Zwaar gewicht BIO bbs

Voormalig-Forumlid-161220

Well-Known Member
15 feb 2016
5.221
2.538
Trophies
21
De laatste tijd is er een ontzettend groot gedoe omtrent zwaar gewicht bio bbs en welke nou werkelijk zijn toe gestaan en welke niet, zo mag er bij de ene orga wel gebruikt worden gemaakt van bepaalde merken bbs en bij andere orga's totaal niet. Bijvoorbeeld er mag bij B&A opeens niet meer zwaarder als .36 worden gebruikt*. Voor de rest is het ook niet duidelijk aan welke eisen een bio bb moet voldoen, als in een ISO test of is een MSDS formulier genoeg om aan te tonen of ze bio zijn.

Waar ik naartoe wil is dat ik graag zie dat ons landelijke orgaan voor de airsoft sport/hobby aka de NABV hier ons wel wat verduidelijking in mag geven en daarbij ook wel wat van onze contributie mag uitbesteden om een reeks veel gebruikte merken te laten testen via de juiste norm zodat er voor iedereen, zowel speler als orga, duidelijk is welke merken zijn toegestaan en dat het niet meer is dat bij de ene orga een reeks merken wel zijn toegestaan en bij de ander niet.

Dit is natuurlijk ook vooral mijn mening en dus wilde ik vragen of ik de enigste ben die deze mening heeft of dat er ook anderen zijn die deze delen of een andere inkijk erop hebben? Ik hoor het graag.

PS: Ik vind überhaupt dat de NABV wel wat transparanter mag zijn, zoals bijvoorbeeld over de begroting omtrent onze contributie van 2018 die nog steeds niet bekend is

*er wordt hier bezwaar gemaakt op de CeO2, die als verzwaringsmiddel wordt gebruikt, vanwege een MSDS uit Amerika waar een LD50 dosis wordt gegeven, echter is dit een stof die wordt gewonnen uit onze aarde en het betekent dat er ongeveer 10k bbs moeten worden ingenomen. Hier duid ik dus ook enigszins op met de onduidelijkheid.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Theunis_B
Als sniper die speelt met 0.40 vind ik dit bijzonder en erg jammer.

ik ben het er volledig mee eens dat de NABV hierover een algemene uitspraak moet gaan doen.
het is enorm lastig dat sommige orga's bepaalde BB's niet accepteerd en ik probeer hier altijd rekening mee te houden maar dit gaat niet altijd.
daarnaast zit ik er ook niet op te wachten om mijn sniper weer af te stellen met een ander gewicht. ik hoop dat de nabv met een antwoord komt.

Tot op een paar weken geleden was 0.36 de enige bio bb verkrijgbaar in NL. Hot shot is nu de enigste met alle papieren van TUV dat ze bio zijn tot 0.45gr. Dus het argument dat er geen bbs zijn met geen juiste certificering is al onzinnig van sommige orgas/velden.

Een bio bb krijgt pas een certificaat als ie aan een bepaalde NEN norm voldoet. In die NEN norm staat hoeveel % van de bb binnen een x tijd vergaan moet zijn (ik dacht binnen 6 maanden 90% van de bb moet weg zijn). Hot shot heeft dit certificaat van TUV reinland (keuringsdienst die certificering mag afgeven).

Op jou punt van nabv moet bbs laten testen ed, ben ik het niet met je eens. In de wet (en de nabv heefy het overgenomen) staat duidelijk dat de speler verantwoordelijk is voor goed gekeurde bio bbs te gebruiken. Dus twijfel je, kan je bij de winkel/merk oid cerrificaat opvragen. Krijg je dst niet dan weet je eigenlijk al voldoende (bijv longbow en geoffs, eerst riepen ze dat ze beide certificering hadden en na navraag bleek dat ze er nog!!! steeds mee bezig zijn, maar ze hebben het dus nog niet.

Tot op een paar weken geleden was 0.36 de enige bio bb verkrijgbaar in NL. Hot shot is nu de enigste met alle papieren van TUV dat ze bio zijn tot 0.45gr. Dus het argument dat er geen bbs zijn met geen juiste certificering is al onzinnig van sommige orgas/velden.

Een bio bb krijgt pas een certificaat als ie aan een bepaalde NEN norm voldoet. In die NEN norm staat hoeveel % van de bb binnen een x tijd vergaan moet zijn (ik dacht binnen 6 maanden 90% van de bb moet weg zijn). Hot shot heeft dit certificaat van TUV reinland (keuringsdienst die certificering mag afgeven).

Op jou punt van nabv moet bbs laten testen ed, ben ik het niet met je eens. In de wet (en de nabv heefy het overgenomen) staat duidelijk dat de speler verantwoordelijk is voor goed gekeurde bio bbs te gebruiken. Dus twijfel je, kan je bij de winkel/merk oid cerrificaat opvragen. Krijg je dst niet dan weet je eigenlijk al voldoende (bijv longbow en geoffs, eerst riepen ze dat ze beide certificering hadden en na navraag bleek dat ze er nog!!! steeds mee bezig zijn, maar ze hebben het dus nog niet.

Klopt, maar als er wordt gevraag aan hotshot om het certificaat te leveren dan wordt er niks getoond, zeker de samenstelling is interessant om deze te kunnen vergelijken met andere merken. Voor de rest heb ik alleen begrepen dat ze een elementen analyse rapport van TUV hebben, deze is opgestuurd naar de gemeente welke ze bio heeft verklaard. en dus niet een rapport zeggende hoe biologisch afbreekbaar ze zijn. Lonex en Novritsch bbs hebben bijvoorbeeld ook elementen analyse rapporten van hun bbs, maar blijkbaar is dat voor sommige niet genoeg.

Ook al zegt de wet nog zo dat wij het moeten leveren, dan hoeft de NABV zich daar niet per se achter te verschuilen, maar kunnen ze als bond ons best helpen. Ik mag toch hopen dat ik soms wel eens op de NABV mag rekenen en dat ze niet voor alles zich achter regels gaan verschuilen (ik snap goed dat ze dat met bepaalde zaken natuurlijk wel zullen doen). Maar goed als het zo in de wet staat dan heb je helemaal gelijk.

Ik vraag me dan echter welke certificaten genoeg moeten zijn voor de NABV blijkbaar, want blijkbaar is een elementen analyse dat niet en ik weet ook wel dat je een afbraakrapport en onderzoek kan laten doen en hoe dat werkt, maar onwaarschijnlijk dat naast hotshot ook maar een fabrikant dat ooit gaat doen, dus dan zijn we gebonden aan een monopolie van hotshot in NL? Bijvoorbeeld waar zijn deze certificaten voor ASG, G&G, Green Devils, Bio-Core?

Ik vraag me dan echter welke certificaten genoeg moeten zijn voor de NABV blijkbaar,

Volgens mij bepaald de nabv niks, maar ligt de verantwoording bij de organisaties.
Deze hebben bepaalde milieu vergunningen waaraan ze moeten voldoen. Volgens mij is cerium oxide niet afbreekbaar. Dus blijven de bb's tot in de eeuwigheid op de grond liggen of in iedergeval delen. Ik begrijp dat organisaties zich daaraan niet wagen aangezien hun opdraaien voor eventuele sanering kosten.

Volgens mij bepaald de nabv niks, maar ligt de verantwoording bij de organisaties.
Deze hebben bepaalde milieu vergunningen waaraan ze moeten voldoen. Volgens mij is cerium oxide niet afbreekbaar. Dus blijven de bb's tot in de eeuwigheid op de grond liggen. Ik begrijp dat organisaties zich daaraan niet wagen aangezien hun opdraaien voor eventuele sanering kosten.

Zolang het niet schadelijk is voor het milieu is lijkt me dat niet zo'n probleem, het is ook niet alsof de andere vulstoffen worden afgebroken, daarbij is het altijd een x% wat moet worden afgebroken, niet volledig. Voor de rest heeft Hotshot ook hun formulieren afgeleverd bij de NABV om op het lijstje toegestane bbs te komen dus lijkt me wel dat de NABV hier toch enigszins een hand in heeft.
Ik snap ook best de redenen dat orga's het niet willen, maar dus welke bbs zijn nou wel "officieel" bio en welke niet. Ik snap dat het blijkbaar ook een ISO/NEN norm heeft, maar niemand weet/wist dat.

Menno van b&a heeft een maand geleden uitgelegd dat het niet alleen om de oplosbaarheid van de bbs gaat. Novritsch zijn bbs bestaan voor een groot deel uit een bestanddeel wat als zware metaal wordt aangemerkt. Gezien staatsbosbeheer eigenaar is van het terrein van b&a nemen ze geen risico hiermee. En ik denk dat dat het goed recht is van een organisatie.

Novritsch heeft netjes certificaten dat zijn bbs binnen zoveel tijd oplossen. Echter is het niet duidelijk wat het langertermijns gevolg is van deze metalen in de grond. Volgens Menno is de nabv bezig dit verder uit te zoeken. En heeft ook nog op social media (Menno dus) gevraagd of iemand een onderbouwd antwoord kan geven over de risico's en gevolgen.

Ik heb daar 1 reactie gelezen van iemand die grond sanering doet en gaf aan dat deze stoffen niet wenselijk zijn in de grond.

Dit is wat ik hoorde en heb gelezen. Ik beheers deze materie verder niet genoeg om hier zelf een stand punt over te hebben.

• Leuk
Waarderingen: Camilo en Joris
Menno van b&a heeft een maand geleden uitgelegd dat het niet alleen om de oplosbaarheid van de bbs gaat. Novritsch zijn bbs bestaan voor een groot deel uit een bestanddeel wat als zware metaal wordt aangemerkt. Gezien staatsbosbeheer eigenaar is van het terrein van b&a nemen ze geen risico hiermee. En ik denk dat dat het goed recht is van een organisatie.

Novritsch heeft netjes certificaten dat zijn bbs binnen zoveel tijd oplossen. Echter is het niet duidelijk wat het langertermijns gevolg is van deze metalen in de grond. Volgens Menno is de nabv bezig dit verder uit te zoeken. En heeft ook nog op social media (Menno dus) gevraagd of iemand een onderbouwd antwoord kan geven over de risico's en gevolgen.

Ik heb daar 1 reactie gelezen van iemand die grond sanering doet en gaf aan dat deze stoffen niet wenselijk zijn in de grond.

Dit is wat ik hoorde en heb gelezen. Ik beheers deze materie verder niet genoeg om hier zelf een stand punt over te hebben.

Nov zijn "certificaten" zijn door hemzelf gemaakt, niks officieels dus.

Klopt, maar als er wordt gevraag aan hotshot om het certificaat te leveren dan wordt er niks getoond, zeker de samenstelling is interessant om deze te kunnen vergelijken met andere merken. Voor de rest heb ik alleen begrepen dat ze een elementen analyse rapport van TUV hebben, deze is opgestuurd naar de gemeente welke ze bio heeft verklaard. en dus niet een rapport zeggende hoe biologisch afbreekbaar ze zijn. Lonex en Novritsch bbs hebben bijvoorbeeld ook elementen analyse rapporten van hun bbs, maar blijkbaar is dat voor sommige niet genoeg.

Ook al zegt de wet nog zo dat wij het moeten leveren, dan hoeft de NABV zich daar niet per se achter te verschuilen, maar kunnen ze als bond ons best helpen. Ik mag toch hopen dat ik soms wel eens op de NABV mag rekenen en dat ze niet voor alles zich achter regels gaan verschuilen (ik snap goed dat ze dat met bepaalde zaken natuurlijk wel zullen doen). Maar goed als het zo in de wet staat dan heb je helemaal gelijk.

Ik vraag me dan echter welke certificaten genoeg moeten zijn voor de NABV blijkbaar, want blijkbaar is een elementen analyse dat niet en ik weet ook wel dat je een afbraakrapport en onderzoek kan laten doen en hoe dat werkt, maar onwaarschijnlijk dat naast hotshot ook maar een fabrikant dat ooit gaat doen, dus dan zijn we gebonden aan een monopolie van hotshot in NL? Bijvoorbeeld waar zijn deze certificaten voor ASG, G&G, Green Devils, Bio-Core?

Hotshot levert tuv niet zomaar aan iedereen omdat er in dat rapport staat waa4 de bb uit bestaat en dan kan iedereen het namaken, soort monopoly positie hebben ze nu nog.

Feit is, hotshot heeft de tuv afgegeven aan een nl instantie die dus bevestigd dat de hotshot bbs certificering hebben om als bio aangemerkt te worden.

Nov zijn "certificaten" zijn door hemzelf gemaakt, niks officieels dus.

Hotshot levert tuv niet zomaar aan iedereen omdat er in dat rapport staat waa4 de bb uit bestaat en dan kan iedereen het namaken, soort monopoly positie hebben ze nu nog.

Feit is, hotshot heeft de tuv afgegeven aan een nl instantie die dus bevestigd dat de hotshot bbs certificering hebben om als bio aangemerkt te worden.

Nov zijn certificaten zijn gewoon TUV certificaten van dezelfde fabriek als Lonex dat heb ik al een keer laten zien, gezien ze identiek zijn, behalve dat nov ze heeft geknipt.

Op basis van een elementen analyse kan je nog niet een fatsoenlijke bb spuitgieten, laat staan polijsten dus dat is BS. Dat ze het een bedrijfsgeheim willen houden is een betere reden. Ik hoop dat men andere merken ook inlicht waar hun BBs aan moeten voldoen om te worden erkend als bio voor NL begrippen.

Nov zijn certificaten zijn gewoon TUV certificaten van dezelfde fabriek als Lonex dat heb ik al een keer laten zien, gezien ze identiek zijn, behalve dat nov ze heeft geknipt.

Op basis van een elementen analyse kan je nog niet een fatsoenlijke bb spuitgieten, laat staan polijsten dus dat is BS. Dat ze het een bedrijfsgeheim willen houden is een betere reden. Ik hoop dat men andere merken ook inlicht waar hun BBs aan moeten voldoen om te worden erkend als bio voor NL begrippen.

Nederpand stelt als eis de nen norm. Nov zn bbs hebben die dus niet. NEN norm (vraag me nu eff niet welke precies het is) is een eu norm voor iets dat als bio mag verkocht worden. Longbow, geoffs, nov, bls ed voldoen nog niet aan die NEN norm. Er zijn zover ik weet en navraag heb gedaan maar 2 bb merken met certificering tot 0.45, en dat is hot shot en HPA bb (USA). Rest dus nog niet officieel al claimen sommige van wel

Maar als ik het goed begrijp zijn de Hot Shot bb's officieel BIO met certificaat? En waar is deze te vinden, ik zocht hem zelf maar heb hem nog niet gevonden. Verder sluit ik mij aan bij wat er eerder gezegd is over verschillende velden, die verschillende merken wel/niet accepteren.

Laten we met z'n allen (orga's, NABV, mileupro's) een ''nullijn' trekken. Dat zou beter zijn voor iedereen lijkt me.

Ik was van plan ze eind deze maand te bestellen en testen in m'n SVD (ligt nu nog bij Airsoft Inc i.v.m een waarschijnlijke airleak) Misschien nog een reviewtje maken erover ;)

Maar als ik het goed begrijp zijn de Hot Shot bb's officieel BIO met certificaat? En waar is deze te vinden, ik zocht hem zelf maar heb hem nog niet gevonden. Verder sluit ik mij aan bij wat er eerder gezegd is over verschillende velden, die verschillende merken wel/niet accepteren.

Laten we met z'n allen (orga's, NABV, mileupro's) een ''nullijn' trekken. Dat zou beter zijn voor iedereen lijkt me.

Ik was van plan ze eind deze maand te bestellen en testen in m'n SVD (ligt nu nog bij Airsoft Inc i.v.m een waarschijnlijke airleak) Misschien nog een reviewtje maken erover ;)

Bij skirmshop zijn ze alleen nog maar te koop, prijs is okayish.

• Leuk
Waarderingen: Camilo
Vond ik ook inderdaad, ongeveer hetzelfde als GEOFF's. Ben benieuwd naar de kwaliteit en performance ;)

• Leuk
Waarderingen: Eraser
Vond ik ook inderdaad, ongeveer hetzelfde als GEOFF's. Ben benieuwd naar de kwaliteit en performance ;)

Maat van mij heeft ze getest en zijn te vergelijken met lonex bbs. Sws komen alle bio bbs boven de .36 uit dezelfde bls fabriek....

• Leuk
Bij skirmshop zijn ze alleen nog maar te koop, prijs is okayish.
Skrimshop is de eigenaar van de hotshots ;)

Ik heb ze zelf liggen en getest, ik vindt ze net even beter dan geoffs en longbows.
Maat van mij heeft ze getest en zijn te vergelijken met lonex bbs. Sws komen alle bio bbs boven de .36 uit dezelfde bls fabriek....

Deze komen niet uit de BLS fabriek kan ik je garanderen :p

Hotshot heeft alles in orde kwa papierwerk. Certificaten hebben ze alleen op verzoek, omdat erin staat waaruit ze bestaan en als die openbaar komen kan iedereen ze gelijk namaken. Dan zijn ze hun mobopoly positie met heavy weight bio bb kwijt, wat wel te snappen is (longbow, geoffs ed roeoen dat ze bio waren tereijl ze dat niet zijn en nu zijn ze al dik jaar bezig met alles...)

• Leuk
Certificaten hebben ze alleen op verzoek, omdat erin staat waaruit ze bestaan en als die openbaar komen kan iedereen ze gelijk namaken.

Dat is dus echt bullshit, dat is hetzelfde als een taartrecept krijgen met alleen maar de ingrediënten, zijn honderd manieren hoe je er iets van kan maken en daarvan is maar een de juiste manier.

Laatst bewerkt:

En zijn de moeite waard? En welk gewicht heeft hij getest?
Ben zelf erg benieuwd ^^

Dat is dus echt bullshit, dat is hetzelfde als een taartrecept krijgen met alleen maar de ingrediënten, zijn honderd manieren hoe je er iets van kan maken en daarvan is maar een de juiste manier.

Dus jij denkt dat er geen fabrikanten zijn die het maar als te graag 100 keer proberen om het te kopiëren? Zeker nu en zoveel fabrikanten hun BIO bb's in orde willen hebben. Ik snap het punt van henny. En je mag iets bullshit vinden, maar iets gewoon als bullshit verklaren is een stapje te ver.

Als iets je mening is, formuleer het dan ook zo..

• Leuk
Waarderingen: Henny_495