3g hoor. Gewoon testen dus. Ik verwacht dat je er gewoon ruim onder blijft.

(tenzij je een hele gekke creep hebt, maar dat lijkt me niet)

Net binnen getest, met .30gr:
M120 veer: 350 fps/1.74j
M90 veer: 230 fps/0.74j

Klopt dat een beetje? fps met m90 leek mij wel erg laag

• Leuk
Waarderingen: M14shooter
Dan word een M105 echt te veel.
Maar dat is afhankelijk van zoveel verschillende dingen, dat niemand met 100%zekerheid kan zeggen of dat je daar mee safe zit of niet.

Misschien dat ik er een aantal bestel (95, 100, 105) en dan test wat goed werkt, zijn toch niet al te duur.

Is vaak wel de beste manier. Zorg dan wel dat je opvolgende veren van het zelfde merk haalt. Als je verschillende merken door elkaar heen gaat halen kan bijvoorbeeld de M95 van het ene merk het zelfde schieten als de M105 van het andere merk.

Inderdaad gewoon allemaal van hetzelfde merkt, gelukkig is een spring vervangen 3 minuten werkt met mijn AEG dus dat is een makkelijke test. Ik heb ook nog geprobeerd mijn m120 veer in te korten maar uhh... nu moet ik een nieuwe kniptang kopen.

• Leuk
Waarderingen: Prinzie
Ik kom met vrijwel alle aegs op 1.1-1.2 joule uit met m95 of m100 veren, dus ik verwacht dat je het ook met jouw replica daar zal moeten zoeken ongeveer.

Het verschilt inderdaad ook per merk. Ik heb een keer een m120 veer gehad( die er standaard in zat)
Schoot 380-390 fps met .2, deze vervolgens gewisseld voor een m100, zat ik nog ronde 380 fps