Airsoft granaten in Nederland

NABV mag niet zelf keuren. Ze gaan niet over de Wet Wapens en Munitie.

Ze zouden inho gewoon een procedure moeten beginnen om een rechter te laten oordelen.
 
Dat is precies waar ik op doel idd boudewijn. Duidelijkheid over specifieke granaten zodat wij nooit kunnen worden veroordeeld voor zulke onbenulligheden omdat we van de juiste interpretatie uit gaan.

Vandaag geprobeerd te bellen met dhr van der kolk of zoiets mogelijk is. Kreeg hem telefonisch niet te pakken maar er moet duidelijkheid komen.
 
Qtac wil gewoon verkopen en deze mening is daarom niet te vertrouwen. Zit alleen maar financieel gewin achter deze informatie. Die jongens staan heus niet achter je in de rechtzaal maar lopen wel binnen als je wordt vrijgesproken. Zou dan eerder nog advies van de nabv vertrouwen want zij worden er financieel niet beter van als orga. Tenzij er weer k******** in zitten die advies geven over de stuff die ze in eigen webshop verkopen. Meest pure vorm van belangenverstrengeling als je het mij vraagt.

Misschien is het tijd om met de nabv of de ledenraad een poll of goede dialoog te starten over het gebruik van de burst xl granaat. Ik heb toch het gevoel dat de legaliteit hiervan er aan zit te komen.

Weet iemand of de nabv zelf granaten mag keuren voor legaliteit of hoe dat in zijn werk gaat zodat we er voor de wet veilig mee mogen spelen. Want dat is een fucking belangrijk detail....

Grtz
Qtac verkoopt in wouw ook gewoon de cyclone, staat naast de burst op de plank....
 
Ik snap wel waarom nederlandse organisaties zoals crimi graag in België organiseren, wat een onduidelijk gedoe soms met de wet en de nabv
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
NABV mag niet zelf keuren. Ze gaan niet over de Wet Wapens en Munitie.

Ze zouden inho gewoon een procedure moeten beginnen om een rechter te laten oordelen.

Dhr v/d kolk is druk met granaten bezig waaronder ook 40mm.
Nadeel bij bijvoorbeeld 40mm is dat er vaak tekst op geprint staat net als de echte wat de gelijkenis met echte juist weer groter maakt.
 
Qtac verkoopt in wouw ook gewoon de cyclone, staat naast de burst op de plank....

Ik denk dat je juist als verkoper eerder de sjaak bent. De rechter of het OM zal verwachten dat je als verkoper van airsoft goed op de hoogte bent. Misschien als consument kan je een lagere straf krijgen met een goed excuse maar een verkoper niet.

En het gebruik, ben meer voor als je een bbs op je krijgt ben je hit of binnen 2 meter. En, als je zo gek bent, er boven op mag duiken en dus letterlijk een granaat vangt voor het team. Als je een plate carrier hebt kan dit makkelijk
 
En, als je zo gek bent, er boven op mag duiken en dus letterlijk een granaat vangt voor het team. Als je een plate carrier hebt kan dit makkelijk


En dan is je platecarrier ook onbruikbaar voor de rest van de game? :p Ik snap niet goed waar soms de balans wordt gemaakt tussen realisme en simulatie, alleen als het mensen uitkomt? het is voor duidelijkheid in het spel gewoon simpel en belangrijk dat er 1(!) lijn getrokken wordt en niet "jamaar dit, jamaar dat, en als ik dit doet, en als die granaat hier land"... dit zorgt enkel en alleen maar voor frustraties en disscussies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Ik denk dat je juist als verkoper eerder de sjaak bent. De rechter of het OM zal verwachten dat je als verkoper van airsoft goed op de hoogte bent. Misschien als consument kan je een lagere straf krijgen met een goed excuse maar een verkoper niet.

En het gebruik, ben meer voor als je een bbs op je krijgt ben je hit of binnen 2 meter. En, als je zo gek bent, er boven op mag duiken en dus letterlijk een granaat vangt voor het team. Als je een plate carrier hebt kan dit makkelijk
En dan is je platecarrier ook onbruikbaar voor de rest van de game? :p Ik snap niet goed waar soms de balans wordt gemaakt tussen realisme en simulatie, alleen als het mensen uitkomt? het is voor duidelijkheid in het spel gewoon simpel en belangrijk dat er 1(!) lijn getrokken wordt en niet "jamaar dit, jamaar dat, en als ik dit doet, en als die granaat hier land"... dit zorgt enkel en alleen maar voor frustraties en disscussies.
Agree met sherlockzor. Creatief gedacht, moet ik toegeven maar dat wordt op deze manier een compleet onoverzichtelijke en onduidelijke situatie. Daarnaast ga je het nooit halen om er op te springen :p.

@Toothpick op welke manier zijn ze er mee bezig?

Grtz
 
Sorry ik mis de bijdrage van dit bericht. Wat bedoel je hier mee?
Dat qtac zowel burst xl als de cyclone verkoopt in nederland en zegt dat beide mogen in nederland terwijl dat niet zo is. We hebben het over sirsoft granaten in NL en over het feit wat wel en niet is toegestaan ed.
 
@Toothpick hoe gaan deze dan wel legaal worden? Want momenteel is het volgens mij zo dat de boel jurisprudentie heeft gehad maar dat is simpelweg geen garantie dat je er niet voor kan worden veroordeeld.

Grt
 
@Toothpick hoe gaan deze dan wel legaal worden? Want momenteel is het volgens mij zo dat de boel jurisprudentie heeft gehad maar dat is simpelweg geen garantie dat je er niet voor kan worden veroordeeld.

Als je het hebt over jurisprudentie refereer je denk ik aan de impact? Dat is namelijk de enige waar jurisprudentie over is. Zo lang de wet niet veranderd zul/kun je voor die granaat niet veroordeeld worden. Simpel gezegd: onder dezelfde wet kan niet een persoon worden vrijgesproken en een ander voor hetzelfde feit worden veroordeeld.

Over de 40mm bestaat geen jurisprudentie. Maar er zijn verschillende opties en 40mm projectielen die, indien goed onderbouwd, als airsoftapparaat kunnen worden aangemerkt ipv iets wat lijkt op een explosief. Ik hoop wel (en vermoed ook dat het gebeurt) dat de nabv hier iets terughoudender in is qua uitbrengen van nieuws om een "lepel" verhaal te voorkomen (lepel verhaal: toen de impact mocht waren (en zijn er nu nog steeds bv qtac) die dachten "alles zonder lepel mag dus")
 
@Metalzero zoals @Oddball al aangeeft is er geen jurisprudentie van. Dus ze gaan het eerst heel goed bekijken. En dan pas mogelijk met enkele komen welke ze vrij geven omdat die juridisch sterk staan om bij evt. Overtreding de rechtszaak bij te winnen. Dat is wat ik denk.
 
@Metalzero zoals @Oddball al aangeeft is er geen jurisprudentie van. Dus ze gaan het eerst heel goed bekijken. En dan pas mogelijk met enkele komen welke ze vrij geven omdat die juridisch sterk staan om bij evt. Overtreding de rechtszaak bij te winnen. Dat is wat ik denk.

Dat is precies toch wat ze nu bij de avatar hebben gedaan?
 
Dus wachten tot er iemand wordt gepakt en dan de zaak aanvechten? Goed idee.

Zouden zelf alle soorten aan moeten schaffen en dan bij een politiebureau naar binnen lopen en dan vragen: mag dit?

Als ze zeggen dat het mag heb je jurisprudentie, mag het niet heb je meteen je rechtzaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorst
Dus wachten tot er iemand wordt gepakt en dan de zaak aanvechten? Goed idee.

Zouden zelf alle soorten aan moeten schaffen en dan bij een politiebureau naar binnen lopen en dan vragen: mag dit?

Als ze zeggen dat het mag heb je jurisprudentie, mag het niet heb je meteen je rechtzaak.
Nee dan heb je de mening van die agent(e). Dan moet je er mee naar justis gaan. En die uitspraak laten doen.
 
Dat is precies toch wat ze nu bij de avatar hebben gedaan?

Ja, de huidige skins en werking van de avatar maken het zo dat deze voldoende afwijkt van "het lijken op een explosief" dat deze toegestaan is. We moeten niet vergeten dat het voor de wet niet uitmaakt wat je ermee doet, maar puur om het uiterlijk. Door het ontbreken van zowel de lepel als de pin gecombineerd met een niet gelijkend uiterlijk valt deze dus niet onder de wet explosieven. Let wel: in de toekomst kunnen er skinz uitgebracht worden voor de avatar die weer niet legaal zijn.

En zoals @Toothpick al zei, wat een agent zegt telt niet, als die, bij wijze van spreken, een rol wcpapier op een explosief vindt lijken mag hij je oppakken en is het aan de rechter.