Wetten en regelgeving

Dan voorzie ik wel een probleem. De lampen die volledige specificaties hebben (volgens de ANSI norm) zullen hoogstwaarschijnlijk boven de gestelde limiet zitten - jouw Olight bijvoorbeeld ook, in dat geval. Dus die mogen niet meedoen. Ook is het de vraag of de juiste informatie voorhanden is, veel merken delen alleen de lumen waarde en zoals je weet, zegt dit niets over het uiteindelijke vermogen op X meter afstand. Daarvoor geven slechts de lux en candela waarden uitsluitsel en die deelt niet iedere fabrikant standaard in de specificaties.

De apparaten die niet gekeurd zijn / goedgekeurde specificaties hebben (veelal de Chinese meuk die juist minder power hebben dan de lampen uit het professionele circuit) worden dan niet op grond van de prestaties, maar op het ontbreken van de gegevens geweigerd hoewel veel van deze prima zouden mogen meedraaien.

Met andere woorden, ongeveer gelijk aan een totaal verbod. Zuur voor de mensen die het echte werk hebben: iedereen die een RS SureFire lamp heeft om zijn US loadout helemaal echt te maken, mag 'm vervolgens thuislaten.

Ik vind 'lampen' toch wat anders dan 'lasers'. Ze zullen niet direct oogbeschadiging kunnen veroorzaken, dus het lijkt me voldoende als orga's in hun regels zetten dat bij serieuze klachten van spelers, tegenstanders gevraagd kunnen worden om hun lamp op een lagere stand te zetten en/of uit te zetten. Lasers moeten gewoon verboden worden.

Ik pas voor al deze controles/regels. Ik heb werkelijk nog nooit last gehad van iemand met een laser of lamp. Ik denk dat het probleem veel groter wordt gemaakt dan dat het daadwerkelijk is.

• Leuk
Waarderingen: Foodie88
Totdat iemand met een laser in jouw oog schijnt en jij de rest van je leven een zwarte vlek ziet.
Kijken of je dan nog steeds past voor de regeltjes.

Voor lampen vind ik regels wel overbodig, jouw reactie snelheid van je oog is snel zat voor gewone lampen (tenzij je er opzettelijk in gaat kijken) bij lasers is het een ander verhaal. Dan heb je die snelheid niet.

Mijn mening is ook lasers verbieden gewoon omdat het grote schade kan opleveren en voor richten heb je goede scopes. en lampen niet moeilijk over doen en als er veel last is van een zeer sterke lamp gewoon netjes onder elkaar oplossen of met de marshal, anders over 3 jaar moeten we een boekwerk met regels bij hebben en gaan de fun er steeds meer af.

Ik sta wel versteld van de laser test methode bij de NABV.
1 van de bestuursleden die een scope voor zijn gezicht houd en er vervolgens met een laser van klasse 1 in schijnt.
Rare jongens daar.o_O

• Leuk
Waarderingen: Jan
Vind het zelfs volslagen idioot! :P Wat een manier van testen ook. Zoals in die betreffende facebook groep werd gezegd; als je beschadiging hebt, hoef je niet direct iets te zien. Dat kan ook pas na een tijdje in je gezichtsveld komen als je hersenen ineens bedenken; ja daar zit een vlekje!

Ik had die opmerking eigenlijk niet mogen maken want ik heb het zelf na het lezen van Jan zijn bericht ook geprobeerd.
Ik moet daarbij wel melden dat het laserlicht zich niet bundelt zoals ik verwacht had maar verspreid door de kijker gaat.
Maar het is niet leuk om er langer dan een fractie van een seconde in te kijken.

O.K. ff zonder gekheid.

6 X vergrotende scope versus klasse 1 laser.

SAM_3237.JPG

En hier alleen de laser.

SAM_3238.JPG

En ten overvloede hier de laserdots; als eerste de laser alleen.

SAM_3238 - Copy.JPG

En ten slotte de laserdot door de scope.

SAM_3237 - Copy.JPG

Gek genoeg spreid het laserlicht zich in de lens van de scope.
Er zal daardoor weinig kans zijn op oogbeschadiging.
Dit is alleen maar om de mensen gerust te stellen.
Een eventueel verbod is wat mij betreft geen discussiepunt.

Ik heb nog wel een klasse 3 die je kan testen @Vladimir

Maar even zonder gekheid, wel gaaf dat je het even test en de foto's hier online gooit

Wil je mijn 1 watt laser ook even testen!? :p
Ik heb ook nog een 2 watt liggen.
Maakt mij niet uit wat testen zeggen of wat er ook gebeurt. Ik heb liever geen lazer in mijn ogen. Ookal is het er een van 0.001mW.
Regels staat het dan wel toe maar mij zul je nooit blij naar een lazer zien kijken.

• Leuk
Waarderingen: Stey