EDIT: officiele bevestiging vanuit de ledenraad fb pagina:
https://www.facebook.com/ledenraadnabv/posts/2089087457849306
Ik verneem dit net vanuit een whatsappgroep waar ik inzit. Als dit klopt ben ik absoluut niet een happy camper. In mijn gevoel is er ineens een nieuwe categorie replica's ontstaan: cqb. Deze mogen maar 0.9 Joule als de organisatie alleen deze toelaat!
Dit is echt totaal nieuw voor me en ik ben niet blij. Dit betekend dat je voor bijna al je replica's zal moeten gaan kiezen: is het een cqb of een buiten replica? CO2 pistolen worden naar buiten verbannen, want die zal je never ever onder de 0.9 J krijgen.
Het ergste is dat je hiermee beginners forceert te kiezen: Ga ik binnen of buiten spelen, of koop ik direct 2 replica's? Ik kan me niet voorstellen dat beginners hier blij van worden. Veteranen (zoals ik) ook niet, want ook zij zullen waarschijnlijk nu echt gaan sleutelen aan hun replica's als ze binnen willen spelen.
Het grote voordeel is geen med, maar sorry, dat is dit me absoluut niet waard.
Dan nog de andere veranderingen, DMR's mogen niet meer zo hard schieten als basr's, zelfs niet met 2 seconden delay. Ze mogen zelfs niet meer de oude 450 fps schieten (1.82J), maar slechts 1.7J. Ingrijpend.
Med's voor Basr's gaan dramatisch omhoog, van 15 naar 25 meter.
Ik kan jullie al zeggen dat dit door de ledenraad is gekomen volgens de eerste berichten, 6 tegen, 7 voor.
Ik ben niet blij met deze regels, ik hoop dat de cqb categorie een stille dood sterft door non-adoptie door organisaties en dat de dmr fps limiet blijft gehandhaaft op 1.81 Joule. Voor de rest zie ik weinig waar ik op tegen ben. Ik ben voor de 0.3 fps meting in Joule en ik kan inkomen met de bb limieten, maar deze voor mij bijkomende veranderingen? Nee.