Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Ik zie het al voor mij deze regels aan het begin van een skirm dat word gezellig haha

Nog wat het ligt voor de hand en zag het zojuist nog voorbij komen op facebook :

Je kunt beter inzetten op betere bescherming , of je dat moet verplichten dat zal nog wel wat voeten in aarde zetten .

In USA is bijvoorbeeld ook goede oorbescherming verplicht op heel veel velden om maar eens wat te noemen .

2 weken geleden bijvoorbeeld ben ik net boven mijn slaap geraakt door sniper

Kan ik gaan piepen en schreeuwen of ik zorg dat mijn bescherming een upgrade krijgt , in mijn geval een hele goede goggle en een mich helm .

Ik vrees dat het een zooitje word en heel lastig om dit te handhaven .

We gaan het zien volgend jaar


Robin
Goede bescherming = veiligheid , (vooral ogen) is een persoonlijke verantwoordelijkheid van de speler. Heel belangrijk, daar is genoeg informatie over geschreven, ook veel info op internet te vinden. En veiligheid is geldig onder zowel de oude als de nieuwe regels. Ook onder de huidige regels komt een Sniper BB erg hard binnen.
 
Ik las het mailtje en ik dacht dit lijkt de politiek wel.

Er zijn nieuwe regels en wetten nodig, daar is men het over eens. Er wordt lang overlegd en wat er uitkomt is een "compromis" waar niemand aan wat heeft en achter staat.

Wat doet de NABV eigenlijk allemaal, ik ben niet onder de indruk van deze vereniging. Wat bieden ze nu allemaal?
Ik lees een website die zo statisch is wat, alleen af-en-toe een nieuwsbericht. Verder geen leuke topics wat mij dagelijks even de NABVsite zou bezoeken (zoals ACN;)).

Ze hebben geen forum. waarom niet!
Wat ik vaak in mijn omgeving hoor, is dat we meer velden willen, meer leuke evenementen (MILSIMS etc). Ze regelen een pasje, een website en thats it.

Als ik de website lees van de NABV dat zijn dit de punten waar de NABV volgens de NABV zich mee bezig houdt.

  • organiseert evenementen, trainingen en wedstrijden; Er wordt alleen IAPS (select groepje mensen), BOSS training (nutteloos in mijn opzicht) georganiseerd, wedstrijden is alleen voor een select groepje mensen.
  • promoot de airsoftsport actief in Nederland; Nou hoe dan, promotie zie ik alleen via een magazine, ik moet nog steeds uitleggen aan collega's/vrienden en familie wat airsoft is.
  • verstrekt informatie aan leden en belangstellenden; Af en toe een mailtje tikken en naar je maillijst van leden sturen, informatie via de NABV is nihil.
  • behartigt de belangen van de aangesloten leden; Welke belangen dan, de belangen van de leden is dat er gewoon meer velden komen, de prijs omlaag gaat, en dat er gewoon het gehele jaar geairsoft kan worden zonder 2 uur + te rijden naar een locatie.
  • vaardigt voorschriften uit op het gebied van airsoft; Ja, die weten we nu, daar hebben ze een heel jaar over gesteggeld. En wat eruit komt... je hebt nu dus een aparte replica nodig voor CQB. 0.90J is 310 fps op 0.2 gram bb. De sport is al zo duur, en nu zal ik helemaal niet voor CQB gaan.
  • onderhoudt contacten met andere (inter)nationale airsoftorganen; Ik weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen, weer een puntje van geen communicatie en niet weten waar ze mee bezig zijn op dit vlak. Hebben ze contacten met belgie, duitsland, zweden, zo ja wat dan? Organiseren van Milsim of andere leuke evenementen waar 1000+ airsofters naar heen gaan? Ik bedoel in Nederland hebben een beetje ruimte te kort, maar bv in duitsland en belgie genoeg, bos, bergen, heuvels waar geen kip komt en waar je even een leuk survival weekendje kan organiseren. Genoeg mogelijkheden dus, maar weer geen info.
  • onderhoudt contacten met de politiek en de overheid; Het enige wat ik mij kan herinneren is een soort enquete van politieke partijen of men voor of tegen is betreft airsoft. En het ellenlange discussie airsoft-grenades ja of te nee. Verder niets, geen lobby, geen "kom eens kijken en praat eens met de spelers".

NABV moet meer communiceren met de leden, creer een forum, probeer de leden meer bij de sport te betrekken, en zo kan je veel meer feedback verwachten. Eens in de half jaar een enquete rondsturen, zonder communicatie wat er mee is gedaan, of gaat gebeuren schiet niet op...

Dat er niet eens via de NABV een gecontroleerde met alleen toegangelijk voor leden MARKTPLAATS is is een gotspe. Er is geen controle wie of wat replica's verkoopt met of zonder lidmaatschap. Nee, NABV legt die verantwoordelijkheid bij de leden "je mag niet verkopen aan mensen zonder pasje" (wat makkelijk te vervalsen is). Je werkt hier gewoon illegale (nep) wapen handel in de hand!!!

Dus:

FORUM
MARKTPLAATS
MEER VELDEN
MEER EVENEMENTEN VOOR IEDEREEN

Ik heb bovenstaand stukje, in aangepaste vorm ook naar de NABV gestuurd. Ben er een beetje klaar mee.
 
Volgens mij lezen heel veel mensen de nieuwe CQB class regel als een verplichting om indoor te spelen.

Zoals ik ik het lees is dit helemaal niet het geval.
De CQB class evenementen zullen op zichzelf staande evenementen zijn, waat bij enkel deze classe is toegestaan.

De CQB class is enkel een manier van de NABV om in hun ogen op een veilige manier te skirmen zonder de pangregel.
Aangezien veel huidige cqb locaties het met de huidige regelgeving ook prima vinden gaan zullen ze waarschijnlijk zoiets hebben van waarom zouden we deze manier aanpassen als er zoveel mensen zijn die dit helemaal niet aangepast willen zien worden.

Gezien de reacties van veel mensen denk ik niet dat we ons hier nou heel druk om moeten gaan lopen maken.

Dit is hoe ik het straks zie gebeuren:
Er is straks een locatie of 2-3 die besluit een CQB evenement te houden. Regels dus met 0,9J. Het evenement komt en er komt 4 man opdagen. Waarom omdat er niet veel mensen bereid zijn spul aan te passen of bij te kopen speciaal hier voor.
2 maand later komen er nog enkele evenementen, welke zeer waarschijnlijk ook floppen vanwege te weinig animo om bovenstaande reden.
Gevolg we horen nooit weer iets over deze onzin class.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en Goovscoov
Dit is hoe ik het straks zie gebeuren:
Er is straks een locatie of 2-3 die besluit een CQB evenement te houden. Regels dus met 0,9J. Het evenement komt en er komt 4 man opdagen. Waarom omdat er niet veel mensen bereid zijn spul aan te passen of bij te kopen speciaal hier voor.
2 maand later komen er nog enkele evenementen, welke zeer waarschijnlijk ook floppen vanwege te weinig animo om bovenstaande reden.
Gevolg we horen nooit weer iets over deze onzin class.
Dat is precies wat ik er ook van verwacht, organisatoren kunnen zelf ook wel bedenken dat ze zich hiermee behoorlijk in de vingers snijden als ze de CQB klasse gaan hanteren.

Daarnaast, gezien de regelingen, veranderd er voor mij persoonlijk niet veel (nu 2 maanden NABV lid) en eigenaar van een standaard VFC HK416D en WE Glock 17. Zelf ben ik nog niet zo thuis in het knutselen met internals en de gevolgen ten aanzien van de nieuwe regeling. Daarom wacht ik voor de zekerheid (en wellicht een tip voor meerdere) met het upgraden van mijn replica tot April/Mei zodat de shop's een beter beeld hebben en ervaring met hoe ver ze kunnen gaan en wat wel/niet werkt of mag.
 
Laatst bewerkt:
organiseert evenementen, trainingen en wedstrijden; Er wordt alleen IAPS (select groepje mensen), BOSS training (nutteloos in mijn opzicht) georganiseerd, wedstrijden is alleen voor een select groepje mensen.
Ik kan me de shitstorm aan commentaar nog herinneren toen de NABV een skirm-type competitie wou opstarten. Hoe ze het zich wel niet in het hoofd durfde te halen want orga xxx deed dat ook al en waren ze broodroof aan het plegen. BOSS training hoor ik veel spelers regelmatig over roepen dat het voor iedereen verplicht zou moeten zijn dus het zal wel degelijk zijn nut hebben. Wedstrijden zijn verplicht om bij de overheid het competitie/sport element aan te tonen (skirms zijn geen sport)

promoot de airsoftsport actief in Nederland; Nou hoe dan, promotie zie ik alleen via een magazine, ik moet nog steeds uitleggen aan collega's/vrienden en familie wat airsoft is.
NABV bezoekt ook beurzen e.d. Verder is eisen dat heel Nederland weet wat airsoft is een beetje veel gevraagd niet?


verstrekt informatie aan leden en belangstellenden; Af en toe een mailtje tikken en naar je maillijst van leden sturen, informatie via de NABV is nihil.
Je zou er ook om kunnen vragen, als je je leven leidt op de wijze dat alles maar aangereikt dient te worden komen we ook nergens. Hoe was die hashtag ook alweer? #durftevragen oid?

behartigt de belangen van de aangesloten leden; Welke belangen dan, de belangen van de leden is dat er gewoon meer velden komen, de prijs omlaag gaat, en dat er gewoon het gehele jaar geairsoft kan worden zonder 2 uur + te rijden naar een locatie.
Primaire taak van de NABV is ervoor te zorgen dat je MAG airsoften. Dat is ook meteen het grootste belang dat de NABV dient te verdedigen. En geloof me, er zijn organisaties en personen in Nederland die airsoft liever gisteren als morgen weer zien verdwijnen uit Nederland.
Meer velden is geen taak van de NABV. Deze kan en mag niet de concurrentie aangaan met commerciele partijen als het gaat om non-competieve skirms. Prijs zakt ook, maar als de NABV iets probeert met vrijwilligers en vervolgens zijn die er niet of komen niet opdagen dan worden er kosten gemaakt.
Hoe lang iemand moet rijden voor een skirm is echt zo een non-argument, als je lang moet rijden voor een skirm dan woon je dus in een commercieel totaal oninteressant gat. Daar kan de NABV niks aan doen.

vaardigt voorschriften uit op het gebied van airsoft; Ja, die weten we nu, daar hebben ze een heel jaar over gesteggeld. En wat eruit komt... je hebt nu dus een aparte replica nodig voor CQB. 0.90J is 310 fps op 0.2 gram bb. De sport is al zo duur, en nu zal ik helemaal niet voor CQB gaan.
De keuze voor het al of niet gebruiken van de CQB klasse is aan de orga, niet aan de NABV. De NABV heeft met de introductie CQB organisatoren een optie geboden om op een veilige manier van de, veel gezeik opleverende, pang-regel af te stappen. En de sport maak je zelf net zo duur als je wilt. Ik zeg niet dat dit op jouw slaat maar ik erger me wel aan mensen die klagen over de introductie van de cqb regel maar ondertussen wel 5 aeg's in de kast hebben liggen.


onderhoudt contacten met andere (inter)nationale airsoftorganen; Ik weet niet wat ik mij daar bij moet voorstellen, weer een puntje van geen communicatie en niet weten waar ze mee bezig zijn op dit vlak. Hebben ze contacten met belgie, duitsland, zweden, zo ja wat dan? Organiseren van Milsim of andere leuke evenementen waar 1000+ airsofters naar heen gaan? Ik bedoel in Nederland hebben een beetje ruimte te kort, maar bv in duitsland en belgie genoeg, bos, bergen, heuvels waar geen kip komt en waar je even een leuk survival weekendje kan organiseren. Genoeg mogelijkheden dus, maar weer geen info.
Mede dankzij de NABV hebben airsoftorganen uit andere landen zich verenigd in de European airsoft organisation. Deze heeft ervoor gezorgd dat airsoft tijdens de invoering van de nieuwe Europese wapenwet een uitzondering kreeg. Was die wet in originele vorm zonder lobby van de EAO aangenomen dan had je elke militair gelijkende replica in kunnen leveren.
Zoals eerder gezegd is het organiseren van commerciele evenementen niet de taak van de NABV. Survival is geen airsoft en hoeft (en hoort) de NABV dus ook niet aan te bieden. Verder is de NABV bezig om te pogen het transporteren van airsoftreplica's door Duitsland (dus niet gebruik in Duitsland, de NABV kan niks veranderen aan die Duitse regels) makkelijker te maken.

onderhoudt contacten met de politiek en de overheid; Het enige wat ik mij kan herinneren is een soort enquete van politieke partijen of men voor of tegen is betreft airsoft. En het ellenlange discussie airsoft-grenades ja of te nee. Verder niets, geen lobby, geen "kom eens kijken en praat eens met de spelers".
Contact met de politiek is vaak een niet openbaar verhaal. Veelal op verzoek van de politieke partijen zelf die er niet op zitten te wachten dat zaken die een "misschien" of een "wellicht" op straat komen voordat er daadwerkelijk een solide besluit genomen is. NABV zal hier aan moeten meewerken want anders staan ze volgende keer voor een gesloten deur. Vergeet niet dat een staatssecretaris of minister airsoft met 5 minuten tikwerk op een circulaire weer kan verbieden. Vandaar dat politieke contacten en besprekingen erg gevoelig liggen.
Zoals ik al eerder zei zijn er personen/organisaties die airsoft liever zien verdwijnen (of in ieder geval het skirm onderdeel daarvan). Ook deze hebben een politieke lobby, dus het feit dat we nog steeds kunnen skirmen toont dat de lobby van de NABV op dit moment nog altijd het meest succes heeft. NABV heeft wel degelijk een lobby lopen voor granaten e.d. maar er is gewoon weinig politieke wil om dat toe te laten. En wie weet hebben ze de landelijke politiek wel eens uitgenodigd om te komen kijken maar hebben die daar gewoon geen zin in?


Dat er niet eens via de NABV een gecontroleerde met alleen toegangelijk voor leden MARKTPLAATS is is een gotspe. Er is geen controle wie of wat replica's verkoopt met of zonder lidmaatschap. Nee, NABV legt die verantwoordelijkheid bij de leden "je mag niet verkopen aan mensen zonder pasje" (wat makkelijk te vervalsen is). Je werkt hier gewoon illegale (nep) wapen handel in de hand!!!
Een hoop grote woorden waarvan je, als je er kalm over nadenkt, geen een kant nog wal raakt. Afgelopen vrijdag heb ik op Schiphol nog mn NABV pas moeten tonen en kreeg de NABV nog complimenten voor de gestegen kwalitiet van de pasjes. Een veel gehoord argument tegen de huidige Nederlandse regelgeving is dat in het buitenland je zonder een pasje een AA kunt kopen, dus hoezo wekt de NABV illegale wapenhandel in de hand?


Dus:

FORUM
MARKTPLAATS
MEER VELDEN
MEER EVENEMENTEN VOOR IEDEREEN

Een forum, serieus? Wie gaat dat modereren? Er zijn genoeg fora online. Verder is een fora absoluut waarschijnlijk de minst ideale manier om zaken te communiceren.
Marktplaats heeft hetzelfde euvel als een fora. Komt verder ook nog eens bij dat als je verkoop via een NABV only marktplaats gaat doen je geen replica's meer kunt verkopen aan mensen buiten Nederland.
Velden is zoals gezegd niet de taak van de NABV.
Je kunt elk weekend skirmen oid, wat wil je nog meer dan?
 
Redelijk eens Oddball, behalve deze:

Je zou er ook om kunnen vragen, als je je leven leidt op de wijze dat alles maar aangereikt dient te worden komen we ook nergens. Hoe was die hashtag ook alweer? #durftevragen oid?

Dit is gewoon onzin, want om alles is te vragen als je weet waar je naar aan het vragen bent. Maar als je niet weet wat een organisatie aan het doen is, wat de plannen zijn, hoe deze zijn gemotiveerd en hoe ze deze willen uitvoeren is het moeilijk om duidelijke vragen te stellen of uberhaupt weten dat je dingen moet afvragen.

De nabv zou gewoon een communicatieplicht moeten hebben, dit is nu echt beroerd en nu zullen ze op de blaren moeten zitten erdoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Basura Nephilim
@Maffo

Ik heb mijn mening vooral zo geformuleerd omdat hij niet aangeeft wat hij dan voor informatie wil. Vooral ook omdat ik eigenlijk alles kan vinden wat ik nodig heb en indien ik iets verduidelijkt wil hebben of gewoon de algemene vraag aan nabv mensen stel "zitten er zaken in de pijplijn?" Ik daar gewoon antwoordt op krijg.
Ik ben het met je eens dat de communicatie van de NABV niet een schoonheidsprijs verdient. Echter is en blijft communicatie een vak apart (je kunt het tenslotte niet voor niks studeren). Is dat een excuus? vast niet. Blijft echter wel het feit dat communicatie van 2 kanten moet komen.

Om een voorbeeld te noemen:
Er wordt op facebook zeer veel geklaagd over de NABV maar het aantal mensen dat daadwerkelijk de moeite neemt om zijn/haar klachten in een mail te zetten/door te bellen is vrijwel nihil.
En uiteraard dient het wel redelijk netjes te gebeuren, met dreig/haatmails gaat de NABV/Ledenraad je echt niet serieus nemen (want die worden er wel veel verstuurd)
 
Sorry hoor maar de communicatie van de NABV is gewoon niet goed te praten. Moet van 2 kanten komen? Zij zijn de professionals (zouden moeten zijn, niet wij) en áls ze communiceren kan je het niet eens vertrouwen!

De vorige update gaf namelijk aan dat de joule waarden definitief waren en er alleen nog naar MED gekeken werd. En nu is opeens DMR van 1,84 naar 1,7 gegaan. Ik heb net m'n DMR in België laten tunen, zodat ik op tijd klaar zou zijn voor 1 Jan. En nu zit ik met de gebakken peren, met een DMR die te hard schiet en waar ik nu dan maar weer zelf aan moet gaan sleutelen om hem legaal te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bax, Denzel053 en Maffo
Beetje sleutelen is part of the fun althans bij mij .

Zo groot zijn de verschillen nu ook weer niet , hoe ze dit alles gaan checken in April is een ander verhaal haha
 
Sorry hoor maar de communicatie van de NABV is gewoon niet goed te praten. Moet van 2 kanten komen? Zij zijn de professionals (zouden moeten zijn, niet wij) en áls ze communiceren kan je het niet eens vertrouwen!

De vorige update gaf namelijk aan dat de joule waarden definitief waren en er alleen nog naar MED gekeken werd. En nu is opeens DMR van 1,84 naar 1,7 gegaan. Ik heb net m'n DMR in België laten tunen, zodat ik op tijd klaar zou zijn voor 1 Jan. En nu zit ik met de gebakken peren, met een DMR die te hard schiet en waar ik nu dan maar weer zelf aan moet gaan sleutelen om hem legaal te krijgen.

Persoonlijk heb ik de theorie dat de bb limiet voor dmr naar 0.36 zou gaan en toen heeft iemand later het voorstel gedaan, gezien de grote discussie over het gewicht van de bb, om ipv het gewicht van de bb te verlagen de Joule limiet iets te verlagen.
 
Je gebruikt veel woorden om de NABV te verdedigen, en ik vindt dat je een beetje arrogant reageert op mijn punten. Punten die ik niet uit mijn duim heb gezogen, maar gewoon letterlijk HIER te vinden zijn op de NABV site.

Ik kan me de shitstorm aan commentaar nog herinneren toen de NABV een skirm-type competitie wou opstarten. Hoe ze het zich wel niet in het hoofd durfde te halen want orga xxx deed dat ook al en waren ze broodroof aan het plegen. BOSS training hoor ik veel spelers regelmatig over roepen dat het voor iedereen verplicht zou moeten zijn dus het zal wel degelijk zijn nut hebben. Wedstrijden zijn verplicht om bij de overheid het competitie/sport element aan te tonen (skirms zijn geen sport)

Hier kan ik mij wel iets bij indenken, maar het dan maar zo te houden is ook niet goed. BOSS training is echt nutteloss, is gewoon common sense. En voor de mensen waar het verplicht moet zijn zullen het nooit leren, al doen ze 10 BoSS trainingen. Het enige wat ik eventueel een plus punt vindt is de Marhall trainingen, maar dat kan ook buiten de NABV geregeld kunnen worden.

NABV bezoekt ook beurzen e.d. Verder is eisen dat heel Nederland weet wat airsoft is een beetje veel gevraagd niet?

Ik zie het bezoeken van beurzen niet als "promotie", mensen die daar komen zijn al airsofters. De meeste nieuwe aanwas komt omdat ze toevallig een youtube filmpje hebben gezien via dumpert ofzo. Zo ben ik ook de sport ingerold, ik wist niet eens dat je kon airsoften terwijl het al 3 jaar kon. Alsnog is er weinig promotie via tv of radio, de meeste promotie komt van de Airsoft locaties/winkels zelf en niet van de NABV, terwijl de NABV dat wel als kerntaak stelt.

Je zou er ook om kunnen vragen, als je je leven leidt op de wijze dat alles maar aangereikt dient te worden komen we ook nergens. Hoe was die hashtag ook alweer? #durftevragen oid?

Waarom moet ik hierom vragen? Als de NABV dit als kerntaak beschouwd hoef ik dit toch niet voor te kauwen? Een nieuwsbrief eens in het kwartaal nou poe poe. ik wil gewoon weten wat de NABV nou eigenlijk allemaal doet met die contributie.

Primaire taak van de NABV is ervoor te zorgen dat je MAG airsoften. Dat is ook meteen het grootste belang dat de NABV dient te verdedigen. En geloof me, er zijn organisaties en personen in Nederland die airsoft liever gisteren als morgen weer zien verdwijnen uit Nederland.
Meer velden is geen taak van de NABV. Deze kan en mag niet de concurrentie aangaan met commerciele partijen als het gaat om non-competieve skirms. Prijs zakt ook, maar als de NABV iets probeert met vrijwilligers en vervolgens zijn die er niet of komen niet opdagen dan worden er kosten gemaakt.
Hoe lang iemand moet rijden voor een skirm is echt zo een non-argument, als je lang moet rijden voor een skirm dan woon je dus in een commercieel totaal oninteressant gat. Daar kan de NABV niks aan doen.

Het lijkt wel of je zelf van de NABV bent, of er totaal niets van snapt. NABV is een NON-PROFIT vereniging. Dat je MAG airsoften is echt niet een verdienste van de NABV. Politiek Nederland kijkt als het om regelgeving gaat gewoon naar andere landen. In andere landen mag je gewoon airsoften en dus gaat Nederland er gewoon in mee. We moeten nu niet doen of de NABV soort van ridder op het witte paard is die ons beschermt tegen de grote boze politieke partijen of organisatie. Betreft concurrentie dat ik eventueel begrijpen, maar daar kom ik aan het einde even op terug. En over de reistijden, ik woon zelf in Almere dus ben genoeg bij Balls and Arrows te vinden. Er zijn genoeg airsofters waar de reistijd te lang is of moeilijk te bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. De meeste velden zitten in het Noorden en Zuiden van het land omdat daar de plek ervoor is en grond is goedkoop. Dat is ook de reden waarom er weinig velden zijn in de randstad Utrecht/Noord-Zuid Holland. En dat je zegt "als je ver moet rijden voor een skirm dan woon je een commercieel totaal oninteressant gat" getuigt van enorme arrogantie.

Contact met de politiek is vaak een niet openbaar verhaal. Veelal op verzoek van de politieke partijen zelf die er niet op zitten te wachten dat zaken die een "misschien" of een "wellicht" op straat komen voordat er daadwerkelijk een solide besluit genomen is. NABV zal hier aan moeten meewerken want anders staan ze volgende keer voor een gesloten deur. Vergeet niet dat een staatssecretaris of minister airsoft met 5 minuten tikwerk op een circulaire weer kan verbieden. Vandaar dat politieke contacten en besprekingen erg gevoelig liggen.
Zoals ik al eerder zei zijn er personen/organisaties die airsoft liever zien verdwijnen (of in ieder geval het skirm onderdeel daarvan). Ook deze hebben een politieke lobby, dus het feit dat we nog steeds kunnen skirmen toont dat de lobby van de NABV op dit moment nog altijd het meest succes heeft. NABV heeft wel degelijk een lobby lopen voor granaten e.d. maar er is gewoon weinig politieke wil om dat toe te laten. En wie weet hebben ze de landelijke politiek wel eens uitgenodigd om te komen kijken maar hebben die daar gewoon geen zin in?

Kan mij voorstellen dat het niet al te openbaar is, maar weer we moeten nu niet doen of het allemaal "gevoelig" ligt, aangezien 3/4 van nederland niet eens weet dat airsoft bestaat. En weer je geeft de NABV te veel credits in het "in stand houden van de Airsoftsport".

Een hoop grote woorden waarvan je, als je er kalm over nadenkt, geen een kant nog wal raakt. Afgelopen vrijdag heb ik op Schiphol nog mn NABV pas moeten tonen en kreeg de NABV nog complimenten voor de gestegen kwalitiet van de pasjes. Een veel gehoord argument tegen de huidige Nederlandse regelgeving is dat in het buitenland je zonder een pasje een AA kunt kopen, dus hoezo wekt de NABV illegale wapenhandel in de hand?

Als je er GOED over nadenkt is het nog steeds een gotspe dat er geen regulering is in de Airsoft apparaten, terwijl dat wel verwacht wordt. Waarom is er geen gereguleerd marktplaats voor AA's? Waarom moet jij op schiphol je pas laten zien? Ik kan mij alleen voorstellen dat jeje pas moet laten zien omdat je AAs vervoerd naar het buitenland. Lijkt mij wel verdomt logisch in deze tijd.

Even weer een quote van de NABV site "Maar daarnaast ook voor het behouden van de regulering van airsoftapparaten in Nederland. Datgene waarvoor de NABV zich jarenlang heeft ingezet. Zonder deze regulering is het niet mogelijk airsoft in Nederland te beoefenen"

Als er al een reden is voor de politiek om Airsoft de nek om te draaien is het wel het niet reguleren van AA's!

Een forum, serieus? Wie gaat dat modereren? Er zijn genoeg fora online. Verder is een fora absoluut waarschijnlijk de minst ideale manier om zaken te communiceren.
Marktplaats heeft hetzelfde euvel als een fora. Komt verder ook nog eens bij dat als je verkoop via een NABV only marktplaats gaat doen je geen replica's meer kunt verkopen aan mensen buiten Nederland.
Velden is zoals gezegd niet de taak van de NABV.
Je kunt elk weekend skirmen oid, wat wil je nog meer dan?

Forums is juist de meest ideale manier van communiceren zie ACN cuch*, NABV maakt een forum aan waar je alleen als lid op mag/kan. Aankondigingen doe je daar, en je krijgt meteen feedback van de leden. Kan je meteen je Marktplaats aanhangen.
Bijna elk bedrijf/game/vereniging die een open discussie wilt heeft een forum! De reden waarom er zoveel forums zijn, is omdat NABV er niet eens een heeft. Dat de NABV geen open-discussie forum heeft bewijst weer dat het allemaal ontransparant is.

Eindnoot. Voor een NoN-profit vereniging vindt ik de NABV totaal niet transarant, wat ze doen, wat er gebeurd en waarvoor ze eigenlijk zijn. Het beste is gewoon om de airsoftsport in te delen net als voetbal, volleybal, etc gewoon meerdere verenigingen. Laat bijvoorbeeld Balls and Arrows als vereniging fungeren, kunnen ze best. Ze mogen al AA's verkopen, ik stuur mijn contributie wel naar hun toe 65 euro in ruil voor korting ofzo. Pasje kan ook via hun, of ik stuur wel 7,50 naar de NABV voor het pasje.

Gewoon meerdere verenigingen, zoals alle sporten. Verander desnoods de NABV in een federatie of ECHTE sportbond, zodat meerdere vereniginen een duit in het zakje kunnen doen. NABV heeft als enige vereniging te veel macht, en een organisatie met te veel macht heeft de minste transparantie, en dat blijkt uit ALLES.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik de theorie dat de bb limiet voor dmr naar 0.36 zou gaan en toen heeft iemand later het voorstel gedaan, gezien de grote discussie over het gewicht van de bb, om ipv het gewicht van de bb te verlagen de Joule limiet iets te verlagen.

Volgens mij moet dit echter alleen niet EEN mening zijn, maar een gezamenlijk besluit waar de hele community airsoft bij wordt betrokken. Ik ben het bijvoorbeeld daar niet mee eens en vind een bb limiet niet zinnig, hier moet dan natuurlijk een goede tussenweg worden gevonden zodat iedereen via een compromis er tevreden mee kan zijn, desondanks is mijn mening totaal niet vertegenwoordigd in dit verhaal van de NABV.

Daarom vindt ik het ook heel bijzonder dat we sinds de laatste update praktisch niks meer hebben gehoord en er nu opeens een aantal grote wijzigingen zijn, waar dan ook nog uit blijkt dat er een minimale meerderheid was in de ledenraad, die voor heeft gestemd. Voor de rest vind ik het nog steeds bijzonder dat de NABV, de regels voor alle spelers dicteert zonder werkelijk feedback van ons als community daar in mee te nemen.

Waarom zijn er geen test skirms gedaan met de nieuwe regels, waarom is er geen survey geweest met vragen over de nieuwe regels zodat ze onze input hadden en ga zo maar door. Enigste wat ze hebben gedaan is hun "testen", waar ik toch van vele over heb gehoord dat die aardig slecht waren en met een hoop factoren niet fatsoenlijk rekening mee is gehouden tijdens de skirms en schieten op een stuk karton vind ik nou ook weer niet van hoog wetenschappelijk niveau.
 
Laatst bewerkt:
@Rebelattack
Die testskirms zijn er wel degelijk geweest bij o.a. wild mountain (volgens mij zijn de ervaringen toen zelfs hier op het forum door bezoekers gedeeld)
Verder zijn er tests gehouden om te kijken hoeveel replica's er nou creepen. Ik weet niet met welke factoren men dan rekening moet houden. Een replica creept (en zo ja hoeveel?) of hij creept niet.
En dat stuk karton diende enkel als een (ik geef toe slecht) voorbeeld over de gevolgen van joulecreep
 
  • Leuk
Waarderingen: M14shooter
@Rebelattack
Die testskirms zijn er wel degelijk geweest bij o.a. wild mountain (volgens mij zijn de ervaringen toen zelfs hier op het forum door bezoekers gedeeld)
Verder zijn er tests gehouden om te kijken hoeveel replica's er nou creepen. Ik weet niet met welke factoren men dan rekening moet houden. Een replica creept (en zo ja hoeveel?) of hij creept niet.
En dat stuk karton diende enkel als een (ik geef toe slecht) voorbeeld over de gevolgen van joulecreep

Dat was puur joulecreep metingen tijdens de skirm, geen test skirms met max gewichten, die nu wel worden geforceerd of het feit dat de nieuwe CQB FPS regel nooit is getest (0.9 joule). Testen op joulecreep met random replica's zonder fatsoenlijk afstellen van hop up (want dat heeft invloed) vind ik beetje tegenvallen, maakt minder uit op de grote aantallen, maar toch had ik er wat meer van verwacht, dan alleen zoveel creeped en zoveel niet (JC per categorie replica, verdeling van toename JC tussen .20 en .30, etc.). Denk dat er ook wel genoeg mensen zouden zijn geweest die op een avond even langs het NABV hadden willen komen om bij te dragen aan JC testen. Stuk karton is gewoon slecht en dan kan je beter niks laten zien of iets fatsoenlijks produceren.

Het gaat me ook niet zozeer over de nieuwe FPS regels, maar meer het feit dat er opeens ook max gewichten per klasse erdoorheen zijn gedrukt (zo voelt het iig) waar wij als speler niks vanaf wisten tot ze er al doorheen waren. De onverwachtse DMR regel is onverwachts, maar goed er was al redelijk veel gespeculeerd dat er iets ging veranderen. Jammer genoeg verwacht ik toch echt wel betere communicatie op dit aspect van de NABV, maar goed dat zegt iedereen al langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Denzel053
Die nieuwe DMR regel snap ik wel, in de oude situatie 450 fps met een speedtrigger , dan geef je een sniper het nakijken .

Heb nog eens goed gekeken naar de veranderingen en vind het wel prima zo .

Voordeel met mijn Tippmann m4 is wel dat afstellen fps appeltje eitje is .

Met eventueel aanschaffen van nieuwe replicas hou ik wel rekening met de April regels 2019

Voor de rest maak ik me maar niet zo druk

Robin
 
  • Leuk
Waarderingen: Roy Pie
Zelfs voor de CQB regels kun je de Tippy gebruiken @Robin2k7 ;)
Niet dat je het wil maar mogelijk is het wel.
Waar ik eigenlijk het meeste van baal is dat je verplicht word om een maximaal gewicht bb te gebruiken bij de verschillende replica's
Gebruik zelf over het algemeen een Tippmann in het veld en heb na wat testwerk, uitgevonden dat die van mij het beste werken op 0.32.
Nu dus de nieuwe regels volgend jaar 01-04-2019 ingaan, word ik dus verplicht om met max 0.30 te gaan spelen.
Dit reeds in het verleden gedaan en kreeg toch niet de zelfde resultaten als met 0.32.
Ook dat er joule creep metingen gedaan werden, aangeboden om eventueel mee te helpen juist ivm de Tippy daar dit meestal een ondergeschoven kindje is.
Blijf ook nog steeds de communicatie tussen NABV en de leden erg zuinig vinden.
Dat de regels aan gepast worden om onze alle veiligheid te waarborgen kan ik begrijpen maar betrek de mensen er dan ook bij en ga niet op erg selectieve plekken testen met meestal eigen mensen ivp de mensen die daadwerkelijk regelmatig in het veld staan
Just my 2 cents.

Mvg Roy AKA Smitty
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Die nieuwe DMR regel snap ik wel, in de oude situatie 450 fps met een speedtrigger , dan geef je een sniper het nakijken .

De 4 bb's per seconden vind ik goed gevonden. Het geeft echt een plaats voor een dmr boven een minder snel schietende sniper. Ik vind het echter jammer dat dat echter gepaard gaat met een 0.18J verlaging van de dmr limiet. Ik moet nu bijvoorbeeld voor twee dmr's weer het altijd leuke veren-vinden-en-verwisselen-spelletje gaan spelen. Waarom niet vasthouden aan de oude limiet? Die 0.18 J, net zoals de cqb 0.3J, gaan echt geen tanden redden hoor, dat doe je met propere gezichtsbescherming.
 
De limieten zijn zoals ik begrepen heb niet gericht op beschermen van tanden maar op het hebben van net geen 1J trefferenergie op de MED.

Onderzoek door o.a. de engelse politie heeft bewezen dat een bb vanaf 1J trefferenergie de mogelijkheid heeft de huid te penetreren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
De limieten zijn zoals ik begrepen heb niet gericht op beschermen van tanden maar op het hebben van net geen 1J trefferenergie op de MED.

Kijk, dat is informatie en motivatie waar we iets mee kunnen! Waarom krijgen we dat er dan niet bij te horen? Ben het er nog steeds niet mee eens, want ik zou dan ook wel hard bewijs willen zien dat dit een wijdverspreid probleem is dat hiermee is opgelost, maar het is dan in ieder geval iets om vanaf te kunnen werken.