Jaren '80-'82 Koninklijke Landmacht loadout

Bij een ploeg in groning speelt iemand met een full metal fall met elektronische blowback. Super gaaf om die metalen afsluiter te horen klapperen. Benader voor vragen atg via Facebook.
(Doe ze gelijk de groeten van me)
 
Het is weer tijd voor een nieuwe update! Na veel wikken en wegen heb ik besloten om de FAL van Ares aan te schaffen (L1A1), bij airsoft entrepot (thanks voor de tip Lange-Ed!). Wat 'n prachtding! Gelijk 3 extra midcaps erbij besteld (vanuit Polen), en een rail replacement zodat ik een sight kan gebruiken (vanuit GB).

Het geluk wilde hebben dat ze allemaal op dezelfde dag aankwamen, afgelopen vrijdag. En aangezien we gisteren zijn gaan skirmen was dit wel érg goede timing. Ontzettend leuke opmerkingen gehad over m'n gear en de FAL. ('Hé, een FAL, daar heb ik nog mee geschoten!' 'Heb jij nou het uniform aan wat ik met diensttijd aan had? gaaf joh!') Kicken :D. Ik zal de foto's voor zichzelf laten spreken, en dan daaronder nog mijn mening tot dusver over de L1A1 en mijn plannen ermee.

fOsRfDY.jpg


TxMDZGq.jpg


bns79Nl.jpg


00NM3fA.jpg


JIQ20iL.jpg


kKszcQF.jpg


yYXenGg.jpg


De L1A1 bevalt tot dusver prima. Het is duidelijk dat Ares goede kwaliteit levert. De stock performance is echt indrukwekkend. Ik heb op vrijdag avond hem even getest voordat we de volgende ochtend gingen skirmen. De fps kwam uit op 340 met .20, dat is dus prima. De replica klinkt heel anders dan andere AEG's bij het overhalen van de trekker. Iets doffer en 'lomper'. Best wel nice. Na het instellen van de hop-up en de sight, en het laden van .25 bb's verbaasde de preciesie out of the box me. Op 45 m was het geen enkel probleem om een doel ter grootte van een helm consistent te raken. Ik denk 2 à 3 van elke 4 schoten wel on target waren. En dat met een semi-auto ROF van wel een paar bb's per seconde.

Maar dat is op de schietbaan, het veld is natuurlijk een ander verhaal. Ik merkte dat ik op het veld een lichte afwijking leek te hebben, maar na het bijstellen van de sight had ik daar geen last meer van. Wat ik wel merkte was dat ik soms het gevoel had dat mijn range echt k*t was, terwijl ik in andere gevallen mensen op 40m in een loopgraaf achter een bosjes in de nek schoot (sorry! ik kon alleen je hoofd zien!). Wat blijkt? De hop-up adjuster zit gewoon te los. Bij het handelen van je replica kan deze gewoon z'n setting verliezen. Dit kwam ook al in een andere review langs, dus ik was er beducht op. Gelukkig een easy fix.

Verder is hij lomp en zwaar. Dat wisten we natuurlijk vantevoren, maar het is écht wel iets waar je aan moet wennen. In het begin gebruikte ik een band van een schoudertas als geïmproviseerde sling (nog geen 2-point besteld), maar doordat al het gewicht dan aan je nek hangt kreeg ik al snel veel last van mijn rug. Sling maar afgedaan en zo veel mogelijk de carry-handle gebruikt, en dat ging een stuk beter. Nadeel is dan wel dat je nooit je handen vrij hebt tenzij je de replica even aan de kant zet. En als je vergeet de carry-handle naar beneden te doen zie je niks door je sight. :rolleyes: Dus we gaan kijken of een fatsoenlijke 2-point hier verbetering in brengt. Pas aan het einde van de dag begon ik te merken dat ik moeite had met mijn sights on target te houden door lamme armen.

Wat zijn nu verder de plannen? Ik zit er nog steeds aan te denken om er een DMR van te maken. Ik moet even onderzoek doen en kijken wat er allemaal nodig is om er een fatsoenlijke DMR van te maken. Wat ik dan ook nodig heb is een sidearm. Als ik trouw wil blijven aan de '80 KL era, dan is er eigenlijk maar één optie: de WE Browning high power (P35). Maar er is veel verwarring of die nou wel of niet een hop-up heeft. En ik zal dan ook ergens een holster voor aan de koppel moeten vinden. Nou heeft een veteraan me gisteren verteld dat die wel degelijk bestaan, maar nu nog eentje vinden...

Ohja: speciale dank aan TBC Medic voor de munitietasjes! Ze werken uitstekend. Een van de wat oudere spelers was verbaasd dat ik ze had. 'Die zitten niet standaard bij de uitrusting.'
 
Nice Kevin ziet er goed uit.
Ook nice dat je uiteindelijk alles zo origineel mogelijk hebt gekregen.

Zat die bureau mat bij de replica?
 
Nice Kevin ziet er goed uit.
Ook nice dat je uiteindelijk alles zo origineel mogelijk hebt gekregen.

Zat die bureau mat bij de replica?

Thanks!

Nee, die mat heb ik een weekje eerder los gekocht bij unit13. Mijn bureau is nieuw en van solide hout, dus ik wilde een mat hebben zodat ik een goede ondergrond heb voor knutselwerk. Natuurlijk gelijk maar eentje met de juiste opdruk gehaald.
 
Heel gaaf, Mooi man! veel plezier ermee. Ik zal eens opletten of we elkaar eens tegenkomen. En dan wil ik ook wel eens een paar bb's met je Falll schieten.
 
Vette post Kevin! It's such a beauty! Ben blij dat ik je een beetje heb kunnen helpen! Je loadout ziet er onwijs gaaf uit! Ik herken de opmerkingen die je gekregen hebt :D

De out of the box performance van deze replica verbaasde mij toen ik hem voor et eerst testte ook enorm. Hoop dat we elkaar snel eens zien, kunnen we allebei onze FAL's gaan inzetten :D
 
Interressant genoeg heeft mijn Vader zijn eigen dienstplicht plunjebaal ook nog. Ik heb het handboek ook nog in de kast staan. Maar echt vette gear man.
 
Laatst bewerkt:
Het is weer tijd voor een korte update! Ik heb ondertussen het een en ander erbij gekocht, waaronder een nieuwe sight voor de FAL, een Browning High Power als sidearm, en een 2-point sling.

Dit allemaal in het kader van het plan om mijn FAL langzaam te upgraden en 'om te bouwen' naar een DMR. Ik zit alleen nog op de holster te wachten, als ik die voor zaterdag binnen krijg kan ik in Gasselte al de FAL als DMR inzetten. Anders nog even geduld hebben.

Ik ben met name tevreden over de 2-point sling. Door de quick-adapt strap kan ik hem heel snel strakker/losser zetten. De handelingen van los (en dus in firing position) naar strak en hem over mijn rug gooien kost al met al maar een paar seconden. Andersom hetzelfde verhaal. Een stuk beter dan hem steeds maar meezeulen aan de carryhandle! :cool:

b7HYh4M.jpg


Foto's van de ge-update loadout hoop ik na zaterdag te kunnen posten, en anders een skirm later.
 
Het is al een tijdje stil geweest, tijd voor een nieuwe update!

Helaas heb ik geen goede nieuwe foto's van de huidige loadout in actie, de locaties/fotografen leenden zich er niet echt voor de laatste tijd.

Wel heb ik 2 nieuwe aanwinsten om te laten zien!

Ten eerste, zoals sommigen al weten was ik op zoek naar een authentieke holster voor de browning. De holster die ik in eerste instantie gebruikte (soort universal ding) was zo slecht dat mijn mag release per ongeluk ingedrukt kon worden en de mag er uit kon vallen. Niet ideaal.

Mede dankzij een beetje hulp hier op het forum ben ik de authentieke holsters die de Landmacht heeft gebruikt op het spoor gekomen. Maar toen werd het moeilijk. Geen énkele dump zaak in Nederland had ze nog! Na flink wat rondmailen en bellen heb ik het op een gegeven moment opgegeven. Een paar weken later kreeg ik opeens een inval: misschien hadden de britten ook wel zoiets. En ja hoor, wat blijkt, de Britten gebruikten precies dezelfde holster. En gezien de Britse uitrusting van die tijd allemaal specifieke namen volgden (pattern 58, pattern 62, etc), was dit een stuk makkelijker zoeken op het internet. Binnen de kortste keren had ik een holster op Ebay gevonden.

Komende zondag uitproberen. Ik ben benieuwd!

MnQn5sX.jpg


xYDfgbP.jpg


En ten tweede, ik was niet tevreden met de scope die ik gekocht had voor de FAL. Ontzettend slechte eye relief. Ook kon ik maar niks vinden dat historisch gezien klopte met de FAL. De FAL heeft namelijk nooit rails gehad, alle sights waren custom en zaten vastgelast aan de dust cover. Ik ben wel op het spoor geweest van een aantal authentieke oude real steel scope, zowel britse als Nederlandse versies, maar deze zijn eigenlijk veel te duur en verzamelobjecten nu. Bovendien zijn ze niet praktisch op de afstanden waarop we airsoften.

Dus vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een sight die praktisch is, én een beetje mooi staat op de FAL. Praktisch houdt voor mij in dat hij een illuminated dot heeft, goede eye relief, en verstelbare zoom, waarbij de minimale zoom het liefst zo dicht mogelijk bij de 1x zit zodat het makkelijk is om je target te vinden op de medium ranges.

Qua looks was ik wel gecharmeerd van de ouderwetse Elcan, maar helaas is die alleen in fixed 4x zoom te verkrijgen. Wel is er de modernere versie, met een hendel die switched tussen 1.2x en 4x. Deze is het uiteindelijk geworden! Er zijn veel verschillende aanbieders, met name op ali en Wish, maar ik ben toch maar voor de bekende kwaliteit gegaan van G&G. Hier zit wel een aardig prijskaartje aan: 200 euro.

De scope werd geleverd met tasje, batterij, extra ironsights, én een flash hider. Het hele ding voelt oerdegelijk aan, en is ook lomp zwaar. (zie foto's). Wat me ook positief veraste was dat het touwtje dat de battery cap vastborgt nu vervangen is met een soort van stevig ijzerdraad/nylon achtig kabeltje. Dit was namelijk een punt van kritiek van reviewers toen G&G voor het eerst met dit model aan kwam zetten. Mooi om te zien dat ze naar feedback luisteren!

De eye relief lijkt goed, de Dot is mooi helder (en een dot, hij verlicht niet de hele crosshairs), en de ironsights die bovenop zitten zijn ook een fijn formaat. Eenmaal gemonteerd voelt het ook super stevig aan, en het ziet er ook mooi uit.

Zeker veel zin in om deze uit te proberen! Als er interesse is kan ik na zondag even een korte review geven.

hNKL7U8.jpg


wQIImZg.jpg


4M7EmL3.jpg


asMza4M.jpg


3fDB3Ol.jpg


F8o3kaI.jpg


Dat was 'm weer!
 
Past er op goed bij, mag alleen hopen dat die hamer voor de montage niet echt nodig was
 
FFies ter lering en vermaak en ook absoluut geen kritiek op wat je hebt en gebruikt maar gewoon een paar feitjes :)
De flashider op jou FAL is helaas niet de uitvoering zoals gebruikt is in het Nederlandse leger, ook de vuur regelaar is niet het zelfde.
Het ziet er naar uit dat dit de Engelse FAL is.
Geen probleem op zich maar als je het authentiek wil laten lijken zou je kunnen kijken voor de andere onderdelen.
De grote magazijn tassen die jij aan je koppel draagt, horen officieel met de kruisbanden op je borst aan de koppel gemaakt te worden.
Dus je kruisbanden aan de achterzijde op de koppel vast maken, dan de andere zijde aan de magazijntassen vast en de onderzijde aan de koppel.
Dit natuurlijk als het de magazijn tassen zijn die ik mij nog herinner.
Het pistool holster hoort ook aan de koppel vast en de FAL had een normale wapenriem die ook makkelijk draagt.
Tevens een vraagje??
Waar heb je de Browning FN HP 9mil vandaan?
Hoe bevalt deze en wat schiet hij qua FPS??
 
FFies ter lering en vermaak en ook absoluut geen kritiek op wat je hebt en gebruikt maar gewoon een paar feitjes :)

Hey dankjewel! Meer info is altijd welkom. Het klopt dat in de Engelse L1A1 SLR heb, van de FN fal bestaat vreemd genoeg geen replica. Dit kwam dus het dichtst in de buurt. Ik zou evt onderdelen kunnen gaan vervangen, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Wat de grote tassen betreft: dit zou goed kunnen, maar het zijn Engelse pouches die ik had gehaald om m4 mags in te kunnen doen. Ik gebruik er nu nog maar 1tje als dump pouch voor dingetjes.

De browning HP wordt gemaakt door WE (gekocht bij shogun). ze zijn de enigen met deze replica helaas. Ik zeg helaas omdat het qua performance niet een goede side arm is. De fps is wel oké, maar de hopup is erg slecht en de mags zijn onbetrouwbaar. Wel historisch accuraat maar zit er toch over te denken om over te gaan op een 1911.
 
De mag pouches die je nu hebt(aan je koppel) zijn Bren mag pouches.
De flashider zou je eventueel kunnen laten 3D printen als je een aantal foto's er van hebt en deze bv door Manuël v/d Weijer laten tekenen en printen.
Zelfde zou gelden voor de vuur regelaar.
Indien die browning van WE is zou je kunnen kijken voor een Maple Leaf kit.
Zij leveren veel parts die in WE passen.
Kun je eens een foto er van maken en hier plaatsen??
 
De mag pouches die je nu hebt(aan je koppel) zijn Bren mag pouches.
De flashider zou je eventueel kunnen laten 3D printen als je een aantal foto's er van hebt en deze bv door Manuël v/d Weijer laten tekenen en printen.
Zelfde zou gelden voor de vuur regelaar.
Indien die browning van WE is zou je kunnen kijken voor een Maple Leaf kit.
Zij leveren veel parts die in WE passen.
Kun je eens een foto er van maken en hier plaatsen??

Fixed hop up dus grote kans dat praktisch niks aan aftermarket parts werkt.
 
Terug
Bovenaan