Airsoft granaten in Nederland

Tornado is feitelijk legaal door jurespudentie...

Iedere andere granaat is illegaal (op dit moment)

Groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Henny_495
Goede avond. Misschien vraag ik het dubbel, maar er is zoveel geschreven dat ik het niet terug kan vinden als het al ergens staat.

"Cyclone (Airsoft Innovations) - NIET LEGAAL IN NEDERLAND***
Een airsoft-granaat die je vult met Greengas en BB's, en die bij het eruit trekken van een pin, in aanraking komende met een hard object/de grond, zijn BB's eruit laat schieten. De Cyclone is momenteel dé airsoft-granaat van Airsoft Innovations. Let op de lepel die de granaat heeft, wat hem o.a. doet lijken op een echte granaat."

Door onder de gaatjes waar de borgpen zit nieuwe gaatjes te boren kan deze omgebouwd worden tot een pin-versie. Dus zonder lepel. Is deze grenade op die manier wel legaal in NL?

Feitelijk is hij dan gelijk aan de Burst XL. Geen lepel, maar een pullpin.

Als je nou ook even de sterretjes gelezen had. Had je het antwoord zelf kunnen vinden:

***Legaliteit van de Cyclone in Nederland
Zelf dacht ik in eerste instantie om de Cyclone zelf legaal te maken door de lepel te verwijderen. Hier zijn zelfs 3D-geprinte stukjes voor die het mogelijk maken om de granaat exact hetzelfde te gebruiken, maar dan zonder de lepel. Echter: dit is sterk af te raden om twee redenen:
1) Dit maakt de Cyclone niet legaal, want ieder object dient apart beoordeeld te worden (al dan niet door het gerechtshof). Zoals eerder gezegd is het vonnis: "het missen van een essentieel onderdeel: de lepel" niet een vrijbrief voor andere airsoft-granaten om legaal te zijn

2) Misschien nog wel belangrijker: zolang een airsoft-granaat niet expliciet is toegestaan, valt deze onder categorie II van de Wet Wapens en Munitie, en door deze lepel te verwijderen breng je aanpassingen aan, aan een object dat valt onder de Wet Wapens en Munitie (je verandert hem dusdanig, dat deze van categorie wijzigt). Dit is alléén toegestaan door erkenninghouders, en dus bega je eigenlijk een dubbel strafbaar feit (in bezit hebben, en illegaal aan sleutelen).
 
Tornado is feitelijk legaal door jurespudentie...

Iedere andere granaat is illegaal (op dit moment)

Groet,
Peter
Jurisprudentie maakt iets niet legaal. Het maakt het alleen mogelijk dat je geen straf kan krijgen of dat je in beroep kan gaan en wint. Maar de wet verandert niet ineens door jurisprudentie
 
Jurisprudentie maakt iets niet legaal. Het maakt het alleen mogelijk dat je geen straf kan krijgen of dat je in beroep kan gaan en wint. Maar de wet verandert niet ineens door jurisprudentie

Dat is ook waarom ik er “feitelijk” tussen zet.

Groet,
Peter
 
Goede morgen. Duidelijk.

Ook al contact gehad met NABV. Zij verwijzen naar:

http://www.nabv.nl/docs/default-source/downloads/overige/airsoftgranaten.pdf?sfvrsn=2

Inderdaad niet legaal, maar in rechtzaak vrijgesproken en daarmee gedoogd.

Alleen is de uitleg van de NABV niet dusdanig dat zonder lepel, dus alternatieve oplossing, niet mag.

Echter, punt 2 van Joris vind ik wel heel duidelijk en helder en ook wel heel waardevol.

Dus de cyclone is feitelijk gewoon een No-go. Met lepel en zonder lepel.

Hoe zit het met de Burst-XL? Zelfde verhaal?
 
Goede morgen. Duidelijk.

Ook al contact gehad met NABV. Zij verwijzen naar:

http://www.nabv.nl/docs/default-source/downloads/overige/airsoftgranaten.pdf?sfvrsn=2

Inderdaad niet legaal, maar in rechtzaak vrijgesproken en daarmee gedoogd.

Alleen is de uitleg van de NABV niet dusdanig dat zonder lepel, dus alternatieve oplossing, niet mag.

Echter, punt 2 van Joris vind ik wel heel duidelijk en helder en ook wel heel waardevol.

Dus de cyclone is feitelijk gewoon een No-go. Met lepel en zonder lepel.

Hoe zit het met de Burst-XL? Zelfde verhaal?
zelfde verhaal. Is geen tornado.
 
zelfde verhaal. Is geen tornado.

Zoals ik eerder vermelde, iemand van nabv (ledenraadslid) heeft mij gezegd dat gebruik van een XL burst volledig eigen risico in NL is, maar dat nabv je als het fout gaat helpt ed. Of het je waard is, is een tweede verhaal. Zelf heb ik de xl burst en gebruik hem in belgie. In NL neem ik het risico gewoon niet
 
Zoals ik eerder vermelde, iemand van nabv (ledenraadslid) heeft mij gezegd dat gebruik van een XL burst volledig eigen risico in NL is, maar dat nabv je als het fout gaat helpt ed. Of het je waard is, is een tweede verhaal. Zelf heb ik de xl burst en gebruik hem in belgie. In NL neem ik het risico gewoon niet

Het probleem zit hem waarschijnlijk niet eens zozeer in het gebruik op het veld, maar überhaupt in het bezit hebben van en hiermee “gepakt” te worden. Eigenlijk zou je je Burst XL dus in België moeten bewaren als je safe wilt zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Zoals ik eerder vermelde, iemand van nabv (ledenraadslid) heeft mij gezegd dat gebruik van een XL burst volledig eigen risico in NL is, maar dat nabv je als het fout gaat helpt ed. Of het je waard is, is een tweede verhaal. Zelf heb ik de xl burst en gebruik hem in belgie. In NL neem ik het risico gewoon niet

Lijkt een beetje op de oproep om je te laten pakken met een tornado, cyclone of andere "granaat" om een rechtzaak uit te lokken.

Ik heb regelmatig contact met de personen van de politie die verantwoordelijk zijn voor WWM om vragen te beantwoorden, en ik kan je zeggen dat ik het niet ga proberen om moedwillig de WWM te overtreden. Je hebt een "wapen cq explosief" in je bezit en zo kan je ook gestraft worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Peter Boudewijn
Lijkt een beetje op de oproep om je te laten pakken met een tornado, cyclone of andere "granaat" om een rechtzaak uit te lokken.

Ik heb regelmatig contact met de personen van de politie die verantwoordelijk zijn voor WWM om vragen te beantwoorden, en ik kan je zeggen dat ik het niet ga proberen om moedwillig de WWM te overtreden. Je hebt een "wapen cq explosief" in je bezit en zo kan je ook gestraft worden.

Dit is mij ook eerder “geadviseerd” door de NABV... een Cyclone met conversie kit zodat hij geen lepel meer heeft, of de Burst XL. Ga mij daar niet aan wagen...
 
kan de NABV niet beter iets als deze granaat gaan pushen?

het ding ziet er best pratisch uit. geen lepel, en niet te groot. geen gekloot met een speedloader. en de paar reviews die ik zo zag op youtube waren overwegend positief.

ik ben wel voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boudewijn
gewoon een stuk regenpijp met een touwtje waar bbs uitkomen toch? ik zie geen granaat er in? :);)o_O
 
kan de NABV niet beter iets als deze granaat gaan pushen?

het ding ziet er best pratisch uit. geen lepel, en niet te groot. geen gekloot met een speedloader. en de paar reviews die ik zo zag op youtube waren overwegend positief.

ik ben wel voor.

Kwa grote ed is die hetzelfde als de xl burst. En die is in NL ook niet toegestaan helaas.... NABV is er wel mee bezig om granaten in NL te legaliseren, maar zoiets neemt heel veel tijf in beslag.

Overigens, xl burst kan je ook gebruiken met bbs, werkt goed ;)
 
Hoe word er gekeken naar granaten die niet op granaten lijken en waar geen BB's uit komen? In feite niks meer als een bang.

Zoals de TRM x4-S (https://jdairsoft.net/trmr/trmr-e1/trmr-e1-x4-s5) slaghoedje en thats it, mogen deze wel?



en nog even het stukje wat Qtac schrijft, onder het bericht van de cyclone:

The grenades without the spoon but with pin are legal in the Netherlands and Belgium.
They fall under Category 4 sub 4 in the Netherlands in accordance with the Weapons and Ammunition Act.
In Belgium these attributes have always been for sale.

Maar dat zijn verkopers, dus hoe betrouwbaar is dat...