FPS/ joule creeping

@Metalzero

Er is op dit moment enkel een fps limiet die gemeten wordt met 0.2 en GEEN J limiet (behalve bij wild mountain, de nieuwe fps limieten daar zijn hetzlefde als J limieten).

Juist daarom is het hele joule creep een probleem geworden.

En ik mag hopen dat die laatste aline sarcastisch is bedoeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
De regels worden niet overtreden, de fatsoen normen wel. De regel is 360 FPS op een .2 wat inderdaad uitkomt op 1.2 joule, maar er wordt niet gezegd dat er op elk gewicht met die max joule waarde moet worden gespeeld.
Blijkbaar ben ik dan een van de weinige die het verband tussen joule gewicht en fps al jaren door heeft en zich daar aan houdt. Heb ik mezelf even een paar meter te kort gedaa bij elke buiten skirm jeetje. Had ik die kerel die 5m verder in de bosjes zat toch raak kunnen schieten.

Ben zeer blij dat dit zeer waarschijnlijk de nabv policy wordt zodat alles gelijk wordt getrokken.

Metal
 
Blijkbaar ben ik dan een van de weinige die het verband tussen joule gewicht en fps al jaren door heeft en zich daar aan houdt. Heb ik mezelf even een paar meter te kort gedaa bij elke buiten skirm jeetje. Had ik die kerel die 5m verder in de bosjes zat toch raak kunnen schieten.

Ben zeer blij dat dit zeer waarschijnlijk de nabv policy wordt zodat alles gelijk wordt getrokken.

Metal

Misschien goed om het hele topic even door te lezen, dan zie je toch dat het merendeel gewoon voor joulecreep metingen is. Voor de rest heb ik alleen aangegeven wat conform regel is dat betekent niet dat ik het er mee eens is, maar het houd wel in dat mensen niet cheaten of vals spelen. Dat het niet fatsoenlijk is om hiervan wetend misbruik te maken (sommige mensen weten het ook gewoon dom weg niet), dat is meer een gewetens kwestie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman en Robin2k7
@Metalzero

Er is op dit moment enkel een fps limiet die gemeten wordt met 0.2 en GEEN J limiet (behalve bij wild mountain, de nieuwe fps limieten daar zijn hetzlefde als J limieten).

Juist daarom is het hele joule creep een probleem geworden.

En ik mag hopen dat die laatste aline sarcastisch is bedoeld.
Uiteraard was die laatste alinea sarcastisch odd. Thanks for pointing it out. Ik focus me liever op een kwalitatief en tactisch spel dan die 5m extra. Heb je 100% meer aan en speel je bijna iedereen mee weg ipv die joules.

Metal
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Robin2k7
Het is niet zozeer dat de sport volwassen geworden is maar eerder meer geavanceerd. Op dit moment zijn er dingen te koop binnen onze sport waar we 12/13 jaar geleden nog niet eens van droomden maar die sommigen nu opeens als "absoluut cruciaal" benoemen.
Dat is ook meteen een punt voor mij waarom ik mensen die tegen de gewichtslimiet van bb's zijn (de 0.4 limiet) niet snap. Vroeger was het maximale gewicht wat iemand gebruikte .25/.28 iets anders was er toch niet en de fps limieten waren dezelfde. Ik heb toen niemand horen klagen over "onspeelbare" snipers o.i.d.

Om even op het ferarri verhaal van Jan terug te komen: Vroeger hadden ze geen snelle auto's dus wisten ze niet beter. Nu zijn er snelle auto's en kopen mensen deze.

Noemt men ontwikkeling van (in dit geval) de sport.

Wat er niet is mis je niet. Vroeger gingen de auto's ook maar 25km/u. Toen klaagde ook niemand er over. Kan je je voorstellen dat ze zeggen: vanaf morgen alle auto's 25km/u.

Het is natuurlijk een heel overdreven voorbeeld maar er komen dagelijks nieuwe producten en technieken die het mogelijk maken om je AA beter te laten presteren. En het feit dat het 2 jaar geleden heel anders was is heel normaal.
 
Dat is ook meteen een punt voor mij waarom ik mensen die tegen de gewichtslimiet van bb's zijn (de 0.4 limiet) niet snap. Vroeger was het maximale gewicht wat iemand gebruikte .25/.28 iets anders was er toch niet en de fps limieten waren dezelfde. Ik heb toen niemand horen klagen over "onspeelbare" snipers o.i.d.

Nou het is natuurlijk best logisch dat het als een stap terug voelt, en dat mensen het daar niet mee eens zijn. Feit is gewoon dat snipers beter spelen met zwaardere BBs. Als er een regel verandering komt die er voor zorgt dat je minder goed met AEGs kan spelen, ga je ook een hoop mensen hebben die protesteren. En in mijn ogen best logisch, want je wil nooit een stap terug moeten doen.

Maar goed, als de regels veranderen moet je mee, of je het leuk vindt of niet! Ook ik zal dan m'n 0.4 uit de kast moeten halen :)
 
Die TM ,s schieten ook allemaal onder de 300 fps of net iets daarboven en schieten ver en loepzuiver .
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
@Boudewijn ik snap niet zo goed dat je stelt dat de regels van de nabv niet worden overtreden. Fps x gewicht = joule. 360 / 450 / 500 per klasse met .20. Dit correspondeert weer met een aantal joule.

Hier mag je niet overheen, ook niet met zwaardere bb, of zie ik dit verkeerd. Ik ben in 4 jaar airsoft nog nooit bij een evenement geweest waar mijn joule output harder mocht zijn dan 1,2 met mijn aeg met een zwaardere bb. Dat is simpel weg niet okee.

Anders ga ik vanmiddag nog aan de slag. Grotere cylinder er in, .40 in me TM en knallen maar. 1.6 joule output met .40 en 1.2J met .20. Volgens jou interpretatie speel ik dan conform de nabv regels dus het moet goed zijn toch? Of overdrijf ik nu want een aantal mensen lijkt te denken dat het met een sniper wel okee is.

Metal

Heb ik iets verkeerd gezegd of bedoel je @Peter Boudewijn ?
 
Heb ik iets verkeerd gezegd of bedoel je @Peter Boudewijn ?

denk idd dat ik het moet zijn :D

Maar @Metalzero het is precies zoals je stelt in je laatste stukje. Op dit moment is de voorwaarde dat jij met 0.20 gram bb's de FPS meting door gaat, schiet je daarmee binnen de voor jou class geldende FPS is het goed! Dat is ook precies waar het probleem ontstaat, want idd er zijn setup's die keurig hun waarde schieten met FPS meting op 0.20 gram maar vervolgens 140% creepen als ze met een zwaardere bb gaan schieten die wel gebruik kan maken van het over volume aan lucht wat er aanwezig is. De NABV heeft dat nu opgepakt omdat er ook een stuk gevaarzetting bij komt kijken en heeft nu dus, nog steeds, het voornemen om op joule te gaan meten ipv enkel FPS waarbij er ook nog eens met een zwaardere bb gemeten zal gaan worden als 0.20 wat we tot nu toe gewend zijn. Als ze dan ook nog eens een maximaal gewicht van 0.40 gram gaan hanteren kan je het creepen controleren en kan het nooit meer zo extreem zijn als wat het nu is, of misschien zelfs niet eens meer interessant zijn om er überhaupt aan te beginnen.

Maar nogmaals, als ik morgen ga spelen (wat ik ga doen) en ik FPS met 0.20 netjes binnen mijn waarde (wat ik doe) en daarna prop ik er zwaardere bb's in waarmee ik creep (wat ik NIET heb) is er op dit moment helemaal niks aan de hand.

Groet,
Peter
 
Hey jongens. Ik ben een half jaartje uit de airsoft wereld geweest. Voor de zekerheid deze vraag:

Ik speel met een TM VSR 10 die met wat upgrades rond de 460/480 fps schiet met 0.20 BB’s. Ik speel normaal met Valken 0.36 bio BB’s. Moet ik me met deze setup zorgen maken over joulecreep?
 
Een manier om achter te komen en dat is meten, want meten is weten. Echter durf ik met 95% zekerheid te zeggen dat je erover gaat, zolang er geen gigantisch lek is.
 
Een manier om achter te komen en dat is meten, want meten is weten. Echter durf ik met 95% zekerheid te zeggen dat je erover gaat, zolang er geen gigantisch lek is.

Ik ga het meten. Weinig zin om mensen veel pijn te doen. Mijn sniper is erg goed gesealed. Daar heb ik extra veel tijd ingestoken. Ik heb ook weinig zin om dat ongedaan te maken. Is de beste oplossing dan om er een minder sterke veer in te zetten?
 
Ach misschien valt het mee wellicht kun je bij een airsoft toko eens een testje draaien voordat alles uit elkaar gaat ?
 
Ach misschien valt het mee wellicht kun je bij een airsoft toko eens een testje draaien voordat alles uit elkaar gaat ?

Dit kan je gewoon thuis testen op je chrono, hoef je niet meteen naar een winkel toe.

Ja inderdaad oplossing is een andere veer en dan de FPS meten tussen .30 en .40 gezien ze daartussen kunnen gaan meten met de nieuwe regels of iig met het gewicht waar je mee speelt en .30.
 
Dit kan je gewoon thuis testen op je chrono, hoef je niet meteen naar een winkel toe.

Ja inderdaad oplossing is een andere veer en dan de FPS meten tussen .30 en .40 gezien ze daartussen kunnen gaan meten met de nieuwe regels of iig met het gewicht waar je mee speelt en .30.

Dacht dat ze minstens 0,3 gingen meten. Dus ze kunnem ook 0,5 pakken. Zal aan de organisatie liggen
 
Dacht dat ze minstens 0,3 gingen meten. Dus ze kunnem ook 0,5 pakken. Zal aan de organisatie liggen

Ze kunnen tussen .30 en .40 pakken, maar omdat het om een sniper ging, gaf ik aan dat hij op zijn minst .30 moet testen gezien ze daar waarschijnlijk mee zullen starten en het vooral ook slim is om te testen met het gewicht dat je schiet. Daarbij komt dan natuurlijk dat ze willen gaan invoeren dat .40 de max is, als dat niet zo is en je schiet met een gewicht zwaarder dan .40 en ze testen nog steeds alleen tussen .30 en .40 (waar ik dan niet van uit ga) dan hoef je inderdaad niet per se het gewicht te testen waar je mee speelt.