Airsoft Innovations XL Burst

Okay ben ik in elk geval blij mee met tornados cyclones claymores bouncy bettys en m203 airsoft granaten en de rest ook in airsoft uitvoering is heel vet(in nl mag de tornado i know)

Alleen ik schrok van de dubbele straaljager vergelijking en de 125db zeg maar ;)

Let op! De tornado wordt in Nederland gedoogd, maar volgens de wetgeving is hij nog steeds illegaal. Als jij onderweg dus staande wordt gehouden met een Tornado ben je afhankelijk van oom agent... beoordeeld hij het als mogelijk explosief heb je een uitdaging, waarschijnlijk kom je er uiteindelijk mee weg omdat er al een rechtszaak is geweest en deze positief is uitgevallen voor de Tornado maar de wet en regelgeving is nog niet zover dat ze zijn toegestaan zoals een replica vandaag de dag wel is in Nederland.

Persoonlijk houd ik het voorlopig lekker bij replica's! :)

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: Wijnand
Ik denk (hoop) niet dat, mochten deze "geluids" granaten worden gelegaliseerd binnen Airsoft, dat het afgaan van zo'n granaat meteen een automatische hit is, mocht je in dat gebied staan. Dan gaan mensen deze dingen voor alles gebruiken c.q. "spammen", dus niet alleen in gebouwen.

Schrik effect / afleiding lijkt mij daarentegen een veel mooier effect en voor vele leukere situaties zorgen. En dan zal het gebruik van zulke granaten meer beperkt blijven tot gebouwen e.d.

Maar dat is mijn mening (a)

Hé allemaal,

Inmiddels zijn we weer een halfjaar verder, met daarin veel skirms uiteraard! Ik heb de afgelopen maanden steeds vaker de XL Burst langs zien komen, en was wel benieuwd naar hoe jullie er nu tegenaan kijken, en bijvoorbeeld organisaties. Ik schreef het volgende in een ander topic:

Ik keek er tot voor kort ook vrij skeptisch tegenaan, maar toen ik er bij Outpost Delta 19 mee te maken kreeg, met Mark over heb gesproken en een paar gooiers, werd ik toch wel heel enthousiast.

Ik snap de ‘angst’ en kritiek enigszins, maar hierbij is -evenals bij replica’s- gewoon gezond verstand nodig van de airsofter. Weet wat wel en niet moet kunnen, en wat verantwoord is om te gooien.

Ik heb ‘m hier thuis getest in een gesloten ruimte waarbij ik ‘m 1x af heb laten gaan door te laten vallen, en 1x in m’n hand heb laten afgaan, en dat met verschillende gassen. Daarnaast ook getest met dubbele discs.

Het geluid hangt volledig af van welk gas (2.0 of 3.0) gebruikt wordt, en hoe vol je ‘m stopt.

Mijn conclusie is dat je ‘m het beste met 2.0 kunt vullen en niet propvol. Slechts 1x duwen is meer dan voldoende. Daarnaast is dubbele discs wel lachen voor de knal, maar lijkt me zelf niet verantwoord want het aantal dB neemt erg toe.

Dus 1 disc, niet volproppen, alleen 2.0 gas en gezond verstand qua gebruik en je hebt mijns inziens niets om over te klagen.

Anders mag je ook huilie-huilie over de bb’s die auw doen ;)

..Daar reageerde Sander geheel terecht op:

Feit blijft dat ze illegaal zijn.
Als die dingen daadwerkelijk 125db eruit pompen dan kun je directe gehoorschade oplopen.
Dan kun je 100x zeggen ja maar ik stop hem niet vol bla bla bla.
Er hoeft maar 1 keer iets mis te gaan en je hangt.

Waarop ik wat dingen uit ben gaan zoeken. Mijn reactie:

Dit is niet geheel waar. De XL Burst is een airsoftgranaat zonder lepel, evenals de Tornado. Daar is toentertijd een rechtszaak over geweest die gewonnen is door de verdachte die bijgestaan werd door de NABV. Tornado’s zijn gedoogd.

Het blijft allemaal speculeren, verwachtingsmanagement etc., maar de NABV staat de XL Burst ook toe, mits de organisatie dit expliciet vermeld tijdens de briefing, met het oog op hetzelfde effect van een burst als een tornado. Verschil zit ‘m in het uitwerpen van bb’s ja/nee, of het plaatsen van een plastic disc.

En, als jij schade oploopt door een bb, kun je ook de ander die de bb vuurt, niet aansprakelijk stellen. Of het nou een oog is dat je mist, of een rood plekje waar je nog een half dagje pijn aan hebt.

probleem is een beetje dit maar dat is dan een orga probleem

als die dingen daad werkelijk dicht bij je in de buurt afgaan en je heb geen gehoorbescherming dan zit je dus direct op 125 db wat een gehoorbeschading kan opleven waar ik zelf niet aan wil denken

alleen of zn ding 125 db afgeeft do weet ik niet
en mocht ik gehoor beschading hierdoor krijgen op een terein dan word het een rechtzaak voor hun

ik speel voor mn plezier airsoft ;)

• Leuk
Waarderingen: Jan
Maar verwacht je nou na een bang dat ik een hit neem? Ondanks er dus geen bb's aan te pas komen...

probleem is een beetje dit maar dat is dan een orga probleem

als die dingen daad werkelijk dicht bij je in de buurt afgaan en je heb geen gehoorbescherming dan zit je dus direct op 125 db wat een gehoorbeschading kan opleven waar ik zelf niet aan wil denken

alleen of zn ding 125 db afgeeft do weet ik niet
en mocht ik gehoor beschading hierdoor krijgen op een terein dan word het een rechtzaak voor hun

ik speel voor mn plezier airsoft ;)

125dB komt er niet uit, dat heb ik nu wel ervaren. Ik denk dat het de piekmeting is; het maximaal haalbare dat onder de meest ‘positieve’ omstandigheden voor zou kunnen komen.

Maar goed, neemt niet weg dat dicht bij een oor een no-go is.

Maar verwacht je nou na een bang dat ik een hit neem? Ondanks er dus geen bb's aan te pas komen...

Dat hangt er vanaf wat de orga als regels hanteert. Bij Critical Hit geldt het als hit in een straal van 5m dus dan heb je ‘m gewoon te nemen, wat je er ook van vind.

Anderen zeggen dat het niet als hit, maar als afleiding geldt. Kunst is dan dat de eigenaar daar op inspeelt door hem ook zo in te zetten. Ook een interessante tactiek natuurlijk.

In principe imiteer je er een flashbang mee, dus een andere regel zou kunnen zijn dat je 3 seconden niet mag vuren, bijvoorbeeld.

Tornado’s zijn gedoogd.

Dat is correct, burst xl is alleen geen tornado en lijkt ook niet op een tornado. Behalve dat het geen lepel heeft. De jurisprudentie gaat expliciet over een tornado.

En, als jij schade oploopt door een bb, kun je ook de ander die de bb vuurt, niet aansprakelijk stellen. Of het nou een oog is dat je mist, of een rood plekje waar je nog een half dagje pijn aan hebt.

Dus als ik een paar dozen thunderflash meeneem of een paar cobra's dan moet de tegenstander niet zeiken maar gewoon zijn verlies pakken?

125db kan tot directe schade leiden.
Ongeacht of de organisatie het toestaat of niet.
In de eigenverklaring staat niks over gehoorschade, wel over schade door bb's.
Dus jouw vergelijking gaat hier niet op.

• Leuk
Waarderingen: chris93
Ik vind je een aardige gozer Joris, maar als iemand dat ding bij mij in de buurt gooit zonder dat ik weet dat ze worden gebruikt en er gepaste gehoorbescherming is verstrekt door de orga, poept de persoon die hem gooide BBs want zijn replica verdwijnt in een heel donker holletje, inclusief magazijn, buttstock first.

Ik snap dat het leuk is, afleidt etc, maar zonder dat iedereen bescherming draagt vind ik het echt een no go. Zijn al genoeg mensen die met een enola mensen uitroken ik ruimtes waar dat echt niet kan, tornados tegen mensen aan gooien (impact granaat 2.0) laat staan wat een idioot met een burst kan doen.

ik mag je ook joris
maar piek of niet gehoorschade opzettelijk of niet opzettelijk is een nog steeds voor mij een nogo

en zelfs al is het 115 db dat is nog steeds krankzinnig hard en daar sta ik niet op te wachten en zoals ik eerder aangaf voor een orga wordt het een rechtspraak op elk eigen ding is wat te vinden met de juiste advocaat
plus ik vind dat een orga het niet kan waarmaken want je creert een kans op permanente schade die je als speler zijn de niet vooraf kan indekken en das niet de bedoeling lijkt me

na weekend soldaatje spelen wil ik nog naar een muziekje kunnen luisteren ;)

• Leuk
Zou het product niet direct uit de markt worden gehaald als het tot gehoorschade zou kunnen leiden? En ik denk dat mensen hier wel heel hard op reageren. Misschien dat je met een demonstratie van Joris er misschien anders over denkt? En als de orga het toestaat, dan moet je het met de orga opnemen en niet die speler zijn eigen replica laten opeten.

Dat hangt er vanaf wat de orga als regels hanteert. Bij Critical Hit geldt het als hit in een straal van 5m dus dan heb je ‘m gewoon te nemen, wat je er ook van vindt

Nee. Dat is het moment waar er discussie ontstaat. Simpelweg omdat het illegaal goed is.

Even aan @Boudewijn & @chris93 (maar uiteraard ook aan @campesteijn en @Sander); lief dat jullie je bericht zo beginnen. Ik vat het absoluut niet persoonlijk op hoor ;)

Ik vind het gewoon erg interessant om de discussie aan te wakkeren en te kijken hoe mijn potentiële tegenstander (of buddy!) hierin staat voordat ik zo'n ding gooi. De één reageert net wat feller dan de ander hier op 't forum, maar daar brengen we gewoon enige nuance in aan :)

Ja, ik heb een XL Burst gekocht, Nee ik zal 'm niet gebruiken als daar geen expliciete toestemming voor is. Ben momenteel heb web al af aan 't snuffelen op zoek naar een Tornado, want die is wel al op vrijwel alle velden toegestaan. Dus ik verdedig 'm niet persoonlijk, maar aangezien hier weinig verdedigers zijn voor de XL Burst, draag ik wat input aan ;)

<3 you guys!

Zou het product niet direct uit de markt worden gehaald als het tot gehoorschade zou kunnen leiden? En ik denk dat mensen hier wel heel hard op reageren. Misschien dat je met een demonstratie van Joris er misschien anders over denkt? En als de orga het toestaat, dan moet je het met de orga opnemen en niet die speler zijn eigen replica laten opeten.

Thanks dude, appreciate!

Ja wat ik zo vreemd vind, is dat meerdere NL Shops 'm gewoon verkopen. Iets dat bij de Tornado geloof ik niet zo was totdat er echt een rechtszaak volgde plus uitspraak. Anyways, ik heb 'm meermaals getest (gassterktes, percentages gevuld, één disc, meerdere discs, gesloten kleine ruimtes, grote open ruimtes) en daaruit komt voor mij een oordeel dat het op 2.0, driekwart gevuld met één disc een perfect, tactisch apparaatje is. Ik weet dan ook zeker dat niemand erover zal klagen of oorsuizen heeft, zelfs een meter van iemand oor, waar 'ie bij mij af ging. Maar in @Sander's verdediging: dat kun je inderdaad wel zeggen, maar als dat niet te controleren is, heb je er niet veel aan.

En qua gebruik: ik vind het tof om hem in te zetten in verschillende vormen. Dat kan zijn als granaat waarbij je je hit moet nemen in een straal van bijvoorbeeld 5 meter, maar ook zou ik het tof vinden als een orga zegt: hij geldt niet als hit, maar je bent stunned voor 3 seconden (wat het idee van een flashbang ook is). Een andere orga zou weer zeggen: hij doet niets, puur als afleiding. De kunst en uitdaging voor de gebruiker zit 'm dan in het tactisch inzetten, en ik vind dat je daar als gebruiker niet over mag klagen, welke regels de orga hanteert.

Wat je zegt, @Rick191 als ik 'm zou demonstreren zou je inderdaad zeggen (evenals @Peter Boudewijn al zei): "oh, is dit het? Maken we ons hier zo druk om?". Die 125dB lijkt me dan ook meer marketing en worst case scenario (100% gevuld, 2 discs en Nuprol 3.0), maar omdat de XL Burst het kán produceren, moet je het ook erop zetten, dat is logisch.

Nou ja gehoorbeschadiging ontstaat vanaf 75dB. Ik draag niet voor niets op maar gemaakte oordoppen op mn werk. Gemiddelde niveau daar is 85dB met pieken naar 125dB.

Ja, ik heb een XL Burst gekocht, Nee ik zal 'm niet gebruiken als daar geen expliciete toestemming voor is.

Toestemming van wie? De organiserende partij bepaald de wet niet. Zoals ik al zeg er hoeft maar 1 incident te gebeuren en zowel de orga als de eigenaar heeft een probleem.

Ja wat ik zo vreemd vind, is dat meerdere NL Shops 'm gewoon verkopen

Shops willen gewoon verkopen en geld verdienen, er zijn ook Nederlandse shops die op echt lijkende oefen handgranaten (dummy's) verkopen. Wil niet meteen zeggen dat ze legaal zijn.
Er lopen op wo2 skirms ook lui in Duits uniform met steelgranaten. Is ook verboden alleen loop je met die dingen geen risico dat het iemand kan verwonden.

• Leuk
Ik heb persoonlijk een beetje gemengde gevoelens over de XL burst. Wat je zegt als er verantwoordelijk mee gespeeld word vind ik het prima. Dus wat jij zegt: Niet helemaal vullen en 1 disc erin. Dan hoor je de XlBurst en is het duidelijk dat je af bent. Alleen kunnen een behoorlijk aantal airsofters niet met die verantwoordelijkheid omgaan... Bijvoorbeeld bij menig sniper, die express lekker headshots schieten en dat als prestaties zien. Ik ben bang dat er mensen express 3.0 en 2 discs in gaan doen, Omdat ze dat zelf gaaf vinden ofzo...

Ik ben persoonlijk meer fan van de Tornado, er komen BB's uit die je voelt maar geen pijn doen. En dus geen tijdelijke of permanente schade toebrengen. En in mijn ogen ook meer realistisch, bij een granaat word je volgensmij ook gedood door het rondvliegende metaal van de shell. Niet persé de explosie. (Kan ik mis hebben, heb geen ervaring met echte granaten)

Nadelen van de tornado zijn: Dat je het soms misschien niet merkt en dus niet door hebt dat je af bent. Ook kan/moet je er 200BB's indoen, dus 1 disc is een stuk makkelijker.

Beide, kan dood gaan door de shrapnell maar je kan ook dood gaan door de schokgolf die in je lichaam te veel kapot maakt waardoor je uiteindelijk sterft, maar dit is bedoelt om een flashbang te simuleren.

Beide, kan dood gaan door de shrapnell maar je kan ook dood gaan door de schokgolf die in je lichaam te veel kapot maakt waardoor je uiteindelijk sterft, maar dit is bedoelt om een flashbang te simuleren.

Zeker! Ik vind het ook meer een flash of stungrenade.