Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Het is een orga's goed recht om daar een limiet aan te stellen. Ik heb verder niets met martijn of b&a, maar daarom kom ik daar ook vrijwel niet. En als jij het niet eens bent met de regels die ze daar hebben, zou ik lekker ergens anders gaan spelen..

Uiteraard is het een recht wat ze hebben, maar kom dan niet met een onzin argument zoals nu.

Nadat ik dit te horen kreeg bij de briefing bij B&A ben ik er ook niet meer geweest, gaat ook niet meer gebeuren. Zijn leukere velden in Nederland :)
 
  • Leuk
Waarderingen: campesteijn
(ben even kwijt welke, @Rebelattack weet vast wel welke stof) die "schadelijk" zou zijn volgens B&A. Blijkt dat de stof benoemt in dat document

Als je mijn tekst had gelezen dan had je gezien dat het om de vulstof CeO2 gaat.

Blijkt dat de stof benoemt in dat document aangemaakt wordt/voorkomt in de natuur.

Olie komt ook voor in de natuur neemt niet weg dat het belastend voor het milieu is.
 
Ik weet niet wat de exacte regels zijn voor wanneer het bio afbreekbaar is, maar over het algemeen is dit geen volledige afbraak van 100%, maar slechts een x% in een bepaalde tijd. Voor de rest is belastend wel wat anders als schadelijk. Er is ook nog steeds nergens aangetoond dat CeO2 werkelijk schadelijk is of belastend voor het milieu. Voor de rest zal het bariumsulfaat dat ook wordt gebruikt ook totaal niet goed bio afbreekbaar zijn en daar is dan geen probleem mee? Daarom vind ik het gewoon krom dat Balls zonder grondige reden boven de .40 verbied (hierbij zeg ik niet dat het hun goed recht is om dat te doen).
 
Ah. Dus 0,4 in niet alleen voor de fps test maar ook voor de game.
Duidelijk
 
Beste bvdzeeuw en Rebelattack en anderen die het aangaat.

Hier Martijn van Balls and Arrows.

Het is duidelijk dat jullie op zijn zachts gezegd het niet eens zijn met onze beslissing om geen bb's boven de 0,36 toe te staan.
Dat is jullie goed recht, maar dan graag wel met het juiste verhaal en de juiste feiten.

Nadat heel veel snipers zeer zware bb's zijn gaan gebruiken ben ik me gaan verdiepen in de samenstelling van deze bb's en ben ik de zogenaamde certificaten gaan opvragen en gaan lezen. Ik ben ecotoxicoloog (Bioloog) van opleiding. Deze kennis kwam hierbij goed van pas, want de zogenaamde certificaten zijn vaak technisch Engels.

Met deze gegevens en kijkend naar onze of zo belangrijke milieuvergunning van ons terrein hebben wij een beslissing moeten nemen.
En die was dat tot er meer info bekend is over de nieuwe vulstof deze BB's niet zijn toegestaan op onze buiten locatie.
Hierover hebben wij in december 2017 het volgende op facebook gezet.

"Beste Allemaal,
Wij krijgen op dit moment veel vragen over het toelaten van zware Bio sniper BB's. Dit komt vooral door de claim van Novritsch Sniper BioBBs dat ze een BIO CERTIFICATE hebben.
Helaas is het document die ze laten zien niet een afbreekbaarheid onderzoek, maar een bb samenstelling rapport.
Het rapport van Novritsch maar bijv. ook van Longbow bb's zegt alleen dat de samenstelling van de BB klopt met dat wat de fabrikant opgeeft.
http://novritsch.com/excerpts/BioBBExcerpt.pdf
Nou bestaat elke bio bb uit een mengsel van PLA (Een biologisch afbreekbare kunststof gemaakt van bijv. mais zetmeel) en een stof om het gewenste gewicht te halen.
Bij bb's tot in iedergeval 0,32 of zelfs 0,36 is de stof die ze toevoegen om het gewicht te halen CaCo3, of te wel kalk. Kalk is goed voor de planten en dus geen probleem als vulmiddel in een bb.
Bij de zwaardere BB's (vanaf 0,36 over het algemeen) wordt een andere vulstof gebruikt voor het gewicht.
Deze nieuwe vulstof is BaSo4 + Cerium Oxide.
In de 0,46 gram bb van Novritsch zit bijv. nog maar 14%! afbreekbare PLA en is 85.1 % BaSo4 + Cerium Oxide.
Nou zit ik met de stof BaSo4 + Cerium Oxide, de vraag is of deze bb's milieuvriendelijk gebruikt kunnen worden zit in het veilig zijn van deze stof.
Helaas kan ik hier nog maar weinig informatie vinden over BaSo4 + Cerium Oxide . Ik las ergens dat BaSo4 + Cerium Oxide ook in bakpoeder zit?
Ik zou aan jullie willen vragen of jullie misschien meer info kunnen vinden over BaSo4 + Cerium Oxide? Pm deze dan naar ons zodat we het verhaal van de zware bb's rond kunnen krijgen. Wij zullen hier ook de NABV om input vragen.
Hopelijk is BaSo4 + Cerium Oxide geen probleem en kunnen we de zware bio bb's goedkeuren.
Wij houden jullie op de hoogte!"

Helaas is er geen verdere inzicht in deze stof gekomen hierna.

Rebelattack, door te stellen dat er geen bewijs is dat het NIET schadelijk is draai je natuurlijk de argumentatie om, wij moeten volgens onze milieueisen zeker weten dat het NIET schadelijk is.

Dat je geen bewijs heb gezien dat het wel schadelijk is, is dan ook niet genoeg.
De NABV zit ook met deze kwestie in zijn maag, ze zijn de schadelijkheid van de vulstof BaSo4 + Cerium Oxide aan het laten onderzoeken door een Belgische onderzoeksinstantie. Ze hopen hier de komende maanden de resultaten van binnen te krijgen.

Dat wij hier financieel beter van worden is zo'n uitspraak waar ik erg verdrietig van wordt. Wat een dikke onzin is dat.
Als wij deze bb's zouden toestaan zouden wij en meer spelers krijgen en wij zouden ze zelf kunnen verkopen in onze winkel tegen de hoge marges die bij deze zware bb's horen.
Ook hadden we eigen merk kunnen beginnen.

Wij moeten helaas met een andere bril naar dit soort dingen kijken dan een speler. Wij als organisatie kunnen en willen bepaalde risico's niet lopen die uiteindelijk zelfs kunnen leiden tot het intrekken van onze vergunning en daarmee het eind aan ons airsoft terrein.

Ik snap dat je hier van baalt. Ik hoop dat je nu wat meer inzicht in onze beweegreden hebt en de keuze mogelijk wat meer respecteert.
Wij hopen dat de NABV snel meer info over BaSo4 + Cerium Oxide heeft. Let wel dat een 0,46 bb voor 85% uit deze stof bestaat.
Uit dit onderzoek komt of dat er niets aan de hand is, dan laten wij meteen alle goedgekeurde zware bb's toe en zijn we misschien te voorzichtig geweest. So be it, wij kunnen door gebrek aan kennis over deze stof nu niet anders.

Komt eruit dat de vulstof niet afbreekt en/of schadelijk is voor het milieu? Dan worden waarschijnlijk landelijk alle zware bb's met deze vulstof verboden door de NABV. Laten we hopen dat dit niet gebeurt.

Met vriendelijke groeten,
Martijn van der Veen
Balls and Arrows
 
Beste bvdzeeuw en Rebelattack en anderen die het aangaat.

Hier Martijn van Balls and Arrows.

Het is duidelijk dat jullie op zijn zachts gezegd het niet eens zijn met onze beslissing om geen bb's boven de 0,36 toe te staan.
Dat is jullie goed recht, maar dan graag wel met het juiste verhaal en de juiste feiten.

Nadat heel veel snipers zeer zware bb's zijn gaan gebruiken ben ik me gaan verdiepen in de samenstelling van deze bb's en ben ik de zogenaamde certificaten gaan opvragen en gaan lezen. Ik ben ecotoxicoloog (Bioloog) van opleiding. Deze kennis kwam hierbij goed van pas, want de zogenaamde certificaten zijn vaak technisch Engels.

Met deze gegevens en kijkend naar onze of zo belangrijke milieuvergunning van ons terrein hebben wij een beslissing moeten nemen.
En die was dat tot er meer info bekend is over de nieuwe vulstof deze BB's niet zijn toegestaan op onze buiten locatie.
Hierover hebben wij in december 2017 het volgende op facebook gezet.

"Beste Allemaal,
Wij krijgen op dit moment veel vragen over het toelaten van zware Bio sniper BB's. Dit komt vooral door de claim van Novritsch Sniper BioBBs dat ze een BIO CERTIFICATE hebben.
Helaas is het document die ze laten zien niet een afbreekbaarheid onderzoek, maar een bb samenstelling rapport.
Het rapport van Novritsch maar bijv. ook van Longbow bb's zegt alleen dat de samenstelling van de BB klopt met dat wat de fabrikant opgeeft.
http://novritsch.com/excerpts/BioBBExcerpt.pdf
Nou bestaat elke bio bb uit een mengsel van PLA (Een biologisch afbreekbare kunststof gemaakt van bijv. mais zetmeel) en een stof om het gewenste gewicht te halen.
Bij bb's tot in iedergeval 0,32 of zelfs 0,36 is de stof die ze toevoegen om het gewicht te halen CaCo3, of te wel kalk. Kalk is goed voor de planten en dus geen probleem als vulmiddel in een bb.
Bij de zwaardere BB's (vanaf 0,36 over het algemeen) wordt een andere vulstof gebruikt voor het gewicht.
Deze nieuwe vulstof is BaSo4 + Cerium Oxide.
In de 0,46 gram bb van Novritsch zit bijv. nog maar 14%! afbreekbare PLA en is 85.1 % BaSo4 + Cerium Oxide.
Nou zit ik met de stof BaSo4 + Cerium Oxide, de vraag is of deze bb's milieuvriendelijk gebruikt kunnen worden zit in het veilig zijn van deze stof.
Helaas kan ik hier nog maar weinig informatie vinden over BaSo4 + Cerium Oxide . Ik las ergens dat BaSo4 + Cerium Oxide ook in bakpoeder zit?
Ik zou aan jullie willen vragen of jullie misschien meer info kunnen vinden over BaSo4 + Cerium Oxide? Pm deze dan naar ons zodat we het verhaal van de zware bb's rond kunnen krijgen. Wij zullen hier ook de NABV om input vragen.
Hopelijk is BaSo4 + Cerium Oxide geen probleem en kunnen we de zware bio bb's goedkeuren.
Wij houden jullie op de hoogte!"

Helaas is er geen verdere inzicht in deze stof gekomen hierna.

Rebelattack, door te stellen dat er geen bewijs is dat het NIET schadelijk is draai je natuurlijk de argumentatie om, wij moeten volgens onze milieueisen zeker weten dat het NIET schadelijk is.

Dat je geen bewijs heb gezien dat het wel schadelijk is, is dan ook niet genoeg.
De NABV zit ook met deze kwestie in zijn maag, ze zijn de schadelijkheid van de vulstof BaSo4 + Cerium Oxide aan het laten onderzoeken door een Belgische onderzoeksinstantie. Ze hopen hier de komende maanden de resultaten van binnen te krijgen.

Dat wij hier financieel beter van worden is zo'n uitspraak waar ik erg verdrietig van wordt. Wat een dikke onzin is dat.
Als wij deze bb's zouden toestaan zouden wij en meer spelers krijgen en wij zouden ze zelf kunnen verkopen in onze winkel tegen de hoge marges die bij deze zware bb's horen.
Ook hadden we eigen merk kunnen beginnen.

Wij moeten helaas met een andere bril naar dit soort dingen kijken dan een speler. Wij als organisatie kunnen en willen bepaalde risico's niet lopen die uiteindelijk zelfs kunnen leiden tot het intrekken van onze vergunning en daarmee het eind aan ons airsoft terrein.

Ik snap dat je hier van baalt. Ik hoop dat je nu wat meer inzicht in onze beweegreden hebt en de keuze mogelijk wat meer respecteert.
Wij hopen dat de NABV snel meer info over BaSo4 + Cerium Oxide heeft. Let wel dat een 0,46 bb voor 85% uit deze stof bestaat.
Uit dit onderzoek komt of dat er niets aan de hand is, dan laten wij meteen alle goedgekeurde zware bb's toe en zijn we misschien te voorzichtig geweest. So be it, wij kunnen door gebrek aan kennis over deze stof nu niet anders.

Komt eruit dat de vulstof niet afbreekt en/of schadelijk is voor het milieu? Dan worden waarschijnlijk landelijk alle zware bb's met deze vulstof verboden door de NABV. Laten we hopen dat dit niet gebeurt.

Met vriendelijke groeten,
Martijn van der Veen
Balls and Arrows


Martijn,

Dit duidelijkt het verhaal op. Echter werdt het op een skirm waar ik aanwezig was bij jullie heel anders verteld. Facebook gebruik ik nauwelijks en zie ik lang niet alles op van wat jullie posten. Wellicht volgende keer iets beter verwoorden op een skirm.

Toen wij er waren kregen we het volgende te horen tijdens een briefing: "alles boven .36 is NIET toegestaan want dit is geen bio."

Dit kwam erg bot en onduidelijk over. Als er een goede argumentatie was dan had ik er alle begrip voor.

Wellicht een idee om dit soort dingen ook op jullie website te zetten?
 
hallo martijn

dankje wel voor de opheldering
ik heb hier een link voor je van bijvoorbeeld black cobra bio bbs
https://www.cobra-ts.eu/nl/Bio-BBs-certificate-quality

we hebben het nu over black cobra dit certi heb ik van hun website kunnen jullie iets hiermee?

as for hotshot bbs ze hebben een zegel van de rud en die worden alleen afgegeven als het tuv certificaat daad werkelijk goed is

kan je hier wat mee/ iets positiefs mee?
 
Misschien, maar dat ben ik, moet je niet het Facebook volk gebruiken om dit soort dingen uit te laten zoeken. Zeker als je met je eigen achtergrond enigszins het principe van een MSDS snapt en weet waar ze te vinden zijn, plus het vinden van andere documentatie die kan helpen bij milieu gerelateerde zaken ook geen probleem zou moeten zijn. Hier kunnen dan de gemiddelde huis, tuin en keuken wetenschappers op facebook je ook niet bij helpen. Ik gok dat werkelijk chemici of mensen die in milieu gerelateerde beroepen dat ook niet even gratis doen of dit niet eens bekijken.

Dit stukje op FB kwam bij mij ook enigszins redelijke amateuristisch over als je dit soort dingen daar gaat vragen, vooral als ik dan via FB vraag naar meer info betreffend de gequote post en dan geen antwoord krijg.

Hier ben ik het dan ook met Bvdzeeuw eens, het was naar mijn mening slecht gecommuniceerd waarom ze nou werkelijk werden geweigerd en daarom dat ik het een kromme redenering vond. Of ze bio zijn dat is natuurlijk nog niet bewezen maar ook niet ontkracht.

Ik zal natuurlijk welk zo eerlijk zijn dat mijn post(s) hierboven redelijk plat en bot is en dat ik het iets beter had kunnen nuanceren. Ik heb er vanuit mijn perspectief als chemicus puur naar gekeken op basis van de MSDS en dat het niet als schadelijk wordt ondervonden, maar dan mis ik natuurlijk het hele milieu aspect hierin. Daarvoor dan mijn excuses en zal de volgende keer even afkoelen (het is te warm) van het warme weer :).

Ik ben ook blij om te horen dat de NABV ook bezig is met het werkelijk laten testen van de bbs op bio afbreekbaarheid, zodat we straks werkelijke certificaten hebben via de correcte ISO norm en dus zowel speler als orga een concreet antwoord heeft. Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik graag zag dat de NABV dit zou doen en ben dus blij dat het ook werkelijk gebeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter en Jan
Heren dank voor jullie antwoord. Wij hebben ons idd voornamelijk op facebook gericht voor de communicatie. Tijdens een Skirm briefing hebben we helaas geen tijd om dit elke week tot in detail te beschrijven. Wel staat dit "Alle zware bio BB's (> 0.36 gram) zoals Geoff's sniper bb's, longbow en novritsch BB's zijn NIET toegestaan bij ons of zelfs in Nederland. Deze bestaan voor 85% uit BaSo4 + Cerium Oxide waarvan (nog) niet bekend is wat de afbreekbaarheid is. De vraag ligt nu bij de NABV om hier een uitspraak over te doen." bij onze veel gestelde vragen op onze website.

Beste Chris, dank je voor je link, maar ook dit is geen "afbraak" certificaat! maar een onderzoek naar de afgifte van vooral zware metalen uit speelgoed, in dit geval een bb. Dit om te voorkomen dat een baby of jong kind ziek wordt als hij op het speelgoed gaat kauwen enz.
Dit heeft dus niets met afbreekbaarheid te maken en ook niet met effecten op het milieu. Ook worden niet alle stoffen in de bb gemeten maar alleen de 19 standaard stoffen uit deze test.

Lees:
"The Toy Safety Directive (2009/48/EC) [1] specifies maximum migration limits for three categories of toy materials. The limits for the migration of certain elements are expressed in milligram per kilogram toy material and are detailed in Table 2. The purpose of the limits is to minimise children’s exposure to certain potentially toxic elements "

Google maar eens https://www.google.nl/search?q=EN+7...me..69i57j0.1109j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Moeilijk verhaal zo he?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Je ziet dat het 2 aparte rapporten zijn right? De eerste gaat wel degelijk over de bio afbreekbaarheid van plastics via bepaald compostering technieken zoals hier te lezen is: https://www.iso.org/standard/42155.html. De eis is volgens de site van de fabrikant zelf, 90% in 6 maanden, maar dat kan je werkelijk uitvinden als je het rapport hebt. Heb hier een pdf ervan gevonden: https://www.sis.se/api/document/preview/906535/.

Hier kan dus niet teveel vul stoffen in zitten die niet afbreekbaar zijn anders zouden ze deze test niet door staan. Ik gok dat de kans heel groot is dat de test voor de NABV met dezelfde norm zullen worden getest bij het bureau in België.
 
Laatst bewerkt:
@Martijn van der Veen dankje wel voor je reactie ga ik even na lezen:)
ik weet niet hoe ik de laatste zin moet opvatten sarcastisch of anders?

Voor dat ik op volg modus ga heb ik nog een verzoek en dat is over het hotshot stukje
het kan zijn dat het niet helemaal goed verwoord is van mijn kant excuus daarvoor maar wat is je visie daar over als ik zo vrij mag zijn?

nu ga ik op volgmodus
 
Laatst bewerkt:
Je ziet dat het 2 aparte rapporten zijn right? De eerste gaat wel degelijk over de bio afbreekbaarheid van plastics via bepaald compostering technieken zoals hier te lezen is: https://www.iso.org/standard/42155.html. De eis is volgens de site van de fabrikant zelf, 90% in 6 maanden, maar dat kan je werkelijk uitvinden als je het rapport hebt. Heb hier een pdf ervan gevonden: https://www.sis.se/api/document/preview/906535/.

Hier kan dus niet teveel vul stoffen in zitten die niet afbreekbaar zijn anders zouden ze deze test niet door staan. Ik gok dat de kans heel groot is dat de test voor de NABV met dezelfde norm zullen worden getest bij het bureau in België.

Hee Rebel, klopt maar van de afbreekbaarheid test zie ik alleen het voorblad en niet de rest van de test? Er hoort nog een heel stuk achter te zitten.
 
Hee Rebel, klopt maar van de afbreekbaarheid test zie ik alleen het voorblad en niet de rest van de test? Er hoort nog een heel stuk achter te zitten.

Ja okey maar daar staat wel op dat de bb de test positief heeft doorstaan oftewel hij is volgens die iso norm biologisch afbreekbaar. Ik snap ook wel dat degene achter de bbs niet het hele rapport willen vrij geven vanwege potentiële bedrijfsgeheimen. Daarbij komt dat als je de test parameters weet je ook redelijk goed kan herleiden of deze bbs nog milieubelastende materialen achter laten. Ik denk dat als je zo streng gaat kijken je ook praktisch geen bbs overhoud, want heb je van alle andere merken die wel zijn toegestaan dan wel volledige afbraakrapporten gekregen via de daarbij behorende ISO norm?
 
  • Leuk
Waarderingen: Henny_495
Ja okey maar daar staat wel op dat de bb de test positief heeft doorstaan oftewel hij is volgens die iso norm biologisch afbreekbaar. Ik snap ook wel dat degene achter de bbs niet het hele rapport willen vrij geven vanwege potentiële bedrijfsgeheimen. Daarbij komt dat als je de test parameters weet je ook redelijk goed kan herleiden of deze bbs nog milieubelastende materialen achter laten. Ik denk dat als je zo streng gaat kijken je ook praktisch geen bbs overhoud, want heb je van alle andere merken die wel zijn toegestaan dan wel volledige afbraakrapporten gekregen via de daarbij behorende ISO norm?

Dat is wel nodig tenzij de instantie die dat rapport uitbracht een erkend keurmerk is en dus de BB kan waarborgen. Snap je nou echt niet waarom ze zo voorzichtig zijn gezien hun speciale vergunning? Komaan Rebel, ik weet dat het verrekte heet is geweest de laatste dagen, maar chill een beetje. Als puntje bij paaltje komt hoeft geen enkele orga verantwoording af te leggen over welke bb's ze wel en niet accepteren, dat B&A dat hier wel doet (en op zeer redelijke manier) vind ik alleen maar positief.
 
Dat is wel nodig tenzij de instantie die dat rapport uitbracht een erkend keurmerk is en dus de BB kan waarborgen. Snap je nou echt niet waarom ze zo voorzichtig zijn gezien hun speciale vergunning? Komaan Rebel, ik weet dat het verrekte heet is geweest de laatste dagen, maar chill een beetje. Als puntje bij paaltje komt hoeft geen enkele orga verantwoording af te leggen over welke bb's ze wel en niet accepteren, dat B&A dat hier wel doet (en op zeer redelijke manier) vind ik alleen maar positief.

Ik snap heel goed waarom je zuinig wil zijn op een moeilijk te verkrijgen vergunning, maar zoals ik het begrijp zijn er voor alle bbs die zijn toegestaan ISO gecertificeerde documenten bij de orga van B&A. Ik snap ook niet heel goed waarom ik chill moet doen als ik gewoon (naar mijn mening) beleeft vraag of ik uit de opmerking van Martijn kan begrijpen dat ze dus van alle bbs, die zijn toegestaan, ook de rapporten hebben gezien. Het gaat mij ook totaal niet meer om het feit wat nou wel of niet is toegestaan, dat is voor het meeste redelijk logisch en voor het gene wat niet duidelijk was, is het al prima uitgelegd. Ik ben dus puur alleen geïnteresseerd waar een BB qua norm, voor B&A, maar eigenlijk ook voor elk ander veld in principe aan moet voldoen.

Ik snap niet waarom mensen zo'n moeite hebben met discussies en vragen op een forum. Ik ben geen verhoor aan het houden, ze zijn niet verplicht tot antwoorden en als ze het niet openbaar willen zetten kunnen ze een PB sturen.
 
Ik snap het wel sommige mensen zijn er zeer op tegen dat er een max gewicht komt op de bb,s om wat voor reden dan ook milieu , impact joule creep what ever dan zie je dat er gasten zij die dit onderwerp niet kunnen laten rusten en perse hun gelijk willen halen .

Overigens vind dat B&A met een heel mooie uitleg komt en dit terrein heeft dan ook mijn voorkeur omdat je (voorlopig)niet die looie ballen voor je noten krijgt .

Hoe dat in de toekomst zich zal ontwikkelen gaan we dan wel weer zien ...

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
ff tussendoor heb wellicht wat extra info
Waarom post je dat er dan niet gelijk bij?

*airsoft nonsens;*
Maar leuk als je door de jaren heen verschillende bb's door elkaar hebt in gewicht. Hierdoor speel je dus bij. Met 0.25, 0.28, 0.32 door elkaar. Hoe willen ze dan meten waar je mee speelt? Dit omdat er ook idee was om te fps'en met de gewichten waar men mee speelt ipv een vast gewicht.
 
ik heb gevraagd om een test rapport om te delen alleen die heb ik nog niet
vandaar

wat ik extra heb zit nu ff in een pb
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Waarom post je dat er dan niet gelijk bij?

*airsoft nonsens;*
Maar leuk als je door de jaren heen verschillende bb's door elkaar hebt in gewicht. Hierdoor speel je dus bij. Met 0.25, 0.28, 0.32 door elkaar. Hoe willen ze dan meten waar je mee speelt? Dit omdat er ook idee was om te fps'en met de gewichten waar men mee speelt ipv een vast gewicht.

Als jij altijd alle bb's op een hoop hebt gegooid in plaats van ze netjes gescheiden te houden in aparte flessen dan heb je dat ook wel een beetje aan jezelf te danken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick