NABV: Let op levering AA's

Blade

Well-Known Member
6 mrt 2015
409
242
Trophies
15
Ik krijg net de nieuwe NABV nieuwsbrief in mijn mailbox en daar staat een stukje over het bestellen van een AA online en dan specifiek over de bezorging ervan:

"AA online besteld? Let op bezorging
De NABV is onlangs gewezen op de regel dat, als je online een airsoftapparaat (AA) bestelt, het pakket alleen door jouzelf in ontvangst mag worden genomen. Vaak moet je hiervoor tekenen en/of een identiteitsbewijs laten zien. Het pakket mag dus niet bij de buren of op het postkantoor worden afgegeven. Maak daarom goede afspraken over de bezorgdatum met de leverancier."


Nou vind ik dit wel een hele leuke regel op papier, maar we weten allemaal wel dat het in de praktijk nou niet zo ideaal uit te voeren is. Je krijgt tegenwoordig al wel een redelijke voorspelling van wanneer je pakket geleverd gaat worden mbv de trackingcode, maar dan nog is dit niet echt heel precies. Daar komt nog bij dat als je voor je levering thuis zou moeten zijn, je in sommige gevallen een dag vrij zou moeten nemen en dat is ook iets wat niet voor iedereen zo gelijk mogelijk is.

En het stukje dat je goede afspraken moet maken met die leverancier over de bezorgdatum zou binnen Nederland nog enigszins goed gedaan kunnen worden, maar lijkt me niet helemaal zonder problemen wanneer je een replica in het buitenland besteld. Zeker als je kijkt hoe stroef soms de correspondentie verloopt door bijvoorbeeld een taalbarriere en je krijgt vanuit het buitenland soms ook niet eens een trackingcode aangeleverd.

Dus ik weet even niet goed wat ik met deze mededeling aan moet.
 
Ik heb gisteren dus m'n eerste replica binnengekregen en ik wist ook niet zo goed hoe ik het met bezorging moest aanpakken. Gelukkig kan ik vrij makkelijk zeggen dat ik thuis werk dus heb ik dat ook gedaan (ook al heb ik niet veel gewerkt :p) maar ik kan heel makkelijk begrijpen dat er meer mensen zijn die niet even een dagje vrij kunnen nemen voor het ontvangen van een pakketje. Wat je wel altijd zou kunnen doen is expres the bezorger missen en dan een eigen tijdstip kiezen, iets wat tegenwoordig wel makkelijk kan bij bezorgbedrijven.

Maar ik snap je punt, het is soms niet heel handig maar zoals de NABV ook zegt "je lidmaatschap is een privilege" en misschien betekend dat dan ook wel dat je net dat ene beetje extra moeite moet doen om dit soort dingen goed te regelen. Het blijft lastig.
 
Het is leuk dat de nabv dit zegt echter zal dit ook door de verschillende bezorgdiensten gehandhaafd moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Plus als het buiten de EU komt heb je het probleem dat je naar het postkantoor moet gaan om te betalen en kan je het dus nooit goed doen?
 
Op papier klinkt het geweldig, maar toen ik die van mij binnenkreeg stond er gewoon een doos bij de achterdeur die voor iedereen vrij toegankelijk is vanaf de straat... niet echt geweldig maar was blij dat ik hem had
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Leuk op papier, maar in de praktijk doe ik er niks mee. Wat moet ik dan doen? Van tevoren aangeven dat ze hem niet bij de buren mogen afleveren?
 
Nou kijk, dat waren dus ook de zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet. En dan vraag ik mij ook af, als ik iets zou laten afleveren bij het "postkantoor" dan is dat in mijn geval bij de Primera. Maar als die een replica niet mogen aannemen bij levering, hoe zit dat dan als ik de replica terug zou moeten sturen? Want dan zou ik em strikt gezien ook niet bij hun af mogen geven, aangezien zij fungeren als een doorgeefluik voor PostNL, maar onbevoegd op dit gebied.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valmijaan
Ja, allemaal leuk en aardig. Mijn replica kon ik bij de buurvrouw ophalen, terwijl kopie NABV pas op de doos was geplakt. Dit is toch meer een dingetje voor de postbode/koerier.
 
Heb ook al gehad dat je met de buitenlandse shop afspreekt dat ze de kopie van je NABV pas op de doos plakken en dat ze het uiteindelijk ook niet eens doen.
 
Inderdaad, leuk idee, maar werkt in de praktijk niet. Te veel verschillende factoren waarvan je afhankelijk bent om dit te laten lukken.

Ik heb het laatst nog gehad met een bestelling van eHobby Asia. Ging in dit geval om een nep demper en geen AA. Maargoed bestelling gedaan, verzonden tracking code werkte ook prima. Pakketje heeft vervolgens een paar dagen bij de douane gelegen zoals ik al wel had verwacht.

Vervolgens via https://www.internationalparceltracking.com mijn internationale trackingnummer opgezocht zodat ik een postnl nummer had om hem binnen NL te volgen. (Dit kan zodra PostNL het pakket in ontvangst heeft genomen). Dus ik het PostNL nummer tracen zie ik ineens dat het pakket wordt afgeleverd bij een afhaalpunt ipv dat het eerst aan huis wordt aangeboden.

Dus ik naar het afhaalpunt om mijn pakket op te halen. Het pakket was dichtgeplakt met douane tape, dus ze hebben de inhoud gechecked en ik moest betalen. Kijk ik op de factuur die PostNL heeft gemaakt, daar staat met grote letters op: "UITSLUITEND OP HUISADRES BEZORGEN"

Nou lekker gelukt dacht ik toen...

Ander voorval. Replica wordt thuis bezorgd. Bezorger zet het pakket in de lift en stuurt de lift naar boven en vertrekt zelf weer...

Oftewel leuke regel, maar werkt dus duidelijk niet in de praktijk.
 
Hoe komt het toch iedere keer dat NABV een statement doet, het eigenlijk meer vragen oproept dan dat het iets verduidelijkt :confused:
 
  • Leuk
Waarderingen: Vladimir en Toothpick
Hij mag niet bij een postkantoor worden afgeleverd, maar hij mag daar wel naartoe worden gebracht als wij hem versturen. In mijn ogen is een postkantoor gewoon een extensie van de bezorgdienst. Waarom wordt de bezorgdienst wel vertrouwd met een AA, maar een postkantoor of andere afhaallocatie niet.

Buiten dat heeft afspraken maken met een leverancier weinig nut als de bezorgdienst er nog tussen komt. De enige optie is, denk ik, dat een webshop enkel aangetekend mag gaan versturen. Maar dat mag de NABV wat mij betreft zelf gaan regelen met de webshops.
 
Precies zo als iedereen hier al vermeld niet realistisch.
Waarschijnlijk weer meer zo iets om zich in te dekken als er wel stront aan de knikker komt. Net als toen met dat tornado gebeuren.

Dus het komt er gewoon op neer dat we lekker op de oude manier verder kunnen aanmodderen.

Greetings
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick191
Dus het komt er gewoon op neer dat we lekker op de oude manier verder kunnen aanmodderen.

Precies mijn gedachte en ook vooral geen slapende honden wakker gaan maken, zodat straks de vrijheid van bestellen en/of leveren aan banden gelegd wordt door concrete afspraken tussen de NABV en de vervoerders :eek:

"Just nod and carry on with what you were doing" ;)
 
Inderdaad een mooie regel op papier. Maar heb het zelf al meerdere keren gehad dat PostNL een tijd aangaf waarin het pakket ongeveer zou aankomen, en dat het pakket uren vroeger, later, of zelfs de dag erna kwam. Zelfs ook eens een keer gehad dat er niet eens aangebeld was en dat er wel een briefje op de mat lag van "wij hebben u gemist".
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade
Als je er veel over gaat zeuren heb je idd kans dat ze samen met vriendjes van v&j dingen veranderen. Begind al redelijk samen 1 te worden net als v&j met knsa.
 
Wel grappig dat dit nu pas gecommuniceerd werd. Ik bedacht me dit iedere keer als ik bij de buren een specna pakketje ging ophalen :p Inderdaad, erg moeilijk te doen. Naar het postkantoor laten verzenden lijkt me ook niet de bedoeling toch? Wat is dan het verschil tussen daar en bij de buren?
 
Wel grappig dat dit nu pas gecommuniceerd werd. Ik bedacht me dit iedere keer als ik bij de buren een specna pakketje ging ophalen :p Inderdaad, erg moeilijk te doen. Naar het postkantoor laten verzenden lijkt me ook niet de bedoeling toch? Wat is dan het verschil tussen daar en bij de buren?

Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je de medewerkers van het ophaalpunt kan zien als een verlengstuk/medewerker van de verzendmaatschappij.
 
Bij mij is het pakket destijds ook gewoon aan mijn vriendin afgegeven...

Persoonlijk vindt ik de regelgeving m.b.t. het bezit etc. van een replica in Nederland nogal omslagtig en zenuwachtig, maar goed we hebben het te respecteren...

Persoonlijk denk ik dat voor het afgeven je het adres van de persoon die bij de NABV geregistreerd is of ophalen met is bij het postkantoor moet handhaven... anders is het haast helemaal niet meer te doen als je een beetje drukke baan hebt.

Groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Blade