Airsoft wapens en spullen verkopen aan iemand uit België

Maarten Treurniet

New Member
24 jun 2026
1
0
Hallo,

Iemand uit België wil mijn airsoft wapens en spullen kopen.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik precies moet handelen
Ik ben lid van de NABV en de persoon die de spullen wilt kopen wil ze komen halen.

Gr. Maarten
 
vragen om zijn ID kaart om te kijken of hij echt uit belgie komt simple toch. Werkt hij hier niet aan mee dan heeft hij pech en verkoop je hem niks
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Een Belg heeft niks te maken met de NABV. Ik heb al vaker replicas verkocht aan Belgen.

Idd vragen voor zijn id kaart.

Hoe dit weer gaat voor de Belg met transport over de Nederlandse weg is misschien wel een puntje voor hem als die aangehouden wordt door onze politie.

Maarja dat is niet jou probleem.
 
Event aanmaken bij OP thuis en dan moet de koper de meest korte en logische route naar de Belgische grens terugnemen.
Koper dan op dit prive-event aanmelden als buitenlandse speler/request exem. Heeft dan altijd een vorm van bewijs als hij/zij wordt aangehouden door de politie dat alles lrgaal is.

Koper kan het beste die request exem uitprinten en meenemen tijdens aankoop/reis.
 
voor grensoverschrijdend vervoer is geen aanmelding of evenement nodig in NL
wellicht is dat in BE wel verplicht
Je mag replica's alleen vervoeren met een geldige reden, zoals naar een airsoftevenement, naar een erkende wapenhandelaar (voor aankoop, onderhoud of reparatie) of naar de grens als je naar een evenement in het buitenland gaat. Voor een bezoek aan een wapenhandelaar hoef je geen evenement aan te maken. Ga je naar een evenement in het buitenland, zorg dan dat je kunt aantonen dat je daarheen reist en houd je ook aan de regels van het land van bestemming. Dus wat @Kroeskoppie aangeeft, is inderdaad de beste manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
voor grensoverschrijdend vervoer is geen aanmelding of evenement nodig in NL
wellicht is dat in BE wel verplicht
Dit lijkt mij te kort door de bocht, aangezien de koper op NL Grondgebied komt.

In Nederland is het qua wet nu eenmaal zo geregeld dat iemand met een airsoft replica in bezit of in de handen, aangesloten moet zijn bij een airsoftvereniging of moet zijn aangemeldt als introduce/buitenlandae speler. Ik heb regelmatig buitenlandse spelers gezien op events in NL met zo'n request exem.

De manier wat ik beschreef, lijkt mij het veiligste voor zowel koper als verkoper. Als de koper wordt aangehouden, kan deze altijd bewijzen dat hij/zij legaal bezig is. Plus, de verkoper kan ook altijd verantworden dat het legaal is.

Te makkelijk hiermee omgaan kan, in theorie, leiden tot een overtreding van de Wet Wapens en Munitie, waar airsoft onder valt.

Ik ben niet op de hoogte van eventuele sancties bij overtreding van deze wet. Even kort een beetje extra moeite doen om dit volledig te voorkomen, van 2 kanten, lijkt mij echter een heel stuk beter. Voor zowel koper als verkoper.

Juridisch gedoe is nooit tof. Better safe then sorry.