Om me ook maar even in de joulecreep discussie te mengen
als ik in mijn AEG test met .20 is de FPS ook hoger dan als ik met .28 test. Dit is standaard en dus ongeacht op je GBB/AEG/HPA/Spring speelt
Nah niet altijd, mooi voorbeeld is mijn TM Scar-H (zie figuur 1)
Figuur 1. FPS gemeten van stock Scar-H met xcortech x3200 en omgerekend naar joules
Hier is een mooie retentie van de Joule tot .25 g daarna vlakt het al snel af. Dus niet elke AEG is ondervindt joulecreep. Maar een AEG kan je zeker laten creep om zo maar even de build van 1Tonne van ASF te linken:
My own results:
A&K SR25 (Semi Auto)
Piston Weight: 100gm
Spring: M190 cut down
Inner Barrel Length: 205mm x 6.01mm
0.2gm bb’s = 420fps = 1.63 joules (Hopup Off)
0.45gm bb’s =392fps =3.2 joules (Hopup On)
Joule Gains = 1.57 joules
Dat is dus een soort van DMR (420 fps 0.20) die met zware balletjes harder schiet dan mijn sniper. AEG is ook instaat om massieve creep te krijgen. (HPA sneller though omdat je geen gearbox hebt die je moet reinforcen)
Eens dat 3joule teveel van t goede is, maar alles wat op internet staat neem ik met een kilo zout. Zelfde als mensen die beweren dat hun aeg'tje 75m schiet op 340 fps
Airsofters zijn erg goed in overdrijven.
Denk dat je beter met jou geschreven idee zoals die hier is neergezet naar de nabv kan gaan. Die kunnen er evt iets mee doen, hier krijg je een hoop airsofters die van alles gaan roepen en schiet jij er uiteindelijk niks mee op
Het is mogelijk om 3J+ te krijgen met een Wolverine Bolt TM vsr 10 terwijl die 490 schiet standaard (figuur 2).
Figuur 1. FPS gemeten van mijn VSR 10 bolt met xcortech x3200 en omgerekend naar joules
Nu is dit gedaan met een 6,03 action army 430mm inner, stel dat deze 6,01 of zelfs 5,98 is zou de creep nog meer worden.
Als je je er van bewust bent, en er bewust niks aan doet, is het gewoon misbruik.
Als je het doet onder het mom van duurzaamheid en kwaliteit zou het je niks uitmaken om het aan te passen, want door een zwakkere veer gaat je setup ook nog eens langer mee.
Ik ben het eens, joulecreep is opzichzelf geen schadelijk fenomeen. Maar kan wel misbruikt worden, dus dan komt het weer op het punt aan kwa moreel van mensen.
Zelf heb ik mijn MED (waar mijn energy 0,8J is) berekent op 32M met 0.45 en omdat ik bewust ben dat ik joulecreep als een gek heb ik een Rangefinder aangeschaft die ik dan ook gebruik om te meten of ik wel uberhaupt kan schieten.
Nu hoor ik graag jullie mening over hoe jullie denken over dat ik het aanpak, zit ik "fout" en zou ik mijn joules moeten aanpassen naar 2,3?
(Als een veld of NABV de eis stelt om 2.3J te schieten met het gewicht waarmee ik schiet dan doe ik dat meteen en zal ik niet het proberen te cheaten)