Airsoft Innovations XL Burst

Ik snap je beweegreden. Goed dat je het zo hebt uitgezocht.

Zodra die dingen eenmaal de wegen naar de velden vinden ga ik met oordoppen spelen als je die decibels mag geloven. Je hebt geloof ik duurdere doppen die harde geluiden dempen en spraak wel door laten komen.

Heb nu al een blijvende piep in mn oren, waarschijnlijk van het gamen. Geen zin om deze nog erger te maken idd.

Zodra die dingen eenmaal de wegen naar de velden vinden ga ik met oordoppen spelen als je die decibels mag geloven. Je hebt geloof ik duurdere doppen die harde geluiden dempen en spraak wel door laten komen.

Heb nu al een blijvende piep in mn oren, waarschijnlijk van het gamen. Geen zin om deze nog erger te maken idd.

Graag gedaan, denk dat dit voor iedereen interessant is of je nu voor of tegen bent...

Je hebt idd oordoppen die een dB drempel hebben. Worden ook veel op festivals gebruikt.

Als ik de YouTube filmpjes bekijk valt het allemaal nog wel mee met het geluid. Voorlopig lijkt er nog geen run op te zijn, dus het zal eerder een incident zijn dat je ze tegenkomt...

We gaan zien hie het zich ontwikkeld, maar airsoft lijkt "booming" (om er dan maar een leuke woordspeling in te gooien) en daar wil alles en iedereen op meeliften natuurlijk.

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: Wijnand, Vladimir en Jan
Ga voor beoordeling van het geluid absoluut niet af op filmpjes, microfoons vervormen/dempen het geluid altijd.

Verder even een db lesje: na elke 3db is een geluid 2 maal zo hard, 83 db is dus 2 x zo hard als 80 db, 86 db is 2 x zo hard als 83 db enz.

Een startend straalvliegtuig zit rond de 120 db. Deze burst xl gaat dus 2 to 4 keer zo hard. Smijt je dat ding ergens in een besloten ruimte naar binnen wordt het effect nog eens versterkt omdat de geluidsgolf nergens heen kan en dus "rondketst" om het zo maar te zeggen.

Ga je dit ding toestaan dan zie ik een hoop airsofters bij de kno arts langs gaan

Om het nog erger te maken:
1 zo een ding is al erg, maar stel er komen er 2 of 3 tegelijkertijd een ruimte binnen?

Verder even terugkomen op de brief van de nabv zoals die hier eerder is gepost:
Voor de normale tornado is nu jurisprudentie dat deze mag
Echter zegt de nabv: voor elk nieuw object moet weer een nieuwe uitspraak komen. Dus ook voor de burst xl.

• Leuk
Waarderingen: Wijnand
Ik kan me nog heugen dat er bij RTT gesproken werd over trainings-flashbangs. Waarop de eigenaar zei. Dat moet je binnen niet willen. Dat gaat veelste hard om" voor de lol" te gebruiken. Dus denk dan dat dit ook niet wenselijk is.

• Leuk
Ik snap meerwaarde dan afleiding er niet van
We spelen airsoft met bb's. Je schiet met je aa de bb's op de ander of met een tornado granaat.
Komt dit ding binnen, (wat de omschrijving flashbang heeft) dan kijk ik er van op of ik schrik ervan. Maar neem GEEN hit.
Waarom niet? We simuleren het echie. Maar in het echt hebben ze ook flashbangs. En ja die doden ook niet (bij normaal gebruik)
Valt er een tornado in mijn ruimte (net als laatst in Valburg) dan neem ik mijn hit (behalve bij die eerste tornado die tussen de muren viel. Dat was een kleine andere ruimte).

Dus tornado is HIT
dit ding is SCHRIK

Even ter info.
Ik heb in een ruimte gestaan waar 2 flashbangs afgingen.

Buiten het feit dat ik voor 5 minuten een fluit in mijn oren had, was ik door de flitsen en knallen compleet gedesoriënteerd.
Ik wist niet meer wat voor en achter was.
Pas toen ik op de grond lag met een m90 kist tussen mijn schouderbladen kwam ik wat tot rust.

Ik denk niet dat dit ding dat kan evenaren. Neemt niet weg dat het niet schadelijk kan zijn.

• Leuk
Waarderingen: Wijnand en Jan
Even ter info.
Ik heb in een ruimte gestaan waar 2 flashbangs afgingen.

Buiten het feit dat ik voor 5 minuten een fluit in mijn oren had, was ik door de flitsen en knallen compleet gedesoriënteerd.
Ik wist niet meer wat voor en achter was.
Pas toen ik op de grond lag met een m90 kist tussen mijn schouderbladen kwam ik wat tot rust.

Ik denk niet dat dit ding dat kan evenaren. Neemt niet weg dat het niet schadelijk kan zijn.

Dat waren de intensievere "trainingen". Ik heb zelf heel veel met tuflas gegooid tijdens de INI en die wil je ook niet in een tentje krijgen.

Ik reageerde misschien wat kort in mijn eerste reactie, maar stel:
Je ligt te snipen op de grond, midden in de kamer en iemand gooit zo'n ding naast je oor. Met wat pech kan ik me voorstellen dat een gescheurd trommelvlies tot de opties behoord.

Het is nu eenmaal een schokgolf die door een gat wordt geperst en niet een rotje dat "gewoon" explodeerd zodat de schokgolf alle kanten op gaat.

• Leuk
Waarderingen: Wijnand en Jan
Kleine update...

Vanavond goed gesprek gehad met een agent en die gaf aan dat iedere granaat nog als explosief gezien wordt. Dus ook met een tornado kleur je niet binnen de lijntjes van de wet!

Het lijkt erop dat de Nederlandse wetgeving en de NABV (nog) niet geheel op dezelfde lijn zitten...

Ik wacht zelf voorlopig nog wel ff lekker tot er werkelijk duidelijkheid is! :)

Groet,
Peter

En dan voor de mensen die altijd alles beter willen weten en denken dat ze meneer agent de les kunnen lezen:
Maar waarschijnlijk word er zonder twijfelen eerst gehandeld naar de meest extreme situatie ( het hebben van een echt explosief/ granaat).
Dus er zal ongetwijfeld een arrestatie team bij komen. En je zal lang uit met mijn muil op de grond gaan.
Vertel ze maar dat het legaal is.
Die mannen gaan gewoon door met hun werk en je word gewoon afgevoerd.

Zolang de NABV zelf aangeeft dat het volgens hun interpretatie wel mag, maar officieel niks concreets is laat ik dit spul lekker links liggen.

Een collega van mij, sinds 1 jaar terug gestopt, gebruikte dit soort "geluids" granaten in België, als hij ging airsoften. Sprak hem donderdag op vrijdagnacht, vandaar dat ik even een reactie geef.

De reden dat hij in België ging airsoften, was o.a. omdat dit soort granaten hier in Nederland niet was toegestaan en daar wel.

Wat ik van hem begreep geven deze qua geluid een ontzettende klap en telde niet als hit, maar inderdaad als schrik om een ruimte te kunnen clearen of als afleiding etc.

Lijkt me een leuke aanvulling, maar dit mag niet ten kosten gaan van je gehoor/gezondheid of dat dit je voor een tijdje "uitschakeld" tijdens een skirm.

Het is idd een knal waar je van kan schrikken, maar tegelijk is hij niet oorverdovend... heb het zelf kunnen ervaren gisterenavond in een redelijk kleine ruimte binnen. Als je super geconcentreerd bent kan het je wel afleiden, maar als je je bewust bent dat het kan gaan gebeuren weet ik niet of het werkelijk indrukwekkend genoeg is.

Maar nogmaals kijk uit met elke vorm van granaten! Wel of geen lepel, zodra het enigsinds op een granaat lijkt zal de Nederlandse handhaver oordelen dat het mogelijk om een explosief kan gaan en dan kan de NABV zeggen wat ze willen, maar dan ga je toch echt een lang en lastig proces in... waar de NABV ervoor strijd om dit element toe te voegen strijd de Nederlandse handhaving ervoor dit juist hartstikke verboden te maken.

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: Wijnand en Toothpick
Inderdaad de tornado's zijn ook een grijs gebied. Die rechtszaak gebruiken ze nu om het te forceren idd.

Het mooiste vond ik nog dat voor die rechtszaak de NABV letterlijk zei; wij vinden dat het niet op een echte lijkt. :P

@Peter Boudewijn interessant? Voelde je het ook in je oren? Of ook niet?

• Leuk

Als die dingen mogen ga ik inderdaad gegoten oordopen aanmeten. Deze gebruiken ze in meerdere beroepen waar je continue met hogere geluidsnormen dan wenselijk werkt.
Kosten was maar dan heb je ook wat :).

Het is idd een knal waar je van kan schrikken, maar tegelijk is hij niet oorverdovend... heb het zelf kunnen ervaren gisterenavond in een redelijk kleine ruimte binnen. Als je super geconcentreerd bent kan het je wel afleiden, maar als je je bewust bent dat het kan gaan gebeuren weet ik niet of het werkelijk indrukwekkend genoeg is.

Ooit een oefening met die dingen mee mogen maken zoals @Sander die ook heeft meegemaakt. Je weet dat ze gebruikt gaan worden. Je weet alles van te voren, en geloof me zodra die dingen afgaan ben je compleet alles kwijt. Je focus, je oriëntatie, zelfs je zicht is verminderd. En voor je alles weer onder controle hebt lig je al plat op de grond met je handjes op je rug.

Dus @Peter Boudewijn het is indrukwekkend genoeg zeker in een kleine gesloten ruimte. Zelfs een flashbang in de grote briefingroom van Bunker Hill is geen pretje. En als de executie van zo iets goed gedaan wordt heb je binnen in geen schijn van kans.

Vraag me wel af of het wenselijk is. Zag overigens in een youtube clip van Novritisch dat ze ze in oostenrijk wel gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Inderdaad de tornado's zijn ook een grijs gebied. Die rechtszaak gebruiken ze nu om het te forceren idd.

Het mooiste vond ik nog dat voor die rechtszaak de NABV letterlijk zei; wij vinden dat het niet op een echte lijkt. :p

@Peter Boudewijn interessant? Voelde je het ook in je oren? Of ook niet?

Nee het viel eigenlijk zelfs een beetje tegen.... wij stonden te praten toen hij voor het eerst afging en iedereen keek eigenlijk van huh... wat valt daar dan... daarna lieten ze hem nog een keer afgaan en stonden we wat dichterbij, ja als je er niet op bedacht bent kan je ervan schrikken, maar je raakt zeker niet gedesoriënteerd ofzo (of je moet echt hypergevoelig zijn ofzo...) een beetje gevalletje "als dat alles is, dan laat maar" (neem wel een pakje knalewrten mee :p)

Ooit een oefening met die dingen mee mogen maken zoals @Sander die ook heeft meegemaakt. Je weet dat ze gebruikt gaan worden. Je weet alles van te voren, en geloof me zodra die dingen afgaan ben je compleet alles kwijt. Je focus, je oriëntatie, zelfs je zicht is verminderd. En voor je alles weer onder controle hebt lig je al plat op de grond met je handjes op je rug.

Dus @Peter Boudewijn het is indrukwekkend genoeg zeker in een kleine gesloten ruimte. Zelfs een flashbang in de grote briefingroom van Bunker Hill is geen pretje. En als de executie van zo iets goed gedaan wordt heb je binnen in geen schijn van kans.

Vraag me wel af of het wenselijk is. Zag overigens in een youtube clip van Novritisch dat ze ze in oostenrijk wel gebruiken.

Dan zijn dat waarschijnlijk wat professionelere geweest @Wijnand ... zoals hierboven geschreven maakte deze erg weinig indruk op ons :) was samen met die jongen die zondag bij mij was op Bunker...

Tevens zit er een vertraging in het afgaan, dus in de praktijk heb je grote kans dat je hem naar binnen ziet vliegen, vervolgens op de grond ziet/hoort vallen en vervolgens gaat hij "pas" 2 tot 3 sec. later echt af... dan is de verrassing er ook wel een beetje af...

Al met al kan het een leuk ding zijn als er besloten wordt dat als zo'n ding de ruimte in vliegt het een instant hit is voor iedereen in die ruimte (zoals een echte granaat ook zou werken). Maar aangezien we een spel spelen waarbij het de bedoeling is mensen uit te schakelen met plastic balletjes ben ik bang dat dit niet gaat gebeuren (en om onnodige discussies te voorkomen misschien ook maar goed!)

Groet,
Peter

• Leuk
Nee het viel eigenlijk zelfs een beetje tegen.... wij stonden te praten toen hij voor het eerst afging en iedereen keek eigenlijk van huh... wat valt daar dan... daarna lieten ze hem nog een keer afgaan en stonden we wat dichterbij, ja als je er niet op bedacht bent kan je ervan schrikken, maar je raakt zeker niet gedesoriënteerd ofzo (of je moet echt hypergevoelig zijn ofzo...) een beetje gevalletje "als dat alles is, dan laat maar" (neem wel een pakje knalewrten mee :p)

Dan zijn dat waarschijnlijk wat professionelere geweest @Wijnand ... zoals hierboven geschreven maakte deze erg weinig indruk op ons :) was samen met die jongen die zondag bij mij was op Bunker...

Tevens zit er een vertraging in het afgaan, dus in de praktijk heb je grote kans dat je hem naar binnen ziet vliegen, vervolgens op de grond ziet/hoort vallen en vervolgens gaat hij "pas" 2 tot 3 sec. later echt af... dan is de verrassing er ook wel een beetje af...

Al met al kan het een leuk ding zijn als er besloten wordt dat als zo'n ding de ruimte in vliegt het een instant hit is voor iedereen in die ruimte (zoals een echte granaat ook zou werken). Maar aangezien we een spel spelen waarbij het de bedoeling is mensen uit te schakelen met plastic balletjes ben ik bang dat dit niet gaat gebeuren (en om onnodige discussies te voorkomen misschien ook maar goed!)

Groet,
Peter

Dat die andere professioneler waren wet ik wel zeker :). Maar goed 125 dB is niet iets om mee te gaan spotten. Is echt niet fijn voor je oortjes.
Maar goed jullie hebben het ervaren.

• Leuk
Waarderingen: Peter Boudewijn
Hmm interessant topic en volg hem een beetje
Denk dat dit wellicht iets is voor milsim 125db is voor een openskirm waar je plezier wilt hebben in mijn ogen te hard mochten ze legaal worden dan neem ik oorbeschermers en informeer meer bij orgas en wordt mn skirm velden maar wat minder

Het lijkt erop dat je je voorlopig nog niet heel veel zorgen hoeft te maken @chris93 ;)

Als mijn info klopt zit justitie al achter de NABV aan over het gebruik van granaten in het algemeen (dus ook de Tornado!)

Mijn persoonlijke inschatting is dat het nog wel een hele tijd (jaren) duurt voordat granaten werkelijk legaal zullen zijn, als ze het ooit al zullen worden...

Groet,
Peter

• Leuk
Waarderingen: chris93
Okay ben ik in elk geval blij mee met tornados cyclones claymores bouncy bettys en m203 airsoft granaten en de rest ook in airsoft uitvoering is heel vet(in nl mag de tornado i know)

Alleen ik schrok van de dubbele straaljager vergelijking en de 125db zeg maar ;)