Zweden is niet te vergelijken, de populatiedichtheid is zo veel lager en daar hebben ze ontzettend geluk gehad. De regering heeft het zelf ook aangegeven, ze waren ontzettend opgelucht dat er afgelopen week een afname was qua opnames, want anders hadden ze ook hun plannen moeten wijzigen. Als daar alleen al een uitbraak had plaats gevonden op de schaal zoals in Nederland of Amerikan dan waren ze daar qua zorg gezwicht. Ze hebben onder normale omstandigheden daar al veel te weinig medisch personeel. Btw we spreken de buren in Zweden regelmatig en ik kan je vertellen ondanks dat er geen strenge maatregelen zijn, de mensen zelf ook wel door hadden hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat en daardoor relatief beter opletten en een hoop uit zichzelf niet doen. Voeg daar aan toe dat Zweden op zich al een andere mentaliteit hebben en dan gaat het ook al stuk beter.
Je voorbeeld van een cruise schip en een verzorgingshuis laat juist zien wat er gebeurd als je mensen de gang laat gaan. Je moet die plekken zien als landen op kleine schaal waar er geen lockdown is. Er hoeft er maar een ziek te worden en doordat er binnen die omgeving een meer open sfeer hangt is heel snel iedereen ziek. Zou elke persoon zich opsluiten op hun kamer en zo min mogelijk buiten komen dan zal je ook zien dat zelfs binnen een cruiseschip en tehuis ondanks een paar cases geen uitbraak zou moeten plaats vinden. De mensen zelf hoeven dan niet eens degene zijn die het overdragen, dat doen de medewerkers in beide situaties wel.
Dat is een discussie waar denk ik geen enkele groep het met elkaar eens kan zijn, omdat er zoveel factoren zijn en de vraag is of je met de beslissing van nu rekening moet gaan houden met de gevolgen van later. Hebben de bezuinigingen en het zuinig aan doen van de laatste jaren ervoor gezorgd dat we deze financiële klap als land kunnen opvangen en is daarom de regering ook zo terughoudend met de knip openen voor ander EU landen. De mensen die we nu redden van de dood, hoe reflecteert dat straks zich terug in de mensen die ziek zijn of zelfmoord plegen door de mentale of financiële aanslag op hun mentale of fysieke rekening. Hoe gaan we zorgen dat niet alleen de grote bedrijven kunnen blijven bestaan gezien die de meeste banen levert, maar ook de kleinere ondernemers en zo zijn er nog honderden andere factoren. Dat bedoelde ik eerder ook al met dit is niet in een paar maanden opgelost, hiervan gaan we de gevolgen nog zien over 2 jaar en waarschijnlijk veel langer. Ik wil hiermee ook niet zeggen dat ik het niet met je eens ben, maar dat ik denk dat we blij moeten zijn met de beslissingen die we nu maken voor het bevechten van de crisis omtrent de pandemie. Achteraf zal het allemaal wel op een andere manier beter uitgevoerd zijn, maar goed is dat dan ook weer niet, achteraf praten is altijd gemakkelijk.
Ik kan aan de ene kant relatief makkelijk praten, gezien ik nog thuis zit en het dus nog financieel niet zo voel, maar aan de andere kant heb ik ook al "last" ondervonden aan wat corona voor invloed heeft op het bedrijfsleven. Het voorstel dat ik zou krijgen is voor onbepaalde tijd uitgesteld, bij de meeste bedrijven staan posities waar ik op had gesolliciteerd of wilde solliciteren on hold en nieuwe vacatures komen er niet meer zoveel als voorheen bij. Ik was ook niet blij en gefrustreerd dat het me niet mee zit, maar heb er een positieve draai aangegeven door extra data analyse met python te gaan leren en andere bronnen te gaan aanbreken.
PS: We hebben hier dan wel een intelligente lockdown, maar als je buiten kijkt rondom de winkels en dingen zoals bouwmarkten, dan vraag ik me sterk af in welke maten houdt iedereen zich aan de lockdown en de 1,5 meter?