Enkele AK's kunnen meerdere caliber munitie aan, dmv een getrapte kamer.
Hmmmmm..Die mag je even uitleggen.Ik moet zeggen dat ik de wapentechniek een tijd niet gevolgd heb,dus kan ik uiteraard iets gemist hebben.
In mijn dienstijd hoorde ik weleens het Broodje Aap dat de Russische 7,62x39 ook in de 7.62x58 NATO paste.De lengte van de Rus is korter dan de NATO pieper,dus je zou zeggen dat het klopt.
Ware het niet dat de afmetingen van de huls en rand heel anders zijn,en....de kogel hangt voor de kamer ipv er strak in zoals het hoort.
Behalve dat het echt niet past zou het in het geval het wel zou passen geen aanrader voor de schutter zijn.
Bij een getrapte kamer stel ik me een kamer voor die van breed en kort naar smal en lang verloopt.
(laten we zeggen dat hij van 9 naar 7mm verloopt)
Dat wil dus zeggen dat de loop de kleinste maat heeft..je moet echt heel goed stampen om 9mm door een 7mm loop te krijgen.
WBT van breed naar smal..Een huls moet altijd heel precies in een kamer passen.Op het moment dat hij minimale speling heeft wordt het ongezellig voor de schutter.
Er zijn wel degelijk calibers die elkaar niet bijten.
Zo kan je een .38 (special) uit een 357 (magnum verschieten. Een 357 uit een .38 werkt weer niet.
Met aanpassing (twee halve maan klipjes) kan je bij een revolver (FN Baracuda) zelfs 9mm in je 357 mgn verschieten.(klipjes heb je nodig omdat 9mm helemaal in de kamer verdwijnt,en een groef in de huls heeft waarmee hij uit de kamer wordt getrokken terwijl een .38/357 een rand heeft waarmee hij op de cilinder hangt)
Zo...een heel verhaal met net een enkel kopje koffie op..
Ik zou zeggen.. geef je uitleg en bezorg me het schaamrood op de kaken..(vette knipoog)