Wat voor porto's gebruiken jullie

Status
Niet open voor verdere reacties.

_syl_

Member
19 jan 2025
5
0
ik zit met mijn team te kijken naar portos maar de wetgeving is best streng heb je met de 0,5watt genoeg bereik of spelen jullie los met de regels?

Schei toch uit met die bangmakerij, hier loopt het grootste gedeelte in de groep met een BaoFeng UV-5R draai nu al 10 jaar mee , nog nooit iets van controle mee gemaakt .

Ik moet het hier toch wel enigzins mee eens zijn.
Ja, je zend uit op een illegale frequentie.
Maar nee, je loopt geen risico, tenzij je uren lang achter elkaar uitzend, en dan heel toevallig naast een handhaver staat te zenden die dan ook nog eens hinder van jou ondervindt (maar de kanalen van justitie zijn voor ons als het goed is niet bereikbaar).
Zolang je maar korte zendingen doet, kunnen ze je nooit uitpeilen.
Als we het gaan hebben over de tijd dat radio-peilwagens rondreden voor illegale zendmasten, piratenzenders, zendamateurs en illegale portos , dan hebben we het over de jaren 60-70.

Wij gebruiken de topcom twin talker.
Die doet het goed tenzij de batterijen leeg zijn😅.

Met de baofeng heb ik geen ervaring. En om eerlijk te zijn heb ik me op dit gebied zeker niet met wetgeving bezig gehouden 🤔

Heren,

Ik moet helaas dit topic sluiten. Het gaat er hier momenteel meer over of dat je niet gepakt wordt met porto's met meer zendvermogen dan toegestaan.

De regelgeving rondom porto's lijkt mij vrij duidelijk, zoals ik al in deze post benoemd heb:
Geen proto's, maar dit verhaal. :)

Ik zou verder kijken naar porto's welke op licentievrije kanalen blijven en vooral niet los gaan spelen met regels. Hier kunnen forse boetes voor worden uitgeschreven wanneer je gepakt wordt. Dit document van de NABV zegt hier al iets over. Verder sluit dit artikel er op aan.
Het gaat er niet om of je 'gepakt' wordt of niet. Dit is net zoals dat je 120 km/h rijdt op een snelweg terwijl je er maar 100 km/h mag: je bent ook dan uiteindelijk in overtreding. Of je dan een bekeuring krijgt of niet; tja. Maar de overtreding is er niet anders om.

Vanuit de NABV is de communicatie in ieder geval duidelijk: geen porto's gebruiken welke meer zendvermogen hebben dan toegestaan.

En daarmee is eigenlijk de discussie direct afgerond.

Status
Niet open voor verdere reacties.