Airsoft granaten in Nederland

Ik snap de andere kant van het verhaal ook wel. Als je een echte frag in die ruimte had gegooid was iedereen gewoon naar de t*ring. Dat je dan bij een replica toevallig niet door een BB wordt geraakt en daardoor door kan spelen voelt wel een beetje meh. Dan ligt het dus niet aan het al dan niet goede spelen van jou of van je tegenstander, maar omdat de hardware niet zo goed ontworpen is.

En dan wordt het ook meer een wedstrijdje van wie kan de beste granaat ontwerpen/kopen, met als gevolg weer extremere granaten, met als gevolg dat elk land daar weer regels voor gaat (moeten) maken, etc, etc. Gewoon een boel koppijn en daar zijn we als sport niet beter mee af.

Wat dat betreft is dat wel een goed argument voor knalgranaten en dan de regel binnen 5m zonder hard cover ben je gewoon af. Minder gezeik, meer een 'fair' playing field, en ook meer vrijheid voor producenten om granaten vorm te geven voor de looks en gebruiksvriendelijkheid ipv. zo goed/veel/hard mogelijk bb's rondsmijten.

Ben het hier mee eens, ik vind dat als iemand een granaat naar binnen gooit in een gesloten ruimte en jij staat erin, je gewoon je hit moet nemen. Komt anders alleen maar verwarring van.

Ik snap ook niet hoe er nog mensen zijn die de Burst XL hebben, de NABV heeft in het bericht aangegeven dat omdat de tornado gedoogt is en de avatar nu schijnbaar( dankje @Jan ) ook dat je daaruit niet kan halen dat ineens andere granaten ook legaal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
3D laat de avatar toe, maar geeft heel duidelijk aan dat het op eigen risico.

Hou het voorlopig lekker bij m’n tornado!
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Ik snap de andere kant van het verhaal ook wel. Als je een echte frag in die ruimte had gegooid was iedereen gewoon naar de t*ring.

......

Wat dat betreft is dat wel een goed argument voor knalgranaten en dan de regel binnen 5m zonder hard cover ben je gewoon af. Minder gezeik, meer een 'fair' playing field, en ook meer vrijheid voor producenten om granaten vorm te geven voor de looks en gebruiksvriendelijkheid ipv. zo goed/veel/hard mogelijk bb's rondsmijten.

Alleen knal is gewoon afleiding. Men schrikt en kijkt waar de knal vandaan kwam.
Komen er bb's uit dan het zelfde als een frag en dan is het hit nemen. Geen bb's die er uit komen is geen hit
Komen er wel bb's uit (of ze je wel of niet raken) is hit.
 
Alleen knal is gewoon afleiding. Men schrikt en kijkt waar de knal vandaan kwam.
Komen er bb's uit dan het zelfde als een frag en dan is het hit nemen. Geen bb's die er uit komen is geen hit
Komen er wel bb's uit (of ze je wel of niet raken) is hit.

Mee eens mits dat in een gesloten ruimte is .(bunker)
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Bij bunker dan ook kleine ruimte met max 10m van granaat. Anders kun je hele gebouwen clearen met 1 granaat wat zelfs in het echt niet kan ;)
En buiten ook ca 10m HIT-range
 
Bij bunker dan ook kleine ruimte met max 10m van granaat. Anders kun je hele gebouwen clearen met 1 granaat wat zelfs in het echt niet kan ;)
En buiten ook ca 10m HIT-range

Op de events waar ik ga is het de hele kamer en als het buiten gaat is het 7 meter.
Heeft nog geen problemen gegeven zo ver ik ervaren heb.
 
Daar had ik van de week juist een probleem mee gezien.

Zat er 1 achter een bultje. Gooit er 1 een granaat voor de bult, en is de gene er achter was daardoor gehit. Die achter de bult was het er niet mee eens. En dat snap ik, want wat voor effect hebben loop graven anders en bunkers in het echt anders. Echter werd het bij de briefing duidelijk uitgelegd dat ook achter cover een granaat binnen 7m gewoon een hit was, dus geen discussie mogelijk.
 
Das wel een rare regel, sebas. Ook achter cover je hit moeten nemen met een granaat..
 
zelf ben ik voorstander om het gewoon simpel te houden!

wordt je geraakt door een bb, dan ben je af! Of dat nou op een meter of bijwijze van 20 meter is.

hoor je een knal, dan mag je schrikken. Doe je dat niet, dan kan de tegenstander beter oppassen :p

groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
zelf ben ik voorstander om het gewoon simpel te houden!

wordt je geraakt door een bb, dan ben je af! Of dat nou op een meter of bijwijze van 20 meter is.

hoor je een knal, dan mag je schrikken. Doe je dat niet, dan kan de tegenstander beter oppassen :p

groet,
Peter

Hahaha, maar ben het eens met jouw punt!
 
Gisteren bij the Chambers gespeeld. Alles mocht overal zo'n beetje, maar doordat een pyro een "granaat" was met een 14 meter radius was het af en toe de vraag wie is er wel en wie niet af. Of 1 pyro in de kamer is iedereen gehit.

1 situatie waar de pyro IN de deuropening landde. Wel of niet gehit? Toch wel dit genomen met een paar man.

En een andere situatie waar die buiten wordt gegooid. Landde ergens achter me en zag niet waar. Gelukkig stond de Marshall net bij ons en die zei dat die te ver was om mij te raken maar is toch verwarrend.

Liever heb ik zelf: geraakt is gehit en de rest is afleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorst
Hi all,

Ik zie hier verschillende meningen over het granaat gebruik, en uiteraard is dit een relatief ingewikkeld onderdeel van het spel waar we een goede regeling in moeten vinden. Denk dat het in ieders belang is dat het eenduidig is. Ik probeer met de opties objectief te zijn alhoewel ik uiteraard een voorkeur heb en deze aan het einde ook zal geven.

Ik zie hier over het algemeen 2 opties:
1. Granaat in de kamer die boem zegt. Onafhankelijk dat het gaat om een tornado of burst, betekend gewoon simpelweg dat je af bent. Buiten 7m aanhouden.

Voordeel: duidelijk en eenduidig en zal weinig discussie opleveren. Het is vrijwel niet te ontkennen dat je in de kamer was dus geen discussie. Zo spelen ze in UK en belgie ook en hier werkt dit best wel goed, dus qaarom het wiel opnieuw uitvinden. Voordeel is ook dat als je dit zo doet, mensen goedkopere nades kunnen kopen voorhetzelfde doel. Dus geen 110 euro avatar. Waar ik ook voordeel in zie is het feit dat het niet nodig is je burst granaat te boosten door nuprol 4.0 en extra discs ivm het schrik moment. Klootzakken die dit doen uiteraard uitgesloten maar ik denk dat het er stukken minder zullen zijn op deze manier.
Nadeel: kan in je voor of nadeel werken en wellicht een beetje lame aanvoelen.

2. Tornado en avatar in de kamer en je wordt geraakt is kill. Burst xl de kamer in telt als stun waarbij je 2 sec niks mag doen en niet als “als je geluk het schrik ik en heb jij daar voldoende voordeel aan dat je mij kan afschieten zonder dat ik jou raak”.

Beargumentatie betreffende de bb nade lijkt me niet nodig. Simmuleerd een scherf granaat waarbij de bb de scherf is. Men kan hierover ook zeggen dat als in het echt een scherf granaat de kamer in vliegt dat je ook door de drukgolf al aardig naar de k**** bent en uitgeschakeld. Betreffend de burst: Velen hier zijn van mening dat je geraakt moet worden door een bb van de tornado om af te zijn. Dus simmuleer je dat je doorveen scherf wordt geraakt en niet verder mag spelen. Dan zou je dit dus met de burst ook moeten doen. Je simmuleerd een flashbang of stunner. In het echt is je zicht en orrientatie hiervan zo naar de donder dat je zeker 10 sec (sowieso meer ) bent uitgeschakeld en niet in staat bent om ook maar iets tegen je vijand te beginnen. Simmuleer dit dan ook zo met airsoft. Bijvoorbeeld door 2 sec niet te mogen schieten op je tegenstander. Dan trek je het gebruik van deze twee granaten gelijk en wordt dat eenduidig.

Voordeel: gelijke behandeling van de granaten en de simmulatie hiervan. Realistischer. Tactische element is dat iedere granaat een eigen doel heeft.
Nadeel: simpelweg cheat en discussie gevoeliger dan optie 1. Denk dat hier veel meer geouwehoer van komt. Meer woorden hoef je er denk ik niet aan vuil te maken.

Respectievelijk mijn mening:
Persoonlijk trek ik meer naar optie 1 ivm de simpelheid en de voortgang van het spel. Denk dat hier niet veel discussie en frustratie uit voort komt.

Betreft het schrik effect van de burst xl: ik vind dit niet waar en dit zal mensen alleen maar motiveren om de burst op een dusdanige manier te gaan gebruiken dat mensen hier echt van gaan schrikken. Burst XL wordt dan zinloos als spel element terwijl dit een ontzettend mooie granaat is welke voor iedereen toegankelijk is qua prijs. Wellicht ook veiliger qua gebruik ivm bbs die opspatten. Enige nadeel is wel het geluid maar voor een euro of 100 kan je een earmor setje kopen welke je hiertegen beschermd. Hebbie nog de mogelijkheid tot communicatie ook! Wellicht is dit de volgende stap in het gebruik van gehoorbescherming in het airsoft en bangers. In Uk en belgie gebruiken ze dit allang en gaat het volgens mij ook prima.

Hopende hiermee een gefundeerde bijdrage te hebben geleverd aan de discussie hoe we moet granaten om moeten gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorst en Toothpick
Ik vind een 100 euro artikel geen fatsoenlijke oplossing voor een probleem die een stel associale veroorzaken, omdat die zoals gewoonlijk een artikel niet met fatsoen kunnen gebruiken.

Ben het wel met je eens dat optie 1 een betere oplossing is gezien die associaal gedrag van de burst verminderd en je hierdoor niet hele dure granaten hoeft te kopen om effectief te zijn in game.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henny_495
Ik vindt het overigens wel opvallend dat de shop qtac op haar website beweert dat de burstXL legaal zou zijn in Nederland. Bij mijn weten is die dat namelijk officieel nog steeds niet.

Verder even mijn ervaring uit de tijd dat ik in Engeland speelde:
Granaat in een normale kamer: iedereen af tenzij achter hard cover. Anders een 5m kill radius.
De hele truc achter fatsoenlijk granaatgebruik is domweg fatsoenlijk spelergedrag en niet gaan vallen in welles/nietes spelletjes. Ook het "enkel af indien geraakt door bb" gaat niet werken want het is gewoon wachten op het gezeik van "het kan niet dat je niet geraakt bent vuile cheater"

Als ik hier verder ook nog dingen lees als "af ook al ligt speler achter een heuvel" "14m killradius" etc. dan schaf van mijn part het hele granatengebruik maar af want het enige wat ik zie is een wirwar aan regeltjes die uiteindelijk alleen maar gezeik opleveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor en JWieleman
Sluit ik me bij aan oddball. 5m is een prima te hanteren killradius. Bij chambers werd een heel dak gerekend, dat lijkt me een beetje veel van het goede maar het liet geen ruimte voor gezeik.

Maar goed blijkbaar zijn er nog steeds mensen die liever een burst xl als een stun / schrik granaat willen behandelen maar niet willen simmuleren dat ze daadwerkelijk ook echt “stunned of flashed” bent. En dat strookt voor geen meter met elkaar en maakt heel de burst xl, wat een goedkope en geweldige granaat is voor onze community volledig kansloos, werkt eerder in je nadeel als je hem gebruikt want je roept granaat en mensen weten al dat je door een deur komt zetten. Daar gooi je hem niet voor lijkt me.

Graag mening en dialoog

Grtz
 
Qtac wil gewoon verkopen en deze mening is daarom niet te vertrouwen. Zit alleen maar financieel gewin achter deze informatie. Die jongens staan heus niet achter je in de rechtzaal maar lopen wel binnen als je wordt vrijgesproken. Zou dan eerder nog advies van de nabv vertrouwen want zij worden er financieel niet beter van als orga. Tenzij er weer k******** in zitten die advies geven over de stuff die ze in eigen webshop verkopen. Meest pure vorm van belangenverstrengeling als je het mij vraagt.

Misschien is het tijd om met de nabv of de ledenraad een poll of goede dialoog te starten over het gebruik van de burst xl granaat. Ik heb toch het gevoel dat de legaliteit hiervan er aan zit te komen.

Weet iemand of de nabv zelf granaten mag keuren voor legaliteit of hoe dat in zijn werk gaat zodat we er voor de wet veilig mee mogen spelen. Want dat is een fucking belangrijk detail....

Grtz