Wetten en regelgeving

Sander

Partime Mod
10 mei 2014
2.224
1.564
Trophies
36
Ondanks dat ze op de site van de NABV te vinden zijn zitten er nog aardig grijze gebieden in.
Of spreken statuten en huishoudelijke reglementen elkaar tegen.
Hier kunnen we daarover discussiëren.

• Leuk
Waarderingen: b.samriey
Lasers klasse 1 en 2 toegestaan door de NABV.
Maar willen we dit ook?

Lasers klasse 1 en 2 toegestaan door de NABV.
Maar willen we dit ook?

Het is conform de vww inderdaad toegestaan. Alleen zoals in ander topic aangegeven gevaarlijk bij gebruokers van scopes.
ik zeg toestaan voor alles behalve bij skirms. Daar ik begreep uit bericht van @Jan dat de nabv hier niet voor open staat moeten wij ons als spelers waarschijnlijk richten tot de verenigde airsoft organisatoren. Als zij hierin mee gaan dan verbieden ze ze gewoon op hun terreinen bij skirms. Speel je er iaps of arps kun je ze wel gebruiken bij hun. Zo hou je het leuk en veilig en krijgen we alsnog onze veiligheid die de nabv blijkbaar niet wil geven.

• Leuk
Waarderingen: Vladimir, Jan en Sander
O.K.
Het gebruik verbieden vind ik prima.
Echter,er zijn een hele trits accessoires die standaard geleverd worden met een ingebouwde laser.
Zo zijn wij in het bezit van scopes waar de lasers ingebouwd zitten.
En ook frontgrips met ingebouwde verlichting waar ook een laser aan vastgeschroefd zit.
Is het dan voldoende om de batterijen uit de lasers te halen?
Maar bij de frontgrips valt dan ook gelijk het licht uit.
En die functie was nu net de reden voor aanschaf.
Afplakken van het lasergedeelte met bijv.dukt-tape is dan een mogelijkheid?
Of laten we het bij het gezonde verstand van de spelers door te zeggen"laat gerust je lasertjes zitten maar gebruik ze niet."
o_O

Je zou mogelijk kunnen zeggen lasers onklaar maken door de batterijen er uit te halen of door af te plakken. Of permanent uitschakelen door een batterijcontact te verwijderen of kneedbaar metaal oid voor de opening te plaatsen (teamgenoot heeft dat gedaan met zijn chineese zaklamp want ze gaan beide aan wat niet de bedoeling is.)

Dan kan je niet stiekem de laser in het veld weer activeren.

Wat als de NABV dit toch toelaat in haar statuten, ondanks onze aanmaningen om dit niet te doen? Kunnen de orga's dit dan nog verbieden? Of moeten ze dan de beslissing van de NABV honoreren?

Volgens mij staat het een orga vrij om te verbieden als de NABV het toch toestaat.

Ik ben het er ook mee eens dat het gebruik van een laser niet toegestaan moet worden tijdens skirms. Maar van mij mag iedereen z'n replica helemaal volhangen met lasers als ze maar niet aan gaan. Batterijen er uit halen lijkt me een goeie, maar die dingen onklaar maken gaat mee weer te ver. Want wie zou dat nou weer moeten controleren? Orga's zitten daar niet op te wachten denk ik.

Volledig onklaar maken lijkt me geen optie. Zoals Rick191 aangeeft, hoe controleer je dit - vooral als er meerdere methodes bestaan.

Optie 1 is om de lasers toe te laten, als ze maar niet aangaan tijdens de skirm. Nadeel is dat wanneer een of andere halve gare het toch doet het kwaad al geschied kan zijn voordat deze persoon op zijn achterwerk van het veld af geflikkerd is. Of er gaat een laser sight 'per ongeluk' aan.

Optie 2 is om de orga laser sights te laten afplakken met wat duct tape. Dat is dan nog wel verwijderbaar maar het argument 'hij ging per ongeluk aan' is dan niet meer van toepassing. Iemand die dan als nog de laser sight gebruikt heeft, heeft als doel om bewust tegen de regels in te gaan. Dat soort mensen komen we hopelijk niet tegen en als dat wel gebeurt, kunnen direct sancties getroffen worden. Het is vergelijkbaar met een tournament lock op je HPA setup. Zo'n lock 'bewijst' dat je niet aan je FPS zit te kloten tijdens de skirm, hoewel je deze nog best zelf zou kunnen verwijderen na de FPS meting. Je maakt echter de afspraak om dit niet te doen en om de consequenties te accepteren wanneer je dit toch doet (verwijdering uit het spel, toegangsverbod tot het terrein, royering door de NABV, etc).

Als de laser zich voldoet aan de wet dan heb jij het recht niet om mij te verplichten om het onklaar te maken. Ik ga geen 60 dollar voor iets betalen om dan alleen nog een zaklamp over te houden. Ik heb er niks op tegen dat ze worden afgetaped of op een manier tijdelijk onklaar gemaakt, want ik snap best dat mensen zelfs als is het per ongeluk die dingen niet in hun ogen willen. Dat wil ik zelf ook niet, zeker met het feit dat ik zelf een bril draag. Ik heb er eentje in mijn PEQ box zitten naast de zaklamp, het is puur voor de looks en ik was sowieso niet van plan hem te gebruiken, maar om het dan maar meteen te slopen is gewoon nutteloos, een tijdelijke oplossing vind ik prima.

Hahaha,nice Foodie88.:)
Das inderdaad niet best voor die lamp.
"Afgebrand" deze discussie.(vergeef me de woordspeling)o_O

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
:) Tja, het is een leuke verkooptruc: veel meer beloven dan je waarmaakt (komt uiteraard veel voor bij die Chinese dingen). Maar het doekt ook weer snel op.

Los daarvan: er zijn wel een hoop lampen die echt heel fel zijn - eigenlijk té voor airsoft. Denk aan merken zoals SureFire, Fenix, Olight, Nitecore en Armytek. Waarschijnlijk niet zo'n urgente issue zoals lasers maar toch iets om over na te denken.

Ja inderdaad.
Wij gebruiken lampen met 300 of 400 lumen maar ik kom al 1040 lumen tegen.
Pff,mij iets teveel voor mijn ogen.:confused:

Volgens mij staat het een orga vrij om te verbieden als de NABV het toch toestaat.

Orga's kunnen ook latere fps regels opleggen.
dus ook gebruik van lasers verbieden en als eis dat bij gemonteerde lasers dat gebruikers/eigennaren ze zelf goed moeten afplakken.

Ik heb zelf een laser voor parkoers en inschieten maar niet wanneer er mensen zijn om op te schieten.

Lampen heb ik een Olight met 600 lukken en strobe. Maar ik gebruik de spaarstandere om te richten met 150 lumen en de hoogste stand is echt als schijnwerper bedoelde tijdens nacht skirms. Maar de Lux en candella is juist belangrijker dan lumen en een simpel led lampje geeft vaak al 100 lumen en bijna evenveel candella.

Er zou een duidelijke grens moeten zijn met een maximum vermogen op je lamp, met zoals er een maximum fps is. En lasers verbieden tijdens skirmen.

Ik denk dat het moeilijk wordt om mensen eraan te houden. Ten eerste: aan welke test worden ze onderworpen? Betekent dat alle orga's een apparaat moeten aanschaffen om op vermogen/lichtsterkte/whatever te gaan testen. Ten tweede: er zijn zoveel verschillende modellen lampen met eigen modi etc. Hoe voorkomt de orga dat iemand 'cheat' door de test met een lagere sterkte te doen dan hetgene dat hij in het veld zal gebruiken? Daar is geen 'tournament lock' voor te krijgen.

Wordt een hele lastige, denk ik.

Een apparaat om de sterkte te meten bestaat, en als je de maximum waarde neemt van de lamp als waarde waartegen gemeten wordt is de grens duidelijk.

Rond de €50 zijn er al meetapparaten.
https://www.conrad.nl/nl/licht-beli...1119012.html?followSearch=9693&sort=Price-asc

Maar ik denk dat het niet nodig zal zijn om een meter aan te schaffen. Bij goedgekeurde lampen zal altijd worden aangegeven wat de maximale vermogens zijn. Ik zou voorstellen alleen lampen toe te staan die beschikken over specificaties. Deze zullen vaak eerder naar boven afgerond zijn dus verpakking / boekje mee en je kan het aantonen.