2/3
Rechtvaardiging voor legalisering
Enerzijds komt een regeling voor airsoftapparaten tegemoet aan de door enkele van uw leden geformuleerde wens om airsoft uit de illegaliteit te halen. Bovendien wordt het voor beoefenaren van de airsoft sport mogelijk om hun hobby voortaan ook in Nederland uit te oefenen. Anderzijds wil ik, zeker in het licht van de gebeurtenissen in Alphen aan den Rijn eerder dit jaar, vasthouden aan de beleidsuitgangspunten om wapens onderworpen te houden aan het huidige stringente verlof- en toezichtsbeleid en niet de suggestie wekken dat een regeling voor airsoft apparaten een afwijking van deze uitgangspunten inhoudt. Ik ben van oordeel dat airsoft apparaten niet als wapens te categoriseren zijn en daarom vrij kunnen worden gesteld. Maar omdat zij wel op echte vuurwapens lijken zijn de eerder genoemde aanvullende voorwaarden bedoeld om de zichtbaarheid van airsoft apparaten in het publieke domein tot een minimum te beperken. Deze aanvullende voorwaarden zijn gebaseerd op (een aantal) voorwaarden die aan Categorie III wapens voor de schietsport zijn verbonden.
Gevolgen van het in categorie IV onderbrengen van airsoftwapens
Handhavingsaspecten
Door airsoft apparaten in Categorie IV Wwm onder te brengen, wordt geen beroep gedaan op politiecapaciteit. Er is geen vergunning nodig om over deze voorwerpen te beschikken. Wel zal toezicht dienen te worden uitgeoefend op de naleving van het draagverbod. Hierover ben ik in gesprek met politie en de Nederland Airsoft Belangen Vereniging (NABV).
Het echtheidscriterium
Ik laat momenteel nog onderzoeken wat de gevolgen zijn van mijn voornemen om airsoft apparaten onder te brengen onder categorie IV Wwm, voor wet- en regelgeving, met name Categorie I onder 7 van de Wwm (wapens die zodanig op een wapen lijken, dat zij voor dreiging of afdreiging geschikt zijn).
Verkrijgbaarheid
Categorie IV wapens zijn vrij verhandelbaar.
Vervolgactiviteiten
Ik zal in overleg met belanghebbenden uit het maatschappelijk middenveld de praktische aspecten en details van de voorgenomen maatregelen (o.a. de registratie en voor het verkrijgen van ontheffingen en verloven) verder bezien.
De NABV heeft aangegeven een rol te willen en kunnen spelen bij de verdere vormgeving, implementatie en naleving van de aanvullende eisen die volgens dit voorstel voor airsoft apparaten zullen gelden. Verdere afspraken met de politie over rollen en verantwoordelijkheden zijn eveneens voorzien.
De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,F. Teeven
Hierboven dus de feiten waaruit valt op te merken dat de regulering van airsoft apparaten niet aan IAPS ligt maar aan de PVV. Na bovenstaande stukken is de minister/de werkgroep van het ministerie samen met de NABV bezig geweest om airsoft te reguleren. Helaas zijn hier geen stukken van/wil de overheid deze stukken niet vrijgeven. Maar vanuit een wapenexpert die bij de onderhandelingen heeft gezeten heb ik vernomen dat de NABV graag het Engelse model wilde ondanks dat de minister het in cat IV wilde zetten.
Dit Engels model wilde de NABV om zo zeggenschap te hebben over de airsoft community en het beheer over de airsoft apparaten. Dit was namelijk een taak die de minister niet bij de politie wilde neerleggen omdat die n.a.v. Alphen a/d Rijn het al drukker had gekregen en dit er niet bij kon hebben om te controleren.
Dan zijn er nog personen die aangeven dat je een 2e vereniging kan oprichten. Maar vergeten wordt de regelgeving waaraan voldaan dient te worden: Namelijk
CWM 2.9.1
wat vooral een lastig punt is om aan te voldoen is punt 1 en 6:
1.Er moet sprake zijn van een redelijk belang tot het erkennen van een vereniging. Het redelijk belang kan er uit bestaan dat de aan te wijzen vereniging de enige is die zich toelegt op de airsoft sport of een specifiek aspect van de airsoft sport.
6.De vereniging moet representatief zijn voor haar leden en dient zich in de openbaarheid te presenteren als belangenvereniging. Bij het oordeel over de vraag hoe representatief een verenging is, kunnen verschillende aspecten een rol spelen. Hierbij kan worden gedacht aan het aantal leden van de vereniging, de exclusiviteit en specialiteit van een vereniging, de aanwezige gebundelde kennis in een vereniging, de manier waarop de belangen van de achterban worden aangekaart in de politiek en bij de beleidsmakers, de wijze waarop de belangen van de vereniging worden behartigd, enzovoorts.
Met daarbij dat je zou kunnen stellen met de volgende zin in deze "aanhangsel van handelingen" dat de minister geen andere verenigingen wil erkennen;
Het bezit op zich van speelgoedwapens die voorzien zijn van een CE-keurmerk is niet verboden, airsoftwapens in beginsel wel, afgezien van een beperkte vrijstelling voor leden van de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging.
Indien hij ook andere verenigingen zou willen erkennen zou er wel hebben gestaan:
.....afgezien van een beperkte vrijstelling voor leden van een erkende airsoft vereniging.
Er zijn ook personen die denken dat ik tegen de NABV ben. Dit is geheel onjuist. Ze doen goed werk maken alleen soms grote fouten. Zoals meerdere fouten die onder dhr. Meeuwisen zijn gebeurd waarop "hij zelf" uit de NABV gegaan is. 1 van die fouten van het ledenbestand misbruiken voor eigen gewin van zijn airsoft winkel. Er zijn data logs waaruit te halen is dat de e-mails welke toen verstuurd waren bij de zelfde computer vandaan kwam als waar de NABV zijn bestanden beheerd. Ook de website upgrade werd uitgevoerd door een kennis van dhr Meeuwisen. Maar dit moest allemaal maar de doofpot in.
Maar zoals ik al aangaf ze doen ook goede dingen. Zo zijn ze bezig geweest met de tornado's en hebben ze dhr. Icarus binnen gehaald welke de CE goedgekeurde speelgoed apparaten heeft gelegaliseerd in NL. Als ik ze vraag hoe en wat m.b.t. 40mm granaten geven ze aan er mee bezig te zijn maar dat dit nog al lastig blijkt te zijn. Ik heb telefonisch contact gehad met dhr. Icarus en deze heeft dit bevestigd (meer mag ik hier niet over vertellen i.v.m. dat dit lopende is).
Oddball geeft aan dat er mensen het hebben over een wetswijziging van de EU. Ik in ieder geval niet. Wel dat die vanuit de EU Nederland opgelegd kan gaan worden.
Zoals vaker aangeven
EVRM art 11:
1. Een ieder heeft recht op vrijheid van vreedzame vergadering en op vrijheid van vereniging, met inbegrip van het recht met anderen vakverenigingen op te richten en zich bij vakverenigingen aan te sluiten voor de bescherming van zijn belangen.
2. De uitoefening van deze rechten mag aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die, die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, voor de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Dit artikel verbiedt niet dat rechtmatige beperkingen worden gesteld aan de uitoefening van deze rechten door leden van de krijgsmacht, van de politie of van het ambtelijk apparaat van de Staat.
Wanneer je kijkt naar onze regulering staat er in
RWM art. 17. Als ik dan art 17.a erbij neem staat er het volgende:
Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen lid te zijn van een door de Minister erkende airsoftvereniging.
Dit is dus duidelijk in strijd met EVRM art 11. Aangezien hier de minister mij verplicht om te verenigen als ik een airsoft apparaat wil bezitten/vervoeren/etc.
Maar lid 2 zeggen sommige dan. Daar staat dat met oog op de nationale en openbare veiligheid er wel een beperking op gelegd mag worden.
Maar met het legaliseren is de regel voor op echt lijkende wapens verdwenen. Omdat men met CE speelgoed het zelfde kan doen als met een airsoft apparaat. Zo ook wordt aangehaald in
deze brief aan minister F. Teeven. Maar daar wordt ook in aangegeven dat die minister niks zag in het geven van rare kleurtjes aan CE speelgoed/airsoft apparaten. Als reden wordt er ook gegeven dat echte vuurwapens ook rare kleuren hebben en daardoor nog steeds geen verschil is te maken.