Airsoft Innovations XL Burst

Zoals ik zelf ook in de andere topic zei, ik loop nu al continu met een piep in mijn oor. Om die te versterken of zelfs meer schade op te lopen heb ik geen trek in. Zoals @campesteijn en @Sander al aangeven gaat dat heel snel.

Als ze door de wet zijn toegestaan, prima, dan weet ik dat en neem ik oordoppen mee. Maar nu is het op zijn best, een grijs gebied te noemen.

Het argument "als we er verantwoordelijk mee om gaan" zou in een perfecte wereld mooi werken. Maar we kennen allemaal genoeg voorbeelden van airsofters die het maximale uit alles willen halen en daarbij vaak op de grens gaan zitten. Alles voor views, hits of een mooie "kill". Want daar draait airsoft tenslotte om...

Misschien toch maar een pakje van die doppen in mijn rugzak stoppen zodat ik die in kan doen als er iemand is die met die dingen gaat lopen smijten. Dan hoop ik alleen dat dat netjes aangegeven wordt bij de start van de dag.

@Jan
Je hoeft nergens bang voor te zijn als iemand van te voren aangeeft zo een ding te willen gebruiken. Je hoeft enkel te zeggen dat dat niet mag en het is klaar.
De burst XL mag gewoon in Nederland niet, het is nog niet eens grijs gebied. De jurist van de NABV heeft heel duidelijk gezegd dat, met de wetgeving zoals die op dit moment in Nederland is elke granaat die ook maar een beetje lijkt op iets wat voor ontploffing bestemd is (en ja dat doet de burst xl) deze verboden is tot de rechter of overheid anders heeft beslist.

• Leuk
Waarderingen: Jan
@Joris het probleem wat je hebt is idd dat shops de wet niet kennen of dat ze de wet niet willen kennen ze mogen op het moment niet in nl

maar het mooie is je heb net het probleem aan gegeven je heb net beschreven wat de meeste mensen op skirms doen de grens opzoeken(nuprol 3.0 2 vellen en helemaal vol)

maar guys merry christmas:)

Thanks voor je reactie! Ik heb hier zelf ook al aangedacht. Hoe ver zou jij gaan als ze dan zeggen; jammer voor je hij gaat mee? Call the cops?

Heeft er eigenlijk niks mee te maken. De organisatie zou ze moeten verbieden, en dan moeten ze wel. Anders kunnen ze het veld verlaten..

Heeft er eigenlijk niks mee te maken. De organisatie zou ze moeten verbieden, en dan moeten ze wel. Anders kunnen ze het veld verlaten..
Dat gebeurd schijnbaar niet als joris aangeeft ze steeds vaker tegen te komen. Ik zie het ook zo gebeuren dat een orga dan zegt lekker boeie je mag ze gebruiken

Dat gebeurd schijnbaar niet als joris aangeeft ze steeds vaker tegen te komen. Ik zie het ook zo gebeuren dat een orga dan zegt lekker boeie je mag ze gebruiken

Klopt, als de org vond dat hetmag
Kan je er weinig tegen doen. Alleen de politie of NABV inlichten, maar of je dat wilt... maar de orga is dan wel schuldig.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Klopt, als de org vond dat hetmag
Kan je er weinig tegen doen. Alleen de politie of NABV inlichten, maar of je dat wilt... maar de orga is dan wel schuldig.

Van de NABV mag de Burst XL. Sterker nog, ik kreeg netjes een link naar de Website waar ze een oplossing aanbieden om de Cyclone om te bouwen naar een granaat zonder lepel...

Misschien is de NABV juist wel weer opzoek naar een rechtszaak om het hele verhaal rondom granaten een beetje open te breken... (just my toughts....)

Van de NABV mag de Burst XL. Sterker nog, ik kreeg netjes een link naar de Website waar ze een oplossing aanbieden om de Cyclone om te bouwen naar een granaat zonder lepel...

Misschien is de NABV juist wel weer opzoek naar een rechtszaak om het hele verhaal rondom granaten een beetje open te breken... (just my toughts....)

Maar een cyclone is geen burst xl..

• Leuk
Waarderingen: Oddball
Maar een cyclone is geen burst xl..

Eens, maar beide zijn zeer discutabel momenteel...

De tornado wordt gedoogt en daardoor door veel velden toegestaan, maar eigenlijk is hij bij wet nog steeds hartstikke verboden!

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou graag meer vrijheid zien in het gebruik van granaten. Denk dat het in sommige gevallen een erg interessante wending kan geven aan het spelverloop! Een bunker vol vijanden die nu niet/slecht te pakken is kan dan met 1 of 2 goed geplaatste granaten ineens opgelost zijn...

Maar een cyclone werkt wel met bb's, toch? Daar heb ik minder problemen mee dan alleen een bang...

• Leuk
Ik heb van het weekend beide besteld. De Burst XL en de Cyclone. Als het goed is komen ze vandaag binnen.

Ik heb ze besteld met de intentie om eens te gaan discussiëren met de grijze muizen van de afdeling bijzondere wetten (korpscheftaken).
Kijken wat wel en wat niet kan. De lepel van de cyclone is alleen maar bedoelt om de pin op zijn plek te houden bij transport in het spel. Hij heeft verder geen functie.

Als je de lepel eraf slijpt of knipt en alleen het bovenkantje erop doet heeft die ook geen lepel meer en komen we weer in de tornado verhaal. Werking is namelijk precies hetzelfde.

De Burst XL is puur om eens te kijken wat hun ervan vinden. En als een organisatie gewoon een draaimachine neerzet met van die wegwerp oordopjes dan hebben zij zichzelf weer ingedekt. Want ze bieden oorbescherming aan.

Ik ben zelf voorstaander van beide maar puur voor tactische gameplay en geen "Nuke the f...ing Map gameplay".

@Suriana
Dapper dat je de discussie aan wilt gaan met bijzondere wetten. Let wel op dat je je op heel dun ijs begeeft. Weet ook dat, dankzij de zaak van de tornado we weten dat de lepel gezien wordt als één van de kenmerken die een granaat een granaat maakt voor een rechter en dat je met het bestellen van een kit MET lepel wellicht strafbaar stelt , de intentie om de lepel af te slijpen doet daar niks aan af.
Verder vindt ik niet dat de orga oordopjes beschikbaar moet stellen omdat sommige mensen met een bepaald product willen spelen dat eventueel schade kan veroorzaken aan het gehoor. Als dat risico er is moet er gewoon niet mee gespeelt worden of de orga moet dit in het spelregelement vermelden zodat mensen zelf de voor hun noodzakelijke bescherming kunnen regelen of besluiten die orga te vermijden.

• Leuk
@Oddball
Ik begeef mij elke dag op glad ijs;)
Ik probeer altijd de verhalen die rond gaan te mijden en bij een betrouwbare bron te raadplegen.

Een willekeurige agent of jurist is niet altijd op de hoogte. De mensen die dagelijks bezig zijn met dit soort zaken moeten wat mij betreft een passend antwoord kunnen geven. En de stap naar een rechter om te raadplegen is ook niet heel lastig.

Mochten ze zeggen dat het niet kan dan stuur ik het gewoon weer terug.

• Leuk

Interessant! Zou je me die door willen sturen? Liefst de gehele mail zodat ik het ze zelf zie schrijven ;-)

Interessant! Zou je me die door willen sturen? Liefst de gehele mail zodat ik het ze zelf zie schrijven ;-)

Of het helemaal netjes is om alles 1 op 1 door te sturen weet ik niet....

Dit is in ieder geval het belangrijkste stukje als je het mij vraagt:

——————————————————————————————————————————————
Beste Peter,

Zover wij geïnformeerd zijn heeft de leverancier van de Tornado besloten er nog een aantal te maken voor de Nederlandse markt. Meer details weet ik echter ook niet.

Daarnaast is er voor de Cyclone een speciale plug verkrijgbaar die de “lepel” vervangt. http://www.zshot.com/wildfire-tactical-fire-plug.html

De burst granaat mag in principe ook gebruikt worden. Echter kan een organisator het gebruik weigeren.

Even wat algemene info:

De Wet Wapens en Munitie is helaas niet zwart/wit en daarom is het moeilijk aan te geven of bepaalde voorwerpen legaal of illegaal zijn.

Duidelijk is echter dat de huidige regeling aangaan airsoftapparaten het bezit van ‘voor ontploffing bestemde voorwerpen’ uitsluit.

Bij het bepalen of iets op een van ‘voor ontploffing bestemde voorwerp’ lijkt wordt het ‘sprekende gelijkenis’ criterium gebruikt. Vandaar dat voorwerpen met een ‘lepel’ in de regel niet door deze test heenkomen, aangezien het algemene beeld van handgranaten is dat deze over een dergelijk onderdeel beschikken.

Het bepalen of een dergelijk voorwerp legaal of illegaal is geschiedt niet door Dienst Justis, Ministerie van Justitie of politie, maar door een rechter. Hierin zit gelijk het probleem. Aangezien het niet zwart/wit kunnen er diverse meningen zijn of op een ‘voor ontploffing bestemde voorwerp’ lijkt.

Een voorbeeld: Agent in gemeente A zit er geen probleem in en laat bezit toe. Het kan echter zijn dat agent in gemeente B overgaat tot inbeslagname. Na de inbeslagname zullen er experts binnen de politie naar kijken. Vinden zij dat voorwerp nergens op lijkt, dan krijg je het weer terug. Is men echt van mening dat het een strafbaar feit oplevert dan zal de Officier van Justitie met een schikkingsvoorstel komen. Indien je dat accepteert is de zaak gesloten, maar heb je wel een strafblad. Accepteer je de schikking niet dan komt het voor de rechter. Deze zal dan uiteindelijk beslissen of het wel of niet een ‘voor ontploffing bestemde voorwerp’ is. Bij dit laatste proces is overigens ook weer Hoger Beroep mogelijk.

Je ziet dat het behoorlijk complex is en daarom duurt het ook lang voordat de NABV uitspraken kan doen over legaliteit of niet. Dit kan zelfs jaren duren en dient voor elk voorwerp opnieuw te worden doorlopen. Als er bepaalden voorwerpen aan de NABV worden voorgelegd dan kunnen we echter wel met redelijke zekerheid zeggen of iets is toegestaan of niet. Garanties kunnen we echter nooit geven.

Gelet op het feit dat airsoftapparaten altijd verboden waren en de lobby daarvoor heel lang heeft geduurd zijn we blij met de ‘beperkingen’ die we nu hebben. Het kan echter altijd beter. De NABV werkt eraan om handgranaten is zijn algemeenheid onder de vrijstelling te laten vallen, maar ook dat kan nog heel lang duren.

De ‘lepel’ is overigens niet het enige criterium waarnaar gekeken wordt bij het bepalen van de legaliteit. Het gaat om het algemeen uiterlijk van een voorwerp. Vandaar de complexiteit.

—————————————————————————————————————————————————

Wat mij opvalt is dat ze mij eerst met een Burst XL of Cyclone op pad sturen, maar vervolgens wel afsluiten dat het complex is...

Zelf blijf ik voorlopig nog even weg van de granten hoe jammer ik dat ook vind...

Na de uitspraak van de rechter betreffende de lepel-loze tornado heeft de NABV het vrij duidelijk gemaakt dat het gebruik van alle andere granaten zonder lepel niet legaal is maar dat deze zich in een grijs gebied bevinden omdat het per soort granaat, uiteindelijk, aan een (onderbouwde) mening van een rechter ligt of deze wel of niet toegestaan is.
Dankzij dit grijze gebied kan de NABV je ook niet verbieden om andere granaten, zoals de burst of cyclone, aan te schaffen, daar hebben ze de bevoegdheid niet voor. Het enige wat ze kunnen doen is je zo adviseren dat je in ieder geval niet de granaatkenmerken gebruikt waarvan al bekend is dat die een granaat laten voldoen aan het echtheidscriterium. De rest is eigen risico (zoals de NABV al vaker heeft aangegeven).

ik hoop zelf persoonlijk dat de airsoft granaat van de m203 er door komt.
maar dit zal een nog grotere leukere klus worden

Na de uitspraak van de rechter betreffende de lepel-loze tornado heeft de NABV het vrij duidelijk gemaakt dat het gebruik van alle andere granaten zonder lepel niet legaal is maar dat deze zich in een grijs gebied bevinden omdat het per soort granaat, uiteindelijk, aan een (onderbouwde) mening van een rechter ligt of deze wel of niet toegestaan is.
Dankzij dit grijze gebied kan de NABV je ook niet verbieden om andere granaten, zoals de burst of cyclone, aan te schaffen, daar hebben ze de bevoegdheid niet voor. Het enige wat ze kunnen doen is je zo adviseren dat je in ieder geval niet de granaatkenmerken gebruikt waarvan al bekend is dat die een granaat laten voldoen aan het echtheidscriterium. De rest is eigen risico (zoals de NABV al vaker heeft aangegeven).

Maar dan is deze zin niet helemaal juist geformuleerd:

“De burst granaat mag in principe ook gebruikt worden.“

Hierin geeft mijn belangen vereniging aan dat ik de Burst mag gebruiken... weet niet of dat geheel in mijn belang is aangezien ik nog steeds hartstikke illegaal bezig ben...