Airsoft wapens en spullen verkopen aan iemand uit België

Maarten Treurniet

New Member
24 jun 2026
2
0
Hallo,

Iemand uit België wil mijn airsoft wapens en spullen kopen.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik precies moet handelen
Ik ben lid van de NABV en de persoon die de spullen wilt kopen wil ze komen halen.

Gr. Maarten
 
vragen om zijn ID kaart om te kijken of hij echt uit belgie komt simple toch. Werkt hij hier niet aan mee dan heeft hij pech en verkoop je hem niks
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Een Belg heeft niks te maken met de NABV. Ik heb al vaker replicas verkocht aan Belgen.

Idd vragen voor zijn id kaart.

Hoe dit weer gaat voor de Belg met transport over de Nederlandse weg is misschien wel een puntje voor hem als die aangehouden wordt door onze politie.

Maarja dat is niet jou probleem.
 
Event aanmaken bij OP thuis en dan moet de koper de meest korte en logische route naar de Belgische grens terugnemen.
Koper dan op dit prive-event aanmelden als buitenlandse speler/request exem. Heeft dan altijd een vorm van bewijs als hij/zij wordt aangehouden door de politie dat alles lrgaal is.

Koper kan het beste die request exem uitprinten en meenemen tijdens aankoop/reis.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
voor grensoverschrijdend vervoer is geen aanmelding of evenement nodig in NL
wellicht is dat in BE wel verplicht
Je mag replica's alleen vervoeren met een geldige reden, zoals naar een airsoftevenement, naar een erkende wapenhandelaar (voor aankoop, onderhoud of reparatie) of naar de grens als je naar een evenement in het buitenland gaat. Voor een bezoek aan een wapenhandelaar hoef je geen evenement aan te maken. Ga je naar een evenement in het buitenland, zorg dan dat je kunt aantonen dat je daarheen reist en houd je ook aan de regels van het land van bestemming. Dus wat @Kroeskoppie aangeeft, is inderdaad de beste manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Kroeskoppie
voor grensoverschrijdend vervoer is geen aanmelding of evenement nodig in NL
wellicht is dat in BE wel verplicht
Dit lijkt mij te kort door de bocht, aangezien de koper op NL Grondgebied komt.

In Nederland is het qua wet nu eenmaal zo geregeld dat iemand met een airsoft replica in bezit of in de handen, aangesloten moet zijn bij een airsoftvereniging of moet zijn aangemeldt als introduce/buitenlandae speler. Ik heb regelmatig buitenlandse spelers gezien op events in NL met zo'n request exem.

De manier wat ik beschreef, lijkt mij het veiligste voor zowel koper als verkoper. Als de koper wordt aangehouden, kan deze altijd bewijzen dat hij/zij legaal bezig is. Plus, de verkoper kan ook altijd verantworden dat het legaal is.

Te makkelijk hiermee omgaan kan, in theorie, leiden tot een overtreding van de Wet Wapens en Munitie, waar airsoft onder valt.

Ik ben niet op de hoogte van eventuele sancties bij overtreding van deze wet. Even kort een beetje extra moeite doen om dit volledig te voorkomen, van 2 kanten, lijkt mij echter een heel stuk beter. Voor zowel koper als verkoper.

Juridisch gedoe is nooit tof. Better safe then sorry.
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Ik heb het NABV reglement er eens op nagelezen, maar daar staat geen duidelijke regel in die deze situatie dekt.
Mijn interpretatie is dan : Koper is verantwoordelijk voor het vervoer, dus moet hij/zij de belgische regels erop na slaan.
De nederlandse wet voorziet hier niet in.
Hierin KAN de NABV ook niet in voorzien, aangezien ze geen juridische dekking hebben in Belgie.
Jij als verkoper zou kunnen vragen om legitimatie, echter dit is hij/zij niet verplicht te tonen want in Belgie heb je geen vergunning nodig om een dergelijk wapen/replica te bezitten.
Jij als verkoper zou hoogstens in je "mijn activiteiten" op de site mijnnabv.nl aan kunnen geven dat je een verkoop hebt op jou adres.
Dan heb jij alles eraan gedaan (wat mogelijk was).
Alhoewel ik denk dat de optie die Kroeskoppie aandraagt (evenement) ook een goede oplossing is.
Je zou ook de politie kunnen bellen met de vraag wat hiermee te doen, maar die snappen hier waarschijnlijk ook geen bal van.
Ik denk zelfs dat de ambtenaar "kopscheftaken" (voorheen bijzondere wetten oftewel WWM) hier niks van weet want die verwijst weer naar de NABV 🙃

En die....hebben flink hun best gedaan, maar hun reglement is absoluut niet waterdicht.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Assault Captain
Dit krijg ik naar boven met google :

In the Netherlands, if you are a foreign player bringing your own airsoft replicas into the country or an unlicensed guest, you must request a temporary exemption (ontheffing). This exempts you from the Dutch Arms and Ammunition Act during specific licensed events. [1, 2, 3]

How to Request an Exemption
The Dutch Airsoft Association (NABV) manages these exemptions. Follow these steps to secure yours: [1, 2]
  • Create an Account: Go to the NABV portal and create a personal account (if you are a guest, you can also link to the NABV member bringing you).
  • Select the Event: Find the official skirm or event you plan to attend on the NABV calendar or the organizer's website.
  • Apply: Use the "Request Exemption" option connected to your specific

DUS conclusie : Alleen bij INVOER vanuit Belgie naar Nederland is een exemption nodig...... 😇
 
Laatst bewerkt:
Eeeeeeeeeeeeeeeeeen het grappige is, dit zegt de nederlandse Douane :

Airsoft weapons​

Airsoft weapons are replica firearms used in airsoft sports. You are allowed to bring these in if you have an exemption. You are entitled to an exemption if you meet the following conditions:

  • You are a member of a recognised airsoft association.
  • You can show your membership card of this association.
  • You have packed the equipment in such a way that it is not ready for immediate use.
  • For more information, visit the website of the Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (Dutch Airsoft Association, only available in Dutch).

Wederom, geen duidelijke uitspraak over de UITvoer van Replica's. En wederom wordt er door verwezen naar de NABV.
 
En da nog even wat er snel te vinden is over de invoer van een replica VANUIT Nederland naar Belgie :
In België vallen airsoft-replica's onder de vrij verkrijgbare wapens. Je hoeft geen lid te zijn van een vereniging, maar je moet wel minimaal 18 jaar oud zijn. Je mag de replica's niet online of per post bestellen of laten bezorgen; de Belgische wetgeving vereist dat je een replica persoonlijk ophaalt bij een erkende wapenhandelaar. [1, 2, 3, 4, 5]
De belangrijkste regels voor invoer, bezit en transport in België:
  • Invoer uit Nederland: Je mag als meerderjarige legaal een replica uit Nederland meenemen, mits je deze zelf ophaalt. Let op: zodra je de grens oversteekt, gelden direct de regels van het land waar je je bevindt. Zorg dat je replica correct verpakt is tijdens de grensovergang. [1, 2]
  • Vervoer: Vervoer de replica in de kofferbak of laadruimte, buiten het zicht van het publiek. Het wapen moet ongeladen zijn en batterijen, magazijnen (met bb's) en de replica zelf moeten gescheiden zijn. []
  • Locatie: Je mag enkel spelen op afgesloten privéterreinen die niet zichtbaar zijn voor het publiek. [1]
 
Als ik een evenement aanmaak op de NABV site waar vul ik dan in dat de koper een exemtion request wil. Of moet hij dat zelf doen?
Ik heb hier een screenshot van een open event op de website van de NABV in het NAC in Geldermalsen als voorbeeld:
Screenshot_20260628_170008_Brave.jpg

Je ziet daar de knop 'Request Exemption' staan. Dat moet de koper zelf invullen met zijn/haar gegevens bij jouw evenement.