Je gebruikt veel woorden om de NABV te verdedigen, en ik vindt dat je een beetje arrogant reageert op mijn punten. Punten die ik niet uit mijn duim heb gezogen, maar gewoon letterlijk
HIER te vinden zijn op de NABV site.
Ik kan me de shitstorm aan commentaar nog herinneren toen de NABV een skirm-type competitie wou opstarten. Hoe ze het zich wel niet in het hoofd durfde te halen want orga xxx deed dat ook al en waren ze broodroof aan het plegen. BOSS training hoor ik veel spelers regelmatig over roepen dat het voor iedereen verplicht zou moeten zijn dus het zal wel degelijk zijn nut hebben. Wedstrijden zijn verplicht om bij de overheid het competitie/sport element aan te tonen (skirms zijn geen sport)
Hier kan ik mij wel iets bij indenken, maar het dan maar zo te houden is ook niet goed. BOSS training is echt nutteloss, is gewoon common sense. En voor de mensen waar het verplicht moet zijn zullen het nooit leren, al doen ze 10 BoSS trainingen. Het enige wat ik eventueel een plus punt vindt is de Marhall trainingen, maar dat kan ook buiten de NABV geregeld kunnen worden.
NABV bezoekt ook beurzen e.d. Verder is eisen dat heel Nederland weet wat airsoft is een beetje veel gevraagd niet?
Ik zie het bezoeken van beurzen niet als "promotie", mensen die daar komen zijn al airsofters. De meeste nieuwe aanwas komt omdat ze toevallig een youtube filmpje hebben gezien via dumpert ofzo. Zo ben ik ook de sport ingerold, ik wist niet eens dat je kon airsoften terwijl het al 3 jaar kon. Alsnog is er weinig promotie via tv of radio, de meeste promotie komt van de Airsoft locaties/winkels zelf en niet van de NABV, terwijl de NABV dat wel als kerntaak stelt.
Je zou er ook om kunnen vragen, als je je leven leidt op de wijze dat alles maar aangereikt dient te worden komen we ook nergens. Hoe was die hashtag ook alweer? #durftevragen oid?
Waarom moet ik hierom vragen? Als de NABV dit als kerntaak beschouwd hoef ik dit toch niet voor te kauwen? Een nieuwsbrief eens in het kwartaal nou poe poe. ik wil gewoon weten wat de NABV nou eigenlijk allemaal doet met die contributie.
Primaire taak van de NABV is ervoor te zorgen dat je MAG airsoften. Dat is ook meteen het grootste belang dat de NABV dient te verdedigen. En geloof me, er zijn organisaties en personen in Nederland die airsoft liever gisteren als morgen weer zien verdwijnen uit Nederland.
Meer velden is geen taak van de NABV. Deze kan en mag niet de concurrentie aangaan met commerciele partijen als het gaat om non-competieve skirms. Prijs zakt ook, maar als de NABV iets probeert met vrijwilligers en vervolgens zijn die er niet of komen niet opdagen dan worden er kosten gemaakt.
Hoe lang iemand moet rijden voor een skirm is echt zo een non-argument, als je lang moet rijden voor een skirm dan woon je dus in een commercieel totaal oninteressant gat. Daar kan de NABV niks aan doen.
Het lijkt wel of je zelf van de NABV bent, of er totaal niets van snapt. NABV is een NON-PROFIT vereniging. Dat je MAG airsoften is echt niet een verdienste van de NABV. Politiek Nederland kijkt als het om regelgeving gaat gewoon naar andere landen. In andere landen mag je gewoon airsoften en dus gaat Nederland er gewoon in mee. We moeten nu niet doen of de NABV soort van ridder op het witte paard is die ons beschermt tegen de grote boze politieke partijen of organisatie. Betreft concurrentie dat ik eventueel begrijpen, maar daar kom ik aan het einde even op terug. En over de reistijden, ik woon zelf in Almere dus ben genoeg bij Balls and Arrows te vinden. Er zijn genoeg airsofters waar de reistijd te lang is of moeilijk te bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. De meeste velden zitten in het Noorden en Zuiden van het land omdat daar de plek ervoor is en grond is goedkoop. Dat is ook de reden waarom er weinig velden zijn in de randstad Utrecht/Noord-Zuid Holland. En dat je zegt "als je ver moet rijden voor een skirm dan woon je een commercieel totaal oninteressant gat" getuigt van enorme arrogantie.
Contact met de politiek is vaak een niet openbaar verhaal. Veelal op verzoek van de politieke partijen zelf die er niet op zitten te wachten dat zaken die een "misschien" of een "wellicht" op straat komen voordat er daadwerkelijk een solide besluit genomen is. NABV zal hier aan moeten meewerken want anders staan ze volgende keer voor een gesloten deur. Vergeet niet dat een staatssecretaris of minister airsoft met 5 minuten tikwerk op een circulaire weer kan verbieden. Vandaar dat politieke contacten en besprekingen erg gevoelig liggen.
Zoals ik al eerder zei zijn er personen/organisaties die airsoft liever zien verdwijnen (of in ieder geval het skirm onderdeel daarvan). Ook deze hebben een politieke lobby, dus het feit dat we nog steeds kunnen skirmen toont dat de lobby van de NABV op dit moment nog altijd het meest succes heeft. NABV heeft wel degelijk een lobby lopen voor granaten e.d. maar er is gewoon weinig politieke wil om dat toe te laten. En wie weet hebben ze de landelijke politiek wel eens uitgenodigd om te komen kijken maar hebben die daar gewoon geen zin in?
Kan mij voorstellen dat het niet al te openbaar is, maar weer we moeten nu niet doen of het allemaal "gevoelig" ligt, aangezien 3/4 van nederland niet eens weet dat airsoft bestaat. En weer je geeft de NABV te veel credits in het "in stand houden van de Airsoftsport".
Een hoop grote woorden waarvan je, als je er kalm over nadenkt, geen een kant nog wal raakt. Afgelopen vrijdag heb ik op Schiphol nog mn NABV pas moeten tonen en kreeg de NABV nog complimenten voor de gestegen kwalitiet van de pasjes. Een veel gehoord argument tegen de huidige Nederlandse regelgeving is dat in het buitenland je zonder een pasje een AA kunt kopen, dus hoezo wekt de NABV illegale wapenhandel in de hand?
Als je er GOED over nadenkt is het nog steeds een gotspe dat er geen regulering is in de Airsoft apparaten, terwijl dat wel verwacht wordt. Waarom is er geen gereguleerd marktplaats voor AA's? Waarom moet jij op schiphol je pas laten zien? Ik kan mij alleen voorstellen dat jeje pas moet laten zien omdat je AAs vervoerd naar het buitenland. Lijkt mij wel verdomt logisch in deze tijd.
Even weer een quote van de NABV site
"Maar daarnaast ook voor het behouden van de regulering van airsoftapparaten in Nederland. Datgene waarvoor de NABV zich jarenlang heeft ingezet. Zonder deze regulering is het niet mogelijk airsoft in Nederland te beoefenen"
Als er al een reden is voor de politiek om Airsoft de nek om te draaien is het wel het niet reguleren van AA's!
Een forum, serieus? Wie gaat dat modereren? Er zijn genoeg fora online. Verder is een fora absoluut waarschijnlijk de minst ideale manier om zaken te communiceren.
Marktplaats heeft hetzelfde euvel als een fora. Komt verder ook nog eens bij dat als je verkoop via een NABV only marktplaats gaat doen je geen replica's meer kunt verkopen aan mensen buiten Nederland.
Velden is zoals gezegd niet de taak van de NABV.
Je kunt elk weekend skirmen oid, wat wil je nog meer dan?
Forums is juist de meest ideale manier van communiceren zie ACN cuch*, NABV maakt een forum aan waar je alleen als lid op mag/kan. Aankondigingen doe je daar, en je krijgt meteen feedback van de leden. Kan je meteen je Marktplaats aanhangen.
Bijna elk bedrijf/game/vereniging die een open discussie wilt heeft een forum! De reden waarom er zoveel forums zijn, is omdat NABV er niet eens een heeft. Dat de NABV geen open-discussie forum heeft bewijst weer dat het allemaal ontransparant is.
Eindnoot. Voor een NoN-profit vereniging vindt ik de NABV totaal niet transarant, wat ze doen, wat er gebeurd en waarvoor ze eigenlijk zijn. Het beste is gewoon om de airsoftsport in te delen net als voetbal, volleybal, etc gewoon meerdere verenigingen. Laat bijvoorbeeld Balls and Arrows als vereniging fungeren, kunnen ze best. Ze mogen al AA's verkopen, ik stuur mijn contributie wel naar hun toe 65 euro in ruil voor korting ofzo. Pasje kan ook via hun, of ik stuur wel 7,50 naar de NABV voor het pasje.
Gewoon meerdere verenigingen, zoals alle sporten. Verander desnoods de NABV in een federatie of ECHTE sportbond, zodat meerdere vereniginen een duit in het zakje kunnen doen. NABV heeft als enige vereniging te veel macht, en een organisatie met te veel macht heeft de minste transparantie, en dat blijkt uit ALLES.