Het is al een tijdje stil geweest, tijd voor een nieuwe update!
Helaas heb ik geen goede nieuwe foto's van de huidige loadout in actie, de locaties/fotografen leenden zich er niet echt voor de laatste tijd.
Wel heb ik 2 nieuwe aanwinsten om te laten zien!
Ten eerste, zoals sommigen al weten was ik op zoek naar een authentieke holster voor de browning. De holster die ik in eerste instantie gebruikte (soort universal ding) was zo slecht dat mijn mag release per ongeluk ingedrukt kon worden en de mag er uit kon vallen. Niet ideaal.
Mede dankzij een beetje hulp hier op het forum ben ik de authentieke holsters die de Landmacht heeft gebruikt op het spoor gekomen. Maar toen werd het moeilijk. Geen énkele dump zaak in Nederland had ze nog! Na flink wat rondmailen en bellen heb ik het op een gegeven moment opgegeven. Een paar weken later kreeg ik opeens een inval: misschien hadden de britten ook wel zoiets. En ja hoor, wat blijkt, de Britten gebruikten precies dezelfde holster. En gezien de Britse uitrusting van die tijd allemaal specifieke namen volgden (pattern 58, pattern 62, etc), was dit een stuk makkelijker zoeken op het internet. Binnen de kortste keren had ik een holster op Ebay gevonden.
Komende zondag uitproberen. Ik ben benieuwd!
En ten tweede, ik was niet tevreden met de scope die ik gekocht had voor de FAL. Ontzettend slechte eye relief. Ook kon ik maar niks vinden dat historisch gezien klopte met de FAL. De FAL heeft namelijk nooit rails gehad, alle sights waren custom en zaten vastgelast aan de dust cover. Ik ben wel op het spoor geweest van een aantal authentieke oude real steel scope, zowel britse als Nederlandse versies, maar deze zijn eigenlijk veel te duur en verzamelobjecten nu. Bovendien zijn ze niet praktisch op de afstanden waarop we airsoften.
Dus vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een sight die praktisch is, én een beetje mooi staat op de FAL. Praktisch houdt voor mij in dat hij een illuminated dot heeft, goede eye relief, en verstelbare zoom, waarbij de minimale zoom het liefst zo dicht mogelijk bij de 1x zit zodat het makkelijk is om je target te vinden op de medium ranges.
Qua looks was ik wel gecharmeerd van de ouderwetse Elcan, maar helaas is die alleen in fixed 4x zoom te verkrijgen. Wel is er de modernere versie, met een hendel die switched tussen 1.2x en 4x. Deze is het uiteindelijk geworden! Er zijn veel verschillende aanbieders, met name op ali en Wish, maar ik ben toch maar voor de bekende kwaliteit gegaan van G&G. Hier zit wel een aardig prijskaartje aan: 200 euro.
De scope werd geleverd met tasje, batterij, extra ironsights, én een flash hider. Het hele ding voelt oerdegelijk aan, en is ook lomp zwaar. (zie foto's). Wat me ook positief veraste was dat het touwtje dat de battery cap vastborgt nu vervangen is met een soort van stevig ijzerdraad/nylon achtig kabeltje. Dit was namelijk een punt van kritiek van reviewers toen G&G voor het eerst met dit model aan kwam zetten. Mooi om te zien dat ze naar feedback luisteren!
De eye relief lijkt goed, de Dot is mooi helder (en een dot, hij verlicht niet de hele crosshairs), en de ironsights die bovenop zitten zijn ook een fijn formaat. Eenmaal gemonteerd voelt het ook super stevig aan, en het ziet er ook mooi uit.
Zeker veel zin in om deze uit te proberen! Als er interesse is kan ik na zondag even een korte review geven.
Dat was 'm weer!