FPS/ joule creeping

Als je je er van bewust bent, en er bewust niks aan doet, is het gewoon misbruik.

Als je het doet onder het mom van duurzaamheid en kwaliteit zou het je niks uitmaken om het aan te passen, want door een zwakkere veer gaat je setup ook nog eens langer mee.

Hoe zou ik dan in jou ogen minder moeten schieten? Een minder krachtigere veer heb ik allang geprobeerd, dan schiet ik 447fps en met 0.45 2.1J. Range wordt daardoor flink beinvloed.

Toevallig afgelopen zaterdag bij nabv ermee geweest, hun geven aan dat ik met de huidige setup gewoon mag spelen, aangezien ik niet te hard schiet. Ja, we hebben er uitgebreid lopen meten ed.

Ik ben me ervan bewust ja, momenteel zijn de regels max 500fps met 0.2. Er zijn oom zat snipers die 500fps schieten met open hop, want met hop erop komen ze erboven. Ik schiet met hop 497 gemiddeld.
 
Ik had gister even op de nabv site gekeken en daar staat:

6. Airsoft apparaten mogen een mondingsenergie van 3,5 Joule hebben (ongeveer 600FPS). De meeste velden hanteren echter een limiet van 360 fps MAX voor AEG’s, en 550 fps voor snipers

Ze spreken hier dus zelfs over 3.5j...

Also kudo voor iedereeb die mee doet in deze discussie, op menig ander forum zouden we niet zo netjes deze discussie kunnen hebben als hier :)
 
Hoe zou ik dan in jou ogen minder moeten schieten? Een minder krachtigere veer heb ik allang geprobeerd, dan schiet ik 447fps en met 0.45 2.1J. Range wordt daardoor flink beinvloed.
Dat is inderdaad de enige optie wanneer een veld besluit te gaan meten op Joule. Zodra die regels dan in heel NL worden gehanteerd betekent dit dat die range vermindering bij iedere sniper ontstaat. Dan maakt het niet meer uit :)
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Hoe zou ik dan in jou ogen minder moeten schieten? Een minder krachtigere veer heb ik allang geprobeerd, dan schiet ik 447fps en met 0.45 2.1J. Range wordt daardoor flink beïnvloed.

Toevallig afgelopen zaterdag bij nabv ermee geweest, hun geven aan dat ik met de huidige setup gewoon mag spelen, aangezien ik niet te hard schiet. Ja, we hebben er uitgebreid lopen meten ed.

Ik ben me ervan bewust ja, momenteel zijn de regels max 500fps met 0.2. Er zijn oom zat snipers die 500fps schieten met open hop, want met hop erop komen ze erboven. Ik schiet met hop 497 gemiddeld.



En technisch gezien heb je nog gelijk ook want de omschrijving in de regelgeving is het probleem. Men spreekt expliciet over een meting met 0,20 gr.

6. Bovenstaande FPS-limieten gelden voor BB’s met een gewicht van 0,20 gram.
7.Een FPS meting geschiedt door het afschieten van één (1)projectiel door de meetinstallatie (FPS meter). Er
kunnen meerdere metingen plaatsvinden om een gemiddelde mondingssnelheid te bepalen.
8.Bij alle FPS-metingen dienen BB’s met een gewicht van 0,20 gram te worden gebruikt.


Het word dus gewoon eens tijd dat de regels sluitend worden gemaakt, en dat men over Joule spreekt.


Ik had gister even op de nabv site gekeken en daar staat:

6. Airsoft apparaten mogen een mondingsenergie van 3,5 Joule hebben (ongeveer 600FPS). De meeste velden hanteren echter een limiet van 360 fps MAX voor AEG’s, en 550 fps voor snipers

Ze spreken hier dus zelfs over 3.5j...

Also kudo voor iedereeb die mee doet in deze discussie, op menig ander forum zouden we niet zo netjes deze discussie kunnen hebben als hier :)

Dit heeft te maken met de wettelijke bepaling.

Qoute uit het de wet wapens en munitie:
______________________________________________________________________________________________________________
airsoftapparaat: lucht-, gas-, of veerdrukwapen met een maximum schotkracht van 3,5 joules, welk wapen voor wat betreft zijn vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis toont met vuurwapens;
_________________________________________________________________________________________________________________

Als je over de grens van 3,5 joule, kom je in een andere wapen categorie waarvoor je dus geen vergunning voor hebt!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bvdzeeuw
@Eviltwin-NL

Dat stuk over joulecreep in de nieuwsbrief was een ingezonden stukje door een speler en is in geen enkel opzicht als officieel te beschouwen.

Mijn mening blijft dat joulecreep geen aantoonbaar probleem is.
 
Puur uit interesse.

Ik hoor mensen over 0.40 tot 0.45 maar zijn er überhaupt bio bb's van dat gewicht?
En dan met aantoonbare certificaten, dus niet bedrijven die claimen dat het bio is omdat het op het zakje staat.
 
Lonex en novritsch bbs, hebben beide iig een element analyse laten doen, PLA, Bariumsulfaat en ceriumoxide zit erin. Ze doen nu vooral moeilijk over het ceriumoxide wat er in zit omdat een MSDS uit Amerika zegt dat het een LD50 heeft, maar ja Amerikaanse staten doen wel meer rare dingen betreft MSDS, plus je moet er zo wat 10.000 van eten om er aan dood te gaan, dus simpel gezegd zijn die bio volgens de wetten

Ben trouwens sterk overtuigd dat deze vanuit dezelfde fabriekt komt, kijk maar eens naar de data punten DSC en TGA resultaten @Sander dan weet je wat ik bedoel, de cijfertjes van de formulieren komen tot op de duizendste voor sommige exact overeen voor 8 verschillende getallen.

Novritsch: https://novritsch.com/product/0-46g-novritsch-sniper-bbs/, Lonex staat in de bijlage.
 

Bijlagen

  • lonex_bio_16080312A_material analysis_rev_PLA 0.45.pdf
    199,7 KB · Weergaven: 364
Tja die van novritsch lijken verdacht veel op de Lonex behalve dat lonex echte certificaten laat zien met stempels etc en novritsch flarden van wat een certificaat moet zijn laat zien.

Maar moet zeggen dat de onderzoeken best boeiend zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
Ik heb nog nooit gezien dat ik een TGA of DSC meting heb gedaan waar ik de exact zelfde waardes op de tiende of duizende kreeg en de grafieken praktisch hetzelfde zijn XD. Also Novritsch heeft wel heel mooi even de sample file, size en andere data weg geknipt XD.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
Lonex en novritsch bbs, hebben beide iig een element analyse laten doen, PLA, Bariumsulfaat en ceriumoxide zit erin. Ze doen nu vooral moeilijk over het ceriumoxide wat er in zit omdat een MSDS uit Amerika zegt dat het een LD50 heeft, maar ja Amerikaanse staten doen wel meer rare dingen betreft MSDS, plus je moet er zo wat 10.000 van eten om er aan dood te gaan, dus simpel gezegd zijn die bio volgens de wetten

Ben trouwens sterk overtuigd dat deze vanuit dezelfde fabriekt komt, kijk maar eens naar de data punten DSC en TGA resultaten @Sander dan weet je wat ik bedoel, de cijfertjes van de formulieren komen tot op de duizendste voor sommige exact overeen voor 8 verschillende getallen.

Novritsch: https://novritsch.com/product/0-46g-novritsch-sniper-bbs/, Lonex staat in de bijlage.
Nov, lonex, longbow, geofs ed zijn allemaal BLS. Tis een fabrikant alleen een andere naam :p.

Weer terug te komen op het topic, volgens huidige maatlijnen schiet ik niet te hard idd. Duurt nog even voordat nabv joule meting in gaat stellen, gelukkig speel ik veel in BE dus heb er niet zoveel last van ;)
 
Om me ook maar even in de joulecreep discussie te mengen

als ik in mijn AEG test met .20 is de FPS ook hoger dan als ik met .28 test. Dit is standaard en dus ongeacht op je GBB/AEG/HPA/Spring speelt

Nah niet altijd, mooi voorbeeld is mijn TM Scar-H (zie figuur 1)
upload_2018-3-23_13-11-22.png

Figuur 1. FPS gemeten van stock Scar-H met xcortech x3200 en omgerekend naar joules

Hier is een mooie retentie van de Joule tot .25 g daarna vlakt het al snel af. Dus niet elke AEG is ondervindt joulecreep. Maar een AEG kan je zeker laten creep om zo maar even de build van 1Tonne van ASF te linken:
My own results:
A&K SR25 (Semi Auto)
Piston Weight: 100gm
Spring: M190 cut down
Inner Barrel Length: 205mm x 6.01mm
0.2gm bb’s = 420fps = 1.63 joules (Hopup Off)
0.45gm bb’s =392fps =3.2 joules (Hopup On)
Joule Gains = 1.57 joules

Dat is dus een soort van DMR (420 fps 0.20) die met zware balletjes harder schiet dan mijn sniper. AEG is ook instaat om massieve creep te krijgen. (HPA sneller though omdat je geen gearbox hebt die je moet reinforcen)

Eens dat 3joule teveel van t goede is, maar alles wat op internet staat neem ik met een kilo zout. Zelfde als mensen die beweren dat hun aeg'tje 75m schiet op 340 fps
Airsofters zijn erg goed in overdrijven.

Denk dat je beter met jou geschreven idee zoals die hier is neergezet naar de nabv kan gaan. Die kunnen er evt iets mee doen, hier krijg je een hoop airsofters die van alles gaan roepen en schiet jij er uiteindelijk niks mee op ;)

Het is mogelijk om 3J+ te krijgen met een Wolverine Bolt TM vsr 10 terwijl die 490 schiet standaard (figuur 2).
upload_2018-3-23_13-13-53.png

Figuur 1. FPS gemeten van mijn VSR 10 bolt met xcortech x3200 en omgerekend naar joules

Nu is dit gedaan met een 6,03 action army 430mm inner, stel dat deze 6,01 of zelfs 5,98 is zou de creep nog meer worden.

Als je je er van bewust bent, en er bewust niks aan doet, is het gewoon misbruik.

Als je het doet onder het mom van duurzaamheid en kwaliteit zou het je niks uitmaken om het aan te passen, want door een zwakkere veer gaat je setup ook nog eens langer mee.

Ik ben het eens, joulecreep is opzichzelf geen schadelijk fenomeen. Maar kan wel misbruikt worden, dus dan komt het weer op het punt aan kwa moreel van mensen.

Zelf heb ik mijn MED (waar mijn energy 0,8J is) berekent op 32M met 0.45 en omdat ik bewust ben dat ik joulecreep als een gek heb ik een Rangefinder aangeschaft die ik dan ook gebruik om te meten of ik wel uberhaupt kan schieten.

Nu hoor ik graag jullie mening over hoe jullie denken over dat ik het aanpak, zit ik "fout" en zou ik mijn joules moeten aanpassen naar 2,3?

(Als een veld of NABV de eis stelt om 2.3J te schieten met het gewicht waarmee ik schiet dan doe ik dat meteen en zal ik niet het proberen te cheaten)
 
het gevaar is dat als je overgaat op joule je wel een reele marge moet aan geven maar dat is mijn mening want bij elk systeem treed het op/is de kans aardig aanwezig dat het gebeurd
wat ik zelf hoop is een meting met 0.3 gr bb en dat automatisch op 1.3 zit de dmr op 2.0 en de sniper op 2.6

alleen de vraag voor mij is altijd deze waar trek je de lijn tussen expres op wekken om te misbruiken en waar gebeurt het opwekken om te gebruiken/het gebeurt dat het onstaat en jammer dan

maar hoe staan jullie hierin want als de nabv 1op1 doet met de huidige limits dan zit volgens mii 90procent te hoog
 
@Robin, denk dat Eviltwin vooral probeerde te zeggen dat het vanwege E= 0.5*m*v^2 het logisch is dat je FPS dropt als je zwaardere bbs gaat schieten iig zo interpreteer ik het.

AEG's kunnen idd ook gewoon joule creepen, pak een volle cylinder, gooi er een korte barrel op en druk er een strakke veer in en dan nog dingen zoals een zwaardere piston en tada, maar dit doe je dan heel bewust en met intentie en dat is gewoon erg in welk systeem je het ook doet.

Op basis van de huidige regels doe je niks fout qua joulecreep, dus ondanks dat ik de mening heb dat er meer op gelet moet worden doe je niks verkeerd. Ik denk dat het al heel bijzonder (op een goede manier) dat je een rangefinder hebt met je zelf genomen MED om te compenseren voor je JC. Je bent een uitzondering wat dat betreft en er zijn genoeg die ook waarschijnlijk wel wat tiende creepen en wel lekker op de 16m hun trekker overhalen, jammer genoeg zijn het dan ook vaak de mensen die niet heel goed er mee over weg kunnen en niet eens weten dat ze creepen.

PS: vanuit een wetenschappelijk standpunt is het niet correct om excel dit soort lijnen tussen punten te laten trekken XD, gezien je een vertekend beeld kan geven van de werkelijkheid, maar dat is puur mieren neuken.
 
het gevaar is dat als je overgaat op joule je wel een reele marge moet aan geven maar dat is mijn mening want bij elk systeem treed het op/is de kans aardig aanwezig dat het gebeurd
wat ik zelf hoop is een meting met 0.3 gr bb en dat automatisch op 1.3 zit de dmr op 2.0 en de sniper op 2.6

alleen de vraag voor mij is altijd deze waar trek je de lijn tussen expres op wekken om te misbruiken en waar gebeurt het opwekken om te gebruiken/het gebeurt dat het onstaat en jammer dan

maar hoe staan jullie hierin want als de nabv 1op1 doet met de huidige limits dan zit volgens mii 90procent te hoog

Waarom zou je een marge moeten geven, dat heb je bij FPS ook niet nodig, joule is niet veel anders als FPS alleen dan concreter omdat je factoren zoals creep mee neemt, mensen moet alleen thuis testen met een zwaarder gewicht bb. Daarbij AEG's hebben relatief toch weinig te vrezen gezien ik gok dat het meeste tijdens upgraden niet eens rekening houd met extra volume creëren voor zwaardere bbs.
 
@Rebelattack bedoelde die meer in de zin van als je goed netjes je aeg geupgrade heb er altijd wel iets ontstaat zonder dat je het wilt plus waar je ergens strenger word vind ik zelf dat er aan de andere kant ook iets minder streng mag( en ervoor zorgen dat we met zn allen te hardschieten lijkt me niet zn slim idee van de nabv of nie)

en wat je aan geeft klopt ook alleen je kan niet de ene groep een joule meting geven en andere een fps meting want we zijn wel met zn allen gelijk voor de wet

en idd effe heel suf gezegd het over joule verhaal is wel net effe wat meer op een sniper

je kan ook zeggen 0.36 en up verbieden maar dat is ook niet iets leuks
 
het gevaar is dat als je overgaat op joule je wel een reele marge moet aan geven maar dat is mijn mening want bij elk systeem treed het op/is de kans aardig aanwezig dat het gebeurd
wat ik zelf hoop is een meting met 0.3 gr bb en dat automatisch op 1.3 zit de dmr op 2.0 en de sniper op 2.6

Ik snap idd hier je punt, ook is het lastig aan een shop te vragen of zij de joules zouden willen instellen met een veer zoals ze normaal met fps doen. (denk aan dat je bij gunfire een replica koopt die standaard 380 schiet en vraagt om een downgrade)

Mijn vrees is ook dat onbewust mensen aan het creepen zijn, uiteindelijk licht de verantwoordelijkheid bij de speler om aan te komen met een veld legale replica. En ik ben het ook eens met het instellen van joule limieten, alleen schat ik zo in dat het de eerste 1/2 jaar dat de regel in meer velden wordt ingevoerd voor wat discussies gaan zorgen. Uiteindelijk zal het wel settelen wanneer iedereen ervan bewust is en zich eraan houdt, maar nu even door de zure appel heenbijten



PS: Mybad was gisteren bezig met een poster maken en dat lekte een beetje door, nu beter?
upload_2018-3-23_15-4-55.png
 
@Rebelattack bedoelde die meer in de zin van als je goed netjes je aeg geupgrade heb er altijd wel iets ontstaat zonder dat je het wilt plus waar je ergens strenger word vind ik zelf dat er aan de andere kant ook iets minder streng mag( en ervoor zorgen dat we met zn allen te hardschieten lijkt me niet zn slim idee van de nabv of nie)

en wat je aan geeft klopt ook alleen je kan niet de ene groep een joule meting geven en andere een fps meting want we zijn wel met zn allen gelijk voor de wet

Mwah waarom, 1.2 joule is ook prima, je kan wel naar 1.3 joule gaan maar dan zijn er nog altijd de pannenkoeken die de grens opzoeken en teleurgesteld bij de chrono weg lopen dus het maakt niet uit, plus dat is geen marge, een marge zou zijn 1.2 max met een .1 joule marge. Hetzelfde gebeurd in België dat ze een 350 FPS max hebben met een 10 FPS marge, denk dat de meeste het ook gewoon als een 360 FPS max zien. Daarbij strenger is het ook niet want de FPS verandert niet voor een .20, alleen op zwaardere gewichten is het wat anders.

Ik zeg nergens dat ik uitzonderingen wil maken, maar wil dus aangeven dat beide meet methodes praktisch op hetzelfde neer komen, je hoeft niet eens joules te bekijken als je gewoon een mooie grafiek voor FPS waardes per gewicht maakt zoals velden in Amerika vaak hebben. Daarbij het makkelijkste voor velden is nog wel chronoen op inderdaad een .3 of .32 dan haal je het grootste er qua creep wel uit.

@Robin, ik vind helemaal mooi :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
@Robin dat dus en er staat hiero expres automatisch om geen onderscheid te maken tussen replicas

en ik ben blij dat je ook de shop aanhaalt want het is idd onmogelijk om dit goed te doen

plus iets afpakken is makkelijk iets goed aanpassen en uitbalanceren is iets moeilijkers wat op de lange termijn zijn vruchten afwerpt

daarom hoop ik ook dat deze overgang goed gaat maar dat is iets wat de tijd zal leren
(als deze ocergang komt want dat is een 2de)
 
Laatst bewerkt:
@Rebelattack die pannenkoeken die zo erg de grens opzoeken

tsja hoe zal ik het zeggen geloof je me dat ik het totaal niet jammer voor hun vind?