Foodie's Bar 10 sniper build

vond dit welk heel cool en uniek er uitzien, misschien iets in deze richting?

photo_1.jpg

photo_2.jpg
snake_build.jpg
 
Een afgestelde hopup betekent toch niet dat deze losgedraaid is? Wat willen ze nu... los of afgesteld? :D:p

Het kan (helaas) op meerdere manieren uitgelegd worden. In het geval van VSR betekent losgedraaid (dus hop uit) een iets lagere FPS dan wanneer afgesteld. Bij een AEG is dat andersom. Volgens de regels mag het dus beide -> dus als die van mij losgedraaid is en dan prima binnen de perken schiet, is dat strict genomen legaal.

Los hiervan; wanneer dit al een groot probleem zou zijn, dan zouden ze ook meteen alle BBs met een gewicht van meer dan 0.30 gram moeten verbieden. De echte power van een goed afgestelde sniper (100% of nagenoeg 100% airseal) zit 'm in de joule creep. Voor degene die niet bekend zijn met die term, dat is dat wanneer je zwaardere BB's gebruikt, de snelheid niet omgekeerd evenredig daalt met het stijgen van het gewicht (= geen behoud maar stijging van de totale hoeveelheid energie).

Misschien een beetje vaag uitgelegd maar met een voorbeeld wellicht duidelijker te maken;

Stel, je hebt met 0.20 gram een FPS van 500. Dat komt overeen met 2.31 Joule energie. Wanneer je dan zou switchen naar 0.40 gram BBs, zou je met behoud van energie een FPS van 353 moeten hebben. Echter zal, wanneer je een goede airseal en de juiste barrel lengte hebt, de hoeveelheid energie stijgen. Het kan dus zijn dat je dan geen 353 FPS schiet, maar 380 FPS, wat overeenkomt met 2.61 Joule. Hoe zwaarder de BB, deste sterker dit effect zal zijn.

De reden van dit effect zit 'm uiteraard in de fysieke eigenschappen van de BB. Doordat deze BB zwaarder is, komt hij langzamer op snelheid. Daardoor heeft deze meer tijd om energie over te nemen van het 'luchtkussen' dat achter de BB zit. Een lichte BB wordt al snel door het eerste beetje lucht de barrel uit geslingerd. Zodoende verlaat een zwaardere BB de barrel met meer energie dan een lichte BB, hoewel het hele systeem gelijk is.

Joule creep is het fenomeen dat ervoor zorgt dat goede sniper rifles zo ver en accuraat schieten als ze doen. Je hebt deze zware BBs nodig, om de sniper rifle zijn rol te laten vervullen. Dus ik hoop om die reden dat de regels blijven zoals ze zijn. Zonder joule creep raak je je accuratie en je extra range kwijt. Bovendien heeft elke goed gebouwde sniper (o.a. het VSR platform) 'last' hiervan.

Ik ben het tot slot wel met jullie eens dat hop uitdraaien om de FPS door te komen 'questionable' is, maar het bovenstaande fenomeen heeft nog een veel groter effect dan het FPS verschil tussen hop uit - hop afgesteld. Ik ga de sniper binnenkort afstellen en eerst maar eens 500 bbs erdoorheen rammen, het kan zijn dat de veer nog een beetje settlet daardoor. Daarna nog maar eens FPSen en zien wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
vond dit welk heel cool en uniek er uitzien, misschien iets in deze richting?

photo_1.jpg

photo_2.jpg
snake_build.jpg

Maple ik vind deze wel mooi - ga ik nog even overwegen. Hoewel de look met ongespoten barrel en scope wel mooi is, is het niet de meest functionele. Dat zijn nou juist de delen die uitsteken en een hele specifieke vorm hebben. Daarom voor mij 'juist' de onderdelen die ik wil camoufleren. Daarom zal ik wel de gehele replica spuiten. De onderdelen die ik niet zal spuiten zijn de trekker, de bolt handle en de getallen op de scope.
 
It had her meer over de paint scheme, die zou op barrel en scope ook goed staan
 
Dat weet ik, ik reageerde eigenlijk op beide jouw opmerking en die van Stey tegelijk :p Sorry als dit verwarrend was.
 
Update 18-10-2016:

Ik ga toch voor een blader-camo, als patroon zal ik bladeren uit onze dennenhaag nemen. Die zullen een mooi lijnenpatroon erop zetten. Gisteren ben ik begonnen met spuiten, na eerst alles zorgvuldig afgeplakt en opgevuld te hebben, ben ik begonnen met twee lagen grondverf (Fosco Industrial Primer).

Na één laag primer:

img_20161017_211900 (1).jpg


Vervolgens nog een laag primer eroverheen en toen twee lagen Fosco Desert. Toen was 'ie zo:

img_20161017_234637 (1).jpg


Het ziet er in de foto heel erg rood uit, maar eigenlijk is het tan zoals we het allemaal kennen.
Vanavond ga ik nog even wat plekjes bijwerken, morgen is het tijd om met Forest Green strepen te gaan zetten om een basis patroon erop te krijgen. Voordat ik dat doe, ga ik uiteraard de replica eerst (zonder internals) in elkaar zetten. De laatste stap is het zetten van kleine patronen met de dennenhaag bladeren en met de kleur Mud Brown. Eventueel mix ik dit nog met een beetje Forest Green.

Bij het afplakken heb ik erop gelet dat alle belangrijke onderdelen ongespoten blijven. Dat zijn onder andere alle markings op de scope. In de kill flash heb ik de tape op het 'rooster' geplakt, zodat ik wel de binnenranden kan spuiten. Daarnaast blijven ook de bolt handle en de trekker ongespoten.
 
Haha, als je niet ingelogt bent zijn de plaatjes heel klein, dacht daardoor even dat je in een douchecabine aan het spuiten was :D
Ben benieuwd naar het eindresultaat
 
@MarcB Nee, gelukkig niet! Het is in de garage, waar ik een soort makeshift spuitcabine heb gemaakt door verschillende kartonnen dozen open te snijden en met tape aan elkaar te plakken :D
 
Klopt. @Lockheed: Check even de eerste post en nog een andere post op één van de tussenliggende pagina's, daar zie je het onderdeel.
 
Update 19-10-2016:

Gisteren heb ik weer heel wat leuke klusjes gedaan. Allereerst kreeg ik de 3D geprinte onderdelen binnen, de LRB en de Magpull tab voor op het magazijn. Die tweede heb ik meteen even geïnstalleerd - werkt goed!

1.jpg


2.jpg


En toen.... het afmaken van de paintjob. Eerst moest het groen erop, dus de replica assembleren en vervolgens stevig vastzetten tussen een paar stenen. Het groen heb ik daarna in verticale strepen op de replica aangebracht, in twee lagen.

3.jpg


4.jpg


Je ziet dat bij het groen aan de onderzijde nog wat ontbreekt. Daarom heb ik de replica na het drogen omgekeerd en de onderkant nog bijgewerkt.

Om het camouflage patroon compleet te maken heb ik een tiental takken uit onze dennenhaag gehaald. Deze zijn perfect om een mooi scherp patroontje mee te spuiten. Ik heb ze gedroogd door ze tussen twee vellen keukenrol te doen, vervolgens op te stapelen en dan iets zwaars er bovenop. Na een uurtje waren ze mooi droog en plat, dat maakt het makkelijker om ze strak op de replica te leggen. Deze bladeren gebruikte ik om Mud Brown te spuiten.

5.jpg


6.jpg


7.jpg


Op de afbeeldingen is het redelijk bruin maar naarmate de verf droogt wordt het minder extreem. Dit is namelijk nog niet het eindresultaat, ik heb later nog besloten dat er iets te weinig contrast en variatie was dus heb ik ook nog hier en daar wat Olive Drab uit een busje dat ik nog had toegevoegd. Daarna was het klaar.

Omwille van slecht licht (het was één uur 's nachts toen ik klaar was :p) heb ik nog geen definitieve foto gemaakt maar ik heb het eindresultaat al gezien. Het ziet er behoorlijk goed uit! Vanavond volgt dus het definitieve eindresultaat.
 
Laatst bewerkt:
Update 24-10-2016:

Afgelopen zaterdag heb ik de sniper meegenomen naar het terrein van een familielid om hem af te stellen en in te schieten. Hij woont erg achteraf dus daar kon het prima en er was genoeg ruimte om te schieten op een afstand van 100m. Voor het afstelwerk heb ik afstanden van 50m en 80m gebruikt.

Vooralsnog erg tevreden, de replica haalde de 80m prima. De accuratie was moeilijk te testen; bij 'vlagen' (pun intended :p) erg veel last van de wind. Op een paar moment is het windstil geweest en toen vloog de BB mooi in een rechte lijn. Ik heb daarom de scope goed kunnen afstellen. Wel merkte ik dat na zo'n 100 schoten de power opeens begon af te nemen. Dat was zelfs hoorbaar in het schot, als ik tegen een boom schoot, hoorde ik het schot een stuk minder hard landen dan daarvoor. Ik schoot nog een tijdje door maar ik was inmiddels redelijk tevreden over hoe de scope was afgesteld.

Bij terugkomst de airseal test (vinger op de inner barrel) nog eens gedaan. De piston bleef niet langer halverwege hangen en ik hoorde ergens lucht ontsnappen. Het leek uit de cilinder te komen. Vervolgens de cilinder eruit gehaald en de airseal test alleen met de cilinder gedaan. Weer een sissend geluid. Er zat niets anders op dan de cilinder openmaken. Toen ik de piston verwijderde, zag ik meteen wat het probleem was: de piston o-ring was helemaal verkloot. Rondom de piston zaten allemaal kleine snippertjes rubber en de o-ring was al lang niet meer rond. Aan de buitenkant was hij helemaal afgeslepen.

Om de airseal goed te krijgen, had ik extra druk op de o-ring gezet door onder deze ring teflon tape toe te voegen. Ik vermoed dat de o-ring hierdoor zo ver naar buiten kwam dat hij op een gegeven moment uit de groef is geglipt en daarna tussen de cilinder en de piston vast is komen te zetten. Een paar schoten in die situatie en dan is ie uiteraard helemaal kapot.

Ik zou gisteren naar Valburg gaan om de setup te testen maar uiteindelijk om persoonlijke redenen niet kunnen gaan. In deze situatie had het ook niet veel gedaan, ik had de o-ring nog kunnen omkeren maar dan was hij alsnog scheef geweest. Vandaag ga ik even naar de bouwmarkt om te kijken of ik een vergelijkbare o-ring kan vinden maar dan liefst iets dikker. Idealiter vind ik er één die goed past en meteen voldoende naar buiten komt om een airseal te krijgen. Het probleem in de huidige situatie is waarschijnlijk dat de ring gewoon niet meer in de groef blijft zitten en daardoor aan de buitenkant komt te zitten. Met een dikkere o-ring zou dat goed moeten gaan.

Los van het probleem met de o-ring lijkt de sniper het erg goed te doen, ik ben benieuwd hoe het de eerste keer op het veld zal gaan, nadat ik dit het opgelost.

Wordt vervolgd!
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Terug
Bovenaan