"Je kunt alleen airsoftsport legaal beoefenen binnen verenigingsverband tijdens evenementen die op de website van de NABV staan gepubliceerd.
Van de overheid mag er alleen worden geairsoft in verenigingsverband, omdat airsoftapparaten zoveel op vuurwapens lijken.
Dat betekent in de praktijk dat je mag airsoften op een door de NABV goedgekeurd evenement.
De NABV heeft de goedkeuring van Airsoft Inc B.V. uit Den Haag ingetrokken. De organisatie voldeed niet langer aan de voorwaarden die de NABV stelt aan airsoftsportorganisaties en -locaties."
Citaat van:
https://www.nabv.nl/locatie-niet-langer-erkend/#:~:text=Dat betekent in de praktijk,stelt aan airsoftsportorganisaties en -locaties.
Organisatie zoals de pas gesloten Airsoft Inc. zouden dus gewoon weer open kunnen, mits zij een nieuwe vereniging oprichten/ zich aansluiten bij een eventuele andere vereniging. Zou dit betekenen dat iedereen nu ook een eigen vereniging kan oprichten?
Ik heb hier zelf geen kaas van gegeten en vind het ook oké hoe het de afgelopen jaren is gegaan, maar ik ben wel uiterst nieuwsgierig naar hoe dit veranderingen binnen onze hobby/sport gaat brengen.
Als ik bijvoorbeeld 'Crix's Airsoft Belangen Vereniging' op zou richten onder het motto voor skirmers, door skirmers.
Vervolgens rij ik zelf een paar dagen per jaar een rondje door Nederland om velden te keuren/ gratis aan te laten sluiten.
Leuke website er bij en dan een paar tientjes onder de NABV gaan zitten, want ja.. aan het verlof spendeer ik dan 16 euro p.p. per jaar, VOG komt uit mensen hun eigen zak. Dan heb ik alleen een paar duizend per jaar aan kosten voor een administratiesysteem met een goed lopende website en eventuele reiskosten/tijd. Een NAC voor kaart schieters hoef ik niet. Die kunnen zich bij de NABV aan sluiten.
Als er eenmaal een paar honderd leden zijn aangesloten ben je kostendekkend. Of is dit wel heel kort door de bocht?
Edit: wordt natuurlijk een zooitje als iedereen dit maar kan doen. En nee, ik ben het niet van plan haha