Even ter duidelijkheid waarom ik zei dat ik het rondom veiligheid een beetje opgeblazen vond, een bril met een EN 166 B of zelfs EN 166 A keur merk kan meer hebben dan waar wij ook maar ooit mee zullen schieten.
B kan 6,2 Joule aan en A 15,5 Joule. EN 166 F daar in tegen kan maar 0.87 Joule hebben!!
Het is aan de NABV om mensen dan goed in te lichten en aan jezelf om bescherming te kopen met de juiste rating.
Als iemand jou brilletje met EN 166 F per ongeluk, omdat je net voorlangs loopt, aan flarden schiet met (om even extreem te zijn) 3 Joule en .45g bbs, ligt het dan aan dat hij met 3J en .45 schiet of dat je met een bril rond banjert met een onvoldoende rating. Ja maar er staat EN 166 op.
Als hetzelfde senario was gebeurd met 1,5 Joule en .30 had het brilletje ook aan gort gelegen. Dus puur qua safety wat is dan een betere oplossing meten op joules en all bbs boven .4g in de ban gooien zodat mensen minder kunnen joule creepen en soms onwetend vals spelen of betere safty voorlichting.
Ben het overigens gewoon eens met en voorstander van het meten op Joules om het eerlijk te houden.
De lijstjes had ik al bijdehand. Ben gewend aan het dragen van veiligheidsbrillen vanwege werkzaamheden. Zal ik zo hier onder ff plaatsen.
Echter moeten we nu gaan investeren in meer bescherming of moeten we gewoon zorgen dat de impactsnelheid niet verder omhoog gaat? Immers we hebben met meer te maken dan met alleen de ogen
.
Als we het toestaan omdat het door technische ontwikkelingen steeds meer instaat zijn zwaardere BB's weg te slingeren komen we op een punt dat we straks ook door kleding en huid gaan schieten. Moeten we dan maar ons daar ook gaan beschermen?
Gewoon een max Joules instellen en klaar. Kom je daar overheen hoor je niet thuis op een airsoftveld dan ga je maar lekker real steel schieten op een schietvereniging.
SAFETY FIRST niet alleen qua ogen maar in zijn geheel.
Dus qua testen zou ik zeggen Sniper/DMR gewoon testen met .4, AEG met .3 en dan dit noteren op een bandje. Weet dat dit gebeurde op Ulicoten. Daar zette men de FPS gewoon op je bandje. Zo ding dat je ook kreeg bij festivals. Dan vervang je nu de FPS naar Joules.
Bij een ingame check mag je niet meer afwijken dan afwijking X (door eigen betere BB) doe je dat wel heb je iets uit te leggen. Doormiddel van laten wegen van je BB.
Hier het lijstje omtrent de EN166 en afwijkende coderingen.
Markeringen van lens
S Versterkte duurzaamheid, biedt weerstand tegen een balletje van 22 mm en 43 gram dat valt van een hoogte van 1,30 meter
F Zwakke impact, biedt weerstand tegen een balletje van 6 mm en 0,86 gram dat inslaat aan 45 m/s
B Middelmatige impact, biedt weerstand tegen balletje van 6 mm en 0,86 gram dat inslaat aan 120 m/s
A Grote impact, biedt weerstand tegen een balletje van 6 mm en 0,86 gram dat inslaat aan 190 m/s
T Bescherming tegen impact bij extreme temperaturen
Daarbij zal er ook er ook rekening gehouden zijn dat men vroeger met een veel lagere Joule waardes werd geschoten door een lager gewicht BB dus de impact energie lag een stuk lager. Zeker na een bepaalde vlucht. Nu door het gebruik van de zwaardere BB is die een stuk hoger.
Dingen die we natuurlijk niet moeten vergeten.
En bedenk daarbij dat als je niet naar een winkel gaat maar puur naar een internetshop dat men zelfs de letters van EN166 niet vermeld.
Daar ligt wel winst ben ik met je eens
@Ties. Zowel vanuit de webshops als vanuit de NABV. Bijna alle NL shops zie ik zelfs de CE EN166 niet staan bij de toch bekendere brillen als Swiss Eys en Bollé en andere merken. Dat vind ik uberhaupt al merkwaardig.