Airsoft granaten in Nederland

Hoe word er gekeken naar granaten die niet op granaten lijken en waar geen BB's uit komen? In feite niks meer als een bang.

Zoals de TRM x4-S (https://jdairsoft.net/trmr/trmr-e1/trmr-e1-x4-s5) slaghoedje en thats it, mogen deze wel?



en nog even het stukje wat Qtac schrijft, onder het bericht van de cyclone:

The grenades without the spoon but with pin are legal in the Netherlands and Belgium.
They fall under Category 4 sub 4 in the Netherlands in accordance with the Weapons and Ammunition Act.
In Belgium these attributes have always been for sale.

Maar dat zijn verkopers, dus hoe betrouwbaar is dat...

Het is erg makkelijk, alles wat je als granaat kan zien. Dus ook een knal is verboden, ook de Tornados!! Alleen is voor de tornado een goede uitspraak geweest en dus gedoogd!

Ik heb zelfs ooit gehoord dat Enola smokes officieel ook verboden zijn buiten het veld, maar dat weet ik niet zeker.
 
  • Leuk
Waarderingen: MeZj00uP
Het is erg makkelijk, alles wat je als granaat kan zien. Dus ook een knal is verboden, ook de Tornados!! Alleen is voor de tornado een goede uitspraak geweest en dus gedoogd!

Ik heb zelfs ooit gehoord dat Enola smokes officieel ook verboden zijn buiten het veld, maar dat weet ik niet zeker.

Helder! Dat word dus kodak rolletjes vullen met bbs en dan zelf heel hard BAM! Roepen
 
Helder! Dat word dus kodak rolletjes vullen met bbs en dan zelf heel hard BAM! Roepen

Haha denk niet dat dat de bedoeling is :p Ik heb zelf 2 tornado's omdat ik graag granaten wou en die de grootste kans hebben op vrijspraak wanneer je toch gepakt zou worden. Ook vind ik het persoonlijk beter dan de granaten die geluid maken, ivmb gehoor enz.
 
Het is erg makkelijk, alles wat je als granaat kan zien. Dus ook een knal is verboden, ook de Tornados!! Alleen is voor de tornado een goede uitspraak geweest en dus gedoogd!

Ik heb zelfs ooit gehoord dat Enola smokes officieel ook verboden zijn buiten het veld, maar dat weet ik niet zeker.

Enola's vallen onder verboden vuurwerk cq explosief. Dus laten we het op donkergrijs houden aangezien ze voor "theaterdoeleinden" gebruikt worden.

En de tornado is niet gedoogd. De rechter heeft gezegd: het mag. Dus van gedogen is geen sprake meer. Hij is gewoon toegestaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorst en Joris
Enola's vallen onder verboden vuurwerk cq explosief. Dus laten we het op donkergrijs houden aangezien ze voor "theaterdoeleinden" gebruikt worden.

En de tornado is niet gedoogd. De rechter heeft gezegd: het mag. Dus van gedogen is geen sprake meer. Hij is gewoon toegestaan.

Yup zoiets dus...

Aah oke ik dacht dat het gedoogd was.. Maar als het legaal is al helemaal goed :p Nog meer reden om een een Tornado te kopen! :)
 
Enola's vallen onder verboden vuurwerk cq explosief. Dus laten we het op donkergrijs houden aangezien ze voor "theaterdoeleinden" gebruikt worden.

En de tornado is niet gedoogd. De rechter heeft gezegd: het mag. Dus van gedogen is geen sprake meer. Hij is gewoon toegestaan.

De rechter heeft volgens mij nergens gezegd dat het mag, maar er kwam uit de rechtszaak dat er geen concrete regel is waar hij onder valt en dus als verboden mag worden gezien en dus is het gedoogd en geen sprake van legaal.
 
Dan ben ik verkeerd geïnformeerd (door iemand van WWM) en dan ben ik bang dat het alleen gedoogd is. Maar moet ze binnenkort toch weer spreken, zal ik het meteen nog een keer vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jorst
In België is op sommige velden het gebruik van granaten met slaghoedjes/blanks toegestaan, weet niet hoe het zit. maar in Nederland gelden dat blanks/slaghoedjes/patronen vallen in de zelfde categorie als vuurwapens zelf. je mag deze dus niet zonder vergunning voor handen hebben. als je de vergunning wel hebt mag je ze alsnog niet gebruiken op het airsoftveld.
 
Onderaan staat dat de tornado ook is toegestaan, wel fijn dat de NABV dan niet specificeert dat het om degene gaat zonder pin en lepel, maar goed. Denk dat we wel concreet moeten zijn met het feit dat het gaat om toegestaan en dat dit niet gelijk is aan legaal. Ik vind ze te duur voor wat ze doen, helemaal omdat er geen concrete regels voor zijn.
 
@Joris het zat er wel gigantisch dik in dat die er wel door heen kwam
ohwell 2 beter als 1 nu de rest :D

geen idee of het nu onder gedoogd of legaalvalt
oh well tis leuk nieuws
 
@Joris het zat er wel gigantisch dik in dat die er wel door heen kwam
ohwell 2 beter als 1 nu de rest :D

geen idee of het nu onder gedoogd of legaalvalt
oh well tis leuk nieuws

Zeker, en dit is heel goed nieuws voor de Airsoftsport. Zoals omschreven zijn er 2 interpretaties, en voor de meest gunstige is blijkbaar gekozen! ;)
 
uhuh stap 2 is nu hopelijk de m203 granaat in een kleur die niet gebruikt word
 
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken...

Vind het een twijfelachtig verhaal...

Groet,
Peter
 
Voor zij die klagen "er staat nergens legaal". Als de avatar inderdaad een cat IV object is dan is deze gewoon legaal (zelfs voor niet nabv leden) dan hoeft de nabv dat er niet nog eens extra bij te vertellen.
Verder vindt ik de onderbouwing omtrent de avatar een stuk degelijker/sterker dan bij de tornado.
 
  • Leuk
Waarderingen: RamonDales
Voor zij die klagen "er staat nergens legaal". Als de avatar inderdaad een cat IV object is dan is deze gewoon legaal (zelfs voor niet nabv leden) dan hoeft de nabv dat er niet nog eens extra bij te vertellen.
Verder vindt ik de onderbouwing omtrent de avatar een stuk degelijker/sterker dan bij de tornado.

Er staat nergens dat het cat IV is, alleen dat een deskundige vindt dat hij daaronder geplaatst moet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
@Rebelattack
Er is geen lijst met in Nederland toegestane cat 4 voorwerpen. Een object valt hier onder als het aan een aantal technische specificaties voldoet en dat doet de avatar kennelijk. Voor het explosieven gedeelte telt enkel het uiterlijk en dat zit bij de avatar, met de huidige skinz, wel goed.