Beste bvdzeeuw en Rebelattack en anderen die het aangaat.
Hier Martijn van Balls and Arrows.
Het is duidelijk dat jullie op zijn zachts gezegd het niet eens zijn met onze beslissing om geen bb's boven de 0,36 toe te staan.
Dat is jullie goed recht, maar dan graag wel met het juiste verhaal en de juiste feiten.
Nadat heel veel snipers zeer zware bb's zijn gaan gebruiken ben ik me gaan verdiepen in de samenstelling van deze bb's en ben ik de zogenaamde certificaten gaan opvragen en gaan lezen. Ik ben ecotoxicoloog (Bioloog) van opleiding. Deze kennis kwam hierbij goed van pas, want de zogenaamde certificaten zijn vaak technisch Engels.
Met deze gegevens en kijkend naar onze of zo belangrijke milieuvergunning van ons terrein hebben wij een beslissing moeten nemen.
En die was dat tot er meer info bekend is over de nieuwe vulstof deze BB's niet zijn toegestaan op onze buiten locatie.
Hierover hebben wij in december 2017 het volgende op facebook gezet.
"Beste Allemaal,
Wij krijgen op dit moment veel vragen over het toelaten van zware Bio sniper BB's. Dit komt vooral door de claim van Novritsch Sniper BioBBs dat ze een BIO CERTIFICATE hebben.
Helaas is het document die ze laten zien niet een afbreekbaarheid onderzoek, maar een bb samenstelling rapport.
Het rapport van Novritsch maar bijv. ook van Longbow bb's zegt alleen dat de samenstelling van de BB klopt met dat wat de fabrikant opgeeft.
http://novritsch.com/excerpts/BioBBExcerpt.pdf
Nou bestaat elke bio bb uit een mengsel van PLA (Een biologisch afbreekbare kunststof gemaakt van bijv. mais zetmeel) en een stof om het gewenste gewicht te halen.
Bij bb's tot in iedergeval 0,32 of zelfs 0,36 is de stof die ze toevoegen om het gewicht te halen CaCo3, of te wel kalk. Kalk is goed voor de planten en dus geen probleem als vulmiddel in een bb.
Bij de zwaardere BB's (vanaf 0,36 over het algemeen) wordt een andere vulstof gebruikt voor het gewicht.
Deze nieuwe vulstof is BaSo4 + Cerium Oxide.
In de 0,46 gram bb van Novritsch zit bijv. nog maar 14%! afbreekbare PLA en is 85.1 % BaSo4 + Cerium Oxide.
Nou zit ik met de stof BaSo4 + Cerium Oxide, de vraag is of deze bb's milieuvriendelijk gebruikt kunnen worden zit in het veilig zijn van deze stof.
Helaas kan ik hier nog maar weinig informatie vinden over BaSo4 + Cerium Oxide . Ik las ergens dat BaSo4 + Cerium Oxide ook in bakpoeder zit?
Ik zou aan jullie willen vragen of jullie misschien meer info kunnen vinden over BaSo4 + Cerium Oxide? Pm deze dan naar ons zodat we het verhaal van de zware bb's rond kunnen krijgen. Wij zullen hier ook de NABV om input vragen.
Hopelijk is BaSo4 + Cerium Oxide geen probleem en kunnen we de zware bio bb's goedkeuren.
Wij houden jullie op de hoogte!"
Helaas is er geen verdere inzicht in deze stof gekomen hierna.
Rebelattack, door te stellen dat er geen bewijs is dat het NIET schadelijk is draai je natuurlijk de argumentatie om, wij moeten volgens onze milieueisen zeker weten dat het NIET schadelijk is.
Dat je geen bewijs heb gezien dat het wel schadelijk is, is dan ook niet genoeg.
De NABV zit ook met deze kwestie in zijn maag, ze zijn de schadelijkheid van de vulstof BaSo4 + Cerium Oxide aan het laten onderzoeken door een Belgische onderzoeksinstantie. Ze hopen hier de komende maanden de resultaten van binnen te krijgen.
Dat wij hier financieel beter van worden is zo'n uitspraak waar ik erg verdrietig van wordt. Wat een dikke onzin is dat.
Als wij deze bb's zouden toestaan zouden wij en meer spelers krijgen en wij zouden ze zelf kunnen verkopen in onze winkel tegen de hoge marges die bij deze zware bb's horen.
Ook hadden we eigen merk kunnen beginnen.
Wij moeten helaas met een andere bril naar dit soort dingen kijken dan een speler. Wij als organisatie kunnen en willen bepaalde risico's niet lopen die uiteindelijk zelfs kunnen leiden tot het intrekken van onze vergunning en daarmee het eind aan ons airsoft terrein.
Ik snap dat je hier van baalt. Ik hoop dat je nu wat meer inzicht in onze beweegreden hebt en de keuze mogelijk wat meer respecteert.
Wij hopen dat de NABV snel meer info over BaSo4 + Cerium Oxide heeft. Let wel dat een 0,46 bb voor 85% uit deze stof bestaat.
Uit dit onderzoek komt of dat er niets aan de hand is, dan laten wij meteen alle goedgekeurde zware bb's toe en zijn we misschien te voorzichtig geweest. So be it, wij kunnen door gebrek aan kennis over deze stof nu niet anders.
Komt eruit dat de vulstof niet afbreekt en/of schadelijk is voor het milieu? Dan worden waarschijnlijk landelijk alle zware bb's met deze vulstof verboden door de NABV. Laten we hopen dat dit niet gebeurt.
Met vriendelijke groeten,
Martijn van der Veen
Balls and Arrows