Ik heb eens wat nagedacht en kom tot de conclusie dat de NABV in deze kennelijk altijd gezeur zal krijgen.
In de discussies omtrent verschillende granaten zijn er altijd mensen die bij sommige granaten, terecht, de claim gebruiken dat granaat x zou moeten mogen omdat het niet op een echte granaat lijkt.
Dan zijn er weer anderen die zeggen, maar het is een granaat dus het blijft een grijs gebied of nog strenger, Nee het mag gewoon niet.
Laten we even wel wezen dat er verschillende soorten granaten binnen airsoft zijn die we dienen te beoordelen, zoals uit de zaak omtrent de cyclone duidelijk is geworden, op een aantal criteria:
- allereerst het uiterlijk, dit is denk ik voor iedereen wel duidelijk. Als het een replica is van een echte granaat dan is het een no go. Verder weten we dankzij de cyclone zaak ook dat een lepel niet mag maar dat een pin geen probleem is.
- dan komt de werking, gebruikt het daadwerkelijk kruit dan is het een no go. Maar ook op gas kunnen er granaten zijn die te echt zijn. Ik denk bv dat zelfs een aangepaste versie van de APS hakkotsu nooit toegestaan zal worden, simpelweg omdat er daadwerkelijk iets (letterlijk) opgeblazen wordt.
Dan komen we bij de Avatar en ook bij het belangrijkste wat ik probeer duidelijk te maken (ben daar niet altijd goed in dus alvast excuses als het niet duidelijk over komt): De avatar is qua uiterlijk en werking GEEN granaat. Ja het wordt geadverteerd als, maar als je bekijkt hoe het ding er uit ziet en hoe de werking ervan is kan, in ieder geval ik, geen andere conclusie trekken dat het GEEN granaat is, maar eerder een gooibare bb-sproeier.