Foodie's Bar 10 sniper build

Mooi zo Stey. Ik hoop dat mijn topic (successen en faalmomenten ;)) ook anderen kan helpen. Zodra ik aan het daadwerkelijke bouwen ga beginnen, zal ik de post ook updaten met een verslag van het bouwproces.

Mijn insteek was ook (deels) om het sleutelen aan replica's te leren kennen. Ik vind snipen sowieso erg gaaf maar aangezien de VSR10 als platform redelijk 'makkelijk' is om mee te werken (lees: geen miljoenmiljard onderdelen, lastige gearboxes etc) was dat ook een goede mogelijkheid om het te leren.

Ik moet wel zeggen dat ik vanuit een ander forum wel veel hulp heb gehad en nog heb van Reliku. Ik weet niet of hij ook hier zit, maar als je het leest, nogmaals bedankt man!

Reliku zit niet hier, maar ik weet waar je het over hebt... heb hem ook al wat gevraagd :p

Kan niet wachten tot je gaat bouwen :) ziet er allemaal interesant uit tot nu toe hopelijk kan ik hier nog wat van leren

Voordat ik aan mijn stukkie begin, dit is niet onaardig bedoelt. Relatief gezien is een spring sniper niet heel moeilijk qua upgrades, omdat het gewoon je replica uit elkaar schroeven is, nieuwe onderdelen erin, smeren en weer in elkaar, waarbij je bij een AEG vaak net wat langer bezig bent als je gaat upgraden, zoals shimmen, AOE corrigeren, bedrading. Echter het fine tunen kan bij beide een langdurig proces zijn. Natuurlijk altijd nog steeds een leuk proces om te zien zowel voor gebruiker als geïnteresseerden, daarom volg ik het zelf ook met veel plezier, zodat ik weet waar ik zelf op moet letten zou ik in de toekomst zelf een BASR aanschaffen.

Ik vind dit een hele gave topic om te lezen, en ik zou het heel graag zelf doen las ik een ading euries ver had, maar ik vraag me af (als leek) waarom ervoor kiezen om zelf de set samen te stellen en niet voor een lant en klare set te gaan, zoals bijvoorbeeld van Novritsch? Qua kosten ontloopt het elkaar niet veel.

Ik vind dit een hele gave topic om te lezen, en ik zou het heel graag zelf doen las ik een ading euries ver had, maar ik vraag me af (als leek) waarom ervoor kiezen om zelf de set samen te stellen en niet voor een lant en klare set te gaan, zoals bijvoorbeeld van Novritsch? Qua kosten ontloopt het elkaar niet veel.

Jawel want in die van Novritsch zitten hartstikke overpriced components, is allemaal eDGi spul dus wel goed maar wel veel te duur voor de performance en dan heb je geen hop up unit, geen bucking, geen spacers, geen volledige nieuwe trigger set en geen scope, als je dat erafhaalt zit je bij deze rond de 350 euro max qua upgrades en ook de replica er nog eens bij. De kit van Novritsch kost je 420 dollar plus verzendkosten (55 dollar) plus invoerkosten en dan moet je nog op zijn minst voor 100 euro een JG bar kopen. Oftewel zelf samenstellen is goedkoper en je krijgt meer waar voor je geld, mensen die de sets kopen zijn toch wel echt te lui om enige research te doen en zich werkelijk te verdiepen in airsoft sniperen.

Laatst bewerkt:
Novritsch gebruikte toch edgi barrels?? If so, dat is toch iets meer dan een meh barrel.

Novritsch gebruikte toch edgi barrels?? If so, dat is toch iets meer dan een meh barrel.

My bad, klopt dacht alleen dat dat wel stalen barrels waren, maar blijkbaar zijn die nog gewoon van messing. Dat is geheel mijn fout, echter ondanks dat kun je dan net zo goed gewoon meteen bij eDGi zelf bestellen en betaal je waarschijnlijk nog steeds minder. Ik snap de reden erachter best, maar zelf uitzoeken bespaart je geld en leer je meer van, met gelijke of betere performance dan de Novritsch kits.

Jawel want in die van Novritsch zitten hartstikke overpriced components, is allemaal eDGi spul dus wel goed maar wel veel te duur voor de performance en dan heb je geen hop up unit, geen bucking, geen spacers, geen volledige nieuwe trigger set en geen scope, als je dat erafhaalt zit je bij deze rond de 350 euro max qua upgrades en ook de replica er nog eens bij. De kit van Novritsch kost je 420 dollar plus verzendkosten (55 dollar) plus invoerkosten en dan moet je nog op zijn minst voor 100 euro een JG bar kopen. Oftewel zelf samenstellen is goedkoper en je krijgt meer waar voor je geld, mensen die de sets kopen zijn toch wel echt te lui om enige research te doen en zich werkelijk te verdiepen in airsoft sniperen.

Dat vroeg ik me als leek af. Ik vergat de inklaringskosten bovenop de $375 (incl verzenden) voor de set voor de JG Bar.

Scopes heb ik zat liggen dus daar kijk ik eerlijk gezegt niet naar. Maar de airsoft scopes zijn dan ook niet te vergelijken met de Nikkon Monarch III series of andere prof scopes.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Dat vroeg ik me als leek af. Ik vergat de inklaringskosten bovenop de $375 (incl verzenden) voor de set voor de JG Bar.

Scopes heb ik zat liggen dus daar kijk ik eerlijk gezegt niet naar. Maar de airsoft scopes zijn dan ook niet te vergelijken met de Nikkon Monarch III series of andere prof scopes.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Kun je nog eens 85 euro van het bedrag van foodie aftrekken zit je op 400 euro incl. replica en upgrades en dan is hij volledig geupgrade, zelfs met componenten die je niet per se hoeft te upgraden. Zoals foodie al aangaf was de cilinder niet nodig geweest als hij niet beschadigt was. Ik heb niks tegen eDGi want het valt gewoon onder een van de high end upgrade part makers zoals PDI en prometheus, maar de sets van Novritsch zijn gewoon overpriced, natuurlijk met een reden dat snap ik.

Rebel, wat jij zegt over dat dit op zichzelf staand niet zo heel moeilijk is, dat klopt inderdaad wel. Finetunen en 'steeds iets beter', dat komt daarna pas en dat is uiteindelijk de crux. Maar dat is de insteek van dit topic - op dit moment - nog niet. Ik heb nog nooit een serieuze upgrade gedaan aan een airsoft replica dus zodoende is dit mijn 'ontgroening'. Het is wel een veilige keuze inderdaad, want dit zijn wel bewandelde paden - de upgrades zijn allemaal al eerder gedaan door anderen. Op dit forum kwam ik het nog niet tegen dus zodoende leek mij het leuk om hier een topic over te starten en daarin stap voor stap mijn build bij te houden. Hopelijk komt het dan anderen van pas of vinden het interessant om te lezen :)

Novritsch kit is inderdaad overpriced en zoals Rebel zegt; er missen echt dingen in zijn upgrade. Het meeste geld zit in die barrel en hoewel eDGi echt top-of-the-bill is, zijn er andere upgrades die een groter effect hebben dan het verschil tussen en goede barrel en zo'n high-end barrel - en kosten ook nog eens minder. Die barrel is meer voor de laatste 5 procent, heb ik het idee. Bijvoorbeeld, barrel spacers kan je al zelf maken van wat tape en hoeven dus weinig tot helemaal niks te kosten maar maken naar mijn idee echt enorm veel uit in de performance. Met een hoge fps gaat je inner barrel trillen als hij zweeft en daar gaat je consistentie. Novritsch kit is als je het mij vraagt 60% aan zijn naam betalen en 40% voor de performance.

Rebel, wat jij zegt over dat dit op zichzelf staand niet zo heel moeilijk is, dat klopt inderdaad wel. Finetunen en 'steeds iets beter', dat komt daarna pas en dat is uiteindelijk de crux. Maar dat is de insteek van dit topic - op dit moment - nog niet. Ik heb nog nooit een serieuze upgrade gedaan aan een airsoft replica dus zodoende is dit mijn 'ontgroening'. Het is wel een veilige keuze inderdaad, want dit zijn wel bewandelde paden - de upgrades zijn allemaal al eerder gedaan door anderen. Op dit forum kwam ik het nog niet tegen dus zodoende leek mij het leuk om hier een topic over te starten en daarin stap voor stap mijn build bij te houden. Hopelijk komt het dan anderen van pas of vinden het interessant om te lezen :)

Zie het niet als onaardig of kritiek hoor, dat was niet de bedoeling. Ik wilde meer aangeven dat qua upgrades deze makkelijker is om uit te voeren dan soms bij een AEG of GBBR komt kijken. Betekent niet dat het upgraden van een sniper een veilige of makkelijker weg is, want bij een sniper is de upgrades erin plempen makkelijk maar juist het fine tunen een heel rottige/lang durige klus. Ik vind het ook slim dat je het hier ook post op het airsoft.nl forum komt dat wel wat vaker langs :). Daarom lees ik het ook rustig hier dan zijn er geen super lange discussies tussendoor of mensen die je topic kapen XD. Ik lees het met plezier en we gaan straks het resultaat zien :D.

Nice! Erg leuk om de lezen.

Even los van de build. Van mij zou je best de updates gewoon in je nieuwe post mogen plaatsen. Nu moeten we toch telkens weer terug naar de eerste pagina. En door het tekenlimiet is het toch een beetje zoeken waar wat staat.
Als ik op jouw topic klik kom ik gelijk bij de meest recent geplaatste post, dus als dat een van jouw updates is ben ik daar gelijk.

@Sadiek: Ga ik vanaf nu doen, het bouwen is nu klaar en nu volgt het finetunen en afstellen.

Update 8-10-2016:
Ik heb gisteren op de valreep de replica nog even laten chrono'en bij Airsoft Center. 522 fps. Wel mooi consistent maar te hard dus. Ik vermoed dat het allereerst te maken heeft met dat ik de hop nog uit had staan, tja wel aan, maar alleen net genoeg zodat de BB niet uit de barrel rolt. Dus ik ga eerst mijn hop even 'ruw' afstellen op de .33 BBs en dan nogmaals chrono. Ik zou met een ingekorte M150 namelijk helemaal niet 522 fps moeten kunnen hebben. Verwacht overigens ook niet dat orga's me zullen vragen om mijn zeer zorgvuldig ingestelde hopup helemaal uit te draaien voor de chrono, dat doet geen enkele sniper!

De airseal moet ook nog beter, er blijft geen druk hangen als ik mijn vinger op de inner barrel doe. Dus ik ga hem weer uit elkaar halen, eerst de airseal met alleen de cylinder testen (= vinger op cylinder head) en daarna toch maar de bucking teflon tapen. Ik denk dat het 'm in dat laatste zit. Tot nu toe ziet het er goed uit. Ik heb Reliku nog even gevraagd naar de zware trigger pull; volgens hem kon ik door de piston sear iets bij te vijlen de trigger pull wat verlichten. Ik dacht dat ik een hele lichte trigger fijn zou vinden maar het tegendeel is waar. Je bent veel accurater met een trigger pull met wat gewicht erachter. Dan kun je namelijk heel gecontroleerd over dat actuatiepunt heen duwen en de trekker het werk laten doen. Met een lichte trigger pull heb je de neiging om te schokken of te bewegen als je schiet. De huidige trigger pull is wel erg zwaar (ik heb ergens gevonden 2kg+), het is doable maar liever ongeveer de helft van wat het nu is.

• Leuk
Waarderingen: Sadiek
Update 9-10-2016:

Zojuist nog even de sniper opengemaakt en gesleuteld. De airseal van de cylinder was ruk dus dit wilde ik graag verhelpen. Wat bleek - de piston O-ring werd toch nog niet goed genoeg naar buiten geduwd. Ik kon namelijk de piston head heen en weer bewegen in de cylinder en dat hoort niet, alle lucht ontsnapt gewoon. Dus opnieuw het hele handeltje eruit, alles schoongemaakt en ingevet en een klein beetje extra teflon tape onder die O ring om hem nog iets verder naar buiten te duwen. Qua gevoel zat dit nu beter.

Vervolgens de cylinder head weer vastgedraaid zonder teflon tape; de tape ging namelijk er steeds af en waarschijnlijk kon ik dat wel vervangen door gewoon iets meer kracht erachter te zetten en dus meer druk op de O ring van de cylinder head. Zo gezegd zo gedaan, en vervolgens de airseal weer getest door te schieten met mijn vinger op de nozzle. Succes! De druk kon er niet uit en mijn slagen werd bevestigd door een knal toen ik mijn vinger van de nozzle haalde!!

EDIT: Omdat ik toch alles al open had liggen; ik besloot om de bucking ook nog meer eens onder handen te nemen. Teflon tape eronder en vervolgens alles weer in elkaar zetten. En waarempel. ook nu een 100% airseal van de hele setup: ik deed mijn vinger op het einde van de inner barrel, schoot en de druk werd pas losgelaten als ik mijn vinger eraf haalde. Helemaal tevreden.

De volgende stap is de hopup ruw afstellen, daarna FPSen en zien of ik onder de 500 fps zit (ik verwacht van wel). Vervolgens de scope afstellen en dan is 'ie klaar voor gebruik :D

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek en Stey