Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Het is gewoon een psychologisch iets.
Net als in de auto waar je 100 mag rijden de meeste ook 110.
En bij 80 rijden ze 90, het liefste ook nog ff die 2 vrachtwagens voorbij, terwijl we allemaal weten dat over 5 minuten die zelfde vrachtwagen achter je staat bij de stoplichten. Wat heb je gewonnen, praktisch niks en met een beetje geluk een boete erbij.

Het zit nou eenmaal in de mens om graag dichtbij de gens te gaan zitten of jet liefste net er overheen, zeker als de gevolgen /pakkans minimaal is.
 
En laat die FPS nu eens varen want het wordt gewoon Joules waar je aan zal moeten voldoen, niet meer aan de FPS. En je zult met de regels die er komen met .3 gewoon aan die waardes moeten voldoen, niks meer niks minder.
Net zo goed dat je nu bij de FPS aan de .2 regels moet voldoen.

Ik heb het niet 1x over FPS gehad in mijn verhaal, dus hoezo moet ik het laten varen. Ik heb er allang vrede mee dat we met joule gemeten gaan worden. Dat gaf ik volgens mij ookal aan:

2.3 joule met 0.20 is hetzelfde als 2.3 joule met 0.45, dat is de reden dat ik die regel van max 0.40 niet helemaal begrijp. Ik zou het niet erg vinden om m'n FPS te minderen om aan die 2.3 joule te voldoen met mijn 0.40+ bbs, want veiligheid staat voorop! Zonder enige twijfel.

Ik heb gezegd dat ik het prima vind om minder hard te schieten zodat ik dan onder de 2.3j blijf. Want het gaat mij ook helemaal niet om hard schieten, heb ik ook nooit gezegd. En het gaat mij ook niet om 'iets' meer range. Het gaat mij vooral om recht schieten over een behoorlijke afstand, en dat is met zwaardere bbs makkelijker. Want zoals je zelf al aangeeft, is het met lichte bbs:

Het lichtste zuchtje wind en je BB gaat een totaal andere target zoeken dan jij in je scope hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand en Denzel053
@Twinfromhell Dat is het voor mij niet, ik schiet ong. 465 met 0.20. Ik hoef niet het hardst te schieten en de grens op te zoeken.
 
@Twinfromhell Dat is het voor mij niet, ik schiet ong. 465 met 0.20. Ik hoef niet het hardst te schieten en de grens op te zoeken.

Was niet op jou persoonlijk gericht ;)
Meer in het algemeen op het idee dat mensen de limiet opzoek en zo dicht mogelijk bij die 360 of 500 willen zitten.
Terwijl de winst tenopzichte van 345 of 480 zo minimaal is.
 
Hoor met regelmaat bij de FPS, ja hij moet wel rond de 495 of 355 zitten hoor.

Waarom? dat weten ze vaak niet eens of denken er ineens een magisch 20 meter meer mee te schieten als ze zo hard schieten ipv 465 of 325.


Ik ben het met je eens dat met een goede setup je ook makkelijk 60 meter kan halen met een lagere FPS, alleen vliegt dat bolletje dan zo traag dat je ze matrix gewijs kan ontwijken in slowmo
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Dichter bij de grens zitten betekent natuurlijk wel dat je bb meer snelheid heeft en behoudt en iets eerder bij z'n doel is. Best belangrijk voor een sniper, vooral bij bewegende doelwitten. Kan net dat verschil maken soms.

Dat de veiligheid voorop staat is natuurlijk vanzelfsprekend, en ik ben het ook eens met de wijziging van meten met joules. Maar als je op dit moment een bril gebruikt die niet een hit van 3 joule kan hebben, met alle respect maar dan doe je zelf ook absoluut iets fout. Naast het feit dat ze er ongelofelijk cool uit zien (jaja het oog wil ook wat.. pun intended overigens) draag ik om die reden ook Oakleys. Voor de grap eens de impact tests bekeken die ze met die brillen doen. Een luchtbuks met 90j zou er nog niet doorheen komen :p..
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Ik heb het niet 1x over FPS gehad in mijn verhaal, dus hoezo moet ik het laten varen. Ik heb er allang vrede mee dat we met joule gemeten gaan worden. Dat gaf ik volgens mij ookal aan:

Ik zou het niet erg vinden om m'n FPS te minderen om aan die 2.3 joule te voldoen met mijn 0.40+ bbs, want veiligheid staat voorop!

Volgens mij heb je het hier wel degelijk over FPS in combi met Joules. Feit is dat je terug zal moeten schroeven in Joules als je te hard schiet. Dat jij dit vertaald dat je je FPS moet verlagen snap ik. Maar feitelijk moet je zeggen ik moet mijn Joules terug schroeven. Immers het complete FPS verhaal komt te vervallen.

Ik heb nooit het nut gezien om zo dicht mogelijk op het randje te hoeven zitten. Verschil tussen 500 FPS en 460 FPS in een sniper scheelt je echt geen 10 meter.
 
Dichter bij de grens zitten betekent natuurlijk wel dat je bb meer snelheid heeft en behoudt en iets eerder bij z'n doel is. Best belangrijk voor een sniper, vooral bij bewegende doelwitten. Kan net dat verschil maken soms.

Dat de veiligheid voorop staat is natuurlijk vanzelfsprekend, en ik ben het ook eens met de wijziging van meten met joules. Maar als je op dit moment een bril gebruikt die niet een hit van 3 joule kan hebben, met alle respect maar dan doe je zelf ook absoluut iets fout. Naast het feit dat ze er ongelofelijk cool uit zien (jaja het oog wil ook wat.. pun intended overigens) draag ik om die reden ook Oakleys. Voor de grap eens de impact tests bekeken die ze met die brillen doen. Een luchtbuks met 90j zou er nog niet doorheen komen :p..

@Arjen511 hoe zwaarder je BB hoe langzamer je BB :). Daarbij als ik weet waar een sniper zit (en ja ik heb zelf ook gesnipert) kan ik letterlijk een hit en mis spelletje met hem gaan doen. Dit vorig weekend op Kings Forest Valburg nog gedaan met een Novritsch SSG-24 over een afstandje van 60 meter.
Hebben we na de skirm nog hartelijk om staan lachen en praten. Hij zegt zag je staan zwaaien maar je raken was een heel ander verhaal. Ja, duh ik heb tijd genoeg om je BB aan te zien komen en te vertrekken.

Hoe hoger het gewicht van de BB hoe lager de FPS en hoger de Joule wordt, dat zie je ook in de staatjes die hier gebruikt zijn. Die 40 FPS (nu nog) gaat je echt geen magische 10 meter verder brengen. Ook niet met een zwaardere BB. Echter die zwaardere BB neemt wel meer impact mee door zijn gewicht.
Dus zwaardere BB levert niet zozeer meer snelheid op maar minder invloed van atmosferisch invloeden, zoals wind en luchtdruk.

Feit is dat de brillen het zouden moeten hebben klopt. En ja de oakley's ken ik. Zelfs mijn zonnenbril oakley kan deze hebben, echter als ik deze op zet krijg ik toch vriendelijk het verzoek om een andere bril op me neus te zetten :).
Daarbij ga ik mijn dure oakley nie het veld mee innemen, beetje zonde :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjen511
Ik ben het met je eens dat met een goede setup je ook makkelijk 60 meter kan halen met een lagere FPS, alleen vliegt dat bolletje dan zo traag dat je ze matrix gewijs kan ontwijken in slowmo

Dat lukt mij ook met een sniper die op 60 meter open en bloot staat te schieten met .46 uit een SSG-24 :p

Punt is dat de snelheden die wij bereiken met onze BB's nog wel te ontwijken is als je het ziet (plain sight). Het is geen real steel, gelukkig maar ;P.

Waarom schiet een 416 van TM zo recht als een kaars en legt er vele AEG gewoon op? Niet omdat ze maar 300 FPS schieten (orgineel, japanse wetgeving).
Dat zit hem vooral in zijn binnenwerk en afwerking etc. 1 van de reden waarom die krengen zo duur zijn. Stukje techniek dat tot in perfectie afgeleverd is.
Die 300 FPS gaat je overigens ook totaal geen problemen geven bij de Joule meting.

Kwaliteit betaal je, dat is met alles zo.

Ik vind het wat de meeste doen tegen de verandering(en) meer het gehuil voor de wolven. Zo van ik heb er veel geld ingestoken om op het randje te zitten en nu moet ik er geld in gaan steken omdat ze dingen gaan veranderen qua regels.

Als er morgen een betere versie loop/hop-up/bucking of weet ik wat uit komt, steken ze die er wel in als ze er meer performance uithalen. Daar heeft men dan wel geld voorover maar als het gaat om je aan de regels te houden is heel NL te klein.
 
Volgens mij valt dat fps vs joule verhaal wel mee.. het zal idd geen wereld van verschil maken bij een aeg.. naar 0.4 max bij een sniper zal wel iets verschilmaken.. maar er gaat ook best wat extra energie (joule creep) in de zware bb's. Dus denk dat zonder joulecreep het verschil in bbs van .40 en .46 minder wordt. Helaas voor het perfecte schot. Hulde voor de veiligheid.. Dat laatste is gewoon belangrijker. Iedereen krijgt dezelfde handicap. Leer er dus maar mee leven..

Wat ik niet helemaal snap is dat fps met zware gewichten te veel gedoe zou zijn met wegen... Maar hoe ga je spelers dan controleren of ze wel aan de regels houden met Max gewicht..
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Volgens mij valt dat fps vs joule verhaal wel mee.. het zal idd geen wereld van verschil maken bij een aeg.. naar 0.4 max bij een sniper zal wel iets verschilmaken.. maar er gaat ook best wat extra energie (joule creep) in de zware bb's. Dus denk dat zonder joulecreep het verschil in bbs van .40 en .46 minder wordt. Helaas voor het perfecte schot. Hulde voor de veiligheid.. Dat laatste is gewoon belangrijker. Iedereen krijgt dezelfde handicap. Leer er dus maar mee leven..

Wat ik niet helemaal snap is dat fps met zware gewichten te veel gedoe zou zijn met wegen... Maar hoe ga je spelers dan controleren of ze wel aan de regels houden met Max gewicht..

Dat vraag ik me ook af @Patje2233. Er wordt nu ook met BB's geschoten die niet altijd BIO zijn. Denk aan de Geoff's. Zie de marshalls in het veld nog niet met een wegschaaltje lopen om gewichten BB's te controleren :).

Vervelende is dat regelgeving altijd zal achterlopen ten op zichte van de techniek. Wat vandaag niet meer mag is morgen of overmorgen een oplossing op gevonden zodat het weer net binnen de regels valt. Iets met mazen in de regelgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patje2233
@Arjen511 hoe zwaarder je BB hoe langzamer je BB :). Daarbij als ik weet waar een sniper zit (en ja ik heb zelf ook gesnipert) kan ik letterlijk een hit en mis spelletje met hem gaan doen. Dit vorig weekend op Kings Forest Valburg nog gedaan met een Novritsch SSG-24 over een afstandje van 60 meter.
Hebben we na de skirm nog hartelijk om staan lachen en praten. Hij zegt zag je staan zwaaien maar je raken was een heel ander verhaal. Ja, duh ik heb tijd genoeg om je BB aan te zien komen en te vertrekken.

Hoe hoger het gewicht van de BB hoe lager de FPS en hoger de Joule wordt, dat zie je ook in de staatjes die hier gebruikt zijn. Die 40 FPS (nu nog) gaat je echt geen magische 10 meter verder brengen. Ook niet met een zwaardere BB. Echter die zwaardere BB neemt wel meer impact mee door zijn gewicht.
Dus zwaardere BB levert niet zozeer meer snelheid op maar minder invloed van atmosferisch invloeden, zoals wind en luchtdruk.

Feit is dat de brillen het zouden moeten hebben klopt. En ja de oakley's ken ik. Zelfs mijn zonnenbril oakley kan deze hebben, echter als ik deze op zet krijg ik toch vriendelijk het verzoek om een andere bril op me neus te zetten :).
Daarbij ga ik mijn dure oakley nie het veld mee innemen, beetje zonde :p
Dat zwaardere bb's langzamer vliegen is natuurlijk een feit, maar met meer joules (door creep met zwaardere bb's) houdt je wel wat meer snelheid over dan je normaal zou hebben. Dus kun je in principe een iets zwaarder gewicht gebruiken, zonder dat je (veel) snelheid er op achteruit gaat tov het lagere gewicht wat je voorheen gebruikte. Ik vond het vooral in de herfst en winter fijn wanneer er geen blad aan bomen meer te vinden was en de wind aardig hard kon opsteken.

Ik heb zelf ook paar skirms met een geupgrade sniper rondgelopen. Als je eenmaal je replica volledig hebt geupgrade dan komt het uiteindelijk toch aan op de kleine details om net weer dat metertje verder consistent te kunnen zijn. Alle kleine beetjes helpen. Op 80 meter is het natuurlijk een matrix move feestje, waarbij je bijna de bb's kunt vangen als je het door hebt dat je beschoten wordt. :p

Oakleys zijn fijn. Ik zal niet gauw meer iets anders nemen dan M-frames.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Dat zwaardere bb's langzamer vliegen is natuurlijk een feit, maar met meer joules (door creep met zwaardere bb's) houdt je wel wat meer snelheid over dan je normaal zou hebben.

Na een x aantal meter zal een zwaardere bb de lichte bb inhalen.. dus heeft hij toch een hogere snelheid op dat moment.
 
Na een x aantal meter zal een zwaardere bb de lichte bb inhalen.. dus heeft hij toch een hogere snelheid op dat moment.

Hoezo? Ja dat verschil is er tussen 0.12 en 0.48, maar ik kan me niet voorstellen tussen de 0.36 en 0.48.
 
Hoezo? Ja dat verschil is er tussen 0.12 en 0.48, maar ik kan me niet voorstellen tussen de 0.36 en 0.48.
Ik heb het verschil wel eens gezien tussen 0.2 en 0.28.. indoor na de andere kant van de hal tellen tot de bb tegen de muur kwam.. hier zat echt duidelijk verschil in.. komt ook niet alleen door joulecreep maar ook door massatraagheid. Denk maar aan een beladen en een lege vrachtwagen..
 
Ik heb het verschil wel eens gezien tussen 0.2 en 0.28.. indoor na de andere kant van de hal tellen tot de bb tegen de muur kwam.. hier zat echt duidelijk verschil in.. komt ook niet alleen door joulecreep maar ook door massatraagheid. Denk maar aan een beladen en een lege vrachtwagen..

Maar er speelt toch niemand met 0.20 buiten. Gaat me om de echt hogere Bbs, zoals 0.30+.
 
Er zal een kantelpunt punt zijn.. wind zal dat kuntelpunt zomaar eens kunnen beïnvloeden.. welk gewicht dat is bij welke fps.. geen idee.. waarschijnlijk hoger dan 0.4 bij 500 fps anders zou Facebook nu niet zo los gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Wat ik opmerkelijk vind is dat er mensen roepen "gewend" te zijn aan 0.45. Terwijl dit fenomeen eigenlijk pas iets is van anderhalf a 2 jaar geleden, van de 6 jaar dat airsoft nu legaal is in Nederland.
Volgens mij kwam geoff toen met 0.43 max.
Wel apart hoe snel dingen kunnen wennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patje2233 en Oddball