FPS/ joule creeping

Blijft een interessante discussie...

Wat ik alleen een beetje mis is dat het hier om veiligheid gaat...

Door het bewust of onbewust opvoeren van de energie die een bb geeft kan je mensen serieus pijn doen/misschien zelfs verwonden. Dit lijkt mij ongeacht het systeem waarmee je speelt niet de bedoeling.

Wat mijn betreft; meten op joul (of in ieder geval omrekenen, want om echt energie te meten moet je een impactmeter hebben en die zijn duur...) en dan met het gewicht waarmee je schiet. Helaas gaat dit niet werken, want er lopen er altijd een paar bij die de boel bewust besodemieteren... dus dan idd dan maar meten met 0.32 oid zodat in ieder geval een groot deel van de joul creep uitgesloten wordt.

Iedereen die nu aan het huilen is dat hun replica is afgesteld op -2FPS tov de maximale FPS met 0.20 en dat ze er niks aan kunnen doen en de rest van de slechte excuses zijn zich er dus dondersgoed van bewust en schieten momenteel willens en wetens te hard op hun tegenstander! Die mogen dus allemaal netjes terug naar de werkbank en hun replica opnieuw afstellen.

Vergelijk het maar met een auto waaronder grotere (in diameter) banden gemonteerd zijn. Die auto zal sneller rijden als dat de teller aangeeft, kom je hiermee langs een fotocamera van onze vrienden uit Leeuwarden krijg je daar ook keurig een herinnering van... dus nogmaals “ik kan er niks aan doen blablablabla” is gewoon onzin! Je weet dat het zo is en maakt, naar mijn idee, op dit moment bewust misbruik van de regels die van toepassing zijn. Ja, het mag. Is het netjes? Ben je een gentleman? Nee, dat denk ik niet.

Tuurlijk mag het beloond worden als je investeerd in je replica, maar zoek het dan in de hoek van constant en accuraat schieten.

Fijne Pasen!

Groet,
Peter
 
Onder de huidige regels schiet niemand willens en wetens te hard simpelweg omdat zolang je onder de 360/500 fps blijft met 0.2 je niks fout doet. Er is niks mis mee om je systeem zo goed als het kan te laten schieten.
Verder is pijn een onvermijdelijk iets zolang je deelneemt aan een skirm.
Verder zijn er zat mensen die zonder ooit gehoord hebben van joule creep hun replica op -2 hebben afgesteld.

Ik blijf erbij dat de hele joule creep discussie een berg onzin is en dat er dingen zijn die meer prioriteit verdienen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henny_495 en Robin2k7
Tuurlijk mag het beloond worden als je investeerd in je replica, maar zoek het dan in de hoek van constant en accuraat schieten.

Helemaal mee eens, argumenten zoals: Ik heb er veel voor betaald of ik schiet maar 200 BB's op een skirm af. Vind ik totale onzin, omdat je inderdaad bewust mensen extra veel pijn doet. En al betaal ik daar 2000 euro of je schiet 1x iemand een BB in zn kin mag dat nog steeds niet. En is dat net zo onsportief als dat je het 10x doet..

En het is makkelijk op te lossen door er een mindere veer in te stoppen, of wat minder luchtdruk te gebruiken. Ga je dit merken? Ja, maar als iedereen dat doet is dat probleem verdwenen.

Onder de huidige regels schiet niemand willens en wetens te hard simpelweg omdat zolang je onder de 360/500 fps blijft met 0.2 je niks fout doet.
Dit klopt inderdaad en is dus een punt die de NABV moet gaan aanpakken, en hopelijk zo snel mogelijk..

Verder is pijn een onvermijdelijk iets zolang je deelneemt aan een skirm.
Ben ik het totaal niet mee eens.. Wanneer iemand mij raakt met normale een normale 1 - 1.5J voel je dat. maar doet het geen pijn. (In CQB is dat anders) Maar wanneer je express je impact kracht verhoogt omdat je dan wel 10 meter verder schiet ben je bewust mensen extra aan het verwonden.. Omdat jij (niet Jij persoonlijk) het alpha mannetje wil zijn die wat verder schiet dan de andere spelers.

Ik blijf erbij dat de hele joule creep discussie een berg onzin is en dat er dingen zijn die meer prioriteit verdienen.
Ik vind de discussie totaal geen onzin. Het is een punt waar enorm veel spelers zich enorm aan irriteren, hetzelfde geld voor de hoge ROF of speedsoft discussies. Wat vind jij dan nuttige discussies?


Ik denk alleen zelf dat de 'haat' tegen Joule creep meer komt door spelers die er niet mee om kunnen gaan. Dus die leuke Sniper die express op je tanden richt en wanneer hij een headshot maakt vervolgens de tent in zijn broek steeds groter word. Het blijft een lastig punt, omdat het heel erg samenhangt met (mis)bruik van materieel en het moreel van de speler.. Zelfde geld dat voor de Speedsofter en de hoge ROF speler :p
 
Laatst bewerkt:
Onder de huidige regels schiet niemand willens en wetens te hard simpelweg omdat zolang je onder de 360/500 fps blijft met 0.2 je niks fout doet. Er is niks mis mee om je systeem zo goed als het kan te laten schieten.
Verder is pijn een onvermijdelijk iets zolang je deelneemt aan een skirm.
Verder zijn er zat mensen die zonder ooit gehoord hebben van joule creep hun replica op -2 hebben afgesteld.

Ik blijf erbij dat de hele joule creep discussie een berg onzin is en dat er dingen zijn die meer prioriteit verdienen.

Zoals gezegd voldoe je ermee aan de geldende regels, maar of je ook aan de fatsoensnormen van een gentlemans game voldoet vind ik minimaal discutabel...

Er is zeer zeker niks mis mee om je systeem zo optimaal mogelijk te laten functioneren! Ben zelf ook een fanatiek sleutelaar, maar ik test mijn replica’s altijd met 0.20 en daarna met het gewicht waarmee ik werkelijk ga spelen. Op die manier sluit ik joul creep uit.

Persoonlijk haal ik de fun uit een dagje airsoft uit het tactisch en in teamverband spelen, een hit is een logisch gevolg hiervan. Daarvoor hoef ik niemand onnodig veel “pijn” te doen. Je mag best voelen dat je geraakt wordt, geen enkel probleem! Maar om door een speler met dikke joul creep op een meter of 20 geraakt te worden is echt niet fijn... en dan heb ik nog het geluk gehad dat het niet op een overdreven pijnlijke plek was oid.

Nogmaals, volgens de regels die de NABV opsteld en die de meeste orga’s overnemen doet niemand iets verkeerd, anders kwam je het veld niet op... maar of het dan ook moreel verantwoord is moet ieder maar voor zich beslissen. Denk dat mijn mening duidelijk is.

Groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Maffo
Ik heb zelf geen creep voor zover ik weet, maar ik ben blij met de discussie. Ten eerste de manier waarop is net RL ipv online, en ten tweede heb ik wel een hoop geleerd.

Ik ben regelmatig in CQB omgevingen te vinden, en dan met een .40 BB uit een HPA shotgun op 10 meter te worden geraakt ik redelijk pijnlijk. En dan doet dat veel meer pijn dan point blank uit mijn eigen hi capa met ca 300 fps met .28.

Ik snap het afstellen en tunen, maximale eruit willen halen, maar wat ik nog niet helemaal uit heb gevogeld is wat is de extra range met 350, 440 en 490 fps? Of ik heb er compleet overheen gelezen.

Want welke afweging maken we als we zeggen max x joules. Scheelt het 10 meter maar een enorme lading pijn of scheelt het juist veel meer of minder?
 
Ff een filmpje geleend...


Maar het komt er dus op neer dat je meer energie in een bb stopt. Wat dus meer range oplevert, maar een een gelijke afstand meer “pijn” oplevert.

Bij HPA is dit makkelijk te realiseren en bij sommige sniper builds zelfs een (on)gewenst bijeffect, maar zelfs dan kan je je build erop afstellen... bij AEG is het wat meer werk, maar ook mogelijk. Dus het is nier perce systeem afhankelijk, bij de één gaat het gewoon wat makkelijk/vanzelf als bij de ander.

Groet,
Peter
 
Dus je moet echt op joules gaan meten,niet op fps.
Dat heb ik dus verkeerd gedaan.:oops:
Ik ga maar weer eens met de chrono aan de gang.:rolleyes:
 
Dus je moet echt op joules gaan meten,niet op fps.
Dat heb ik dus verkeerd gedaan.:oops:
Ik ga maar weer eens met de chrono aan de gang.:rolleyes:

Gewoon de FPS meten van verschillende gewichten bb en dan even op een site omrekenen naar joules, maar als je met AEG's niet ontzettend gaat overvolumen en allemaal andere rare dingen doet zoals zwaardere pistons maken enzovoort, dan heb je er hier het minste last van.
 
Gewoon de FPS meten van verschillende gewichten bb en dan even op een site omrekenen naar joules, maar als je met AEG's niet ontzettend gaat overvolumen en allemaal andere rare dingen doet zoals zwaardere pistons maken enzovoort, dan heb je er hier het minste last van.

Hm,nee.
Ik heb mijn pistons altijd het liefst zo licht mogelijk maar heb wel een big bore cilinder in 1 van mijn replica's.
 
Boudewijn dat ik ook wat ik eerder bedoel (zeker in CQB, veel contact in 10 meter en geen pang regel) kan het echt schelen of iemand je gewoon raakt (met .25 of .28 met normale aeg of green gas pistol of sommige (echt niet allemaal HPA) spelers
spelen ook nog eens zwaarder als .28
verschil tussen klein (of meerdere kleine blauw plekjes of halve arm) en binnen is die extra range totaal niet nodig

het verschil kan je goed horen als ze je vastzetten achter een hout plaat ofzo)
AEG tik tik (HPA met .....) KABAMMM KABAMMM (en omdat hpa vaak ook geode trigger respons heeft (heb je er i.p.v. 1 ook gelijk 4-5-6 te pakken voordat je hit kan zeggen) kan ik mee leven bij aeg met normale inpact maar met die impact niet.
 
Hm,nee.
Ik heb mijn pistons altijd het liefst zo licht mogelijk maar heb wel een big bore cilinder in 1 van mijn replica's.

Bore up cilinders zijn een nihil verschil met normale cylinders dus dat zal het verschil ook niet zijn, maar het is 10 minuten chronoen en dan even invullen en je weet het.
 
Zouden mensen niet gewoon meer schrikken van het geluid ?als ik over een afstand van 10 meter in cqb op een houten plaat schiet met mijn Hpa systeem is het geluid van de impact en het werkelijke schot bijna gelijktijdig , vaker meegemaakt ook in het openveld dat men schrikt van het geluid en kort daarna boos word , om even later aan te geven dat het met de pijn wel meeviel .

Robin
 
Zouden mensen niet gewoon meer schrikken van het geluid ?als ik over een afstand van 10 meter in cqb op een houten plaat schiet met mijn Hpa systeem is het geluid van de impact en het werkelijke schot bijna gelijktijdig , vaker meegemaakt ook in het openveld dat men schrikt van het geluid en kort daarna boos word , om even later aan te geven dat het met de pijn wel meeviel .

Robin

HPA brengt zeker enige intimidatiefactor met zich mee, heb t zelf ook afentoe en zeker bij CQB. Zeker als er dan ook nog een amplifier op zit haha. En weetje ik vind dat als je geraakt word het er gwn bij hoort, en iedereen zou dat net zo moeten vinden. Je kiest er zelf voor om deze sport te doen. Hoe je gehit word (binnen 5 meter) of waar bepaalt de pijn het meeste, maar ook dat vind ik er bij horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
HPA brengt zeker enige intimidatiefactor met zich mee, heb t zelf ook afentoe en zeker bij CQB. Zeker als er dan ook nog een amplifier op zit haha. En weetje ik vind dat als je geraakt word het er gwn bij hoort, en iedereen zou dat net zo moeten vinden. Je kiest er zelf voor om deze sport te doen. Hoe je gehit word (binnen 5 meter) of waar bepaalt de pijn het meeste, maar ook dat vind ik er bij horen.

Het gehit worden hoort erbij. En sommige replicas maken idd een berg lawaai dat je wel ff schrikt, maar iemand extra pijn doen door joulecreep is meer sadisme dan gentleman sport.

Heb hits gehad die enorme blauwe plekken of zwaar gekneusde vingers gaven puur door met een zware BB op het randje van de regels te schieten. Die replica is toen gecheckt en deed met .20 precies 359 fps maar de schade was aanzienlijk als iemand op de huid geraakt werd. Zijn toen ook veel spelers weggelopen met flinke bloedende wonden.

Ik snap dat iets creepen kan maar ik ben voorstander van een max joule.
 
  • Leuk
Waarderingen: NielsHoffland
Zoh hey gekneusde vingers met welk gewicht schoot ie ?

Mensen schieten vaak op het randje van het toelaatbare , mijn Tippmann schiet zuiverder rond de 340 dan 360 ik ga liever voor de nauwkeurige optie iemand zijn vinger gekneust schieten zou me die dag laten stoppen dan is voor mij de lol er af , moet leuk blijven .
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en Vladimir
HPA brengt zeker enige intimidatiefactor met zich mee, heb t zelf ook afentoe en zeker bij CQB. Zeker als er dan ook nog een amplifier op zit haha. En weetje ik vind dat als je geraakt word het er gwn bij hoort, en iedereen zou dat net zo moeten vinden. Je kiest er zelf voor om deze sport te doen. Hoe je gehit word (binnen 5 meter) of waar bepaalt de pijn het meeste, maar ook dat vind ik er bij horen.

Het gaat mij niet om het “pijn” doen. Een hit kan nou eenmaal pijnlijk zijn. Als je daar niet tegen kan is lasergamen misschien een beter optie...

Het gaat er mij om dat sommige mensen bewust andere MEER pijn doen. Op het moment dat je met joul creep speelt stop je namelijk meer energie in je bb... buiten kan het nog het excuus zijn dat je dan meer range hebt of minder last van de wind oid, maar binnen zijn de afstanden doorgaans zo kort dat het niet eens nodig is en is wind niet een bepalende factor en wat mij betreft ben je andere dan gewoon aan het mishandelen.
 
Die paar x dat ik cqb speelde was er een limiet van 300 fps op zich geen slecht idee aangezien de meeste indoor idioot klein zij n , joulecreep of geen joulecreep zolang je een beetje normaal doet en niet opzettelijk 30 rof op iemand zijn kaaklijn knettert op 5 meter afstand zie ik het allemaal zo zwaar nog niet , word de komende weken mooi weer en dan gaan we weer zien hoe men zich houd in het veld , camera altijd aan dat voorkomt ook naar mijn idee een hoop ellende men wil niet in slecht daglicht komen op het grote net .
 
Zouden mensen niet gewoon meer schrikken van het geluid ?als ik over een afstand van 10 meter in cqb op een houten plaat schiet met mijn Hpa systeem is het geluid van de impact en het werkelijke schot bijna gelijktijdig , vaker meegemaakt ook in het openveld dat men schrikt van het geluid en kort daarna boos word , om even later aan te geven dat het met de pijn wel meeviel .

Robin

Ik heb open bolt systeem. als ik in de winter dan keer binnen speel dan kijk men me ook aan van :eek:. terwijl ik met 0.25 schiet (ca 340 fps met .20)

Dan is het gewoon het geluid. Ook 1x bij BH toen ik vanuit één van de bunkers schoot dat mijn teammaat zoiets had van :eek: wat een geluid komt daar uit. Maar de AEG's kwamen verder dan ikzelf helaas. Dus moesten hun over grotere afstanden de tegenstanders uitschakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo en Robin2k7
Ja, de tering. Uit dat ding van jouw komt genoeg kabaal ja. Haha!
 
Puur uit interesse.

Ik hoor mensen over 0.40 tot 0.45 maar zijn er überhaupt bio bb's van dat gewicht?
En dan met aantoonbare certificaten, dus niet bedrijven die claimen dat het bio is omdat het op het zakje staat.

Hey @Sander ,

Ik zag laatst dat er een nieuwe soort ''sniper'' bb's op de markt is gekomen. De Hot shots, ze schijnen ook een bio certificaat te hebben voor heel Nederland. https://www.skirmshop.nl/en/brands/hot-shot/

Ben van plan ze eind deze maand de bestellen, om ze uit te testen. Misschien dat er dan nog een review volgt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf