Een afgestelde hopup betekent toch niet dat deze losgedraaid is? Wat willen ze nu... los of afgesteld?
Het kan (helaas) op meerdere manieren uitgelegd worden. In het geval van VSR betekent losgedraaid (dus hop uit) een iets lagere FPS dan wanneer afgesteld. Bij een AEG is dat andersom. Volgens de regels mag het dus beide -> dus als die van mij losgedraaid is en dan prima binnen de perken schiet, is dat strict genomen legaal.
Los hiervan; wanneer dit al een groot probleem zou zijn, dan zouden ze ook meteen alle BBs met een gewicht van meer dan 0.30 gram moeten verbieden. De echte power van een goed afgestelde sniper (100% of nagenoeg 100% airseal) zit 'm in de
joule creep. Voor degene die niet bekend zijn met die term, dat is dat wanneer je zwaardere BB's gebruikt, de snelheid niet omgekeerd evenredig daalt met het stijgen van het gewicht (= geen behoud maar stijging van de totale hoeveelheid energie).
Misschien een beetje vaag uitgelegd maar met een voorbeeld wellicht duidelijker te maken;
Stel, je hebt met 0.20 gram een FPS van 500. Dat komt overeen met 2.31 Joule energie. Wanneer je dan zou switchen naar 0.40 gram BBs, zou je
met behoud van energie een FPS van 353 moeten hebben. Echter zal, wanneer je een goede airseal en de juiste barrel lengte hebt, de hoeveelheid energie
stijgen. Het kan dus zijn dat je dan geen 353 FPS schiet, maar 380 FPS, wat overeenkomt met
2.61 Joule. Hoe zwaarder de BB, deste sterker dit effect zal zijn.
De reden van dit effect zit 'm uiteraard in de fysieke eigenschappen van de BB. Doordat deze BB zwaarder is, komt hij langzamer op snelheid. Daardoor heeft deze meer tijd om energie over te nemen van het 'luchtkussen' dat achter de BB zit. Een lichte BB wordt al snel door het eerste beetje lucht de barrel uit geslingerd. Zodoende verlaat een zwaardere BB de barrel met meer energie dan een lichte BB, hoewel het hele systeem gelijk is.
Joule creep is het fenomeen dat ervoor zorgt dat goede sniper rifles zo ver en accuraat schieten als ze doen. Je hebt deze zware BBs nodig, om de sniper rifle zijn rol te laten vervullen. Dus ik hoop om die reden dat de regels blijven zoals ze zijn. Zonder joule creep raak je je accuratie en je extra range kwijt. Bovendien heeft elke goed gebouwde sniper (o.a. het VSR platform) 'last' hiervan.
Ik ben het tot slot wel met jullie eens dat hop uitdraaien om de FPS door te komen 'questionable' is, maar het bovenstaande fenomeen heeft nog een veel groter effect dan het FPS verschil tussen hop uit - hop afgesteld. Ik ga de sniper binnenkort afstellen en eerst maar eens 500 bbs erdoorheen rammen, het kan zijn dat de veer nog een beetje settlet daardoor. Daarna nog maar eens FPSen en zien wat er gebeurt.