Hallo allemaal!

JWTDVC

Well-Known Member
25 mrt 2020
50
25
Trophies
5
Hoi mensen,

Mijn naam is Jan-Wouter, helaas alweer 42 jaar oud. Zeer fanatiek parcoursschuttter, momenteel in de Classic Division, met een Springfield Range Officer Elite Target in 9mm. Ik schiet al sinds m'n 16de en ben tevens KNSA basistrainer. Heb zo'n beetje alle disciplines met vuurwapens geschoten, maar nu enkel en alleen nog parcours.
Ik heb lang nagedacht over lidmaatschap bij de NABV, voornamelijk om mijn 'droogtrainen' wat leuker te maken, en nu met dit Corona-drama heb ik de knoop doorgehakt en mijn lidmaatschap aangevraagd.

Ik probeer me nu een beetje in te lezen in het airsoft gebeuren en dan voornamelijk gericht op IAPS....
Ik zie weinig IAPS specifieke onderwerpen, laat staan een apart forum voor het parcoursschieten met airsoft... (maar misschien kijk ik er overheen en sturen jullie me in de juiste richting)
Ik ben dus nog erg op zoek naar wat het beste is om mee te starten, want ik heb geen idee.
Omdat ik het voornamelijk wil zien als training voor parcoursschieten met vuurwapens, wil ik graag een zo realistisch mogelijk wapen aanschaffen, en omdat ik nu Classic schiet, zou ik het liefst een 1911 willen aanschaffen. Ik zie behoorlijk positieve reviews van de Nighthawk replica's van RWA... helaas kan ik er nergens eentje op voorraad vinden. Ik 'denk' dat de meeste parcoursschutters met green gas schieten vanwege het gemak van bijvullen en de snelheid die je met de lichte wapens en recoil kunt behalen.... maar ik 'denk' dat Co2 voor mij mogelijk beter is omdat het iets harder schiet en daardoor meer richting vuurwapens gaat dan green gas... Ik heb me hier aangemeld zodat jullie me kunnen vertellen dat ik niet zo slap moet lullen en wat ik dan wel zou moeten doen als beginnend airsofter. :)
Ik ken mezelf... het zou me niet verbazen dat ik binnen no-time ook mee wil doen aan een IAPS wedstrijd wanneer dat weer mogelijk is..... dan moet ik wel een redelijk betrouwbaar wapen hebben.
Ik vind de stap naar 'custom bouw' echt nog te groot om te starten.... de kosten daarvoor kan ik niet verantwoorden.... ik wil liefst om te starten niet veel meer dan € 200,- betalen voor mijn eerste wapen....

Ik hoop hier veel te kunnen leren, en ga nu weer lekker verder strunen door de topics.

Vriendelijke groet,

J.W.
 
Welkom op het forum.

Ik heb totaal geen kennis van IAPS, dus kan je daar in niet helpen.

Gezien het feit dat je het over echte vuurwapens en airsoft wapens te gelijk hebt begrijp ik de benaming wapens.
Maar probeer als je het over Airsoft wapens hebt ''AA'' (airsoft apparaat) of ''Replica'' te gebruiken.
Wij schieten met balletjes op elkaar, niet met lood ;)

Voor een betrouwbaar eerste replica in die prijs catergorie zal iedereen waarschijnlijk voor IAPS een TM High capa aanraden.
Wat ik hoor van anderen over IAPS is dat de meest gebruikte replica.
Betaalbaar, betrouwbaar, goed up te graden met veel onderdelem en goed verkrijgbaar.
En de TM high capa is eigenlijk een moderne variant van...…….. de Colt 1911.

greetings
 
Welkom op het forum Jan-wouter.

Dat hier niet te veel te vinden is over IAPS te vinden is, is (helaas) de juiste conclusie.
Er zijn hier wel enkele IAPS schutters aanwezig, maar ik kan er zo niet eens één noemen :oops:

Ik ben bang dat je het moet doen met de info die er is, of op buitenlandse fora wat moet informeren.
 
Bedankt voor jullie berichten, mannen.
Ik moet inderdaad effe 'omschakelen' voor wat betreft de terminologie, Twinfromhell.... :)
 
Welkom op het forum! Ik ben ook zelf helaas niet zo goed bekent met iaps, moet ik helaas bekennen. Ik zou echter juist wel naar een co2 replica kijken in jouw geval. Waarom om twee redenen: co2 kickt veel harder en je mag met iaps harder dan 1.2J schieten (check dit zelf nog even na trouwens). Harder schieten betekend gemakkelijker metalen doelen neerkrijgen. Meer kick betekent meer zoals je al bent gewend. 1911 greengas magazijnen hebben ook maar een klein reservoir, dus kunnen soms problemen hebben met een magazijn leegkrijgen. Dat zal met co2 geen probleem zijn.
 
@ Motorordonhans........thanks... denk ik.... :D

@ Maffo, thanks voor de bevestiging van mijn 'gedachten'! :)
Als alles goed gaat wordt deze vrijdag mijn pasje gemaakt en opgestuurd...
Zodra ik de pas binnen heb koop ik bij Bunker501 een KWC Colt 1911 rail gun in CO2 uitvoering.
Ik zie goede reviews op youtube en hij lijkt qua uitvoering zeer veel op mijn Springer RO Elite.
Hopelijk zijn de dimensies natuurgetrouw en past ie in mijn Race Master holster....
 
Tja, ik weet niet van parcourschieten. Dus een enkel welkom leek mij voldoende. Het enzo slaat op het struinen naar info van de airsoft discipline.
Mogelijk heb je daar tot 1 juni de tijd voor!
 
Tja, ik weet niet van parcourschieten. Dus een enkel welkom leek mij voldoende. Het enzo slaat op het struinen naar info van de airsoft discipline.
Mogelijk heb je daar tot 1 juni de tijd voor!


Oh nee, snap ik, hoor... Motorordonhans! gewoon een suf geintje van mijn kant. Bedankt voor je welkomstwoorden!
 
Welkom hier. Zit zelf in de IAPS-modus :). Kan je wellicht wel wat helpen. Voor de standaard en open klasse wordt meestal de TM 5.1 gebruikt met de nodige upgrades. Voor de productieklasse kun je kiezen uit een lijst van merken. Voor de classic-klasse is alleen de 1911 toegestaan. Hoe wel rekening dat het reglement voor de classic slechts 10bb's per magazijn toestaat. Dus moet je ook nog rekenen op 5 of 6 magazijnen en bijbehorende pouches. Zit je dan al snel op een bedrag van boven de 300 euro zonder holster en belt en daar komt dan ook nog aanschaf bij van je AA. Voor de standaardklasse is de limiet 18 bb's per magazijn dus kun je met 3 mags en pouches wel toekomen. Wat betreft CO2 zou ik toch voor greengas gaan. Zeker als je gaat upgraden (wat bijna iedereen doet na verloop van tijd) moet je rekenen op hoge gasconsumptie.En greengas is goedkoper.
Nog meer vragen kun je seintje geven. Idd weinig IAPS hier op het forum.
 
@honsik
De classic klasse bestaat in Nederland niet (volgens de klasse indeling van spendix h van het reglement op de nabv site). Internationaal bestaat deze inderdaad wel, echter mag de nabv deze reglementen niet gebruiken omdat de ipsc organisatie deze rechten aan de knsa heeft gegeven (vandaar de naam iaps) en deze weigert de nabv toestemming zolang er binnen Nederland met airsoft ook op personen geschoten wordt (skirms georganiseerd worden dus).

Natuurlijk zou de nabv een 1911 klasse oid kunnen opzetten maar daar moet dan wel genoeg animo voor zijn.
 
Thanks Honsik!
Ik heb m'n keuze inderdaad ook al aangepast... ik hoop m'n NABV pasje op z'n vroegst vandaag in de postbus te hebben (áls ze 'm gisteren hebben aangemaakt en opgestuurd) en ik ga een TM Hi Capa 5.1. Gold Match kopen. Is toch beter en leuker schieten en zet voor mij ook de deur open naar IAPS wedstrijden en makkelijk upgraden én repareren indien er iets defect is. Op aangeven van Oddball heb ik El Pirata al benaderd voor een metalen slede en mogelijk ook de leverig van een TM Hi Capa. Als zij niet een slede hebben die mijn 'smaak' is, dan bestel ik in de UK een slede. Daar waren een paar hele leuke op voorraad voor een héél schappelijk bedrag.
Honsik, zijn er ook verenigingen waar IAPS fanatiek getraind wordt? Ik ben zelf lid in Langedijk en ik weet dat ze het daar vroeger wel deden, maar nu volgens mij niet echt meer......

Toch nog even een vraagje.... Ik ga enkel binnen schieten in huis ... dus lekker rond de 20 graden.... is Nuprol 2.0 gas de juiste keuze, mannen?


EDIT: En ja hoor! pasje zat in de brievenbus, dus meteen de TM Gold Match gekocht! meteen extra magazijntje erbij, paar Nuprol flessen en een bergje BB's... Ohw ik hoop dat ze 'm vandaag al versturen! hahahahahaha!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even snel een vermoeden nagezocht: Als je wilt gaan upgraden naar een metalen slede dan is het beter een reguliere 5.1 te kopen (zilver of zwart maakt niet uit) dan een gold match.
De frame en de slede van de gold match zijn net iets anders dan die van de 5.1 en de aftermarket sledes worden meestal gemaakt via de specs van de 5.1. Sledes passen wel op de goldmatch, maar vergen net wat meer werk dan op een 5.1
Verder zijn de extra's waarvoor je meer betaalt bij een gold match t.o.v. een reguliere 5.1 het voor iaps niet echt waard, zeker niet als je toch gaat upgraden.

Wat betreft trainen bij schietverenigingen quote ik even een handige post van Mr. Icarus van der Kolk (wapenjurist en adviseur van de nabv):
Je hebt krachtens art. 17a lid 2 sub a van de Regeling wapens en munitie een vrijstelling voor het vervoeren van jouw airsoftapparaat(en) tussen jouw woning en een schietvereniging. Hiervoor hoeft dus geen evenement aangemaakt te worden maar alles moet verder wel in lijn zijn met de regels van de schietbaan zelf.

De achtergrond/bedoeling van deze regeling was om gebruik te kunnen van de in Nederland aanwezige (vuur)schietbanen. Het staat er niet handig want ipv 'schietvereniging' zou er eigenlijk 'schietcentrum' (=daar waar de schietbaan staat) moeten staan maar de doelstelling van de wetgever was duidelijk.

Een hiaat in de regelgeving is het ontbreken van een regeling voor introducees, andere (vuur)schutters mogen uiteraard aanwezig zijn maar zij mogen de airsoft apparaten niet voor handen hebben door bijv. er even mee te schieten. Dit is naar mijn mening geen opzet van de wetgever geweest maar bij de invoering van de regeling voor airsoft is simpelweg geen uitzondering gemaakt voor tijdelijke overdracht op schietbanen (is ook een ander artikel in de regelgeving) terwijl deze er dus wel is voor de vuurwapens.


Het is maar een kleinigheidje, maar wel een die wellicht makkelijk over het hoofd gezien wordt en dus wel even het vermelden waard.

En nuprol 2.0 is bij 20 graden zeker voldoende, maar sterker (zoals 3.0 e.d.) moet je niet nemen. Japanse replica's zijn ontworpen voor het hfc143a gas (hier in europa verboden, worden alternatieven geboden in de vorm van abbey144a (let wel: is ook een onderhoudsvariant van) en nuprol 1.0) en zullen ook daar fatsoenlijk op werken. Een TM kan green gas hebben en wordt door 90% van de mensen ook gebruikt. Na installatie van een metalen slede moet het helemaal geen problemen geven.
 
Hee Oddball, ja ik had dat ook al gelezen dat de gewone 5.1's de beste basis zijn voor customizen en dat de Gold Match mogelijk wat extra uitdagingen heeft.... Ik kon 't gewoon niet laten... ik vind de Gold match een stuk sexier.:D
Ik zag op die Engelse site dat de slede die ik wil ook 'compatible' is voor de Gold Match... dan is 't maar 'fingers crossed' en hopen dat de ervaring die ik opgedaan heb met het customizen van mijn vuurwapens afdoende is.... :);)
Plus, ik hou wel van een klus-uitdaging.... (zolang 't geen badkamer / slaapkamer / huiskamer klusuitdaging is...:cool:
 
Honsik, zijn er ook verenigingen waar IAPS fanatiek getraind wordt? Ik ben zelf lid in Langedijk en ik weet dat ze het daar vroeger wel deden, maar nu volgens mij niet echt meer......

Grappig, dat is de baan aan het einde van mijn straat:)
 
Hahaha cool! Ben je ook lid bij Langedijk?
Ik zal de dynamische jongens eens vragen of ze nog wel eens airsoft trainen daar.
 
Nee ben geen lid.. doe dat eens, lijkt me wel leuk om eens daar te schieten! Waar kom je zelf vandaan?
 
Ik woon zelf in Den Helder. (en ben daar óók lid van de schietvereniging... :D )
 
IAPS kun je trainen in Den Haag om de 2 weken op vrijdag bij schietvereniging S.V..Loosduinse Burgerwacht. Ook Bij het NAC elke dinsdagavond. Dit alles natuurlijk na het Corona-gedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: FatAndFurious